Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مردی از جنس امید، کار آفرینی که در مسیر پر پیچ و خم تولید ، سوسوی فانوس امیدش تا مرز خاموشی کشانده شده است.

 علیدوست کارآفرینی است که از سال ۸۵ کار خود را با احداث کارخانه و تولید قیر امولسیون آغاز کرده و در سال ۸۷ موفق به اخذ اولین پروانه بهره برداری کارخانه اش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانه ای که  عمده تولیدات  آن در مصارف راهسازی و بخش دیگر آن در پروژه‌های عمرانی و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۰ کشور خارجی مشتری پروپاقرص قیر امولسیون

با او همراه شدیم تا قصه پر از غصه تولید را از زبان خودش بشنویم.

 علیدوست گفت: در این کارخانه انواع گریدهای قیر را تولید می‌کنیم که تولیداتمان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به بیش از ۲۰ کشور دنیا نیز صادر می‌شود.

او تضمین کیفیت محصولات تولیدی از اهداف اصلی این کارخانه بر شمرد و بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه نارضایتی از سوی مشتری‌ها را نداشته ایم و نمونه محصول‌های تولیدی که به دست مشتریان رسیده رضایت آنان را جلب کرده است.

این محصولات پس از بارگیری روانه بازار‌های تایوان، سنگاپور، قطر، تایلند، مالزی، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، افغانستان وترکیه می‌شود و سالانه مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون دلار سهم تولید استان در این حوزه می‌شود.

بازار‌های داخلی با تولیدات محصولات این کارخانه رنگ و رو گرفته و حالا نگاه‌ها برای تسخیر بازار‌های آن سوی مرز‌ها است.

 علیدوست ادامه داد: ۳۰ کارگر در دو خط تولید و به صورت دو شیفت مشغول به کار بودند، اما ۵ ماهی می‌شود که یک شیفته مشغول فعالیت هستند.

همتی بلند که زیر پای موانع تولید لگد مال شده است

با خودم گفتم حتما کرونا پای تولیدشان را لنگ کرده، اما انگار اینگونه نیست.

علت را جویا شدم؛ دل پر دردی داشت از عدم حمایت مسئولان و گره‌هایی که برخی سازمان‌ها و بانک‌ها بر طالع تولید کارخانه اش زده بودند.

او اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه، بازار فروش، سرمایه گذاری و دانش فنی نداریم و حتی یک روز هم خط تولید ما از تولید جا نمانده، اما در حال حاضر این گره‌های کوری که بر سر راه توسعه کارخانه بوده سایه‌ای سنگین بر تولید انداخته و ما را از ادامه دادن این راه نا امید کرده است.

آقای علیدوست با صراحت گفت: با اینکه بومی منطقه هستم، اما در صورت تداوم این وضعیت دیگر حاضر نیستم حتی یک ریال در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنم.

 

چرخش چرخ‌های تولید و اشتغال چشم به راه همت مسئولان

از او در مورد توسعه کارخانه پرسیدم این طور پاسخ داد: اگر همت و حمایت مسئولان با ما یار می‌شود با استفاده از ظرفیت فروش خوبی که در خارج از کشور داریم قادر بودیم در سه شیفت کاری تولیدات خودمان را افزایش دهیم، اما در حال حاضر جای امیدواری برای توسعه کارخانه نیست و اگر همین روند ادامه پیدا کند کار را متوقف و سرمایه گذاری را در خارج از استان ادامه خواهیم داد.

جگری یکی از کارگران خط تولید این کارخانه گفت: چند سالی می‌شود که در این کارخانه مشغول به کارم، اما ۷ ماهی می‌شود که از ۲ شیفت به یک شیفت کاری رسیدیم.

او افزود: بیش از ۳۰ کارگر در این خط تولید مشغول به فعالیت بودند، اما حالا چند نفر از همکارانم خانه نشین شده اند.

یکی دیگر از کارگران این مجموعه ادامه داد: تعدیل نیرو‌های پی در پی نگرانی زیادی را برای ما به وجود آورده، کاش مسئولان فکری به حال واحد‌های تولیدی کنند و با خرید محصولات کارخانه ما و حمایت از تولیدات بومی زمینه را برای شکوفایی اقتصاد استان هموار کنند.

تنها معاون عمران و روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته و پایش کیفیت قیر این کارخانه به پیمانکاران متولی امر ساخت و ساز راه‌های روستایی توصیه شده تا خرید تولیدات این کارخانه را در دستور کار خود قرار دهند.

او افزود: پیش بینی شده امسال بخش عمده قیر مصرفی ساخت و توسعه راه‌های روستایی خود را از این کارخانه تامین کنیم.

 حمایت از تولید داخل حلقه مفقوده رونق اقتصاد

مدیران کارخانه قیر می‌گویند: در صورت حمایت بیشتر مسئولان از تولیدات کارخانه، قادریم میزان تولیدات سالانه خودمان را از سالی ۱۱۰ هزار تن به ۲۲۰ هزار تن برسانیم.

با ایجاد این ظرفیت جوانان متخصص و بومی می توانند  مشغول به کار شوند.

تک تک واحد‌های تولیدی برای دست گیری و حمایت از جوانان متخصص و بومی، که در اثر بی توجهی مسئولان به صنایع داخلی بیکارشدند  ، تلاش می‌کنند تا به توانند گامی بلند برای رونق تولید و اشتغال استان بر دارند.

ماحصل این تلاش، تولید محصول با مهر اصالت ایرانی است، مهر اصالتی که تائیدی مجدد بر صرف فعل خواستن تا رسیدن به توانستن است.

روشن ماندن چراغ واحد‌های حمایتی می‌خواهد همه جانبه، مردم با خرید کالای ایرانی هم تولید کننده را راغب به تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌کنند و هم فرزندان این مرز و بوم را صاحب شغل می‌کنند آن هم شغلی از جنس پایدار.

مسئولین هم با حمایت‌های خود و برداشتن سنگ‌های پیش روی تولید می‌توانند راه را برای تولید کننده ایرانی هموار کنند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشتغال جوانان تولید داخلی خط تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار مثبت احیای واحد های تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری‌ های جدید است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر پنجشنبه در ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان گیلان با اشاره به جایگاه رفیع کار و کارگر اظهار کرد: عمده اقلام و لوازم زندگی مردمان جامعه محصول کار و تلاش کارگر است و زندگی همه مردم به کار و کارگر آمیخته است به همین خاطر باید به این بخش توجه ویژه شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره جهش تولید افزود: تقویت و رشد تولید با تولید ثروت، رفاه، آسایش روحی و روانی برای مردم، تقویت صادرات و اشتغال و رفع تنگناها همراه خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال و جهش تولید تاکید کرد و گفت: آثار مثبت احیای واحدهای تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری های جدید است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امروز میدان تقاضای زیادی برای تولیدات ایرانی وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد، تصریح کرد: اکثر کشورهای آمریکای لاتین امروز طالب تولیدات ایرانی در عرصه‌های گوناگون هستند از سوی دیگر، کشورهایی نظیر ترکیه، سوریه و عراق نیز بهترین میدان برای عرضه تولیدات فنی و مهندسی ایرانی هستند.

ایران در خدمات مهندسی و عرصه سدسازی حرف برای گفتن دارد

وی با اشاره به اینکه ایران در خدمات مهندسی و عرصه سدسازی حرف برای گفتن دارد، اضافه کرد: با افزایش میزان تقاضا در داخل و خارج، تولیدکننده هم روحیه می‌گیرد چراکه تولیدکنندگان ما به بازار خوب نیاز دارند و این توان را دارند که ضمن تأمین نیاز داخلی، تقاضاهای خارج را هم اقناع کنند البته هنوز واردات بعضی کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی بلای جان تولیدکنندگان شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تاکید بر ضرورت برآورد میزان نیاز داخلی در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: استان دارای ۲۸۷ هزار هکتار شالیزار است اما هنوز برآورد دقیقی درباره اینکه چقدر پاسخگوی نیاز داخلی است، انجام نشده لذا تولیدکنندگان ما هم اگر میزان نیاز داخل را بدانند و از سوی مسؤولان حمایت شوند، تلاش بیشتری در راستای جهش تولید خواهند کرد.

آیت‌الله فلاحتی احیای شرکت‌ها و صنایع خرد و کلان تعطیل و نیمه‌تعطیل کشور را از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و بیان کرد: با احیای این شرکت‌ها، کارگران و تولیدکنندگانی که براثر مشکلات خانه‌نشین شدند می‌توانند به عرصه تولید بازگردند و آثار مثبت احیای این شرکت‌ها بیش از سرمایه‌گذاری‌های جدید است و با ایجاد ایمنی و امنیت و امید نیز همراه خواهد بود.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و کالاهای مصرفی تصریح کرد: باید توازن میان عرضه کالاهای مصرفی و دستمزد ایجاد شود از طرفی بخش اعظم کسانی که از تولیدات ما استفاده می‌کنند واسطه‌گران و دلالان و..‌. هستند که باید جلوگیری کرد.

وی یکی دیگر از بلاهای اجتماعی را عدم نظارت در ایجاد توازن عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: رهبری مساله امنیت شغلی را مطرح کردند؛ امنیت شغلی به معنای پشت میز نشینی و… نیست البته در این عرصه، کارفرما و مدیران هم قدری تقصیر دارند؛ کسانی‌که کارگر جذب می‌کنند اما ۸۹ روزه معنایش چیست؟ این اقدام نا آرامی فکری برای کارگر به دنبال دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه امنیت شغلی یعنی کارگر احساس کند کارفرما به او توجه دارد، افزود: متولیان باید پای درد و دل کارگر بنشینند و میزان رضایتمندی آنان از شرکتی که در حال کار هستند را جویا شوند.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم جدی گرفتن نظارت بر همه بخش‌ها، آثار منفی بی نظارتی را متذکر شد و بیان کرد: بعضی از مدیران از بین کسانی انتخاب شوند که فضای کارگری، تلخی و شیرینی‌ها و سختی‌های این حوزه را تجربه کرده‌اند.

.

کد خبر 6088600

دیگر خبرها

  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • آثار مثبت احیای واحد های تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری‌ های جدید است
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • حمایت ۵ میلیارد تومانی از تولیدات رضوی هنرمندان
  • کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود