Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا با وجود همه مشکلات و اتفاقات ناگواری که ویروس کرونا از زمان پیدایش و شیوع در جهان و کشور ما داشته اما به نظر می‌رسد در برخی زمینه‌ها منجر به تغییرات مثبتی هم شده است.

به عقیده کارشناسان هرچند کرونا آثار منفی زیادی داشته ولی در زمینه ازدواج سبب رشد نرخ آن شده زیرا حذف یا کاهش تشریفات و تجملات تحمیلی در مراسم ازدواج در نتیجه شرایط کرونایی موجب ترویج و گسترش فرهنگ ازدواج آسان و کم‌هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادی که منجر شد تا بسیاری از زوج‌های جوانان با طی کردن مسیر آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر زندگی مشترک خود را در دوران کرونا آغاز کنند و بدون تشریفات زائد راهی خانه بخت شوند.

افزایش آمار ازدواج‌ در سال گذشته و سال جاری در خراسان جنوبی مهر تاییدی بر این ادعا است و به نظر می‌رسد قدرت اثرگذاری کرونا بر این مقوله از سال‌ها فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت تسهیل ازدواج، بیشتر بوده است.

از همین رو به دفتر شماره ۶ ثبت ازدواج بیرجند رفتم تا از نزدیک شاهد تغییرات باشم؛ زوجی در دفتر نشسته و با منشی دفتر در حال قطعی کردن تاریخ عقدشان هستند که چند دقیقه‌ای با آنان هم‌صحبت شدم.

مرد جوان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای شروع زندگی مشترک در دوران شیوع کرونا دارید؟ گفت: من و همسرم ساکن یکی از روستاهای بخش قهستان درمیان هستیم و تصمیمی برای برگزاری جشن ازدواج مفصل نداریم.

خوشحال از کاهش هزینه‌های ازدواج

رضا حسینی افزود: خانواده‌های ما نیز وضع مالی متوسطی دارند و توان مالی زیادی برای حمایت ندارند به همین دلیل از کم شدن هزینه ازدواجم خوشحال شدم.

وی گفت: واقعیت این است که قبل از این دوست داشتم جشن ازدواج مفصلی را برگزار کنیم اما هرچه فکر کردم با شرایط اقتصادی جامعه برای جشن ازدواج ساده هم باید زیر بار قرض بروم.

این مرد جوان گفت: البته از جهتی هم دوست نداشتیم با برگزاری جشن ازدواج ما کسی کرونا بگیرد و افراد خاطره‌ تلخی از مراسم ما داشته باشند.

وی افزود: با رضایت همسرم بخش کمی از هزینه‌های ازدواج را صرف امور خیر و مابقی را صرف پرداخت رهن خانه و خرید وسایل مورد نیاز کردم.

سردفتر این مجموعه هم به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا باعث افزایش واقعه ازدواج در خراسان جنوبی شده و به عنوان مثال در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هشت فقره ازدواج در دفتر ثبت کردیم که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

حمیدرضا جعفری افزود: این روزها بیشتر دختر و پسرها به همین برگزاری مراسم ساده بسنده می‌کنند و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از برگزاری مراسم مجلل خودداری می‌شود که علاوه بر موضوع حفظ سلامتی از نظر اقتصادی هم به نفع آنان است.

وی اظهار داشت: خیلی از جوانان با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا فقط به برنامه محضر و دفتر ازدواج اکتفا می‌کنند که واقعا در هزینه‌های ازدواج تاثیرگذار است و اکنون هزینه تمام شده محضر برای زوجین کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

جعفری گفت: کرونا و شرایط اقتصادی جامعه در زمینه پایین گرفتن مهریه هم تاثیرگذار بوده و مهریه‌های نامعقول چند سال پیش در استان ما کمتر شده است.

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی

ازدواج سال گذشته و امسال در خراسان جنوبی افزایش داشته به طوری که سال گذشته خراسان جنوبی رتبه دوم ثبت ازدواج را در کشور از آن خود کرد و در سه ماه نخست سال جاری ازدواج جوانان این استان رشد ۱۸ درصدی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در این باره گفت: در سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستایی بوده است.

علیرضا مهرآور افزود: در این مدت میانگین سن ازدواج مردان در خراسان جنوبی ۲۷ سال و میانگین سن خانم‌ها ۲۱.۱ سال بوده است.

وی عنوان کرد: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم‌سن بوده و در  ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: نرخ ازدواج پارسال در خراسان جنوبی ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی افزود: پارسال شهرستان درمیان با ۲۹.۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳.۵ درصد کمترین رشد ازدواج را در استان خراسان جنوبی داشته است.

ویروس کرونا این روزها جزئی‌ترین جنبه‌های زندگی بشر را دستخوش تغییراتی کرده و در آن روی سکه راهی کم‌خرج و بدون تجمل برای زوج‌های جوان گشوده است که پیش‌بینی می‌شود در دوران پساکرونا هم این رویه ادامه یابد.

کارشناسان اجتماعی از دلایل افزایش ازدواج با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن را آسان‌تر شدن ازدواج برای جوانان از جمله ساده‌ گرفتن مراسم، برگزار نکردن مراسم پرهزینه، پایین‌آوردن مهریه و هزینه جهیزیه و در مجموع دوری از تجملات ‌را عنوان کردند.

کرونا بخت جوانان را باز کرد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی با توجه به سبقه فرهنگی که دارند، توانسته‌اند خود را با شرایط کرونا به خوبی تطبیق دهند.

مهدی قناد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شرایط کرونا زوجین نهایت استفاده را برای آغاز زندگی مشترک ساده و دوری از تجملات داشته‌اند و ازدواج آسان مورد پذیرش زوجین و خانواده‌های آنان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: کرونا باعث شد جوانان نسبت به سنوات گذشته برای شکل‌گیری ازدواج آسان و پرهیز از چشم و هم‌چشمی و حذف جنبه‌های زاید ازدواج اقدام کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: باید ازدواج آسان بین جوانان ترویج شود و کرونا با همه خساراتی که برجا گذاشته در این زمینه نقش موثری داشته و بخت جوانان را باز کرد.

وی گفت: تجمل‌گرایی و برگزاری مراسم‌ تشریفاتی در برخی خانواده‌ها به عنوان یکی از مهمترین موانع ازدواج و تشکیل خانواده محسوب می‌شد؛ شیوع کرونا اما یک فرصت به منظور تغییر سبک زندگی و تشکیل خانواده به دور از تجمل‌گرایی را فراهم کرد.

البته در شرایط کرونایی اهتمام دولت در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج نیز ستودنی است و با وجود همه محدودیت‌های اعتباری و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، دولت با پرداخت تسهیلات، روند ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کند به گونه‌ای که سال گذشته ۹۱ درصد متقاضیان وام ازدواج خود را دریافت کردند.

پرداخت وام ازدواج به ۲ هزار زوج

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی درباره پرداخت وام ازدواج به زوجین جوان گفت: سه ماه ابتدای امسال هفت هزار و ۹۷ نفر در این استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۳۰ درصد این افراد معادل ۲ هزار و ۱۲۳ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

وی افزود: اکنون چهار هزار و ۹۷۴ نفر در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

قناد عنوان کرد: پارسال ۱۱ هزار و ۹۸۱ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۹۱ درصد آنان این تسهیلات را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به هر یک از زوجین تعلق می‌گیرد گفت: زوج‌های جوان برای ثبت‌نام دریافت وام ازدواج به سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق بخشنامه بانک مرکزی برای هر ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج یک ضامن نیاز است و شرایط بازپرداخت آن هفت ساله و با سود چهار درصد است.

وی افزود: سال گذشته روند ازدواج جوانان در استان خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشت و دولت هم با پرداخت به موقع این تسهیلات زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کرده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که موج سوم تا آبان و آذر ماه ادامه یافت.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی بار دیگر در موج چهارم کرونا از هفته دوم فروردین امسال صعودی شد و خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد.

خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۴۰ نفر و جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

برچسب‌ها کرونا خراسان جنوبی وام ازدواج ازدواج ساده بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا خراسان جنوبی وام ازدواج کرونا خراسان جنوبی وام ازدواج ازدواج ساده بانوان جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی خراسان جنوبی شرایط کرونا ویروس کرونا ازدواج آسان وام ازدواج جشن ازدواج سال گذشته سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ علیرضا صادق به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به تمهیدات جهاد کشاورزی مشکل کسری تولید گوشت مرغ نداریم و پارسال با فعال شدن هشت واحد غیر فعال به ظرفیت تولید اضافه شد.
وی افزود: با درخواست معاونت بازرگانی روزانه ۵۰ تا ۵۵ تُن گوشت مرغ وارد بازار می‌شود و مازاد برآن نیز به استان همجوار خراسان رضوی ارسال می‌شود.
افزایش ۸۷ درصدی جوجه ریزی؛ فروردین ماه در استان
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه از افزایش ۸۷ درصدی جوجه ریزی در فروردین ماه خبردادو گفت: فروردین ماه یک میلیون و ۲۶۷ هزار قطعه در مرغداری‌ها جوجه ریزی شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۷ درصد بیشتر است.
به گفته وی تعهد کشوری ۱۰۹ هزار قطعه در استان بود که ۱۴ درصد رشد داشتیم.
صادق با بیان اینکه ۱۲۳ واحد مرغداری در استان وجود دارد، اضافه کرد: ۱۱۹ واحد با ظرفیت تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره در استان فعال است.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • بهره مندی ۶۵ درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • تحقق ۱۱۰ درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها