Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ مجوزی برای طرح انتقال آب بهشت‌آباد و حتی احداث سد در این طرح صادر نشده و این مسئله در دست بررسی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی مریدی با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی برای طرح انتقال آب بهشت‌آباد صادر نشده است، گفت: طی نامه‌ای سیمای طرح را به سه قسمت تقسیم کردیم؛ برای احداث سد بهشت‌آباد هنوز مجوز داده نشده و این مسئله در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در طرح تونل بهشت‌آباد 60 کیلومتر در نظر گرفته شده است؛ در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مسیر انتقال به سه بازه تقسیم شده است؛ قسمت انتهایی در استان اصفهان و مربوطه به  منطقه چرمهین (خروجی تونل) تا محدوده مرز استان اصفهان و نزدیک به شهر فرخ‌شهر است.

مدیر‌کل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که به دلیل اینکه در قطعه انتهایی تونل از لحاظ فنی، اثر حادی بر محیط زیست نمی‌گذارد، این قطعه می‌تواند به صورت تونل یا خط لوله اجرا شود، هر طور که مجری طرح بخواهد.

مریدی با تأکید بر اینکه قسمت ابتدایی تونل از محل سد بهشت‌آباد تا حدود 12 کیلومتر مسیر انتقال در نظر گرفته شده، حساس‌ترین جای مسیر در این طرح است، گفت: چشمه‌های بسیار مهم و منابع آب کارستی در آن بخش وجود دارد و در واقع اصل نگرانی‌های محیط زیستی‌مان اینجاست، بنابراین سازمان محیط زیست عنوان کرد که به هیچ عنوان با احداث تونل موافقت نمی‌کند و حتما باید مجری طرح به فکر انتقال آب از طریق خط لوله باشد.

وی یادآور شد: سازمان محیط زیست در مورد مسیر وسط طرح که حدود 35 تا 40 کیلومتر و از محل دشت‌های شلمزار و دشت‌های استان چهار محال و بختیاری می‌گذرد، اعلام کرده است که به دلیل اینکه مطالعات مجری طرح کافی نیست، فعلا تصمیمی نمی‌گیریم تا مجری، مطالعاتی که گفته است را انجام دهد، پس از آن تصمیم می‌گیریم که امکان احداث تونل هست یا خیر و باید آن قسمت هم خط انتقال از طریق لوله احداث شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای صدور مجوز، مجری طرح باید براساس موافقتی که اعلام کردیم، سیمای طرح را ارائه کند و تعهدات زیست‌محیطی لازم را بدهد تا مجوز صادر شود، گفت: به شرکت توسعه منابع آب و نیری ایران به عنوان مجری طرح اعلام کردیم که اگر می‌خواهد تونل یا خط لوله بزند، باید حواسش باشد و ریسک این کار را بپذیرد؛ مسئولیت این موضوع که بعدا مسیر وسط و ابتدای طرح به هم وصل نشد، به عهده خودش است.

مریدی با تأکید بر اینکه مجری طرح بابت قسمت انتهایی طرح باید سریعا، سیمای نهایی را ارائه و تعهدات زیست‌محیطی را بدهد تا مجوز صادر شود، در مورد تبعات انتقال آب از طریق تونل چنانچه در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمروز شاهد خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌ها در مسیر انتقال آب بودیم، گفت: بحث انتقال آب از طریق تونل با انتقال آب از طریق خط لوله متفاوت است، در طرح نامبرده نیز تونل باعث شد یک سری از چاه‌ها و چشمه‌ها خشک شود، زیرا آب زیرزمینی در تونل می‌ریزد و دیگر از چشمه و چاه خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح بهشت‌آباد هم به همین دلیل در بخش ابتدایی به هیچ‌وجه با انتقال از طریق تونل موافقت نکردیم و مقابل آن ایستادیم، برای انتقال آب در قسمت وسط مسیر مشخص شده نیز هم باید به ما ثابت کنند که انتقال آب از طریق تونل اثری بر آب‌های زیرزمینی منطقه و چشمه‌ها نمی‌گذارد، اگر ثابت کردند، می‌توانند تونل احداث کنند، در غیر این صورت باید خط لوله دایر شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد اندازه خط لوله و حجم آبی که امکان انتقالش است، گفت: مسئولیت این بخش با وزارت نیرو است؛ براساس تخصیصی که وزارت نیرو داده است، می‌توانند انتقال آب داشته باشند؛ اما تا زمانی که سد را احداث نکنند و 60 تا 70 کیلومتر مسیر انتقال اجرا نشود، آبی قابلیت انتقال ندارد.

براساس طرح بهشت‌آباد، قرار است انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، یزد و کرمان انجام شود،‌ طبق این طرح قرار است نسبت به انتقال سالانه حدود یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب، آب به فلات مرکزی ایران اقدام شود، در حالیکه استان چهارمحال و بختیاری با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است.

اجرای طرح بهشت‌آباد موجب مخالفت برخی از کارشناسان، مسئولان، نمایندگان مجلس و نیز ساکنان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری شده است.

نابودی جنگل‌های هیرکانی با تصمیم غلط عیسی کلانتری/ منفعت چند ده‌هزار میلیاردی طراحان انتقال آب و احداث سد/ عدم درک صحیح دولتمردان از محیط زیست

نامه‌ای به روحانی در مخالفت انتقال آب خزر به کویر+ متن کاملشرط محیط زیست برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران چیست؟انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست انتقال آب از طریق طرح انتقال آب طریق تونل مسیر انتقال بهشت آباد مجری طرح خط لوله چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۱۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک

سید سعید موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: طی گشت و کنترل یگان حفاظت اداره محیط زیست باغملک در رودخانه سد جره به دو نفر صیاد غیر مجاز ماهی برخورد نموده که برخلاف قوانین شکار و صید و در فصل ممنوعه اقدام به صید ماهی نموده که متخلفین دستگیر و ماهی‌های صید شده و ادوات صید از متخلفین کشف و ضبط گردید. 

او می‌گوید: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و ... ممنوع است و یگان این اداره به صورت شبانه روزی در حفظ و حراست از این ذخایر الهی بدون خستگی در تلاش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور