یک مشاور تحصیلی درباره پرطرفدارترین دانشگاه‌های رشته گرافیک توضیحاتی ارائه داد.

نگار اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تاکید بر پرهزینه بودن رشته گرافیک، اظهار کرد: بهترین و یا پرطرفدارترین دانشگاه‌هایی که در پایتخت این رشته را ارائه می‌کنند شامل دانشگاه‌های هنر، تهران، پردیس هنرهای زیبا (دانشکده)، الزهرا، شریعتی و دانشگاه‌های پرطرفدار این رشته در خارج از تهران دانشگاه‌های هنر اصفهان، شیراز، هنر تبریز و هنر شیراز است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی متقاضیان رشته گرافیک نباید تحصیل در دانشگاه خاصی باشد، افزود: موفقیت در رشته گرافیک به تلاش فرد بستگی دارد و متقاضی نباید فراموش کند که این رشته به تلاش چند برابر نسبت به دیگر رشته‌ها نیاز دارد. راه پیشرفت در این رشته تمرین و پشتکار است.

این مشاور تحصیلی در رابطه با راه‌های ورود به دانشگاه در رشته گرافیک، گفت: دو راه برای ورود متقاضیان این رشته به دانشگاه وجود دارد؛ نخست از طریق شرکت در آزمون سراسری است که گزینش از طریق تأثیر سوابق تحصیلی، آزمون تئوری و آزمون عملی زیر گروه یک را شامل می‌شود و راه دوم با استفاده از سوابق تحصیلی (شرط معدل) و بدون حضور در آزمون است.

کد خبر 507853

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رشته گرافیک در دانشگاه رشته های دانشگاه علمی کاربردی رشته گرافیک در دانشگاه آزاد دانشگاه برای رشته گرافیک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رشته گرافیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۵۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

تصویری از محل تدفین علامه حسن زاده آملی

سه استقلالی در لیست جدید اسکوچیچ

پیش بینی رئیس شرکت فایزر: همه گیری کرونا تا یک سال دیگر تمام می‌شود

اتهام زنی رئیس‌جمهورآذربایجان علیه ایران

کرونا باعث عقیم شدن می‌شود؟

خبر بعدی:

درباره رضا مافی

هدف من زنده نگه داشتن خط زیبای نستعلیق است. تابلوهای من بر پایه‌های یک هنر اصیل و سنتی استوار است و از این روست که با فارغ بالی جست و جو می‌کنم بی‌آنکه بخواهم ریشه این هنر را بخشکانم، چراکه هدف آن احیاست نه انهدام. فکر می‌کنم، انواع خطوط و به ویژه خط نستعلیق از نظر فرم بسیار غنی است، با فراز و نشیب‌ها و کشیدگی‌ها و دوایر آن که کاملاً حالات القایی زیادی را دربردارند؛ اینها بخشی از گفته های رضا مافی است که به خلق نقاشی خط در دوره معاصر پرداخت.

تولد و خانواده

رضا مافی در ۱۳۲۲ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. پدرش زرگر و حکاک بود و با این هنر ظریف آشنایی داشت به همین دلیل رضا هم از کودکی به آموختن خوشنویسی پرداخت. برادر بزرگترش، نقاشی می‌کرد و به هنرهای تجسمی بسیارعلاقه‌مند بود، به همین دلیل هم این نوع ویژگی های خانوادگی در زندگی آینده رضا تاثیر گذاشت.

آغاز راه هنر
رضا در نوجوانی به گلدوزی نقوش تزئینی و مذهبی بر روی پارچه‌های مخمل در مغازه گلدوزی مشغول شد و با مجموعه کاشیکاری‌ها و گچبری‌ها و خطوط خوشنویسی و اسلیمی بکار رفته در معماری مساجد و بناهای مشهد از نزدیک آشنا بود.

تحصل در هنر

رضا در ۱۳۴۳ خورشیدی در انجمن خوشنویسان ایران، در کلاس درس حسین میرخانی استاد ارشد آن انجمن مشغول به تحصیل در حوزه هنر شد و سپس به تمرین از خطوط میرزا غلامرضا اصفهانی خوشنویس صاحب‌نام عهد ناصرالدین شاه پرداخت و شیوه‌اش بر خلاف خوشنویسان هم عصر خود به سمت کار پیشینیان میل کرد. او تمرین خوشنویسی و نقاشی را در کنار هم پی ‌گرفت. او هنرمند پرکاری بود و با وجود فرصت اندک حیاتش آثار بسیار زیادی در زمینه خوشنویسی، نقاشی‌خط و نقاشی به جای گذاشت.

خوشنویسی

مافی نستعلیق را ملیح و زیبا می‌نوشت، چنان‌که از همان نخستین نمایشگاهش در موزه ایران باستان در ۱۳۴۶ خورشیدی توجه هنرشناسان به خط‌وربط او جلب شد. او مانند بسیاری خوشنویسان آن دوره جذب بازار کار شد و در میان گرافیست‌های سنتی برای امور چاپی بازار، سفارش خط قبول می‌کرد.

زنده کردن هنر خوشنویسی

این هنرمند کوشش کرد تا اعتبار ازدست‌رفته خط را -در سطح ذوق عمومی- بدان بازگرداند و این عزم درست، زمانی در ذهن او نقش بست که با ظهور هنرمندانی چون زنده‌رودی و عموماً نقاشان مشهور به سقاخانه، توجهی عمومی به این هنر سنتی جلب شده بود. مافی راه و رسم زنده‌رودی را می‌شناخت اما معتقد بود که خط نباید به‌عنوان عنصری تزئینی یا موضوعی فرعی در نقاشی به کار رود، بلکه خوشنویسی سنتی ایران، خاصه سیاه‌مشقی، چنان ظرفیتی دارد که باید خط مضمون و محور اصلی تابلو قرار گیرد و ظرفیت نهفته آن دوباره آشکار شود.

مافی می خواست تا خوشنویسی را به شیوه ای که سده ها تکامل‌یافته و اکنون چون گنجینه‌ای در دسترس بود اما در عرصه هنر معاصر ناشناخته و مورد بی‌اعتنایی بود، با حفظ اصول سنتی دقیقش، از نو زنده کند و در مرحله بعد ببیند که این فن در عرصه هنر مدرن (خوشنویسی) چگونه می‌تواند خود را نو کند و دگردیسی هنری یابد. پس به‌عنوان پرچم‌دار این نوسازی سنتی شگردهای متنوعی به کار بست و مؤمنانه در این راه کوشید.

خط مافی در نمایشگاه

خط دلکش و زیبای مافی به مدد معانی بلند، جای خود را باز کرد. بعد از تابلوهایی که به مدد شعر جلوه های مضاعف می‌یافت، مافی به سیاه‌مشق رو آورد و نمایشگاه‌هایی از ترکیب‌های سنتی این شیوه ارایه کرد. این سیاه‌مشق‌ها که با تجربه‌های زنده رودی و پیلارام همسو بود، ازنظر شکلی به زنده‌رودی نزدیک بود؛ چون هردو از یک منبع برداشت می‌کردند و ازنظر پرداخت و حسن خط باکارهای پیلارام و افجه‌ای همگن بود.

مافی خطوط برجسته خود را روی سرامیک‌های رنگی آزمود و موفقیتی بزرگ یافت. در نمایشگاهی دیگر قلم‌اندازهایی را بر بوم سفید نقش زد که سطری شکسته‌نستعلیق – حاوی شعری - با آزادی بی‌مرزی بر پرده نقشی می‌بست. بازی قلم و مرکب حروف را در آغاز نمایان می‌کرد اما در پروازهای پرکشش و موسیقایی قلم، استمرار خط مرکب در سفیدی پرده گسسته می‌شود و رد سریع قلم با توقفی دیگر در دوات به بقیه شعر می رسید که سطر پایان یافته را جهت می‌بخشید.

برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط مافی در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار می‌رود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی که تا به آن روز هنری سنتی به حساب می‌آمد، با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق می‌شد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوه‌ای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده‌ و پیروان فراوانی دارد. این هنرمند در ۱۳۵۸ خورشیدی نمایشگاهی در باغ فردوس تهران برگزار کرد و با استقبال زیادی همراه شد. او با خط سودایی خود شعرهای انقلابی شاعران متعهد زمان را هنرمندانه بازتاب داد.

آثار

مافی در ۳۹ سال زندگی بیش از ۸۰۰ تابلو از خود به یادگار گذاشت و در حدود ۵۰ نمایشگاه از آثار او در داخل و خارج از کشور از جمله در کشورهای فرانسه، پاکستان، بلژیک، ترکیه، یوگسلاوی، انگلستان، سوئیس و ایتالیا عرضه و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرم‌های بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم می‌نوشت. مافی با تسلطی که بر شیوه‌های مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.

بخشی از کارهای او نیز شامل آثار نقاشی خط به صورت سه بعدی و برجسته است. در این شیوه، او حروف و کلمات را روی یونولیت یا پلاستوم برش می‌داد و بدین صورت ترکیب‌بندی‌های گوناگون و بدیعی ایجاد می‌کرد. سپس سطح کار را با مواد لعابی می‌پوشاند تا حسی از سرامیک و گاه گچبری به مخاطب القا کند.

مافی علاوه بر کار هنری، برای تحقیق و به قول خودش سیاحت و مطالعه در زمینه هنرهای شرقی چندین بار به کشورهای آسیایی و اروپایی سفر کرد.

درگذشت

سرانجام این هنرمند در یکم مهر ۱۳۶۱ خورشیدی در ۳۹ سالگی و در اوج موفقیت هنری به‌هنگام اسب‌سواری از اسب سقوط کرد و دچار خون‌ریزی مغزی شد و در روز چهارم مهرماه درگذشت و در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها انجمن خوشنویسان ایران فرانسه مشهد پاکستان نویسنده موزه ایران باستان انگلستان

دیگر خبرها

  • انتخاب رشته برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی چگونه است؟
  • ۷مهر، آغاز ثبت نام غیر حضوری در دانشگاه پیام نور
  • زمان ثبت‌نام نو دانشجویان پیام‌ نور اعلام شد
  • ۷مهر، آغاز ثبت نام غیرحضوری در دانشگاه پیام نور
  • برگزیدگان جشنواره خوارزمی برای انتخاب رشته دانشگاهی اقدام کنند
  • رونمایی از موشن گرافیک «شهید دهقانی نیا» در اردبیل
  • جانبازان ادامه‌دهندگان راه عاشوراییان هستند/پرستاری از جانباز خدمت به بهترین بندگان خداست
  • محسنی‌اژه‌ای: جانبازان ادامه‌دهندگان راه عاشوراییان هستند/پرستاری از جانباز خدمت به بهترین بندگان خداست
  • ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون سراسری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • زمان بندی ثبت نام از پذیرفته شدگان آزمون سراسری در دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام شد
  • زمان ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اعلام شد
  • جزئیات مرحله دوم پذیرش رشته‌­های خاص کنکور ۱۱ مهر اعلام می‌شود
  • جزئیات مرحله دوم پذیرش رشته ­های خاص کنکور ۱۱ مهر اعلام می شود
  • آغاز انتخاب رشته ویژه دارندگان مدال نقره و برنز المپیاد در کنکور
  • زمان ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان آزمون سراسری مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور
  • رشته هیدروپلیتیک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خوارزمی ایجاد شد
  • نقش برجسته سفالی با نگاه به گرافیک
  • آزمون و خطای یحیی ادامه دارد
  • اهمیت فعالیت بین رشته‌ای در جهت ارتقا سلامت مردم
دیگران می‌خوانند: