Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در سال های اخیر یکی از مهمترین طرح های جاده ای در لرستان احداث آزاد راه خرم آبادبروجرد – اراک بوده است که سال ۹۳ آغاز شد و هرچند قرار بود بخشی از این آزادراه از خرم آباد تا بروجرد خرداد امسال بهره برداری شود اما با افتتاح در مرداد امسال با مشارکت ۶۰ درصد دولت و ۴۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سهم خود را در ایمنی و ارتقای شاخص های ترافیکی مسیرترانزیتی شمال به کشور ایفا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این از دیرباز جاده و راه دسترسی یک عامل مهم برای توسعه همه جانبه بوده است و لرستان نیز به واسطه واقع شدن در مسیر ترانزیتی شمال - جنوب و غرب کشور یک نقطه اتصال حیاتی در راه های ایران محسوب می شود که همین مزیت به یک توانمندی بالقوه برای استان تبدیل شده تا بتوان با توسعه زیرساخت های ارتباطی یکی از ملزومات توسعه ای در این استان را محقق کرد.

در سال های اخیر یکی از شروط سرمایه گذاران کلان حقیقی و حقوقی، بهره مندی از راه دسترسی مناسب و نزدیکی محل اجرای طرح به جاده اصلی، راه آهن و یا فرودگاه بوده است چراکه سیستم حمل و نقل کارآمد از ارکان مهم توسعه تجاری، کاهش هزینه های جابجایی و در نتیجه افزایش درآمد محسوب می شود.

وجود راه دسترسی  و زیرساخت های صنعت حمل و نقل لرستان عامل مهمی برای خروج استان از بن بست اقتصادی و ارتباطی آن است که طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته به نحوی که حمل و نقل به عنوان یکی از امتیازهای مهم برای اقتصاد استان و انتقال تولیدات استانی به سایر مناطق تبدیل شده است و به جرات می توان گفت راه‌های حیاتی و شریان های مهم، سهم بسزایی در طول هشت هزار کیلومتر جاده های لرستان دارند.

کاهش تصادفات و تلفاتی انسانی از مهمترین توسعه زیرساختهای جاده ای است که با توجه به کشته شدن سالانه ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر در جاده های ایران و البته میلیون ها نفر زخمی در محورهای مواصلاتی، ایجاد راه دسترسی مناسب حتی در چند کیلومتر اهمیت دوچندانی می یابد.

توسعه اصولی راههای ارتباطی علاوه بر حفظ جان مسافران و کاهش تصادفات جرحی و فوتی، یکی از پیش نیازهای توسعه همه جانبه است چراکه تاثیر مثبت این امر بر موضوعات زیست محیطی، کاهش مصرف منابع و ذخایر، استفاده صحیح از اراضی، کاهش مدت زمان سفر و افزایش راندمان مشهود است.

وجود راه دسترسی مناسب، حضور گردشگران، ارتقای صادرات و واردات کالا، محصولات کشاورزی  و هرآنچه کالای تولیدی را در پی دارد و استان‌هایی که راههای مواصلاتی ایمن دارند به عنوان گذرگاه های ترانزیتی برای انتقال مسافر یا کالا انتخاب می شوند که این حسن انتخاب علاوه بر سفری ایمن، منجر به راه اندازی مراکز خدمات رفاهی با مجموعه کامل خدماتی و اشتغالزایی خواهد شد.

آزادراه خرم آباد - بروجرد ارتقای ایمنی و تقویت توسعه همه جانبه

با توجه به این تعاریف، عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک از سال ۹۳ آغاز شده است و قرار است نخستین تونل سه خطه ایران به صورت آزادراهی و به طول ۳.۲ کیلومتر در این پروژه افتتاح شود.

آزاد راه خرم آباد - اراک ۱۳۵ کیلومتر طول دارد که ۷۵ کیلومتر از آن در استان لرستان در دست ساخت می باشد که به صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا بوده و بخشی از آن در حال آسفالت و زیرسازی آن تکمیل شده است.

این آزاد راه در چهارقطعه احداث شده که قطعه اول از بروجرد تا اراک بوده و سه قطعه دیگر با پیشرفت کاری ۹۰ درصد در حوزه استحفاظی لرستان اجرا شده است، این طرح جزو پروژه‌هایی است که دولت روی آن متمرکز شده که طول مسیر هر قطعه بطور میانگین بین ۲۲ تا ۲۵ کیلومتر و در مجموع قرارداد این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

متاسفانه به دلایل مشکلات اقتصادی کشور، ردیف اعتبار آزادراه خرم آباد – بروجرد در سال ۹۸ تخصیص داده نشد اما پارسال ۶۰ میلیارد تومان به طرح تزریق شد و به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن آسفالت معادل تولیدی پنج کارخانه در محل استفاده می شود.

به گفته مسوولان استان و کشور، این طرح علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش سوخت، طول مسیر را  کاهش داده و اولین آزادراه ۶ خطه کشور است که تونل آن هم به طول سه هزار و ۲۰۰ متر ۶ خطه می باشد.

ارزش ۶ هزارمیلیارد تومانی آزادراه خرم آباد - بروجرد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تیرماه امسال در بازدید از طرح آزادراه خرم‌آباد - بروجرد گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای احداث آزادراه با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد هزینه شده است و ارزش به روز آن تا ۶ هزار میلیارد تومان نیز برآورد می شود.

به گفته خیراله خادمی این آزادراه  که بخشی از آزادراه خرم آباد - اراک است یکی از مهم‌ترین آزادراه ها در کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود که آخرین مراحل اجرایی طرح در قطعه خرم آباد - بروجرد در حال اتمام و پیش بینی می شود با پیشرفت خوبی که در پروژه وجود دارد، بتوان اوایل مرداد ماه امسال آن را زیر ترافیک برد.

وی با تاکید بر انجام مراحل ایمنی مسیر توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: این محور یکی از آزادراه هایی است که در برنامه زمانبندی افتتاح سال ۱۴۰۰ کشور قرار دارد و امید می رود بعد از بهره برداری این قطعه، عملیات اجرایی ادامه آزادراه به سمت اراک آغاز شود.

خادمی گفت: این آزادراه از خرم آباد تا اراک به طول ۱۳۴ کیلومتر طراحی شده است و در فاز اول ۶۷ کیلومتر آن حد فاصل خرم آباد تا بعد از بروجرد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد .

وی خاطرنشان کرد: تمامی گردنه ها و نقاط حادثه خیز جاده کنونی خرم آباد به سمت بروجرد با بهره برداری از آزادراه جدید رفع می شود و تردد در این مسیر با کاهش ۵۰ درصدی زمان و ۳۵ کیلومتری مسافت انجام خواهد پذیرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه آزادراه جدید محدودیت های کمتری به لحاظ سرعت خواهد داشت افزود: پیش بینی می شود با بهره برداری از آزادراه خرم آباد به اراک تحولی در شبکه‌های آزادراهی کشور، در محدوده لرستان صورت گیرد.

هرچند استاندار لرستان گفته بود آزادراه خرداد امسال بهره برداری می شود اما مشکلات مالی موجب تعویق این زمان و موکول شدن آن به مرداد شده است.

به گفته سیدموسی خادمی بخشی از آزادراه سراسری خرم‌آباد - اراک ، حدفاصل بروجرد تا خرم‌آباد براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قبل از پایان فعالیت دولت دوازدهم افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی استان، پروژه آزادراه اراک - خرم‌آباد است اظهار داشت: منابع خوبی به این پروژه اختصاص داده شده و در آخرین سفر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به لرستان  ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده که به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شده است.

خادمی از جمله مزایای این پروژه را کاهش مسافت، بهبود وضعیت حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت عنوان کرد و افزود: همچنین این پروژه از نظر اقتصادی بازدهی خیلی خوبی برای استان دارد و در تقویت صنعت حمل و نقل منطقه موثر است.

برچسب‌ها توسعه ایران وزارت راه و شهرسازی تردد جاده ای لرستان پروندهٔ خبری گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران وزارت راه و شهرسازی تردد جاده ای توسعه ایران وزارت راه و شهرسازی تردد جاده ای لرستان آزادراه خرم آباد میلیارد تومان راه و شهرسازی راه خرم آباد بهره برداری راه دسترسی حمل و نقل جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۹۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

 مولایی گفت: هفت سری جهیزیه شامل یخچال، فرش، ماشین لباسشویی، لوازم آشپزخانه، گاز و جاروبرقی به ارزش ۴۲۰ میلیون تومان بود که با کمک خیران شهرستان بستان آباد جمع آوری و بین نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد در این شهرستان اهدا شد.

وی افزود: شهرستان بستان آباد پیشرو در کار‌های خیر در استان آذربایجان شرقی است به طوری که در ماه مبارک رمضان امسال بسته‌های معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان بین نیازمندان و خانواده‌های تحت پوشش توزیع شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • ۱۰ محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است
  • تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی
  • اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال