Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، حسین رجب صلاحی در «وبینار آموزشی، تخصصی مدیریت بهینه آبیاری فضای سبز در شرایط بحران کم آبی» و در جمع مدیران و کارشناسان شهرداری ها و استانداری ها درمورد اقدامات صورت گرفته در حوزه فضای سبز شهری طی چند سال اخیر گفت: اکنون متوسط سرانه فضای سبز عمومی شهری کشور حدود ۱۲ متر مربع و متوسط سرانه فضای سبز کلانشهرها ۱۵ متر مربع است و براساس قانون هوای پاک، شهرداری‌های شهرهای دارای جمعیت بالای۵۰ هزار نفر، موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به ۱۵ مترمربع برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تحقق این موضوع، علاوه بر مساعدت و همکاری دستگاه‌ها، نیازمند اهتمام جدی شهرداری ها و نیازمند تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور است، ادامه داد: از میان ۱۸۶ شهر با جمعیت بالای۵۰ هزار نفر درکشور، ۵۷ شهردارای سرانه فضای سبز بیش از ۱۵ متر مربع و ۱۲۹ شهر دارای سرانه فضای سبز کمتر از ۱۵ متر مربع  است و در کنار بحران کم آبی و مدیریت چالش های این حوزه، برنامه ریزی برای تحقق این مقدار باید در اولویت مدیرت شهری باشد و همچنین بر اساس اعلام استان ها ۸ هزار بوستان روستایی در روستاهای دارای دهیاری با سرانه ۴ مترمربع درسراسر کشور احداث شده است.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین با بیان اینکه انجام مطالعات جداسازی شبکه آبرسانی فضای سبز از سال۱۳۷۹ تاکنون در دستور کار این سازمان بوده، گفت: در حال حاضر ۶۳۲ مطالعه جداسازی شبکه آبرسانی فضای سبز از آب شرب بر اساس شرح خدمات و دستورالعمل ابلاغی توسط شهرداری ها انجام شده که ۳۸۱ مطالعه به تایید رسیده و ۲۵۱ مطالعه در دست اقدام است.

افزایش سرانه فضای سبز به حداقل ۱۵ مترمربع در شهرهای دارای جمعیت بالای پنجاه هزار نفر

رجب صلاحی خاطر نشان کرد: وزارت کشور به عنوان دستگاه سیاستگذار، هدایت کننده و ناظر بر فعالیت شهرداری ها و دهیاری های کشور، طی سال های اخیر اقداماتی با محوریت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نظیر تهیه و تدوین مصوبات، آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های مورد نیاز انجام شده که برخی از آنها عبارتست از: تهیه سند آسیب‌شناسی فضای سبز با همکاری دستگاه‌های ذیربط به منظور توسعه فضای سبز در شهرها و  تصویب آن در هیات وزیران و ابلاغ در قالب مصوبه دولت و همچنین تهیه آئین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون هوای پاک و تصویب در هیات  وزیران با همکاری دستگاه‌های متولی مندرج در قانون با هدف افزایش سرانه فضای سبز به حداقل ۱۵ مترمربع در شهرهای دارای جمعیت بالای پنجاه هزار نفر.

وی، انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی و برنامه ریزی جهت استفاده از پساب تصفیه شده تاسیسات فاضلاب شهری و تامین منابع آب پایدار در توسعه و نگهداری فضای سبز شهری توسط شهرداری ها با توجه به کمبود منابع آب کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه برشمرد و تصریح کرد: استفاده از پساب تصفیه شده تاسیسات فاضلاب شهری باید در اولویت مدیریت شهری باشد و از این امر حمایت می کنیم.

رجب صلاحی همچنین تدوین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت نگهداری و توسعه فضای سبز شهری با اولویت مدیریت اصولی منابع آبی و حذف کاشت چمن، تهیه و ابلاغ شیوه نامه تدوین تقویم باغبانی فضای سبز شهرها  با هدف وحدت رویه به منظور برنامه ریزی در نگهداری و توسعه فضای سبز شهری، تهیه و ابلاغ شیوه نامه مدیریت صحیح منابع آبی در آبیاری فضای سبز روستایی در شرایط بحران آب درکشور و راه اندازی پویش سراسری درختکاری به منظور افزایش سرانه فضای سبز شهری در راستای اجرای قانون هوای پاک و با هدف گذاری کاشت ۶۰۰۰ هکتار عرصه و بیش از ۴.۵میلیون اصله نهال در سطح شهرهای کشور را سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه ذکر کرد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص چالش های فضای سبز شهری در دوران بحران آب به ناکافی بودن منابع آبی در اختیار شهرداری‌ها جهت نگهداری فضای سبز موجود براساس میزان منابع آبی زیر زمینی و سطحی و همچنین به بالا بودن هزینه‌های احداث و نگهداری فضای سبز شامل هزینه تملک عرصه، هزینه تامین منابع آب مصرفی(آب بهاء مصرفی) برای آبیاری و هزینه بالای احداث شبکه خطوط انتقال آب و سیستم‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: تامین این هزینه‌ها به تنهایی از سوی شهرداری‌ها بخصوص شهرهای متوسط و کوچک میسر نیست و این حوزه نیازمند تخصیص منابع مالی کافی در بودجه سنواتی و بهره گیری از ظرفیت های تمامی دست اندرکاران این موضوع در دولت، مدیریت شهری و روستایی، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها است.

رجب صلاحی گفت: با توجه به ارزیابی اقدامات صورت گرفته، برخی رویکردها و اقدامات قابل پیگیری در مدیریت فضای سبز از سوی شهرداری ها و دهیاری ها و شوراها عبارتست از بهره گیری از ظرفیت های قانونی مربوط به قانون هوای پاک، مصوبات و آیین نامه های دولت،   بهره گیری از پساب تصفیه شده تاسیسات فاضلاب شهری و روستایی برای تامین منابع آب پایدار  و بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در نگهداری فضای سبز بخصوص درکمربند سبز و طرح های توسعه فضای سبز شهری و روستایی.

کشت گونه های گیاهی با نیاز کم به آب

وی همچنین بر تهیه برنامه عمل متناسب برای هر شهر و روستا با شناسایی و استفاده ازگونه های متناسب شامل گونه های گیاهی کم نیازآبی، مقاوم و سازگار با اقلیم جهت توسعه فضای سبز شهری و روستایی، برنامه ریزی لازم برای ایجاد تاسیسات جمع آوری، ذخیره سازی و انتقال روان آب های سطحی و آب های جاری برای آبیاری فضای سبز شهری، تهیه و اجرای برنامه عملیاتی توسعه فضای سبز و کمربند سبز با استفاده از روش های نوین آبیاری به منظور افزایش سرانه فضای سبز شهری به ویژه در شهرهای با جمعیت بالای۵۰ هزار نفر و بهره گیری و توسعه دانش بومی مناطق مختلف کشور در زمینه تامین، حفظ و انتقال آب برای آبیاری فضای سبز تاکید کرد.

رجب صلاحی با اشاره به حضور بیش از ۶۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان فضای سبز شهرداری ها و استانداری ها و دهیاران منتخب در وبینار آموزشی، تخصصی مدیریت بهینه آبیاری فضای سبز در شرایط بحران کم آبی، گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با برگزاری جلسات و نشست های تخصصی و دوره های آمورشی تلاش می کند زمینه ارتقای سطح دانش حرفه ای دست اندرکاران این عرصه و انتقال تجربیات و دستاوردهای جدید این حوزه را در سطح مدیریت شهری و روستایی فراهم کند.

در این وبینار چهارساعته که از سوی دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد برگزار شد، نتایج کاربردی پروژه های اجرایی شهرداری های مشهد، اصفهان و قم در محورهای جایگزینی گونه های بومی مقاوم به کم آبی با رویکرد منظر شهری،   طراحی کاشت گیاهان زینتی با رویکرد مدیریت بهینه مصرف آب و آبیاری و استفاده از آب خام و پساب در آبیاری فضای سبز، اصلاح و بهبود خاک، نگهداشت آب در خاک و عملیات خاک ورزی و مدیریت آبیاری شامل بر اورد صحیح نیاز آبی، تحلیل شرایط محیطی، هوشمندسازی و برنامه ریزی مناسب زمان آبیاری برای حاضران ارائه شد.

برچسب‌ها فضای سبز مدیریت شهری کمربند سبز سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فضای سبز مدیریت شهری کمربند سبز فضای سبز مدیریت شهری کمربند سبز سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزایش سرانه فضای سبز توسعه فضای سبز شهری پساب تصفیه شده نگهداری فضای سبز آبیاری فضای سبز قانون هوای پاک شهری و روستایی بهره گیری برنامه ریزی مدیریت شهری رجب صلاحی منابع آبی منابع آب متر مربع هزار نفر کم آبی ۱۵ متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۲۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب تشکیل ۲ سازمان در شهرداری کرج

کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج در آخرین جلسه خود، اساسنامه تشکیل دو سازمان زیباسازی و بوستان‌ها و فضای سبز شهری کرج را تصویب کرد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج،  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج از تصویب طرح اصلاح اساسنامه و تفکیک سازمان بوستان‌ها و فضای سبز از سازمان زیباسازی در کمیسیون تلفیق خبر داد.

جواد چپردار که در جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج که صبح امروز برگزار شد سخن می‌گفت، با اشاره به اصلاح اساسنامه و تفکیک سازمان سیما منظر و فضای سبز عمومی گفت:  این طرح که با پیشنهاد رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و 11 امضای موافق در تاریخ 1402/10/5  از سوی رئیس شورا به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود در صد و شصت و هشتمین جلسه تلفیق به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: مطالعه طرح ادغام یا تفکیک این سازمان ها در دی ماه سال 1401 هنگام بررسی و اصلاح اساسنامه سایر سازمان های شهرداری از سوی ریاست وقت کمیسیون تلفیق به کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری واگذار شده بود.

چپردار بیان کرد: در این جلسه ابتدا تفکیک سازمان زیبا سازی از فضای سبز مصوب شد و سپس نام سازمان زیبا سازی و سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری رای اکثریت آرا را به خود اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه پیشنهاد مجتبی حاج‌قاسمی رئیس کمیسیون تلفیق برای اصلاح اساسنامه و ماده 84 قانون شهرداری‌ها در سازمان زیبا سازی و ماده 54 قانون شهرداری ها در سازمان فضای سبز به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 مقرر شد تا معاونت برنامه ریزی شهرداری حداکثر تا 15 روز  اصلاح اساسنامه را نهایی و برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

چپردار تاکید کرد: لازم ذکر است شهرداری در صورت نهایی و مصوب  شدن اصلاحات اساسنامه سازمان زیبا سازی و سازمان  بوستان ها و فضای سبز شهرداری می بایست اقدامات قانونی از طریق سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

وی یادآور شد:در این جلسه منوچهر غفاری معاونت برنامه ریزی شهرداری از نهایی شدن تغییرات اساسنامه های چهار سازمان از شهرداری کرج بابت کسب در آمد از ماده 54 به ماده 84 قانون شهرداری و تغییر نام سازمان سرمایه گذاری به شرکت سرمایه گذاری که در شصت و پنجمین جلسه کمیسیون تلفیق مصوب گردیده بود،  خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاشت ۴۰ نوع پیاز گل لاله در اراک
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • دارایی‌های مختلف شهرداری بورسی می‌شوند
  • قم موفق‌ترین کلان‌شهر کشور در حوزه پسماند؛ کاهش میزان دفن مستقیم به صفر
  • آغاز نخستین رویداد خلاقیت و نوآوری مشهد
  • مدیریت واحد شهری در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند
  • روزانه ۷۰۰ تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود
  • ارائه طرح جامع فضای سبز به شورا
  • تصویب تشکیل ۲ سازمان در شهرداری کرج
  • کدام پروژه ها در منطقه ۲ به بهره برداری رسیدند؟ | آخرین وضعیت پروژه انتقال پساب از تصفیه خانه شهرک قدس