Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه فردوسی مشهد، محمدجعفر یاحقی در افتتاحیه همایش بین‌المللی گفت وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است افزود: سفیران و مسوولان سیاسی کشور از این راه می توانند همبستگی بیشتری در میان کشورهای منطقه ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: ناهماهنگی‌های سیاسی ناشی از ناهماهنگی‌های فرهنگی است و امیدوارم تا در روزگاری بتوانیم به فرهنگ باثبات و مستقلی دست پیدا کنیم و این در حالی است که اکنون در کشور افغانستان شرایط مناسبی برای پژوهش‌ها وجود ندارد و حال آن که افغانستان قلب خراسان بزرگ و فرهنگ آریایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی  با اشاره به برخی از نام آوران این خطه بزرگ در تبادل فرهنگی اظهار کرد: از امیرعلی‌شیر نوایی می توان به عنوان یک پل فرهنگی بین ایران، افغانستان و ازبکستان نام برد. او که اصالتی ازبک دارد، مدت‌ها در مشهد حضور داشت و برخی از خدمات زیربنایی برای حرم امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی از جمله احداث مسیر آبی از چشمه گیلاس در خارج شهر مشهد به صحن و سرای رضوی را انجام داد. 

یاحقی افزود: امیرعلی‌شیر نوایی در ارتباط با جامی باعث شد تا ارتباط مضاعفی بین افغانستان و ازبکستان به وجود آید که این رخداد، یک مثلث فرهنگی بین مشهد، هرات و تاشکند ایجاد کرد.

وی ادامه داد: زبان فارسی دارای مشترکاتی است که هنوز هم بین فارسی‌زبانان وجود دارد و کمک گرفتن از آن باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات سیاسی و جغرافیایی برطرف شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم در این مراسم گفت: آن‌چیزی که انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند فرهنگ است که باعث احساس دوست داشتن افراد، ملیت‌ها و قومیت‌ها و نزدیکی بین آنها می‌شود.

دکتر محمد کافی افزود: برگزاری این همایش‌ها باعث می‌شود تا ملت‌ها، قوم‌ها و انسان‌هایی که هزاران سال باهم زندگی کرده‌اند امروز دوباره در محور مشترکاتشان دورهم جمع ‌شوند.

 وی ادامه داد: مزیت این همایش، ظرفیت‌های فرهنگی مستقر در خراسان‌ رضوی را در کنار هم جمع کرده است تا مسوولیت مهم خود را به سرانجام رسانند و این ظرفیتی است که در سایر استان‌ها دیده نمی‌شود.

مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: ضروری است نگاه به مسائل علمی و فرهنگی همراه با مقتضیات دیپلماسی علمی و فرهنگی باشد و از هر گونه نگاه تعصب آمیز و مصادره همه چیز برای خود و کوچک شماری کشورهای وابسته به خراسان بزرگ پرهیز کرد.

دکتر احسان ‌قبول افزود: خراسان قرن چهارم تا هشتم بر اساس برخی سفرنامه ها مانند سفرنامه ابن فضلان و ابن بطوطه خراسانی یکپارچه معرفی شده است ولی متاسفانه امروز به دلیل برخی رفتارها و سیاست های نادرست دچار افتراق شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همایش بین‌المللی گفت وگوهای بینا فرهنگی خراسان بزرگ بتواند آغازگر راهی باشد تا خراسان بزرگ، در ذیل میراث مشترک، ما را به هم نزدیک کند.

همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی با محوریت زبان و ادبیات فارسی با حضور ۳۱ شخصیت برجسته از ایران و ۲۶ شخصیت برجسته خارجی از کشورهای سریلانکا، هند، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و بنگلادش در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است و تا ۳۰ تیرماه ادامه دارد.

برچسب‌ها محمد کافی مشهد پاکستان آستان قدس رضوی افغانستان تاجیکستان سریلانکا دانشگاه فردوسی مشهد ایران هند ازبکستان محمدجعفر یاحقی هرات قزاقستان ریاست دانشگاه فردوسی مشهد بنگلادش شهر مشهد هرات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد کافی مشهد پاکستان محمد کافی مشهد پاکستان آستان قدس رضوی افغانستان تاجیکستان سریلانکا دانشگاه فردوسی مشهد ایران هند ازبکستان محمدجعفر یاحقی هرات قزاقستان ریاست دانشگاه فردوسی مشهد بنگلادش شهر مشهد هرات دانشگاه فردوسی مشهد خراسان بزرگ بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: تقویت بنیه فرهنگی در استان از طریق طرح شهید آوینی در دستور کار قرار دارد.

اعظم روانشاد روز سه‌شنبه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان کوهدشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع افزود: هدف از برگزاری این طرح شنیدن دغدغه‌ها و نظرات هنرمندان و تاثیرپذیری برای برنامه‌های پیش‌رو در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در شهرستان کوهدشت، گفت: هنرمندان این شهرستان طی سال گذشته فعالیت‌های ارزشمندی در جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری داشتند که قابل تقدیر است.

وی گفت: بهترین ابزار انتقال مفاهیم الهی و ارزش‌ها و اندیشه‌های والای انسانی به مخاطب زبان فرهنگ و هنر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان حضور هنرمندان را در راستای مردمی کردن برنامه‌ها را موثر دانست و افرود: مردمی‌سازی فرهنگ و هنر اولویت اصلی این دستگاه فرهنگی است و سپردن مسایل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی نیست.

روانشاد با اشاره به اینکه در طرح شهید آوینی نقش جدی حلقه‌های میانی مانند دفاتر انجمن‌های هنری و ادبی توجه جدی صورت گرفته است، افزود: مجموعه‌هایی که نقش حلقه‌های میانی را ایفا می‌کنند در این قرارگاه از کارهای برتر و ترازشان که قابلیت حل مسئله و جریان‌سازی را دارند حمایت می‌شوند.

وی گفت: دبیرخانه‌های تخصصی به منظور تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری از مرکز استان با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ورود ۷ میلیون و ۸۱۰ هزار زائر به مشهد/ ۵هزار و ۸۶۲ پرونده تخلف اصناف به ارزش ۱۹۱ میلیارد تومان تشکیل شد
  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • تقویت ناپایداری های جوی در خراسان جنوبی
  • پل بزن بین بلخ و نیشابور، هردو اقلیم یک خراسان است
  • یوناما: مهاجرین افغان از پاکستان به اجبار اخراج نشوند
  • ۱۳۰ تیم نظارتی در طرح سلامت نوروزی خراسان رضوی فعال هستند
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • شگفتی بزرگ فوتبال آسیا به دست افغانستان!
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است
  • ورود ۳۰ هزار زائر خارجی در مشهد + فیلم