Web Analytics Made Easy - Statcounter

مینانبئی گاهی اشتباهات والدین در شیوه فرزند‌پروری، که حاصل دارا نبودن آگاهی کافی فردی و نبود آموزش بسنده در جامعه است، ناهنجاری‌ها، اختلالات، طرح‌واره‌ها وپیش‌نویس‌ها را در وجود و شخصیت فرزندان شکل می‎ دهد. پدیده مجازی شدن و شبکه‌های ارتباطیِ جدید نیز یکی از عرصه‌هایی است که اگر آگاهانه از آن بهره نگیریم، ممکن است با همه فوایدش، آسیب‌هایی به ما و فرزندانمان برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید شما هم در پیرامون خود خانواده‌هایی را سراغ داشته باشید که از رفتارهای نامتعارف و ناهنجار فرزندان خود در رنجند یا از مشکلاتی چون نداشتن اعتماد به نفس، تمایل به دیده شدن افراطی و ... آنها ابراز نارضایتی می‌کنند؛ الزاما هم این خانواده‌ها سطح پایین و بی‌سواد نیستند؛ چه بسا خانواده‌های تحصیلکرده، روشنفکر و سطح بالا که با این گونه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؛ حال آنکه این افراد و اطرافیان آنها، اتفاق نظر دارند که برای فرزندشان از هیچ خدمتی دریغ نکرده و از مسائل رفاهی گرفته تا دیگر چیزها همواره زمینه و بستر رشد جسمانی و معنوی فرزند خود را فراهم آورده‌اند.
نکته درخور تاملِ این اتفاقات را اما معمولا متخصصان رفتارشناسی و روان‌شناسان از میان اطلاعاتی که خود خانواده‌ها در جلسات مشاوره و درمان می‌دهند، بیرون می‌کشند. در واقع گاهی اشتباهات والدین در شیوه فرزند‌پروری، که حاصل دارا نبودن آگاهی کافی فردی و نبود آموزش بسنده در جامعه است، ناهنجاری‌ها، اختلالات، طرح‌واره‌ها، پیش‌نویس‌ها و ...  را در وجود و شخصیت فرزندان شکل می‎دهد. پدیده مجازی شدن و شبکه‌های ارتباطیِ جدید نیز یکی از عرصه‌هایی است که اگر آگاهانه از آن بهره نگیریم، ممکن است با همه فوایدش، آسیب‌هایی به ما و فرزندانمان برساند. امکان بروز «اختلال شخصیت نمایشی» در بزرگسالی برای کودکان و نوجوانانی که بیش از اندازه به خواست و تمایل والدین خود در فضای مجازی دیده می‌شوند، موضوع این گفت و‌گو با دکتر پریسا ارجمندی، روا‌ن‌شناس و مشاور کودک و نوجوان است:


در جایگاه یک متخصص و روان‌شناس بفرمایید در فضای مجازی چگونه بر روی رفتارهای کودک و نوجوان خود نظارت داشته باشیم که از آسیب‌های احتمالی تا حد ممکن پیشگیری شود؟
خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که در جایگاه پدر و مادری، پیش از آنکه بر روی رفتار فرزندان تمرکز کنند، بهتر است به برخی از رفتارهای خود نظارت و توجه داشته باشند و با مدیریت هیجانات و عواطف خود، از سلامت روح و روان فرزندشان مراقبت کنند؛ چرا که بچه‌ها دقیقا از واکنش‌های ما و بازخوردهایی که از خود نشان می‌دهیم، آموزش و الگو می‌گیرند؛ با دنیا ارتباط برقرار می‌کنند و مفاهیم خوب و بد و درست و نادرست را درک می‌کنند. این که رفتار ما، فرزندانمان را به چه سمت و سویی سوق می‌دهد، موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شویم.


منظور شما این است که ممکن است که اشتباهات رفتاری ما در رابطه با فرزندانمان، اتفاقا، نقض غرض کند و بی آن که متوجه باشیم، ناخواسته زمینه آسیب رسیدن به فرزندمان را از طریق فضای مجازی فراهم آوریم؟
بله. دقیقا. ببینید به طور طبیعی همه پدر و مادرها از اینکه از فرزند خود عکس بگیرند و در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و خانواده، دوستان و آشنایان آن عکس‌ها را ببیند، لایک و تایید کنند، احساس خوشایندی خواهند داشت. تا اینجای ماجرا در حد برقراری ارتباط، طبیعی است و مشکلی را برای فرزند ما ایجاد نمی‌کند. به شرط آنکه این کار از حد تعادل خارج نشود؛ اما اخیرا یک موج جدید فرهنگی به وجود آمده است که بسیاری از خانواده‌ها دوربین به دست می‌گیرند و از ابتدای صبح تا پایان شب از فرزندانشان عکس و فیلم می‌گیرند؛ حتی گاهی از بچه‌ها در حال عوض کردن لباس هم فیلم گرفته و به اشتراک گذاشته می‌شود که نه تنها میل بچه را به دیده شدن افزایش می‌دهد، سبب می‌شود که این کودکان مفهوم حریم خصوصی را هم درک نکنند و دیده شدن قسمت‌هایی از بدنشان به صورت عریان برایشان موضوعی طبیعی به نظر برسد. کودکی که بدین شکل در معرض دیده شدن قرار می‌گیرد، گاهی نمی‌تواند از خود مراقبت کند. در واقع کودکی که عریانی برایش طبیعی شده است، ممکن است لمس شدن بدن عریان هم با نگاه کودکانه‌ای که به دنیا دارد، برایش طبیعی و بازی به نظربرسد و از این رو به خطر بیفتد. برخی دیگر از والدین هم پا فراتر گذاشته و در فضای مجازی برای مقاصد اقتصادی از فرزندانشان استفاده می‌کنند؛ برای مثال خانواده‌هایی که تحت‌تاثیر تبلیغات یک برندِ لباس کودک، دختر یا پسر خردسال خود را به عنوان مدل لباس کودک در معرض نمایش قرار می‌دهند؛ در واقع با این کار، ناخواسته، در حال آسیب وارد کردن به کودک خود هستند.


گاهی یک کودک از لحاظ ظاهر مثلا رنگ یا حالت مو، ژست ها و رفتارهای خاص مورد توجه قرار می‌گیرد و از آن ویژگی خاص استقبال می‌شود. این کار چه آسیبی می‌تواند به فرزند ما بزند؟
آسیب این کار، آن است که چنین بچه‌هایی از آنجا که دائم در حال عرضه کردن خود هستند و دائم در حال لباس پوشیدن و ژست گرفتن به سر می‌برند، همیشه در این فکرند که دیگران در حال تماشای آنها هستند. کمترین آسیبی که به این بچه ها می‌رسد، این است که  در بزرگسالی دچار اختلال شخصیت نمایشی می شوند. اینگونه والدین درواقع به منظور کسب درآمد از فرزندانشان یا به سبب علاقمندی به بیشتر دیده شدن فرزندشان، ناخواسته در حال سوءاستفاده از کودک خود هستند. این کودکان گاهی حتی خارج از محیط منزل هم نمی‌توانند خودشان را حفظ کنند؛ چرا که سعی می‌کنند مثل مانکن ها راه بروند، لباس‌های نامتعارف بپوشند و به شیوه‌ای صحبت کنند که مورد توجه بیشتری قرار گیرند و این موضوع در واقع والدین را از مهم‌ترین وظیفه خود که  بزرگ کردن فرزندان در امنیت است، دور می‌کند؛ پس لازم است که خانواده ها با رعایت این نکاتِ مهم و به ظاهر پیش‌پا افتاده و بی‌اهمیت، مراقب سلامت روح و جسم فرزندان خود باشند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فضای مجازی خانواده ها دیده شدن بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899323

دیگر خبرها

  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • «به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان