Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@06:02:50 GMT

نقش ویژه اهالی قلم در توسعه فرهنگی عادلانه کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۶۱۶۳

نقش ویژه اهالی قلم در توسعه فرهنگی عادلانه کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی توکلیان سه شنبه در ارتباط تصویری با نشست تجلیل از سید میثم موسویان نویسنده برجسته همدانی اظهار کرد: نشست از تبار قلم به دنبال شکوفایی استعدادهای درخشان بوده و خواهان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین نسل نوجوان و جوان کشور است، این برنامه فاصله بین نسل‌ها و گسست نسلی را التیام بخشیده و کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آگاهی و تدبیر برنامه ریزی انجام داد تا نسل نوجوان و جوان را با طیفی از نویسندگان و اهالی قلم آشنا کند که تاکنون ارتباط آنها توسعه نیافته بود، این برنامه باعث آشنایی با نویسندگانی می‌شود که می‌توانند در کادر سازی ذهن علاقمندان به نویسندگی و امور پژوهشی مؤثر واقع شوند.

توکلیان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در دنیای امروزی کاربرد قلم و کاغذ به مانند گذشته نیست، اما باعث نشده که نویسندگان و پژوهشگران با این عناصر مهم قطع ارتباط کنند بلکه امروز همچنان با انتشار کتاب‌های دیجیتالی و چاپی در حوزه توسعه فرهنگی حضور دارند، ورود به هزاره جدید باعث نشده است که خللی به نویسندگان، پژوهشگران و اهل کتاب پدید آورد و موید این نکته انتشار کتاب‌های الکترونیکی، چاپی و صوتی است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: موفقیت افراد برجسته و اندیشمند مرهون فعالیت‌های بی‌دریغ و خستگی ناپذیر گروهی از نویسندگانی است که با چشمان بیدار و دستان توانمند آثار فاخر تولید و نشر می‌دهند، از تبار قلم به دنبال آن است که بتواند در استعدادیابی در نسل جدید و پرورش نویسندگانی انقلابی و تولید آثار نو و بدیع برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، مؤثر واقع شود.

از تبار قلم بر گسست بین نسل‌ها فائق می‌آید

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه باید به استان همدان به خاطر برگزاری جشنواره دوست من کتاب خدا قوت گفت، اظهار داشت: این جشنواره از جمله برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که به خوبی برگزار شد.

وی در ادامه ویژه برنامه از تبار قلم را فرآیندی تأثیر گذار در حوزه امور اجتماعی دانست و افزود: محفل ادبی از قابلیت‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید است که به عنوان باشگاه فرهنگی اجتماعی در کل کشور خدمات ارائه می‌دهد.

توکلیان افزود: با این گونه فعالیت‌ها کتابخانه‌های عمومی کشور از مأموریت‌های معمولی خود مبنی بر امانت کتاب و محلی صرفاً برای مطالعه خارج شدند و اثر گذاری خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی را ارتقا بخشیدند.

از تبار قلم فرصتی برای معرفی نویسندگان توانمند گمنام است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آئین اظهار داشت: امروز بسیار خرسندیم که کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد پیشرو در عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی، گامی دیگر در پاسداشت اهالی علم و ادب برداشته و به بزرگداشت حرمت قلم که سنتی الهی و قرآنی است، پرداخته است.

عاطفه زارعی ادامه داد: نویسندگان پاسداران فرهنگ غنی و متعالی هستند که از گذشته‌های دور در کشور اسلامی ما شکل گرفته و امروز بارور گشته و در هر شهر و استانی نمادهای خود را به ظهور و بروز رسانده است. از تبار قلم فرصتی است که ضمن به جا آوردن یک سنت قرآنی، نویسندگان برتر شهرستان‌ها را که کمتر مجالی برای معرفی آنها پیدا می‌شود، به ایرانیان و اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بشناساند.

وی افزود: بی شک نویسندگانی که در برنامه فاخر از تبار قلم در سراسر ایران زمین معرفی می‌شوند، ستارگان درخشانی هستند که در کهکشان ادب و هنر این سرزمین و حتی جهان می‌درخشند. ما میراث داران نویسندگانی چون سعدی، بیهقی، فردوسی، حافظ، خیام هستیم که جهان در برابر آنها به احترام می‌ایستد و تردیدی نیست که ما با اتکا به این داشته معنوی سترگ می‌توانیم قله‌های علم و دانش را همچنان یکی پس از دیگری فتح کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود به معرفی سرمایه‌های ادبی و فرهنگی کشور می‌پردازد تا ضمن بزرگداشت این افراد، باعث تشویق هنرمندانی شود که در درونشان چشمه جوشان ذوق سر بسته مانده و نیازمند تلنگری است که در آبیاری فرهنگ غنی ایران زمین نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی تأکید کرد: به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با درایت و تدبیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شرایط کنونی که بیماری کرونا همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده، نه تنها منفعل نشده بلکه این تهدید را به فرصتی بدل کرده تا هر کتابخانه عمومی در گوشه و کنار ایران عزیز، به میزبانی برای همه ایرانیان و حتی جهانیان بدل شود.

زارعی اضافه کرد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه استان همدان هرگز از تلاش و تکاپو در هیچ شرایطی برای انجام رسالت فرهنگی خود باز نایستادند و همواره با اتکا به قدرت ذوق، قریحه و خلاقیت نسبت به انجام وظایفشان اقدام کردند.

وی گفت: خوشبختانه با طلوع محافل ادبی در نهاد کتابخانه‌های عمومی شاهد پویایی و تلاش بیشتر این مجموعه برای حرکت بخشی بیشتر به جریان فرهنگی و ادبی کشور هستیم و بی شک در آینده‌ای نزدیک از دستاوردهای این اقدام فرهنگی بیش از پیش بهره‌مند خواهیم شد.

زارعی اظهار داشت: و ما امروز مفتخریم که از یک چهره ادبی که آثارش در آسمان بی انتهای فرهنگ و ادب ایران زمین می‌درخشد و برخاسته از سرزمین همدان که همواره گهواره تمدن، اندیشه و فرهنگ بوده، تقدیر نمائیم. سید میثم موسویان از نویسندگان ارزشی، متعهد و با ذوق و قریحه هستند که آتش درونی خود را به کتاب سپردند تا همه انسان‌ها را در داشته‌های عظیم خود شریک کنند.

کتاب «سفینة الصادقین» مسیر زندگیم را تغییر داد

سید میثم موسویان نویسنده و برگزیده جایزه ادبی قلم زرین در سال ۱۴۰۰ نیز در این آئین اظهار داشت: در سال ۱۳۶۲ در همدان به دنیا آمدم در این دیار آموختم که بنویسم و آثارم هم اغلب در همدان شکل گرفته و در این شهر روایت می‌شود. تا کنون ۱۸ سال است که در حوزه داستان و رمان فعالیت می‌کنم و حدود ۱۵ اثر هم از من به چاپ رسیده است.

وی تغییر مسیر زندگی‌اش را آشنایی با کتاب «سفینة الصادقین» اثر آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی معرفی کرد و افزود: با این اثر از طریق استاد محمدرضا فریدونی آشنا شدم و خواندن این کتاب مسیر زندگی من را تغییر داد. این کتاب مهمترین اثر مذهبی است که من خواندم و علاقمند شدم که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت داستان و رمان در این حیطه ورود پیدا کنم.

این نویسنده همدانی با بیان اینکه تمامی آثار خود را تقدیم روح ملکوتی عارف بزرگ حضرت آیت الله یعقوبی کردم، تصریح کرد: دغدغه من این است مفاهیم عرفانی که در این کتاب آموختم را در داستان‌ها و رمان‌های خود بگنجانم.

وی درباره اثر بی‌نام پدر که برنده جایزه ادبی قلم زرین شده است، گفت: اگر اثری جایزه دریافت می‌کند به معنای بهتر بودن از کارهای دیگر نیست. گاهی خداوند برای یک کتاب سرنوشتی در نظر گرفته و خواسته و اراده او بر دیده شدن این اثر است.

موسویان با بیان اینکه بی‌نام پدر یک اثر منفی‌خوان است، ادامه داد: در این داستان هم رستم و سهراب امروزی هست و داستانی از عشق و دلدادگی مجنونی به یک لیلی.


کد خبر 5257490

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری نهاد کتابخانه های عمومی کشور همدان ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه واکسن کرونا گرگان اردبیل شیوع کرونا ایلام اراک خطبه های نماز جمعه حجاب و عفاف عکس استانها سیستان و بلوچستان نهاد کتابخانه های عمومی کشور استان همدان تبار قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۶۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

 حجت الاسلام قاسم روانبخش و محمدمنان رئیسی، نمایندگان منتخب مردم قم، جعفرآباد و کهک در مجلس شورای اسلامی با همراهی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم از بخش‌های مختلف و خدمات و فعالیت‌های کتابخانه مرکزی قم بازدید کردند.

محمدمنان رئیسی با اشاره به آمار‌های ارائه شده و استاندارد‌های کتابخانه‌های عمومی کشور، فقر سرانه کتابخانه‌های در استان قم شدید عنوان کرد و افزود: متاسفانه کتابخانه‌های زیادی اعم از حوزوی، دانشگاهی و ... در استان وجود دارد که به عموم مردم خدمات ارائه نمی‌کنند.

او افزود: خواهشی که از مسئولین محترم این مراکز و کتابخانه‌ها دارم این است که با دراختیار قراردادن این کتابخانه‌ها در جهت استفاده عموم مردم، وضعیت فرهنگی استان را بهبود بخشیده و در نهایت مسیر را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هموار کنند.

حجت الاسلام قاسم روانبخش نیز با بیان اینکه جهش تولید، صرفا در صنعت نیست گفت: عرصه مهم فرهنگ و کتاب نیز باید با تولید کتاب‌های خوب اعم از الکترونیکی، چاپی و صوتی با مشارکت مردم با جهش همراه شود و کتاب خوب در اختیار مردم قرار گیرد.

او افزود: یکی از برکات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم و بسیاری از کتابخانه ها، ایجاد کتابخانه‌های عمومی بود و امیدواریم نقص‌های این کتابخانه نیز به زودی به همت مسئولین برطرف شده و این کتابخانه به عنوان یکی از برترین کتابخانه‌های عمومی کشور به مردم فرهنگ دوست قم ارائه خدمت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود
  • فضای کتابخانه‌های عمومی باید برای گروه‌های خاص تقویت شود
  • ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم