Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید قبادی دانا روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سه سال پیش، مبلغ یارانه مراکز به صورت دستی بالغ ۶۴۰ هزار تومان در ماه بود که گاهی دچار تاخیر می‌شد اما این مبلغ در سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان و از این هفته به دو میلیون تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ به ازای هر فرد مجهول الهویه در مراکز بهزیستی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که در کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود. در سال ۹۷، ۳۹ هزار نفر این یارانه را دریافت می کردند که امسال این تعداد به ۴۷ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خانواده محوری یکی از سیاست های اصلی بهزیستی است، افزود: افراد دارای معلولیت باید حمایت شده و خانواده توانمند شود. بنابراین یارانه مراکز روزانه توانبخشی نیز که در سال ۹۷، ۱۲۲ هزار تومان بود، امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته و ۱۷۷ درصد رشد داشته است.

قبادی‌دانا با اشاره به افراد دارای ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی شدید وابسته به بستر نیز گفت: هر سال بر اثر تروما و تصادف جاده ای حدود دو هزار نفر به این افراد اضافه می شود. در سال ۹۷، ۲۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش حق پرستاری در منزل داشتیم که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان یافت و از این هفته به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد.  به عنوان سرانه لوازم بهداشتی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان نیز روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد.

وی تصریح کرد: از حیث تعداد نیز از ۲۰ هزار نفر در سال ۹۷، امروز ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی و ۵۵ هزار معلول وابسته به بستر هستند. افزایش حق‌پرستاری تاکید بر محوریت خانواده است تا تعداد افراد دارای معلولیتی در خانه نگهداری می‌شوند، افزایش یابد.

قبادی‌دانا گفت: تعداد افراد دارای معلولیت نگهداری‌شده در مراکز ۵۱ هزار نفر است اما آمار تعداد افراد معلولیت در خانواده‌ها، ۵۵ هزار نفر هستند و از آمار ساکنان در مراکز پیشی گرفته اند.

افزایش یارانه پرداختی به فرزندان بی‌سرپرست

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از گروه هایی که بهزیستی افتخار خدمات رسانی به آنها را دارد، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست است. اکنون ۲۷ هزار فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارد و در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار فرزند بی‌سرپرست به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند.

قبادی‌دانا با یادآوری اینکه سامانه فرزندخواندگی سال گذشته افتتاح شد، افزود: ترجیح ما برای فرزندانی که امکان فرزندخواندگی ندارند، این است که آنها در خانواده‌های جایگزین و امین موقت نگهداری شوند که ۱۷ هزار کودک این شرایط را دارند.

وی درباره مراکز شبه‌خانواده نیز گفت: حدود ۶۰۰ مرکز شبه خانواده داریم که به‌ طورمیانگین در آنها ۱۰ تا ۱۵ فرزند نگهداری می‌شوند که بهزیستی به آنها یارانه می‌دهد. در سال ۹۷ به ازای هر فرزند مبلغ ۴۲۰ هزار تومان پرداخت می شد که در سال ۱۴۰۰ این مبلغ به یک میلیون تومان برای فرزندان کمتر از ۱۲ سال و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فرزندان بالای ۱۲ سال و برای کودکان دارای معلولیت نیز این مبلغ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از پایان تیر ماه این تغییرات اعمال و به صورت شفاف روی کارت خیریه ها شارژ می شود. این مبلغ بین ۱۳۸ تا ۲۵۷ درصد افزایش یافته است.

قبادی‌دانا افزود: کودکانی هستند سرپرست موثر ندارند اما نزدیکانی دارند که می توانند از آنها نگهداری کنند، بنابراین بهزیستی برای این دست از قوم و خویش‌ها مبلغ امداد درنظر گرفته که این مبلغ در سال ۹۷، ۳۵۰ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در پایان تیر ماه افزایش می‌یابد و نسبت به گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

اجرای برنامه غربالگری بینایی دو میلیون کودک

رئیس سازمان بهزیستی کشور به برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی در حوزه اعتیاد و برنامه‌های غربالگری اشاره کرد و گفت: این سازمان اقدامات گسترده‌ای به عنوان سازمان تخصصی در حوزه پیشگیری انجام داده است. به‌طورمثال در حوزه اعتیاد مراکز ماده ۱۵ یعنی مراکز پیشگیری و بازتوانی اعتیاد فعال هستند.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۳ مرکز جامع بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور با رویکرد استمرار درمان و درمان تک نسخه ای باحضور پزشک، روانشناس و خانواده فرد دارای اعتیاد آغاز به کار کرد. معتادان در این مراکز به مدت چهار ماه اقامتی و هشت ماه سرپایی تحت درمان هستند و برنامه جامعه‌پذیری برای آنها انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزاردان و غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال گفت: در سال ۹۹، حدود دو میلیون نفر کودک سه تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که ۳۳ هزار نفر از آنها مشکلات بینایی داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه ژنتیک فعالیت ارزنده های در دستور کار است. زیبنده نیست که خانواده‌های ما پنج تا ۶ معلول داشته باشند و باید جلوی آن گرفته شود.

قبادی‌دانا افزود: اگر خانواده‌ای یک معلول دارد باید علت آن مشخص شود که  اگر در اثر حوادث حین زایمان باشد باید به آنها اطمینان داده شود که می‌توانند فرزند دیگر داشته باشند و اگر ژنتیکی باشد باید به آنها آگاهی داد.

کاهش میزان تلفات و ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کمیته پیشگیری از کرونا حدود ۹۵ هزار دوز واکسن برای کسانی در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، تزریق کردیم به آن معنا که بیش از ۸۰ درصد کسانی که در مراکز شبانه روزی هستند واکسن کرونا را دریافت کردند و مقایسه آمار چهار ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته - که واکسیناسیون انجام نشده بود - نشان می‌دهد میزان ابتلا و فوت در مراکز بهزیستی ناشی از کرونا کاهش یافته است.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: میزان فوتی ها ۸۳ درصد و میزان ابتلا به ویروس کرونا طی چهار ماه نخست امسال ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مددجویان دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود: متاسفانه ۵۲۹ نفر از ۵۱ هزار نفر ساکن در مراکز بهزیستی به علت کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین ۸۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا شدند که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد فوتی ها در مراکز بهزیستی ۴۹ نفر بوده است. نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند و در مراکز نگهداری نمی شوند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متاسفانه هنوز سهمیه ویژه ای برای آنان  اختصاص داده نشده است.

انتقال ۲۴ ساعت کودک کار از افغانستان به تهران

وی گفت: از نظر ما جای کودک در خیابان نیست و طبق قوانین موجود اگر فردی بخواهد از حضور کودک سوءاستفاده و بهره‌کشی کند، از مصادیق بزه و زیرپاگذاشتن قانون است و مشمول مجازات اسلامی قرار خواهد گرفت.

قبادی‌دانا با تاکید براینکه هدف بهزیستی این است که کودک در خیابان نباشد، افزود: طرحی به صورت آزمایشی در تهران در سال جاری انجام شد و اطلاعاتی  در این طرح برای ما استخراج شده که به ما دانشی می‌دهد تا درک صحیح از کار کودک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار دقیق استخراج شده،  ۹۴۹ کودک کار در تهران شناسایی و ساماندهی شدند که ۱۷۰ نفر از آنها ایرانی و ۷۶۴ اهل افغانستان و ۱۵ نفر پاکستانی بودند یعنی بیش از ۸۰ درصد کودکان کار تابعیت ایران ندارند و اهل یکی از کشورهای خارجی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا زمانی‌که مرزهای ما طوری باشد که کودک افغانستانی ظرف ۲۴ ساعت از افغانستان در تهران به کار گمارده شود، بهزیستی چه اقدامی می تواند انجام دهد و تا زمانی که باندهای قاچاق بین المللی کودک فعال باشد حضور این کودکان ادامه خواهد داشت. اما تعدادی از آنها ایرانی هستند که با آنها بایدبرخورد قانونی صورت گیرد اما ریشه این مساله فقر است.

قبادی‌دانا افزود: مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده های آنان اعم از ایرانی و غیرایرانی اختصاص داده شده و به جای طرحهای ضربتی موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گرفته است. در طرح های گذشته برای ساماندهی کودکان کار، آنها جمع آوری می شدند و بعد رهاسازی می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جدید که در ۱۳ کلانشهر کشور اقدامات اجرایی در حال آغاز است، افراد ساماندهی‌شده از طریق اطلاعات بیومتریک تشخیص و تعیین هویت داده می‌شوند. براساس مشخصات عینبیه، مشخصات آنها ثبت شده و باتوجه به اینکه اوراق هویتی مشخص ندارند و کنترل ثبت صورت می‌گیرد.

حدود یک میلیون خانوار پشت دریافت مستمری از بهزیستی و کمیته امداد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا سال ۹۷ تعداد مستمری بگیران حدود ۵۰۰ هزار خانوار بود و تعداد مستمری‌بگیران در کمیته امداد نیز یک میلیون خانوار بود و به همین میزان پشت‌نوبتی وجود داشت که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای افراد پشت نوبت مستمری در نظر گرفته شده و به تدریج برقرار شد و در سال ۹۷ هیچ پشت‌نوبتی نداشتیم.

قبادی‌دانا افزود: اما ۵۰۰ هزار نفری که از قبل مستمری می گرفتند هم از محل بودجه بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری می گرفتند اما از سال ۱۴۰۰ یکسان سازی انجام گرفت و همه مددجویان قدیمی و جدید میزان مستمری آنها یکسان و براساس بعدخانوار است.

وی تصریح کرد: اما در این فاصله افرادی دچار مشکل شدند و پشت‌نوبتی های جدید هستند که اکنون ۳۰۰ هزار خانوار پشت نوبت هستند و دو برابر این میزان پشت نوبت کمیته امداد هستند. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه، درنظر گرفته شده که پشت‌نوبتی ها مستمری دریافت کنند بسته ای در بهزیستی در حال آماده شدن است که اولویت‌ها مشخص شود تا با توجه به محدودیت منابع با توجه به شدت معلولیت تعداد زنان سرپرست خانوار و بعد خانوار، مستمری آنها ضریب خاصی خواهد گرفت.

ادامه دارد...

برچسب‌ها مستمری مددجویان وحید قبادی دانا سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مستمری مددجویان وحید قبادی دانا سازمان بهزیستی کشور مستمری مددجویان وحید قبادی دانا سازمان بهزیستی کشور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت مراکز بهزیستی قبادی دانا دارای معلولیت افزایش یافته یک میلیون افراد دارای یک میلیون هزار تومان خانواده ها دو میلیون سال گذشته پشت نوبتی سال ۹۷ ۵۰۰ هزار هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۰۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات ورزشی قهرمانی مراکزتوانبخشی اوتیسم استان کرمان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شفیعی، ظهر یکشنبه به خبرنگاران گفت: مسابقات ورزشی ویژه فرزندان اوتیسم استان کرمان برای اولین بار در دو مرحله برگزار گردید که در مرحله اول مسابقات ورزشی در داخل مراکز در ۳ رشته ورزشی بوچی، دارت و پرتاب توپ حلقه بسکتبال برگزار شد و نفرات منتخب و نفرات برتر هر مرکز به مرحله دوم راه یافتند.

وی افزود: در مرحله دوم مسابقات قهرمانی جام مراکز اوتیسم به صورت استانی از صبح امروز (یکشنبه) ٢ اردیبهشت ماه در دو رده سنی زیر ۱۰ سال و ۱۰ تا ۱۴ سال در دو بخش دختران و پسران به صورت مجزا آغاز گردید که پس برگزاری مراحل مختلف مسابقات، نفرات برتر مشخص شدند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه ورزش یکی از بهترین راه‌های توانمند سازی افراد دارای معلولیت می‌باشد گفت: در پایان این مسابقات که با حضور مسئولینی از اداره کل بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان همراه بود به نفرات برگزیده هدایایی اهدا گردید.

شایان ذکر است این دوره از مسابقات به همت خیریه آوای فرشتگان، هیأت بسکتبال استان کرمان و اداره کل بهزیستی استان کرمان برگزار شد.

کد خبر 6084586

دیگر خبرها

  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش می‌یابد
  • مسابقات ورزشی قهرمانی مراکزتوانبخشی اوتیسم استان کرمان برگزار شد
  • جزئیات واریز ۲ میلیون تومانی برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد
  • همکاری های بهزیستی و آستان قدس رضوی در استان بوشهر تقویت شود
  • پیروزی‌های جمهوری اسلامی مرهون استقامت جانبازان است
  • مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد