Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمزپوش شد، خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، واعظی: منافع واگذاری معادن برای دولت بعد خواهد بود، نرخ بیکاری در سال ۹۹ چند درصد شد؟، رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به چند درصد رسید؟ و دلار پشت خط مقاومت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس قرمزپوش شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۵۷۲۵ واحدی معادل ۰.۴۴ درصد به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۲۱ واحد رسید، امروز شاهد افت شاخص هستیم. به گونه ای که در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با کاهش بیش از 9 هزار واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه به تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: این اتفاق به عنوان خبری بسیار مثبت در بازار تلقی می‌شود که می‌تواند روند این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و زمینه رونق آن را فراهم کند. وی اظهار داشت: اجرای حتمی این موضوع باعث کاهش هزینه شرکت‌ها می‌شود و به طور حتم در کلیت بازار به خصوص در سهام شرکت‌های صادرات محور، تاثیر مثبتی را ایجاد خواهد کرد. با کاهش هزینه مبادله‌ها در بازار به مرور، زمینه افزایش سودهی بازار و سهام کشورها فراهم خواهد شد؛ بنابراین ما امیدوار به اجرای هر چه زودتر لغو تحریم ها هستیم تا بتوانیم شاهد تاثیر مثبت این اتفاق در بازار باشیم. اجرای حتمی این خبر باعث جمع آوری کلیت روند اصلاحی بازار می شود و بیشترین تاثیر مثبت خود را در سهام شرکت های وابسته به لغو تحریم‌ها می‌گذارد که این امر باعث می‌شود تا بازار روزهای مثبتی را به خود ببیند. صفاری با بیان اینکه اکنون دیگر خطر چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست، گفت: در کنار لغو احتمالی تحریم‌ها می‌توان به دلیل حمایت‌های صورت گرفته از سوی رییس دولت سیزدهم شاهد معاملات بسیار معقولی را در بازار طی روزهای آینده بود. /ایرنا 

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۳۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۵۶ هزار و ۹۸۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان رسیده است. واعظی: منافع واگذاری معادن برای دولت بعد خواهد بود واعظی رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره واگذاری معادن راکد گفت: برخی از افراد معادن را بدون استفاده در دست داشتند و فقط اسم‌شان روی آن معادن بود؛ به همین دلیل سیاستی ابلاغ شد تا این معادن فعال یا به شخص دیگری واگذار شود. وی افزود: واگذاری معادن حبس شده از سال گذشته آغاز شد و  وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با جسارت و شجاعت این کار را دنبال کرد. واعظی خاطرنشان کرد: این معادن که واگذار و استخراج می‌شود، منافع استخراج آن برای دولت بعد خواهد بود. همه این کارها در این دولت شفاف و علنی انجام می‌شود و هیچ پنهان کاری وجود ندارد.   نرخ رشد نقدینگی در پایان بهار ۱۴۰۰ بانک مرکزی اعلام کرد: "بر اساس ارقام موجود، رشد نقدینگی و پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۳۹.۴ درصد و ۳۰.۷ درصد رسیده است. همچنین حجم نقدینگی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶.۶ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۷.۵ درصد) به میزان ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، پایه پولی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۹.۲ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۸.۶ درصد) به میزان ۰.۶ واحد درصد افزایش یافته است. افزایش رشد پایه پولی در خردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ عمدتا به دلیل استفاده از وجوه مربوط به تنخواه گردان خزانه و افزایش سقف مجاز استفاده از آن (از ۳ درصد به ۴ درصد بر اساس مصوبه ۱۴۰۰.۳.۲۶ هیات وزیران) و همچنین پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها (موضوع جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور) به منظور پرداخت به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران برای خرید تضمینی گندم بوده است. هرچند در دوره مورد بررسی بخشی از آثار انبساط پولی مذکور با استفاده از ابزار توافق بازخرید معکوس در راستای اجرای عملیات بازار باز خنثی شده است." نرخ بیکاری در سال ۹۹ چند درصد شد؟

بانک مرکزی در گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سال ۹۹ به نرخ بیکاری و جمعیت پرداخته که بر مبنای آن، جمعیت کشور در سال گذشته معادل ۸۴ میلیون نفر اعلام شده است که از این رقم، ۶۳.۴ میلیون نفر در شهرها و ۲۰.۶ میلیون نفر در روستاها ساکن هستند. رشد جمعیت در سال گذشته ۱.۲ درصد و تراکم جمعیت ۵۱ نفر در هر کیلومتر مربع بوده است. جمعیت فعال کشور در سال ۹۹ معادل ۲۵.۷ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۹.۶ درصد اعلام شده است. در این میان نرخ بیکاری شهری ۱۰.۴ درصد، نرخ بیکاری روستایی ۷.۲ درصد، نرخ بیکاری در زنان ۱۵.۶ درصد، نرخ بیکاری در مردان ۸.۴ درصد، نرخ بیکاری در جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶.۷ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۱۳.۷ درصد بوده است.

نرخ رشد نقدینگی در پایان بهار ۱۴۰۰

بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را در اسفند سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۰.۶ درصد عنوان کرد. همچنین در این گزارش، نرخ رشد پول ۶۱.۷ درصد، شبه پول ۳۶.۲ درصد و سپرده‌های بخش غیردولتی ۴۱.۱ درصد اعلام شده است.

رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به چند درصد رسید؟

بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت را در سال ۹۹ معادل ۳.۶ درصد و رشد بدون نفت را ۲.۵ درصد اعلام کرد. همچنین تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه معادل ۳۴۳۴ هزار میلیارد تومان، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۹۳۶ هزار میلیارد تومان، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ۱۷۱۱ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ۳۷۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

تورم قطر حدود دو درصد، لبنان حدود ۱۲۰ درصد

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم لبنان در دوره ۱۲ ماه منتهی به می به ۱۱۹.۸ درصد رسید که این نرخ تورم در مقایسه با دوره زمانی مشابه منتهی به ماه قبل ۱.۹ درصد کمتر شده است. لبنان که پیشتر نیز درگیر بحران ارزی شده بود پس از انفجار مرگبار بندر بیروت با شرایط پیچیده تری مواجه شده و بسیاری از کارشناسان گفته اند وضعیت اقتصادی این کشور در ماه های پیش رو بدتر خواهد شد. از زمان جنگ داخلی لبنان در سه دهه قبل تاکنون هیچ گاه تورم این کشور سه رقمی نشده بود. در بین بخش های مختلف، لوازم منزل با تورم ۴۴۶.۴ پیشران تورم بوده است و پس از این بخش نیز لباس و پوشاک با تورم ۳۰۲.۸ درصدی و رستوران و هتلداری با ۲۹۳.۹ درصدی قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آب و برق با ۳۴.۷ درصد بوده و سلامت با تورم ۴۱.۶ درصدی دیگر بخش کاهنده تورم بوده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم لبنان ۶.۱ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل آن ۱.۷ درصد کمتر شده است. متوسط تورم لبنان در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی معادل ۲۱.۴۹ درصد بوده که بیشترین تورم ثبت شده در دوره فوق ۱۴۵.۸ درصد و کمترین تورم نیز منفی ۴.۶۷ درصد بوده است.  

از طرف دیگر نرخ تورم قطر در دوازده ماه منتهی به ژوئن با ۰.۴۹ درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۹۸ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده در این کشور در سه ماه اخیر محسوب می شود. در بین بخش های مختلف، آب و برق با تورم منفی ۶.۵ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است و پس از آن نیز لباس و پوشاک با تورم منفی ۴.۷۲ درصدی قرار دارند. از سوی دیگر حمل و نقل با تورم ۹.۳۸ درصدی پیشتاز گروه های تورمی بوده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم قطر ۰.۲ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۶۳ درصد کمتر شده است. لازم به ذکر است که متوسط تورم قطر در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ میلادی معادل ۲.۳۶ درصد بوده که بیشترین تورم ثبت شده در دوره فوق ۱۶.۵۹ درصد و کمترین تورم نیز منفی ۹.۹۶ درصد بوده است.

صعود یا ریزش طلا این هفته مشخص می‌شود

اونس طلا هفته گذشته بالای ۱۸۰۰ دلار ماند اما تحلیلگران می گویند یک عامل کلیدی می تواند باعث شود این فلز ارزشمند هفته جاری تا سطح ۱۹۲۰ دلار صعود یا به ۱۶۰۰ دلار ریزش کند. به گزارش ایسنا، دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: این عامل کلیدی، دلار آمریکاست. طلا هفته گذشته با وجود قوی شدن ارزش دلار مقاومت کرد و تا نزدیک ۱۸۳۰ دلار صعود کرد اما مسیر این ارز در هفته جاری برای طلا اهمیت زیادی خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد عقب نشینی دلار می تواند بازار طلا را پشتیبانی کرده و به ازسرگیری روند صعودی طلا تا سطح ۱۹۲۰ دلار کمک کند در حالی که رشد بیشتر ارزش دلار باعث ریزش طلا تا سطح ۱۶۰۰ دلار خواهد شد.

بعلاوه طلا نسبت به بازار اوراق قرضه بسیار حساس مانده و این بازار ممکن است تحت تاثیر فشارهای تورمی جنب و جوشی را آغاز کند. پاویلونیس گفت: طلا باید برای حرکت در مسیر صعودی، در بالای ۱۸۴۰ دلار بسته شود. اگر آمار اقتصاد کلان آمریکا قوی بماند، نرخهای بهره که با بازارهای فلزات ارزشمند همبستگی معکوسی دارند، تغییر خواهند کرد. وی به افزایش قیمت طلا خوش بین بوده و انتظار دارد قیمت طلا تا اواخر ژوییه به سطوح بالاتری صعود کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۴ دلار معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۱۵ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۲ درصد افزایش نشان داد که چهارمین رشد هفتگی متوالی این فلز ارزشمند بود.

دلار پشت خط مقاومت

در اولین روز از آخرین هفته تیر، دلار نتوانست از سد مقاومت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به ۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان رسید. به گفته فعالان، دلیل اصلی افت قیمت دلار، افزایش احتیاط معامله‌گران و کاهش حجم معاملات در بازارهای همسایه بود. برخی فعالان احتیاط معامله‌گران را ناشی از هراس آنها در مورد عرضه بازارساز دانستند. عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری خود اجازه رشد قیمت دلار را نخواهد داد و حتی با افزایش عرضه ارز زمینه‌ساز افت قیمت آن خواهد شد. /دنیای اقتصاد

چهارمین صعود متوالی دلار در بازار جهانی

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

وزیر راه و شهرسازی: قطعی برق، سیمان و میل گرد را گران کرد

محمد اسلامی گفت: به دلیل قطع برق صنایع سیمان و فولاد؛ قیمت سیمان و میل گرد افزایش یافته است که دود آن به چشم سازنده می‌رود و تمام طرح‌های مسکن به تعویق افتاده است. وزیر راه و شهرسازی افزود: بازار مسکن در کشور ما متأثر از عرضه و تقاضا نیست. اسلامی با بیان اینکه بازار مسکن تابع بازارهای موازی است و نرخ ارز و طلا روی قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای تلقی شده است.

افت تولید آمریکا تحت فشار کمبود تراشه کامپیوتری

تولید کارخانجات آمریکا در ماه گذشته در حالی افت کرد که تولید خودرو تحت تأثیر کمبود تراشه کامپیوتری کاهش یافت. فدرال‌رزرو گزارش داد که تولید کارخانجات آمریکا ۰.۱ درصد در ماه ژوئن افت کرده که این سومین افت ماهانه تولید در ۵ ماه اخیر است. در این میان تولیدات صنعتی آمریکا شامل تولید کارخانجات صنعتی، معدن‌ها و شرکت‌های خدمات عمومی برق و آب، در ماه ژوئن ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل رشد کرد. تولیدات صنعتی در ماه می هم ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته بود. تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن ۹.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد کرد. کمبود تراشه کامپیوتری باعث شد تا تولید خودرو، کامیون و قطعات خودرو ۶.۶ درصد سقوط کند. استفان استنلی، اقتصاددان ارشد شرکت اوراق آمهرست پیرپونت، گفت: بخش تولید همچنان تحت فشار اختلال در شبکه های عرضه قرار دارد. مهمترین مثال از این اتفاق در بخش خودرو دیده می‌شود که در آن تولیدکنندگان به شدت از مشکل کمبود تراشه کامپیوتری رنج می‌برند.

مسافران خارجی در چین حالا می‌توانند از یوآن دیجیتال استفاده کنند

بانک مرکزی چین اعلام کرد مسافران خارجی از این پس می‌توانند از یوآن دیجیتال در این کشور استفاده کنند. بانک مرکزی در این بیانیه گفته است جهانگردانی که از چین بازدید می‌کنند نیازی به باز کردن یک حساب بانکی برای انجام پرداخت‌های الکترونیک خود نخواهند داشت. بلکه می‌توانند با ایجاد یک کیف پول دیجیتال و یوآن دیجیتال که ارز دیجیتال رسمی بانک مرکزی این کشور است، پرداخت‌های روزانه خود را انجام دهند. علی‌رغم اینکه پرداخت الکترونیک یکی از مهم‌ترین راه‌های پرداخت در چین است اما معروف‌ترین اپلیکیشن‌های پرداخت این کشور، علی‌پی و تنسنت، تا همین اواخر نیازمند ساخت یک حساب بانکی چینی بودند که مشکلاتی را برای خارجی‌هایی که از این کشور بازدید می‌کردند به همراه داشت.

اقدام جدید بانک مرکزی این مشکل را برطرف کرده است و حالا فقط یک شماره موبایل برای انجام پرداخت‌های دیجیتال درون این کشور کافی است. چین ارسال ۲۰۱۴ در حال توسعه یوآن دیجیتال است. اقدام جدید این بانک باعث می‌شود یوآن دیجیتال از سایر ابزارهای پرداخت ممتاز شود. به این ترتیب یوآن دیجیتال به اطلاعات کمتری برای تراکنش احتیاج خواهد داشت و استقلال بیشتری ایجاد خواهد کرد.

از بیتکوین چه خبر؟

بیتکوین کماکان نتوانسته است از کانال ۳۱ هزار دلاری خارج شود. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، فشار بالای فروش در بازار ارزهای دیجیتالی کماکان مانع از هرگونه جهش قیمتی شده و رصد حجم بیتکوین ها و سایر رمزارزهای ورودی به صرافی ها موید این است که فروشندگان کماکان قصد عقب نشینی ندارند. ایگناسیو ترنوس- مدیر بخش ارتباطات در صرافی بای بیت- معتقد است نوسانگیران اصلی ترین مانع اوج گیری قیمت بیتکوین هستند و با وجود تقاضای بالای خریداران بلندمدت و نهنگ ها، زور آن ها هنوز به تغییر روند بازار نرسیده است. با تثبیت بیتکوین در نیمه پایینی کانال ۳۰ هزار دلاری، تعادل قیمتی مجددا در حال برقرار شدن است. داده های منتشرشده توسط موسسه گلس نود نشان می دهد که ۹.۹۳ درصد کل بیتکوین های موجود در بازار در بازه قیمتی ۳۱ هزار تا ۳۴ هزار و ۳۰۰ دلار دست به دست شده که این مساله بیانگر وجود یک ناحیه قیمتی مهم هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است. بیشترین خریداران فعلی نیز دارندگان بلندمدت معروف به هولدرها بوده اند.

 

 

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بحران آب طالبان موج پنجم کرونا حمیدرضا صدر هادی طحان نظیف بحران آب خوزستان بورس دلار بحران آب طالبان موج پنجم کرونا حمیدرضا صدر هادی طحان نظیف بحران آب خوزستان هزار میلیارد تومان خردادماه سال ۱۴۰۰ نقدینگی در پایان نرخ رشد نقدینگی نسبت به ماه قبل واگذاری معادن اعلام شده نرخ بیکاری معاملات بورس درصد افزایش کمترین تورم سهام عدالت میلیون نفر بانک مرکزی مشابه سال درصد بوده درصد رسید سال گذشته سال ۹۹ اعلام شد ۹۹ معادل نرخ تورم تورم قطر خواهد شد چند درصد تحریم ها شرکت ها ۸ درصد ۷ درصد ۹ درصد ۲ درصد ۶ درصد ۱ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین از بانک مرکزی، جعفر مهدی‌زاده در خصوص عوامل بروز تورم گفت: به‌ طور کلی عواملی که باعث ایجاد تورم شده و نرخ تورم را افزایش می‌دهند در سه دسته کلی عوامل سمت عرضه که به طور مشخص از طریق افزایش هزینه‌های تولید مانند شوک‌های نرخ ارز و افزایش دستمزدها باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: عامل دیگر عوامل سمت تقاضا هستند که یک متغیر مهم و تأثیرگذار در سمت تقاضا رشد نقدینگی است و از انتظارات تورمی می‌توان به‌عنوان عامل سوم بروز تورم نام برد.

مدیرکل اقتصادی در خصوص اقدام‌های بانک مرکزی در سال گذشته برای کنترل تورم خاطرنشان کرد: بانک مرکزی متناسب با هر کدام از این عوامل برنامه‌ای را در سال ۱۴۰۲ پیگیری کرد. در حوزه تورم سمت عرضه یا فشار هزینه بانک مرکزی با پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی از اواخر سال ۱۴۰۱ و تداوم آن در سال ۱۴۰۲ ثبات را به بازارها برگرداند.

مهدی‌زاده در خصوص برنامه تثبیت اقتصادی گفت: بخشی از سیاست تثبیت اقتصادی، تثبیت نرخ ارز در محدوده مشخص و قابل‌پیش‌بینی بود که در مرکز معاملات ارز و طلا پیگیری و اجرایی شد.

وی افزود: همچنین در حوزه مدیریت تقاضا و کنترل رشد نقدینگی در بانک مرکزی سیاست کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها و برخورد با بانک‌های ناتراز و اصلاح آنها پیگیری و اجرایی شد.

مدیرکل اقتصادی همچنین در خصوص برنامه‌های بانک مرکزی برای مهار تورم و کنترل انتظارات تورمی گفت: کنترل انتظارات تورمی، کنترل رشد نقدینگی و نوسان بازار، به‌ عنوان پیش‌نیازهای کنترل تورم به شمار می‌روند و به همین منظور برنامه اصلی بانک مرکزی برای کنترل تورم در سال گذشته در قالب کنترل رشد نقدینگی، کنترل بازار ارز و تأمین مالی غیرترمی تولید پیگیری شد.

وی هدف‌گذاری بانک مرکزی در حوزه تورم در سال جاری را کنترل تورم نقطه‌به‌نقطه در کانال ۲۰ درصد برشمرد و بیان داشت: هدف‌گذاری ما برای تورم نقطه‌به‌نقطه کانال ۲۰ درصد است. در حال حاضر تورم نقطه‌به‌نقطه در کانال ۳۰ درصد است که اگر عوامل غیراقتصادی و ضربه‌های پیش‌بینی‌نشده سیاسی اتفاق نیفتد، دستیابی به کانال ۲۰ درصدی هدف‌گذاری شده امکان‌پذیر است.

مهدی‌زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل انتظارات تورمی نیز اظهار داشت: بانک مرکزی از طریق اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های هدف‌گذاری شده و ارتباطات مستمر با فعالان اقتصادی، شفاف‌سازی در حوزه کاری خود به انتظارات تورمی پاسخ خواهد داد. اقدامات دستگاه‌های دیگر همچون دستگاه‌های دیپلماسی و بهبود روابط در کشورهای منطقه و افزایش سطح تجارت خارجی هم اثر خود را در کاهش انتظارات تورمی نشان خواهد داد.

هدف‌گذاری رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳: ۲۳ درصد به علاوه مثبت و منفی ۲ درصد

مهدی‌زاده در خصوص کنترل رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۰ رشد نقدینگی ۳۹ و ۹ دهم درصد بود. در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری و رشد نقدینگی ۳۰ درصدی باهدف کاهش ۱۰ درصدی رشد نقدینگی انجام شد. عملکرد رشد نقدینگی ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ نشان از توفیق نسبی بانک مرکزی داشت.

وی یادآورشد: در رابطه‌ با کنترل رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ هدف رشد نقدینگی ۲۵ درصد تعیین شد. در نهایت با توجه‌ به اقدامات بانک مرکزی و پیگیری‌های مجدانه رئیس‌کل بانک مرکزی، رشد نقدینگی در ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ نسبت به پایان اسفند ۱۴۰۱، ۲۵.۶ درصد رسید که حاکی از توفیق بانک مرکزی در سیاست‌های هدف‌گذاری شده کنترل رشد نقدینگی دارد.

مهدی‌زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در سال جاری اظهار داشت: برای سال جاری، هدف بانک مرکزی دستیابی به رشد نقدینگی ۲۳ درصد بعلاوه مثبت و منفی ۲ درصد است.

کنترل ترازنامه بانک‌ها با رویکرد اصلاح ناترازی در شبکه بانکی

مهدی‌زاده در خصوص اقدام‌های بانک مرکزی در سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها افزود: بانک مرکزی از سال ۱۳۹۹ این سیاست را شروع کرد و به‌مرور اصلاحاتی در رویکرد بانک مرکزی در رابطه‌ با رشد ترازنامه بانک‌ها اعمال شد.

وی ادامه داد: پیش‌ از این رشد یکسانی را برای همه بانک‌های تجاری و بانک‌های تخصصی لحاظ می‌شد؛ ولی به‌ مرور زمان حسب وضعیت بانک‌ها به لحاظ وضعیت ترازنامه بانک، رعایت مقررات ابلاغی بانک مرکزی و سایر مشخصات یک تفاوتی بین بانک‌ها اعمال شد و بانک‌هایی که از وضعیت بهتری در شاخص‌های بانکداری برخوردار بودند رشد ترازنامه بالاتری لحاظ شد.

وی گفت: هم چنین در رویکرد جدید عملکرد بانک‌ها ماهانه رصد می‌شود که این امر باعث شد که اجرای سیاست کنترل ترازنامه باقوت بیشتری پیگیری شود.

مدیرکل اقتصادی در خصوص میزان موفقیت سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها نیز بیان داشت: بررسی میزان موفقیت این سیاست باید با هدف‌های تعیین شده برای رشد نقدینگی ارزیابی شود. در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری رشد نقدینگی ۳۰ درصد بود تا نرخ رشد نقدینگی سال ۱۴۰۰ که تقریباً ۴۰ درصد بود، ۱۰ واحد درصد کاهش یابد.

وی افزود: عملکرد رشد نقدینگی ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها از موفقیت نسبی برخوردار بود.

مهدی‌زاده در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه و برخورد با بانک‌های ناتراز و متخلف در سال ۱۴۰۳ گفت: به‌تبع یکی از مؤلفه‌های اصلی کنترل رشد ترازنامه، مقابله با زیاده‌روی بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های ناترازی است که به رشد نقدینگی دامن می‌زنند و کیفیت نقدینگی نامطلوبی دارند، است. از سال گذشته، حسب شرایط بانک‌ها، سقف رشد ترازنامه آنها را به آنها ابلاغ شده است و قاعدتاً هر بانکی که ناترازتر باشد و مشکلات بیشتری در ترازنامه اعم از کیفیت سرمایه یا رعایت مقررات و بخشنامه‌های بانک مرکزی را داشته باشد، مجاز به سقف رشد ترازنامه کمتری خواهد بود.

وی افزود: بانک مرکزی عملکرد و وضعیت بانک‌ها را ماهانه رصد می‌کند و اگر بانک‌ها تخطی داشته باشند، بلافاصله به آنها ابلاغ شده، نسبت سپرده قانونی بانک متخلف افزایش پیدا کرده و در موارد خاص هیأت مدیره بانک‌ها به هیأت انتظامی بانک مرکزی معرفی می‌شوند.

تأمین مالی غیر تورمی بخش تولید با روش‌های تأمین مالی زنجیره‌ای

مدیرکل اقتصادی در خصوص تسهیلات و تأمین مالی اقتصاد و سیاست بانک مرکزی در این حوزه گفت: بانک مرکزی یک شیوه تأمین مالی که اصطلاحاً در شبه‌بانکی زیر خط ترازنامه بانک‌ها طبقه‌بندی می‌شوند را پیگیری می‌کند که اوراق گام یکی از این روش‌هاست. از سال ۱۴۰۱ روند روبه‌رشدی را در تأمین مالی به این شیوه شاهد بودیم و بانک مرکزی و شبکه بانکی تأمین مالی ۳۵۰ همتی برای سال آینده در قالب زنجیره تأمین مالی در دستور کار دارد.

مهدی زاده افزود: در سال ۱۴۰۲ بعضی از ابزارهای تأمین مالی مثل اعتبار اسناد ریالی عملکرد رشد بالای داشتند. بر اساس ارقامی که تا بهمن‌ماه محاسبه شده است تقریباً ۸۸۵ همت تأمین مالی در قالب اعتبار اسنادی ریالی انجام شده است که نسبت به عملکرد سال گذشته تقریباً هشتاد درصد رشد داشته است. در واقع بانک مرکزی به مساله تأمین مالی به شکلی توجه کرده است که اهداف رشد نقدینگی به مخاطره نیفتد و تأمین مالی در چهارچوب اهداف تولید و اصابت به هدف و در قالب زنجیره تأمین باشد.

وی گفت: برای سال ۱۴۰۳ کل زنجیره در قالب زنجیره‌های تأمین، برات الکترونیک، کارت رفاهی متصل به گام که اشکال جدیدی از تأمین مالی است، ۳۵۰ همت در نظر گرفته شده است که بر حسب شرایط می‌تواند قابل‌افزایش باشد.

مدیرکل اقتصادی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به نام جهش تولید با مشارکت مردم اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی برای حمایت از واحدهای تولیدی را چنین برشمرد: برای سال جاری بانک مرکزی همکاری نزدیکی با دستگاه‌های تولیدی مثل جهاد کشاورزی و صمت خواهد داشت و بسته‌های تأمین مالی بانک مرکزی که در حوزه زنجیره تأمین با همکاری سازمان بورس و سایر دستگاه‌ها برای حمایت از بخش تولید طراحی شده است، پیگیری خواهد شد.

مهدی‌زاده در خصوص سیاست بانک مرکزی در خصوص تأمین مالی تصریح کرد: در سال‌های قبل رویکردی برای تأمین مالی تحت عنوان صنایع پیشران با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد شامل صنایعی که ارتباطات پسین و پیشین بیشتری با فعالیت‌های دیگر اقتصادی داشتند و یا سهم بیشتری در ارزش‌افزوده داشتند، عملیاتی شد. این سیاست در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • اولین صعود آسیا رقم خورد: استرالیا!
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت