Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رضا زارع‌زاده مهریزی چهارشنبه‌شب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان به کاهش بارندگی سال زارعی جاری و خشکسالی و کمبود آب اشاره کرد و افزود: ادارات و سازمان‌های دولتی در صرفه‌جویی باید الگوی دیگران باشند.

وی با بیان اینکه برای غلبه بر مشکل کم‌آبی همه مردم و مسوولان در شهر و روستاها باید همکاری کنند ادامه داد: به دلیل منابع ناچیز آب در سال جاری بهترین راهکار همکاری مردم و پیگیری دستگاه‌های دولتی برای صرفه‌جویی و کاهش مصرف است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول اظهار کرد: مشکل آب شرب مردم در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی با جدیت توسط ستاد مدیریت بحران و تلاش مسوولان امر پیگیری شده و این روند با قدرت ادامه دارد.

زارع‌زاده مهریزی گفت: پیگیری نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی منطقه و ساماندهی رودخانه‌ها در روستاهای جزو موارد مهمی است که با جدیت پیگیری و اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: مسوولان امر در شهر و روستاها باید همکاری لازم را برای برون‌رفت از کم‌آبی با متولیان آب و فاضلاب و مدیریت بحران بر حسب ضرورت انجام دهند.

در این جلسه در رابطه با راهکارهای افزایش تامین آب، جلوگیری و کنترل آتش‌سوزی مراتع و اجرای طرح‌های پیشگیرانه در راستای مدیریت سیلاب بحث و تبادل نظر شد.

همچنین مدیر شرکت آب و فاضلاب مهریز (آبفا) دیروز ( چهارشنبه ) به ایرنا گفته بود: هفته جاری طرح آبرسانی سیار با تانکر به ۷۰ روستای بخش مرکزی دهستان‌های خورمیزات، میانکوه، تنگچنار و ارنان این شهرستان آغاز شد.

محمدرضا موحد در این گفت و گو بدون اشاره به تعداد تانکرهای سیار آبرسانی افزود: دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و برخی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران منطقه در آبرسانی به روستاها با این شرکت همکاری دارند.

وی کاهش ۴۰ درصد بارندگی سال زراعی جاری، هدر رفت حدود ۳۰ درصد آب تولیدی به دلیل فرسودگی شبکه و نبود مدیریت مصرف  صحیح  را موجب کم‌آبی در بخش مرکزی مهریز ذکر کرد.

این مسوول اظهار کرد: با وجود کمبود آب آشامیدنی برای جبران کسری موجود بر حسب نیاز مردم به خصوص در روزهای شلوغ هفته کار آبرسانی با دقت و نظم خاصی تا رفع مشکل در روستاها ادامه دارد.

موحد از  شهروندانی یزدی که روزهای تعطیل هر هفته به مناطق ییلاقی بخش مرکزی به خصوص میانکوه و تنگچنار مسافرت می‌کنند ،تقاضا کرد برای برون‌رفت از مشکل آب صرفه‌جویی کنند.

هم‌اکنون ۳۸ حلقه چاه ،آب شرب ۱۲ هزار و ۳۹ مشترک روستایی مهریز را تامین می‌کند و این شهرستان ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد در دهستان‌های خورمیزات، تنگچنار، ارنان، میانکوه و بهادران زندگی می‌کنند، و شهر مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

با توجه به تداوم شیوع کرونا و تصمیم ستاد مقابله و پیشگیری این ویروس در استان یزد ،تمامی  نهادهای دولتی روزهای پنجشنبه  تا ۳۱ مردادماه آینده تعطیل اعلام شد و به توجه به تعطیلی ۲ روز آخر هفته ،تعدادی از شهروندان مرکز استان یزد و شهرستان اشکذر  و شهرهای اطراف برای فرار از گرمای تابستان امسال به مناطق ییلاقی شیرکوه یزد وارد شهرستان های تفت و مهریز می شوند.

با توجه به کاهش بارندگی ،تداوم خشکسالی،  حضور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر و محدود بودن منابع آبی ۲ شهرستان یادشده، مسوولان شرکت آبفای  استان یزد با بهره گیری از « مدیریت هنر گنجینه ( آب )پنهان»، بخشی از آب مرکز استان و مناطق اطراف را به ناچار به سمت تفت و مهریز هدایت می کنند، تا فراریان گرما  که به اجبار به روستاهای مهریز و تفت پناه می بردند، بی آب نمانند.

شیرکوه با ۴۰۷۵ ارتفاع از سطح دریای آزاد مرتفع ترین نقطه یزد و منبع اصلی تامین آب ۶ شهرستان از ۱۰ شهرستان استان که در دشت یزد- اردکان قرار دارد، محسوب می شود و در واقع شیرکوه امتداد رشته گوه زاگرس در ناحیه مرکزی ایران است.

   استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۵ درصد آن ساکن روستاها و بقیه  در ۲۴ شهر سکونت دارند.

در جریان خشکسالی ۲ دهه اخیر بسیاری از روستاهای یزد با کاهش شدید منابع آب سفره‌های زیرزمینی مواجه شدند که در نتیجه آن مهاجرت به شهرها و خالی شدن جمعیت از روستاها افزایش یافته است.

تعداد روستاهای استان یک‌هزار و ۱۸۴ مورد است که ۵۷۴ روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب  قرار دارد.

برچسب‌ها معاونت آب و آبفا وزارت نیرو مهریز روستائیان صرفه جویی در مصرف آب یزد خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز روستائیان مهریز روستائیان صرفه جویی در مصرف آب یزد خشکسالی استان یزد صرفه جویی بخش مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیماف مرکز اردبیل داور بستام با تشریح اقدامات شرکت آب منطقه ای در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: پارسال علاوه بر مسدود کردن نزدیک به ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان، ۲۱۴ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز استان اردبیل نصب شد که تاثیر بسزایی در کاهش و مدیریت مصرف آب داشته است.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل همچنین افزود: پارسال با انجام ۵۰ عملیات تقلیل منصوبات، پلمپ و قطع برق چاه‌های دارای اضافه برداشت در سطح استان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۴ مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی شد.
او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۱ تیم گشت و بازرسی بطور مستمر از منابع آب استان صیانت می‌کنند، گفت: شرکت آب منطقه ای اردبیل در تکمیل سامانه های مدیریت توامان مصرف آب و برق در کشور رتبه برتر را کسب کرده است. به طوری که این شرکت در تکمیل سامانه ساماب عملکرد ۱۰۰ درصدی و در سامانه ساپاد عملکرد ۹۹ درصدی داشته است.
بستام با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حوزه صیانت از منابع آب در سطح استان نیز افزود: در همین راستا اجرای طرح داناب و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها مدنظر بخش آب استان قرار دارد و امسال برنامه‌های متعددی در همین زمینه‌ها عملیاتی خواهد شد.
او با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه ۲۷ سانتی متر افت کرده و این دشت به‌دلیل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است، گفت: با وجود انجام اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و به کارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع‌رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی و حذف قسمتی از آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز شاهد تداوم افت سطح سفره‌های زیر زمینی استان هستیم.
بستام افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش‌های اساسی بخش آب استان در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: وقوع خشکسالی‌های یک دهه اخیر، برداشت بی‌رویه و بیش از مفاد پروانه از آبخوان، توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پر آب بر در سطح دشت اردبیل از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی متولیان آب استان است.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل افزود: کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌ها و در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه‌ها، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها، محدودیت در مصارف کشاورزی و صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه‌های تامین انرژی مثل برق و سوخت، عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده است.

دیگر خبرها

  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در فصل گرم سال
  • فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید
  • آماده باش کامل تمام ادارات شهرستان بم برای سیل احتمالی
  • بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر هستند
  • ساعت کاری از این تاریخ تغییر می‌کند
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • ۲۲ میلیون مترمکعب آب در تایباد و باخرز خراسان رضوی صرفه‌جویی شد
  • صرفه‌جویی۴۶۰ هزار مترمکعبی مشترکان آب در آذربایجان‌غربی
  • مشترکان آب در آذربایجان‌غربی ۴۶۰ هزار مترمکعب صرفه‌جویی کردند