Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که کاروانسرا‌های همدان به عنوان نماد قدمت هر منطقه به شمار می‌روند، کاروانسرای زغالی‌ها که در حاشیه میدان پروانه‌ها و در ضلع شمال غربی تپه مصلی (تپه ارک قدیم) قرار دارد ویکی از آثار برجای مانده از دوره قاجار در همدان است کاروانسرای زغالی‌ها در سال‌های پیش به عنوان انبار چوب استفاده می‌شد، اما این روز‌ها حال خوشی ندارد و به مرور زمان تخریب و  محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده که شایسته دیار الوند نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اشاره به شرایط نامناسب کاروانسرای ذغالی همدان اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه و نیز قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ دستگاه‌هایی که مالک بنا‌های واجد ارزش هستند، مکلف به پیش بینی و تأمین اعتبار برای مرمت بنا‌های در اختیار، تحت نظارت میراث فرهنگی هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ملک مذکور در تملک اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیست، ضروری است در اعتبارات دستگاه مالک پیش بینی لازم برای مرمت آن انجام پذیرد.

مالمیر اظهارداشت: البته میراث فرهنگی در سال‌های گذشته علیرغم اعتبارات محدود و کمی که در اختیار دارد در دو مرحله مرمت‌های اضطراری را در بنای مذکور داشته است، اما طبیعی است که اعتبارات این اداره کل با توجه به تعداد بنا‌های استان کفاف اتمام مرمت آن اثر را نمی‌دهد.

این مسئول گفت: دانشگاه بوعلی سینا مالک این بنای تاریخی است که کاملا به حال خود رها و محل تجمع معتادین در تپه مصلی همدان شده است!

مرمت کاروانسرای زغالی‌ها به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازدارد

محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا هم در این باره گفت:موضوع کاروانسرای زغالی‌ها بر می‌گردد به دهه ۵۰ که روزگاری قرار بود دانشگاه بوعلی سینا در تپه مصلی ساخته شود و در این خصوص مسکن و شهر سازی همدان زمین‌هایی خریداری کرده بود که تعدادی از آن‌ها به بوعلی سینا انتقال داده شد وتعدادی هم در سازمان مسکن باقی ماند و با توجه به اسناد موجود در سال ۱۳۵۶ سازمان مسکن، این کاروانسرا را خریداری و در سال ۱۳۸۹ با پیگیری دانشگاه سند آن برای دانشگاه بوعلی سینا صادر شده است و در سال ۸۲ هم این اثر فرهنگی با قدمت قاجاریه و با شماره ۹۶۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او ادامه داد: متاسفانه هنگامی که سازمان مسکن این کاروانسرا را خریداری می‌کند همراه با مستاجر بوده یعنی به شرط اینکه این ملک که دارای مستاجر بود در آنجا ساکن باشد با این حال در سال ۹۴ برای بازسازی ونوسازی این اثر فرهنگی جلسات متعددی انجام گرفت و به دنبال سرمایه گذار در بخش خصوص بودیم در این مدت هم تعدادی سرمایه گذار در ابتدا موافقت کردند که در این خصوص هزینه کنند، اما بعد از مدتی پشیمان شدند تا اینکه در نهایت ۲ سال گذشته با یک گروه سرمایه گذار وارد بحث شدیدم و در این خصوص با نماینده استاندار و برنامه بودجه جلساتی برگزار و قرار بر این شد مرمت این کاروانسرا به بخش خصوصی واگذار شودو بعد از آن با دستور میراث فرهنگی طرح مرمت آن انجام شود.

محمدی فر اظهار داشت:برای انجام این کار یک سری مراحل قانونی و حقوقی برای واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد که در حال انجام و پیگیری است و هنوز به اتمام نرسیده است.

او ادامه داد: این کاروانسرا به شکل دو طبقه است که برای مرمت آن باید کاربری داده شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا برای رفع مشکلات سر راه این اثرفرهنگی و حفظ این میراث افزود: این موضوع مساعدت دادستان را می‌طلبد همچنین اگر از دستگاه‌های دولتی از جمله شهردار توان خریداری آن را داشته باشدبا قیمت کارشناسی این ملک را واگذارمی کنیم.
انتهای پیام/ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا میراث فرهنگی مرمت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این دیدار عتباتی با اشاره به مشکلات مرتبط با پرونده‌های قضایی گفت:همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در خصوص برخی پرونده‌های قضایی موثر در حصول نتایج بهتر خواهد بود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین کمک به حل مشکل یکی از واحد‌های تولیدی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با حل مشکلات این واحد تولیدی اشتغالزایی چشم گیری بالغ بر ۱۰۰۰نفر در استان اتفاق می‌افتد که نیازمند همراهی و همکاری موثر دو مجموعه می‌باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی پورشادلو دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور که اخیرا به این سمت منصوب شده است نیز به همکاری‌های دوجانبه تاکید و باز شدن گره از مشکلات مردم خصوصا پرونده‌های کثیرالشاکی را یکی از امور مهم ارزیابی کرد و همکاری‌های دوجانبه را در این خصوص کارگشا و نتیجه بخش عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳