Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیو صدر: چند روز پیش شورای سنجش کشور قانونی را تصویب کرد که براساس آن از سال ۱۴۰۱ فقط دانشجوهای رشته‌های مرتبط می‌توانند در کنکور ارشد رشته‌ای خاص شرکت کنند، موضوعی که تقریبا در هیچ کشور دیگری در دنیا وجود ندارد.

به زبان ساده‌تر این یعنی که تغییر رشته تحصیلی برای دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی ممکن نیست و اگر دانشجویی  به هر دلیلی تصمیم به تغییر رشته گرفته باشد، چاره‌ای  ندارد، جز این که با شرکت در کنکور دوره کارشناسی در رشته مرتبط شروع به تحصیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل هم مصوبه چند روز گذشته شورای سنجش و پذیر با انتقادات شدید و زیادی از سوی کارشناسان و دانشجویان روبه‌رو شد.

سیمین کاظمی،‌ پزشک و جامعه‌شناس در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «حق ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه به شخص فرصتی می‌دهد که ناکامی و سرخوردگی‌اش را جبران کند. اگر کسی توانایی گذراندن کنکور کارشناسی ارشد را داشته باشد و در دانشگاه هم از عهده دروس بربیاید نمی‌توان او را از رفتن به رشته مورد علاقه‌اش منع کرد.»

همین انتقادات باعث شد تا روز گذشته وزارت علوم از "لغو مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" خبر داد و اعلام کرد که این موضوع باید مورد " بررسی های بیشتر و کارشناسانه " قرار بگیرد و از مسئولان دانشگاه‌ها هم درخواست شد تا نظرات خود را در این رابطه اعلام کنند.

همچنین به نظر می‌رسد که وجود قوانینی که منجر به ایجاد تفاوت بین دانشجویان دوره کارشناسی مرتبط با دیگر دانشجویان هم باشد لازم است. نگاهی به قوانین آموزشی دیگر کشورها و دانشگاه‌های دنیا هم نشان می‌دهد که تصویب چنین قانونی اقدام عجیبی بوده است و در اکثر کشورهای دنیا به شکل‌های مختلف راه دانشجویان برای تحصیل در رشته غیرمرتبط در دوره تحصیلات تکمیلی باز است.

در اینجا با نحوه پذیرش در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشورهای مختلف و قوانین مربوط به رشته‌های غیر مرتبط آشنا شوید:

ایالات متحده آمریکا؛ راه برای تغییر رشته باز است

در ایالات متحده آمریکا همانند دیگر کشورهای دنیا شرط اصلی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند اتمام دوره کارشناسی است. مدرک دوره کارشناسی دانشجویان باید نه به شکل کامل اما تا حدی باید شبیه مدرک دوره درخواستی آن‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی باشد.

اما حتی در سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا راه‌هایی وجود دارد که براساس آن دانشجویان اجازه پیدا می‌کنند در یک دوره کارشناسی ارشد غیرمرتبط تحصیل کنند؛ برای مثال برخی از دانشگاه‌ها در این کشور دوره‌های کوتاهی (معمولا یک ساله) برگزار می‌کنند تا دانشجویان حداقل توانایی‌های لازم را برای ادامه تحصیلات خود در در یک رشته غیرمرتیط را پیدا کنند و به نوعی دروس «پیش نیاز» رشته تحصیلی مورد نظرشان را بگذرانند.

برای تحصیل در برخی از رشته‌های غیرمرتبط مثل پزشکی هم دانشجویان می‌توانند پس از تحصیل در دوره «پسالیسانس» تغییر رشته بدهند، همچنین داشتن تجربه کاری یا داوطلبانه در رشته مورد نظر دانشجو هم می‌تواند مسیر آن‌ها راحت‌تر کند. البته تحصیل در دوره کارشناسی ارشد برخی از رشته‌ها در آمریکا به هیچ کدام از این موارد احتیاجی ندارد و دانشجویان می‌توانند صرفا با یک مدرک لیسانس رشته خود را در در دوره کارشناسی ارشد تغییر بدهند.

انگلیس؛ تغییر رشته با چند شرط

در انگلیس هم قوانین تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد تقریبا مشابه ایالات متحده آمریکاست؛ دانشجویان مجاز به تحصیل در رشته غیرمرتبط هستند اما با کارهای مختلف قبل از ورود به دانشگاه باید ثابت کنند که توانایی انجام چنین کاری را دارند.

برای مثال دانشگاه آکسفورد در وبسایت خود نوشته است: «دوره کارشناسی ارشد معمولا یک سال طول می‌کشد و به شما اجازه می‌دهد که دانش‌تان را درباره یک موضوع خاص گسترش بدهید و یا حتی در جست‌وجوی موضوعات جدیدی باشید که با مدرک اولیه شما مرتبط نیست.»

البته برای این کار هم دانشجویان باید به نوعی اثبات کنند که به رشته جدید خود علاقه دارند و برای مثال تجربه کاری در آن رابطه دارند. همچنین در انگلیس هم با گذراندن دوره‌های مختلف امکان تغییر رشته وجود دارد.

کانادا؛ هر دانشگاه جدا تصمیم می‌گیرد

در کانادا حتی ممکن است دانشجویی که لیسانس موسیقی دارد، برای دوره کارشناسی ارشد در رشته روانش‌شناسی تحصیلات خود را ادامه بدهد. اما این موضوع نیاز به تایید دانشگاه دارد.

در این کشور دانشگاه‌ها با قوانین دولتی کنترل نمی‌شوند و به همین دلیل دانشگاه‌ها هرکدام قوانین خاص خودشان را دارند، به همین دلیل دانشجویان کانادایی برای تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد باید بتوانند دانشگاه مورد نظر خودشان را نسبت به انجام این کار قانع کنند.

برای مثال دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تورنتو در وبسایت خود درباره شرایط تحصیل در دوره دکترا روان‌شناسی نوشته است: «دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط دارند هم می‌توانند در این دوره شرکت کنند، تصمیم پذیرش آن‌ها به دانشگاه توسط مدیر بخش فارغ‌التحصیلی صورت می‌گیرد.

ترکیه؛ کارشناسی ارشد فقط با رشته مرتبط

البته در همه کشورها قوانین تغییر رشته مثل آمریکا، انگلیس و کانادا نیست. برای مثال دانشجویان در ترکیه برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد حداقل باید مردک کارشناسی مرتبط با رشته مورد نظر خودشان به دانشگاه ارائه کنند.

در کنار این مدارک، اکثر دانشجویان در ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید در یک آزمون ورودی مخفف به   شرکت کنند و در صورت قبولی در آن حق ثبت نام در دانشگاه مورد نظرشان را دارند.

47۲۳۷

کد خبر 1534557

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری دوره کارشناسی ارشد ایالات متحده آمریکا برای تحصیل تحصیل در دوره دانشگاه ها تغییر رشته برای مثال رشته مورد مورد نظر رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در هشتمین رویداد نوآورانه «ترنج» که با هدف توانمندسازی راهبردی نوآوران جوان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد، مهارت‌آموزی است و دنبال خلّاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه هستیم.

وی افزود: به‌عنوان دانشگاهِ پیشرو، مبدع طرح پیش رو هستیم و تمایل داریم دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌آموزی هم داشته باشند و تیم‌هایی را پیدا کنند و کارآفرینی کنند.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه رقم خورده و دنبال جذب و اشتغال دانشجویان خود پس از تحصیل هستیم؛ از این رو طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)) را رقم زدیم.

پیرستانی افزود: یکی از امتیازات طرح پویش این است که اگر دانشجو در دوران دانشجویی وارد محیط واقعی کار شود؛ از منظر میزان دستمزد و حقوق مقایسه نمی‌کند و در انجام کار راحت‌تر است، همچنین در بررسی‌های صورت گرفته در مراکز کارآفرینی و به دلیل اینکه ارتباط و تعامل بین دانشجو و صنعت اتفاق نمی‌افتاد؛ عملاً تناسب بین علاقه و شغل بررسی نمی‌شد، اما اکنون کارشناسان
شرکت‌های بزرگ با حضور در دانشگاه با دانشجو مصاحبه کرده و از توانمندی‌ها و علایق دانشجو برای حضور در عرصه اطلاع پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: این پروسه دو امتیاز دارد؛ نخست اینکه دانشجو پس از گذار از فیلتر‌های مورد نظر وارد دستگاه مورد نظر شده و حضور ماندگارتر و مفیدتری خواهد داشت و هم اینکه برای صنعت یا آن مؤسسه تولیدی این اطمینان حاصل می‌شود که حمایت معنوی دانشگاه پشت سر دانشجوست و به‌لحاظ حفظ اموال و دستاورد‌های علمی و اختراعات به یک اطمینان خاطری می‌رسد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها را نیز هدفمند و با شناسایی مشکلات صنایع موضوعات را احصاء کردیم تا کاربردی کنیم؛ به این صورت که یا قابلیت تبدیل شدن به صنعت داشته باشد یا گره‌ای از صنعت باز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش
  • جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام
  • جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور
  • بررسی ادامه تحصیل از کارشناسی به دکتری علوم آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • فراخوان پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل