Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:44:59 GMT

نصب دوربین مداربسته، معایب و مزایا

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۴۶۱۲

نصب دوربین مداربسته، معایب و مزایا

دوربین مدار بسته برای اولین بار توسط یک مهندس آلمانی جهت پرتاب موشک در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. مدتی بعد آمریکا و انگلستان از این تکنولوژی برای سیستم دفاعی و ترافیکی خود استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه امنیتی آریانا، امروزه دوربین های مدار بسته به صورت رایج در مکان های اداری، تجاری، صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ورود هوش مصنوعی به دنیای دوربین های مدار بسته، نسل جدید این سیستم ها قابلیت ‌های فراوانی برای کنترل و نظارت محیطی  ارائه می دهند.

مزایای نصب دوربین های مدار بسته:

پیشگیری از سرقت: در بسیاری از موارد نصب دوربین های مدار بسته عاملی بازدارنده برای مجرمان است. به صورت آماری مکان های که دارای دوربین های مدار بسته است به مراتب کمتر مورد سرقت قرار می گیرند.

پیشگیری از وقوع جرم : نصب دوربین های مدار بسته در مکان هایی مانند خیابان ها، اماکن عمومی و غیره باعث کاهش بزه کاری در آن مناطق می‌شود.

نظارت بر روند فعالیت ها : در بسیاری موارد نیاز است روند کار و یا فعالیت اشخاص، ماشین ها و یا طبیعت مورد نظارت و بررسی قرار گیرد. نصب دوربین های مدار بسته در این موارد باعث بهبود فرایند ها و بررسی و تحلیل روند ها می شود. نظارت بر فعالیت کارکنان یک کارخانه و یا نظارت و بررسی ترافیک شهری از این موارد هستند.

ایجاد احساس امنیت : نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته در هر محل باعث می‌شود افراد حاضر در آن محل احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

معایب نصب دوربین مدار بسته :

 احساس کنترل شدن : در بسیاری از مواقع نصب غیر ضروری دوربین های مدار بسته باعث ایجاد حس منفی در افراد می‌شود. برای مثال کارفرمایی در آشپزخانه اداره نیز دوربین مدار بسته نصب کرده است.

نقض حریم خصوصی : در برخی از موارد نصب دوربین های مدار بسته باعث نقض حریم خصوصی افراد می شود. برای مثال کارفرما بدون اطلاع به کارمندان اقدام به نصب این سیستم ها نموده است. که باعث ایجاد درگیری و شکایاتی در رابطه بانقض حریم خصوصی شده است.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته دام : نام این دوربین از کلمه انگلیسی Dome به معنای گنبد گرفته شده است.  این دوربین های برای محیط های داخلی و مسقف استفاده می شود.

دوربین مدار بسته بولت : دوربین های مدار بسته بولت شکلی استوانه ای دارند و برای نصب دور محیط های بیرونی استفاده می‌شوند. این دوربین های دارای قابلیت حفاظتی بالا هستند و همچنین ضد ورود گرد و غبار و رطوبت هستند. دوربین های بولت دارای پایه دیواری  سه محور هستند و می‌توانند در تمامی جهات قرار گیرند.

دوربین اسپیدام : این دوربین های مدار بسته دارای قابلیت چرخش در تمامی جهات هستند علاوه بر آن دارای قابلیت زوم اپتیکال تا 80 ایکس می باشند. این قابلیت های امکان استفاده از این دوربین را برای محیط های وسیع فراهم می کند.

قابلیت های جالب دوربین مداربسته هوشمند

دوربین های مدار بسته امروزی اگر چه دارای کیفیت های تصویری بالایی هستند اما ورود هوش مصنوعی به این سیستم ها باعث افزایش قابلیت های این سیستم ها شده است. آنالیز همزمان تصاویر می‌تواند  از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. فروش و نصب دوربین مدار بسته هوشمند امروزه در تمامی اماکن در حال افزایش است.

قابلیت شمارش اشخاص

 این قابلیت امکان شمارش انسان ها، مقایسه تعداد نفرات در  زمان های متفاوت و همچنین امکان تشخیص ساعت های پر رفت و آمد در فروشگاه ها و مراکز تجاری را برای کارفرما فراهم می کند. این موضوع رابطه مستقیم با نحوه صحیح مدیریت در سازمان دارد.

قابلیت تشخیص چهره اشخاص

احتمالا در برخی از فیلم های هالیوودی  دوربین های تشخیص چهره افراد و عملکرد این سیستم ها را دیده اید. چهره فرد متهم توسط دوربینی تشخیص داده می شود و آن فرد به هر سمت  برود و در روبروی  هر دوربین قرار گیرد متوجه حضور آن فرد  در آن منطقه می شوند. در واقع دوربین های مدار بسته  با قابلیت تشخیص چهره اشخاص، با استفاده از الگوریتم های از پیش طراحی شده که برای آنها تعریف شده اند چهره ی اشخاص  را در زوایای  و مکان های مختلف تشخیص می دهند. مواقعی  که چهره شخص در دوربین  مدار بسته شناسایی می شود در هر لحظه امکان ردیابی  آن شخص  در هر قسمتی از مجموعه وجود دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نصب دوربین های مدار بسته دوربین مدار بسته سیستم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز شهر اهواز رکوردار هوای ناسالم است و ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اهواز با شاخص ۱۱۱، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ایلام، اهواز، زاهدان و کرمانشاه بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

در همین راستا، کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۸، اصفهان با شاخص ۹۵، کرج با شاخص ۶۵، تهران با شاخص ۵۵، مشهد با شاخص ۷۴، بجنورد با شاخص ۸۱، زنجان با شاخص ۵۶، سمنان با شاخص ۵۵، کرمانشاه با شاخص ۵۵، زاهدان با شاخص ۷۹ و اراک با شاخص ۵۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای کرج، تهران، شهرکرد، سمنان، سنندج، کرمان، اراک، بندرعباس و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ایلام با شاخص ۳۴، بوشهر با شاخص ۴۸، شهرکرد با شاخص ۴۹، بیرجند با شاخص ۲۸، قم با شاخص ۴۳، سنندج با شاخص ۳۵، کرمان با شاخص ۳۴، بندرعباس با شاخص ۴۷، همدان با شاخص ۲۸ و یزد با شاخص ۳۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته هفتم فروردین، شهرهای تبریز، اصفهان، بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، قم، رشت و همدان، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و تعداد ۹ کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۹ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و هشت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739707

دیگر خبرها

  • تولید دوربین سریع با قابلیت ثبت ۱۵۶ هزار میلیارد فریم در ثانیه
  • نفوذ زمینی‌ها به ماه و خورشید در سالی که گذشت
  • لحظه انفجار مسجد در تبریز؛ فیلم دوربین مداربسته از داخل را ببینید
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • افزایش یک هزار و ١٧٩ کیلومتری طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق
  • افزایش هزار و ١٧٩ کیلومتری طول خطوط انتقال و فوق توزیع
  • معایب دستگاه جوش لیزر چیست؟
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد
  • ببینید | ویدیو دوربین مداربسته از لحظه حمله عامل تروریستی قندهار