Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:11:17 GMT

۶ اثر معنوی و ناملموس استان همدان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۹۹۴۳

۶ اثر معنوی و ناملموس استان همدان ثبت ملی شد

«علی مالمیر» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس؛ قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور، «مهارت پخت نان مغزی» در شهرستان تویسرکان به شماره۲۲۹۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت:  همچنین «مهارت پخت کباب سرداشی» در شهرستان همدان به شماره ۲۲۹۶، «مهارت و شناخت بافت قالی تویسرکان» به شماره ۲۲۹۵،  «مراسم آئینی شاهزاده علی‌اصغر(ع) در محرم» شهرستان همدان به شماره ۲۲۹۸، «مهارت تهیه قووت» به شماره ۲۳۰۰ و «مهارت منبت چوب» شهرستان های ملایر و تویسرکان به شماره ۲۲۹۹ در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

مهارت پخت نان مغزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: «گرده‌ مغزی» یکی از نان‌های سنتی و سوغات‌های خاص تویسرکانی است، نانی خوش‌طعم و مقوی که بیشتر در فصل گردوتکانی در دورهمی و پای تنور گلی پخته می شود.

وی اظهار داشت: شهرستان تویسرکان با توجه به سابقه تاریخی و سکونتگاهی یکی از مراکز مهم استان همدان است که پیشینه قدیمی آن به لحاظ فرهنگی موجب شده که تنوع فرهنگی، اقدامات و نوآوری‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف بارز باشد، از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به دست پیدا کردن به ویژگی‌های جدیدتر در شیوه زندگی در انواع غذاها و خوراکی‌ها و تنوع در آن‌ها به واسطه تنوع محصولاتی که در منطقه وجود داشته، اشاره کرد.

مالمیر ادامه داد: گردو از مهمترین محصولات شهرستان تویسرکان از گذشته دور بوده و هست که در سبد غذایی مردمان این دیار ارزش بالایی دارد و به دلیل اینکه در مناطق مختلف قابلیت پرورش ندارد و این ویژگی را تویسرکان دارد یک مزیتی برای منطقه محسوب می‌شود.

مهارت پخت کباب سرداشی

سرداشی کبابی است که در همدان طبخ می‌شود و شیوه پخت آن با کباب در تبریز بسیار نزدیک است. پخت آن بسیار راحت است و در زندگی شهری نیازی به لوازمی که برای کباب درست کردن مانند منقل وآتش سخت قابل استفاده است، ندارد.

با اینکه برخی این غذا را با کباب تابه‌ای اشتباه می‌گیرند اما یک تفاوت اصلی میان این دو غذا است که استقاده از سیب‌زمینی این تفاوت را ایجاد می‌کند و گیاه مرزنجوش طعم ویژه‌ای به آن می‌دهد.

مهارت تهیه قووت

 قوت عصرانه‌ خوشمزه‌ همدانی‌هاست که بیشتر در روزهای بلند تابستان استفاده می‌شود.

قوت همدان که پایه‌ آن نان خشک خورد شده که با روغن و سبزی طعم دار می‌شود است، شباهت زیادی با دیماج قزوینی‌ها و تبریزی‌ها دارد اما تفاوت‌های آن بیشتر است.

مهارت منبت چوب ملایر و تویسرکان 

صنعت مبلمان ملایر و تویسرکان از دیرباز به واسطه هنر منبت کاری در این ۲ شهر مورد توجه قرارداشته است، شهرستان ملایر و به طور ویژه شهر ملایر قطب اصلی مبل سازی در ایران محسوب می شود به نحوی که ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت نیز به ثبت رسیده است.

حدود نیمی از مبلمان منبت مصرفی کشور در شهرستان های ملایر و تویسرکان استان همدان تولید می شود.

برچسب‌ها تویسرکان میراث ناملموس شهر جهانی مبل و منبت همدان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تویسرکان میراث ناملموس شهر جهانی مبل و منبت تویسرکان میراث ناملموس شهر جهانی مبل و منبت همدان میراث فرهنگی ملایر و تویسرکان میراث فرهنگی استان همدان مهارت پخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا زارعی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در زمین‌های زراعی یکی از روستاهای اطراف شهرستان، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی یگان حفاظت شهرستان و کارشناس باستان‌شناسی و همکاری پاسگاه انتظامی بخش سیروان دو نفر در محدوده حفاری غیرمجاز با هویت بومی شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه موتور برق و سه عدد میله فلزی کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ۱.۵ متر و عمق ۵ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵ گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری نمایند.

کد خبر 6087468

دیگر خبرها

  • آغاز مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • حضور ۲۳۰ ورزشکار در مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • کیفیت نان مورد نیاز مردم تویسرکان باید افزایش یابد
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان