Web Analytics Made Easy - Statcounter

سحر معصوم زاده دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به حواشی طرح اخیر منع تغییر رشته کارشناسی ارشد گفت: همان‌طور که می‌دانید، در روزهای پایانی دولت دوازدهم، شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه‌‌ای را با هدف "بهبود کیفیت آموزش" منتشر کرد که در آن مقرر شده: " از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون ‌کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

وی افزود: متن نامه‌ منتشر شده این مصوبه را مستند بر بررسی تخصصی و پیگیرهای مستمری می‌داند که تبعات منفی پیش‌بینی شده ناقض آن است. در اینجا اولین و مهمترین مسئله، چرایی این مصوبه است. به عبارتی آیا این مصوبه توانایی تحقق اهدافش را دارد یا عواقب زیان‌بار آن بر منافع احتمالی‌اش می‌چربد؟

* همراهی با رویکرد غلط نظام آموزشی

این فعال دانشجویی ادامه داد: در حقیقت همراهی با رویکرد غلط نظام آموزشی، زنجیره‌ ذوق و آینده‌ جوانان را قطع کرده است. نظریه‌ای که با سوزاندن ریشه‌های شخصیتی و استعدادهای متفاوت و خلاقیت دانش‌آموزان، آنها را به دونده‌ای تبدیل می‌کند که فرصتی برای کشف دنیای خودشان نخواهند داشت؛ دانش‌آموزانی که صرفا می‌دوند تا کاپ قهرمانی را برای حضور در رشته‌های مهندسی و پزشکی و... کسب کنند. آنها در نهایت باید همان شوند که جامعه و مدرسه و خانواده از طریق فشارها از او طلب کرده‌اند.

معصوم زاده یادآور شد: این در حالی‌ است که در برخی از مدارس مطرح کشور، دروس رشته انسانی تدریس نمی‌شود و با برتر دانستن رشته ریاضی و تجربی بر سایر رشته‌ها، افراد را با دستی نامرئی به سوی این دو رشته می‌رانند. آموزش و پرورش در کجای این بازی فرصتی را برای بروز حقایق درونی دانش‌آموزان فراهم کرده؟! دانش‌آموزان پس از ۱۲ سال دوندگی تا چه حد قادرند رشته متناسب با علایق و استعدادهایشان را انتخاب کنند؟

وی گفت: به نظر بنده معیوب بودن این روند موجب ظهور جمع عظیم دانشجویانی شده که در دوره کارشناسی فرصتی برای کشف علایق و ذوق خود یافته و با اشتیاق فراوان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطلوب خود شرکت کرده‌اند‌. حال این مصوبه تک فرصت طلایی جوانان برای تغییر مسیر را نیز مسدود و آنان را به دنباله روی از رشته کارشناسی خود مجبور می‌کند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: چنین رویکردی تمام امید و برنامه‌ریزی‌های دانشجویان کارشناسی که قصد تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارند را از بین می برد. در ضمن داوطلبان ۱۴۰۰ در صورت اجرای این مصوبه اولین قربانیان آن خواهند بود. نکته بعدی این است که چنین روندی در نهایت منجر به اجبار جوانان برای انتخاب بین بد و بدتر می‌شود.

وی گفت: ادامه دادن رشته قبلی خود؛ یعنی تا دانشجو جان در بدن دارد باید با نتایج کنکور کارشناسی ( که خودش مسئله‌ای پرحاشیه و پیچیده‌است) بسوزد و بسازد. خروجی این انتخاب، جوانانی ناامید و ناراضی خواهد بود که نه شوقی برای کار در حیطه رشته تحصیلی خود دارند و نه ثمره‌ علمی در عین صرف سرمایه کشور.

معصوم زاده افزود: بازگشت به نقطه شروع یعنی کنکور کارشناسی و طی کردن مجدد این راه که به معنی ضربه زدن به ۴ سال از بهترین دوران زندگی هر فرد است. به علاوه هر شخص صرفا یک‌بار امکان تحصیل رایگان در دانشگا‌ه‌های دولتی را دارد. البته پیام سومی هم در کار است و آن این است که دانشجویانی که توانایی مالی بالایی دارند به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور‌های خارجی می افتند. این پیشنهاد مانند هیزمی، آتش مهاجرت قشر تحصیل‌کرده را شعله‌ور می‌کند؛ همان‌طور که در سال‌های اخیر نیز این بحث به شدت داغ بوده است.

وی گفت: در کنار تمام عواقب ذکر شده، این مصوبه دامن‌گیر داوطلبان کنکور کارشناسی نیز خواهد شد. دانش‌آموزی که با عدد به دست آمده از یک آزمون ۴ساعته تعیین، تعریف و شناخته می‌شود و ۴سال زندگی پیش‌روی خود و آینده‌اش را نیز در گرو آن آزمون می‌بیند حالا می‌‌شنود که راهی بی بازگشت در پیش رو دارد. نتیجه این اتفاق، اضطراب و فشار مضاعف دانش‌آموز است. او برای جانماندن از این رقابت بی رحم به موسسات آموزشی و مافیای کنکور و استعداد‌یابی روی می‌آورد و ناخواسته موجب گسترش این مراکز و سکه شدن بازارشان می‌شود!

این فعال دانشجویی اضافه کرد: عده‌‌ای نیز به جهت عدم تسلط افراد بر رشته قبول شده در کارشناسی ارشد و ضربه زدن به روند علمی موافق این طرح هستند. سوال بنده این است که آیا دارا بودن لیسانس مرتبط با یک رشته به منزله‌ تسلط و شایستگی برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آن رشته است؟

معصوم زاده تاکید کرد: از سویی قبولی در کنکور ارشد یعنی افراد در حد مطلوبی بر منابع آن رشته واقف هستند. تحقق هدف این طرح نیز مبنی بر بهبود کیفیت آموزش عالی است. کیفیت آموزش عالی نیز در یک مورد مستلزم اصلاح نظام هدایت تحصیلی است که با این شیوه و رویکرد و طی یک سال غیر ممکن است.

وی گفت: البته در روزهای اخیر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی  با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد که اجرای مصوبه را به بعد از بررسی‌های بیشتر موکول می‌شود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد این مصوبه راه حلی برای بهبود کیفیت آموزش نیست و امیدواریم این تصمیم تا انجام اصلاحات گسترده در نظام آموزشی کشور لغو شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش کارشناسی ارشد کیفیت دانشجو بهبود کیفیت آموزش کارشناسی ارشد معصوم زاده آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

در بازه‌هایی از زمان (دهه ۷۰)، آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان از اول شهریور بود که این موضوع به دلیل برخی از شرایط به ویژه گرمای هوا با تبعات منفی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان همراه بود.

در نهایت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۶ با تصویب یک قانون تأکید کرد: زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

اواخر سال ۱۴۰۲ یکبار دیگر موضوع تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شد و در همین ارتباط میثم لطیفی؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: از مجلس خواستیم این اجازه را داشته باشیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوماً از ابتدای مهرماه نباشد. قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش‌وپرورش و وزارت آموزش‌وپرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم که این موضوع به مصرف انرژی و سلامت فرزندان در مناطق جغرافیایی مختلف در کشور کمک می‌کند.

در همین ارتباط محمود امانی طهرانی؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تقویم آموزشی تهیه شده است که به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع شد و این شورا اصلاحاتی اعمال و آن را به مجلس بازگرداند.

وی افزود: این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و هم اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو می‌شود و اختیارات بیشتری به آموزش و پرورش با توجه شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌شود.

امانی طهرانی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در برگزاری امتحانات نهایی خلل ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: امتحانات نهایی امری است که در یک برنامه واحد کشوری قابل ارائه است، اما در بسیاری از مناطق می‌توانند مدت سال تحصیلی را با برنامه‌ریزی بهتر با توجه به شرایط آب و هوایی خود تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • دانش‌آموزان نهم استان‌ تهران به رشته‌های مهارتی روی‌آوردند
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • آخرین مهلت پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه‌طباطبایی
  • آخرین مهلت اعلام نیاز واحدهای صنعتی در سامانه وزارت علوم اعلام شد
  • ثبت‌نام آزمون استعدادهای درخشان تمدید شد
  • احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس