Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه خوابگاه‌های متاهلی یکی از مسائلی است که در قانون ملی ازدواج به عنوان مهمترین وظیفه نهاد‌های آموزشی تعیین شده که از سال تحصیلی آینده با اجرای این قانون اتفاقات مثبتی در حوزه خوابگاه‌های متاهلی رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، توسعه خوابگاه‌های متاهلی چندی است که به عنوان مسئله اصلی دانشجویان متاهل مورد توجه قرار گرفته و اعتراضات زیادی در خصوص کمبود این خوابگاه‌ها از سوی دانشجویان متاهل در مقاطع تحصیلات تکمیلی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از کش و قوس‌های فراوان و تشکیل معاونت خانواده و ازدواج از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مسئولیت توسعه خوابگاه‌های متاهلی و پیگیری این مسئله از دانشگاه‌ها به این نهاد واگذار شد.


در همین رابطه سند ملی ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده که بخش مهمی از اجرای این سند را نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده گرفته است که یکی از اقدامات مهم در این سند ازدواج دانشجویی و افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی است.

 سند ملی ازدواج دانشگاهیان به دنبال توسعه متناسب خوابگاه‌های متأهلی

حجت‌الاسلام علی تقوی با اشاره به ازدواج‌های دانشجویی گفت: میانگین ازدواج‌های دانشجویی در سال‌های گذشته متفاوت است، امسال با توجه به شرایط کرونایی با حفظ پروتکل‌ها به‌صورت محدود در حال اجراست.

وی با بیان اینکه میانگین ازدواج دانشجویی ۱۰ تا ۴۰ هزار زوج در سال است، افزود: مهمترین بخش برنامه‌های ازدواج دانشجویی در مشهد مقدس اتفاق می‌افتد.


معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای در مشهد الرضا (ع) برای زوج‌های جوان برگزار می‌شود. نسبت درصد خوابگاه‌های متأهلی نسبت به سایر خوابگاه‌ها بسیار پایین است. در سند ملی ازدواج دانشگاهیان به دنبال توسعه خوب و متناسب ساخت خوابگاه‌های متأهلی هستیم.


یکی از مشکلات توسعه خوابگاه‌های متاهلی کمبود بودجه و اعتبارات مالی است که دانشگاه‌ها همواره با آن مواجه هستند که این مسئله در مجلس شورای اسلامی مطرح و در قانون تسهیل ازدواج توسعه خوابگاه‌های متاهلی به عنوان مهمترین مسئولیت دانشگاه‌ها در نظرگرفته شد.

ابلاغ توسعه خوابگاه متاهلی از مهرماه ۱۴۰۰ 

در همین رابطه بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح به خبرگزاری دانشجو، گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ۷۲ ماده دارد و برای خوابگاه متاهلی دانشجویی ۴ یا ۵ ماده از این طرح به خوابگاه متاهلی اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در این طرح تدارک دیده شده خوابگاه متاهلی برای دانشجویان اعم از بومی و غیربومی چه دختران و چه پسران است. دو، سه ماده طرح توسعه خوابگاه متاهلی در این مصوبه، داریم که تا ۵ یا ۶ سال دیگر خوابگاه‌های متاهلی وسیع و گسترده می‌شود. همچنین بودجه‌هایی را برای ودیعه مسکن دانشجویان پیش بینی کرده و مرخصی تحصیلی برای دانشجویان باردار و مادر در نظر گرفته‌ایم.


این‌ نماینده مجلس ادامه داد: از دیگر مفاد این طرح می‌توان به آموزش مجازی برای مادران باردار یا دارای فرزند زیر سه سال اشاره کرد. همچنین طرح دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی به ازای هر فرزند شش ماه کسر می‌شود. مسائل دیگری مثل حذف شیفت شب مادران باردار، مرخصی دوهفته‌ای برای تولد فرزند به پدر، تخفیف و تسهیلات در واگذاری زمین و غیره نیز از دیگر مزایای این طرح است.

وی ادامه داد: مزایای دیگر این طرح در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی است که هم بودجه خوبی برای آن فراهم شده و هم از راه تسهیلات بانکی پیش بینی‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است و هم اینکه اجازه داده شده که دانشگاه‌ها ساختمان‌های دیگر را بهسازی کنند و آن را به سمت خوابگاه متاهلی ببرند.

بانکی پور اضافه کرد: این طرح در مجلس تصویب شده و منتظر تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید شورای نگهبان از سال ۱۴۰۰ این طرح ابلاغ می‌شود و از مهرماه سال آینده با اختصاص بودجه مناسب دانشگاه‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

 

وزارت علوم و بهداشت مکلف به توسعه خوابگاههای متاهلی شدند

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص تامین خوابگاه‌های متاهلی و مسکن دانشجویان که یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان محسوب می‌شود، گفت: در قانون تسهیل ازدواج که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده دانشگاه‌ها مکلف به تامین مسکن دانشجویان و ساخت خوابگاه متاهلی هستند.


وی افزود: بودجه لازم برای این طرح در قانون تسهیل ازدواج دیده شده است و دانشگاه‌ها پس از ابلاغ این قانون باید نسبت به توسعه خوابگاه‌های متاهلی اقدامات لازم را انجام دهند.


نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر توسعه خوابگاه‌های متاهلی، وزارت خانه‌های علوم و بهداشت ملکف هستند که آموزش‌های لازم در بحث ازدواج و توسعه مراکز مشاوره را در دستور کار خود قرار دهند.


وی در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: امیدواریم این طرح با روی کارآمدن دولت جدید و همکاری مجلس و دولت به زودی اجرا شود و بتوانیم مشکلات و مسائل پیش روی ازدواج جوانان را تا حدودی حل کنیم.

 

با پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اجرای طرح ملی ازدواج و در پی آن توسعه خوابگاه‌های متاهلی به نظر می‌رسد که سال تحصیلی جدید برای دانشجویان متاهل از نظر تامین خوابگاه‌های متاهلی، سال تحصیلی جدیدی باشد که قدم‌های اولیه برای تامین مسکن دانشجویان در این سال برداشته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ازدواج دانشجویی خوابگاه متاهلی نهاد رهبری در دانشگاهها مجلس شورای اسلامی توسعه خوابگاه های متاهلی مجلس شورای اسلامی دانشجویان متاهل خوابگاه متاهلی مسکن دانشجویان سال تحصیلی دانشگاه ها ملی ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

 دکتر محمود پرهام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم با اعلام این خبر گفت: طی حکمی از سوی دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی با راه‌اندازی رشته اخلاق پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد با ظرفیت ۵ دانشجو از مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ موافقت به عمل آمد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان جذب دانشجویان رشته اخلاق پزشکی از مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ افزود: این دانشجویان در مقطع روزانه در دانشکده سلامت و دین مشغول به تحصیل خواهند شد.

دکتر پرهام در پایان یادآورشد: به‌طورکلی جذب دانشجویان بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به‌صورت روزانه،ظرفیت  مازاد و پردیس بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌پذیرد که در مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی اخلاق پزشکی نیز که در سال جاری برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی قم پذیرش دانشجو خواهیم داشت، به‌صورت روزانه این کار انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • بالا رفتن سن ازدواج جوانان از چالش‌های جدی در سطح کشور است
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان/ شروط کسر مبلغ مذکور
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می شود؟/ شرایط اختصاص وام+جزئیات