Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان مستند «آبی به رنگ آسمان» درباره باشگاه استقلال نسبت به استفاده بی اجازه از اثرش در برنامه ای در یک شبکه ماهواره ای گله کرد.

امیر رفیعی در این متن که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «جمعه گذشته، شبکه‌ ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» مستندی از زنده‌یاد پرویز خسروانی در برنامه‌ای با نام «میراث ماندگار» پخش کرد که بیشتر محتوای آن برگرفته از فیلم‌ها، روزنامه‌ها و مصاحبه‌های «آبی به رنگ آسمان» و حتی «من ناصر حجازی هستم…» بود ولی در تیتراژ نام عوامل دیگری به‌ چشم می‌آمد، حال بماند که با کمی دقت به متن‌شان، کپی از نوشته زنده‌یاد خشایار الوند نویسنده اثر مربوط به تاریخ باشگاه استقلال نیز به خوبی دیده می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجانب امیر رفیعی نه فقط به عنوان کارگردان که به عنوان تهیه کننده و مالک مشترک آثار فوق تعجب کردم که چطور این شبکه بی توجه به حقوق مادی و معنوی فیلم‌هایم و بدون کسب هیچ اجازه‌ای حتی یک تماس تلفنی و فقط با ذکر نام دو مستند مورد اشاره در بخش منبع کارشان آن‌هم گذرا اقدام به چنین انتشاری کرده است در حالی که ظاهرا آن‌ها به خوبی بایستی قوانین مربوط به کپی رایت را بدانند.

برای «آبی به رنگ آسمان» و «من ناصر حجازی هستم…» هر کدام به تنهایی سال‌ها بدون حمایت هیچ ارگانی وقت گذاشته شده، تهیه منابع آرشیوی آن به خصوص قبلِ انقلاب، زحمت زیادی به خود دیده و کار کماکان تحت قرارداد جاهای بسیاری برای پخش چه داخل و چه خارج از کشور است. 

 بایستی در این‌جا مثالی بزنم، شاید اگر بخواهم فیلمی مستند پیرامون یک تاریخ به فرض تاریخ سینما بسازم، می‌آیم و با ذکر منبع فقط چند پلان یا یک سکانس از فیلمی دیگر را استفاده می‌کنم اما نمی‌آیم از محتوای یک فیلم بی کم و کاست کاری کوتاه بسازم به نام کار جدید با عواملی دیگر که اگر چنین کنم این عمل مثل این می‌ماند یک فیلم سینمایی یا مستند از شخص دیگری را کوتاه کرده‌ام و آن‌را نیز به نام خودم ثبت نموده‌ام در حالی که مالک آن نیستم و بی شک چنین اقدامی… بگذریم.

بحث اهمیت به آرشیو نیز بماند به فرصتی دیگر که خود این شبکه قطع به یقین نسبت به آن وسواس دارد و به راحتی تصاویرش را در اختیار احدی نمی‌گذارد ولی می‌آید و بی اجازه از آرشیو کارهایم فارغ از بحث محتوا بهره می‌برد!

 در این‌جا بایستی بگویم که بدون تردید هوادار استقلال یا هر فرد علاقه‌مند به «آبی به رنگ آسمان» و «من ناصر حجازی هستم…» نیز راضی نیست با یک اثر مستقل که در ایران ساخته شده و با سپری کردن سختی‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته، این‌چنین رفتار شود.

شاید با بررسی موضوع به زودی تصمیم نهایی خودم را پیرامون شکایت از این شبکه و برنامه بگیرم و با گذر زمان فقط امیدوار باشم که روزی می‌رسد همه در کنار هم زحمت دیگری را گرامی می‌داریم.»

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبی به رنگ آسمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۰۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد شکایت پرسپولیس از مهاجم سرشناس استقلال از سوی کمیته استیناف

به گزارش فرارو و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، رای صادره به شرح زیر است:

* در خصوص استیناف باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران نسبت به رأی کمیته محترم انضباطی فدراسیون فوتبال که به موجب آن حکم بر برائت باشگاه استقلال تهران در استفاده از بازیکن به نام بلانکو در و نیز آقایان علی سامره -سعید اکبری -محمد نوازی -صالح حردانی و ابوالفضل جلالی از تخلف توهین و نشر اکاذیب و تحریک به خشونت صادر شده است با عنایت به مجموع محتویات پرونده و استدلالات مندرج در رای صادره، ایراد و اعتراض موثری که خدشه بر دادنامه معترض عنه وارد نماید بعمل نیامده، مستنداً به ماده ۱۰۶ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ضمن رد اعتراض دادنامه صادره، عیناً تائید و اعلام می‌گردد. رأی صادره قطعی است.

دیگر خبرها

  • از «بیجه» چه می‌دانید؟/ چالش‌های تولید یک مستند انتقادی
  • شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال در آستانه تعطیلی
  • مستند «متخصصان فرار بزرگ» از شبکه فراتر 
  • اعتراض استقلالی ها به ارزش گذاری ۱.۸ هزار میلیارد تومانی ۵۱ ...
  • طوفان توییتری استقلالی ها با هشتگ واگذاری عادلانه
  • اعتراض شدید به واگذاری استقلال؛ لعنت به این دشمنان! + عکس
  • مستند «زمین» از شبکه چهار
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد
  • اعتراض شدید پیشکسوت استقلال به واگذاری آبی ها؛ لعنت بر دشمنان!
  • رد شکایت پرسپولیس از مهاجم سرشناس استقلال از سوی کمیته استیناف