Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمد قاسمی، دادستان قزوین در نشست هم‌اندیشی که به مناسبت بزرگداشت هفته عفاف و حجاب در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، گفت: عفاف و حیا از صفات پسندیده انسانی است و اگر این دو صفت در بُعد شخصیتی هر فرد نهادینه شود، قطعاً آن فرد از بسیاری از اعمال ناپسند، غیرانسانی و آسیب های اجتماعی دور خواهد ماند و اگر مرتکب اینگونه اعمال نیز شود، بی‌تردید دچار خسران و پشیمانی می شود و تبیین آموزه های دین مبین اسلام و تربیت صحیح در نهاد خانواده در تقویت این دو صفت بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: مسئله عفاف و حجاب در طی چهل سال گذشته آنطور که باید در جامعه تبیین نشده و در حق آن نیز اجحاف شده است، زیرا مصادیق عفاف و حجاب بسیار محدود شده و صرفاً به مسئله پوشش تمرکز دارد، در صورتی که مصادیق آن گسترده است.

دادستان قزوین در ادامه بیان کرد: تاکنون در حوزه عفاف و حجاب علیرغم تلاش ها و اقدامات صورت گرفته، بحث برخورد های سلبی و قهری در اذهان عمومی شکل گرفته و همین موضوع مانع دست‌یابی به اهداف عالی آن شده است و باور عمومی جامعه نسبت به این حوزه، ذهنیت منفی دارد و این نوعی آسیب محسوب می‌شود.

این مقام قضایی استان همچنین تاکید کرد: مقوله عفاف یک مسئله اجتماعی است و باید در حوزه فلسفه اخلاق مورد بررسی قرار گیرد و نیازمند فرهنگ ‌سازی صحیح در مصادیق آن است و بدون شک مسائل این چنینی با قوانین سخت و برخوردهای قهری به درستی در جامعه نهادینه نخواهد شد. ضمن اینکه در مواردی که برخی افراد به قصد مقابله با خواست عمومی جامعه، ناهنجاری های اجتماعی و بی بند و باری را ترویج کنند، باید با برخوردهای قهرآمیز روبرو شوند و این نیز نوعی اقدام پیشگیرانه محسوب می شود.

قاسمی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر اشاره و اظهارکرد: اگر این دو فریضه الهی که در آموزه‌های دینی و سیره ائمه اطهار(ع) به آن تاکید بسیار شده، به درستی و با شیوه صحیح در جامعه تبیین، نهادینه و اجرا شود، یقیناً ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از بین می رود، اما متاسفانه به دلیل برخی اقدامات گذشته باور و ذهنیت جامعه نسبت به این فرایض دینی و الهی نیز برخوردهای سلبی، قضایی و انتظامی است، در صورتی که دین مبین اسلام، دین رأفت و عطوفت است.

او یادآور شد: علیرغم همه تلاش های قابل تقدیر، اما وضعیت قعلی از حیث عفاف و حجاب مناسب جامعه اسلامی نیست و این نتیجه عدم انجام تکالیف قانونی و عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی توسط تمامی دستگاه ها و نهادها بخصوص نهادهای متولی امر فرهنگ و همچنین آحاد جامعه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اثرگذاری اقدامات فرهنگی زمان‌بر است، اذعان کرد: مسائل مربوط به حوزه عفاف و حجاب و فرهنگ عمومی باید از سنین کودکی و از مهدها و مدارس تا حضور در دانشگاه با برنامه‌ریزی مستمر و هدفمند مورد توجه قرار گیرد، تا در بُعد شخصیتی فرد نهادینه شود و بدون‌شک اقدامات فرهنگی مقطعی و مناسبتی اثرگذاری لازم را ندارد.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه امروزه انتظار و رویکرد دلسوزان این حوزه و خانواده های مذهبی از دستگاه قضایی با مصادیق نقض عفاف وحجاب، برخوردهای سلبی است. اما این نگاه طی دهه های گذشته کارساز نبوده و از دستیابی به نتایج مورد نظر بازمانده‌ایم و بازخوردها منفی بوده است و باید شیوه تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تغییر کند.

او در ادامه بیان کرد: این نشست ها در در دستگاه قضایی در راستای تحقق سند تحول قضایی برگزار می‌شود، تا با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها و نهادها و سازمان های مردم نهاد، در راستای پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه گام برداشته شود و تبعاً استمرار خواهد داشت و صرفاً به مناسبت هفته گرامیداشت عفاف و حجاب نیست و بر همین اساس کمیته‌ای در راستای فرهنگ عمومی با توجه به گستردگی مصادیق عفاف و حجاب در ذیل کارگروه صیانت از حقوق عامه در دادستانی مرکز استان تشکیل می شود.

قاسمی ادامه داد: در این نشست ها نباید به دنبال مقصر دانستن دستگاه یا نهادی باشیم، زیرا نتایج حاصله ناشی از غفلت و کوتاهی تمامی دستگاه و نهادها است، بلکه باید به یک ادبیات واحد در حوزه عفاف و حجاب دست یابیم تا از اقدامات جزیره‌ای و گاهاً متناقض جلوگیری شود و ضمن بیان دغدغه ها و نقطه نظرات و با استفاده از تجارب گذشته، باید به دنبال راهکارهای عملی و اجرایی برای از بین بردن ناهنجاری های اجتماعی باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطر نشان کرد: دامنه و آسیب های ناشی از نقض عفاف و حجاب در جامعه بسیار گسترده است و متوجه اقشار خاصی از جامعه نخواهد بود و همه درگیر آسیب های اجتماعی این حوزه می شوند و در این راستا ضروری است؛ تمامی دستگاه ها و نهاد ها بخصوص نهادهای متولی امر فرهنگ، انجام تکالیف قانونی خود را با رویکرد برنامه ریزی بلند مدت در دستور کار قرار دهند و با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود، مدیران ارشد دستگاه ها شخصاً در این نشست ها حضور یابند و برنامه ها و مصوبات را مجدانه پیگیری کنند.

48

کد خبر 1536373

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین عفاف و حجاب تمامی دستگاه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر امروز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یک‌ساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب‌وکارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی، ‌ رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه عفاف و حجاب تأکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی، ‌ ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ‌ جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارائه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • توجه به مسئله عفاف و حجاب دغدغه مهم خانواده‌ها است
  • در جنگ روایت‌های دشمن باید هوشیار باشیم
  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • تأکید بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی در اجرای مصوبات ستاد عفاف و حجاب
  • هم‌افزایی همه دستگاه‌ها در اصفهان برای اجرای طرح حجاب و عفاف
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی