Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@21:58:42 GMT

حمله رانت‌ خواران به تولید کنندگان سیمان

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۳۰۴۴

حمله رانت‌ خواران به تولید کنندگان سیمان

اقتصاد آنلاین؛ در شرایطی که سیمان امکان ذخیره‌سازی و دپو کردن ندارد طبیعی است که قیمت‌ها در بازار سر به فلک بکشند. اما جالب آن‌جاست که رانت‌خواران سیمان از همزمانی عرضه سیمان در بورس کالا و قطعی برق سواستفاده کرده و علت جهش قیمت سیمان را بورس جلوه می‌دهند. مشخص است که این افراد که سال‌های سال سودهای هنگفتی را (که سهم تولیدکننده بود) بدون کمترین زحمت نصیب خود می‌کرده‌اند حالا از هر ابزاری برای بازگشت رانت سنگین سیمان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار به جایی کشیده که نمایندگان مجلس از سر ناآگاهی یا شاید هم آگاهانه در آتش رانت‌خواران سیمان می‌دمند و بیش از پیش در حال ضربه به تولید کشور هستند.

پس از سال‌ها سیمان در بورس کالا عرضه شده تا شاید مسیر رو به انحطاط این صنعت رو به کندی برود و این کالای ضروری برای توسعه زیرساختی کشور از سیطره دلال‌بازی خارج شود. سال‌ها دلالان سیمان با قیمت مصوب و دستوری پایین سیمان را از درب کارخانه تحویل می‌گرفتند و با حاشیه سود چند ده درصدی در بازار می‌فروختند و از این محل نیز طبیعتا سودهای کلانی به دست می‌اوردند. حالا که راه‌حلی برای حذف دلالان و عرضه مستقیم سیمان به بورس کالا پیدا شده طبیعی است که دلالان و عاملان آن‌ها در ساختار حاکمیتی از هر ابزاری برای بازگرداندن چنین رانتی استفاده کنند. زیرا صدها میلیارد سودی که بنا بود به تولیدکننده برسد تا به واسطه آن بتواند بقای خود را تضمین کند به دلال می‌رسید.

حالا نیز طبیعی است که به عرضه مستقیم سیمان در بورس کالا جهت استفاده مصرف‌کننده حمله کنند و هر چیزی را بهانه کنند تا آن رانت‌های شیرین را دوباره به دست آورند. اما حاصل این موضوع تاکنون کاهش ظرفیت سیمان به واسطه عدم توجیه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های جدید و عدم توان مالی برای تعمیرات کو‌ره‌ها و آسیاب‌های سیمان است.

آن‌چه مشخص است وقوع جنگی میان تولیدکنندگان سیمان و رانت‌خواران هست و باید دید آیا بار دیگر عاملین رانت‌خواران که تجربه نشان داده نفوذ خوبی نیز در دستگاه حاکمیتی و سیاست‌گذاری دارند می‌توانند ضربات شدید خود را به تولید کشور وارد کنند یا خیر. باید توجه داشت طبیعتا به دنبال رویه معمول عرضه و تقاضا وقتی سمت عرضه متوقف شده است (تعطیلی کارخانجات سیمان به دلیل قطعی برق) و تقاضا همچنان در بازار حضور دارد جهش قیمت‌ها کاملا طبیعی و اما موقتی است. باید توجه داشت از مزایای حذف رانت‌خواران این بوده که با برگشت سیمانی‌ها به تولید در مدت زمان کمتری می‌توان انتظار فروکش تب قیمتی سیمان را داشت. در عین حال نیز باید این نکته را در نظر گرفت که باید بین پر کردن جیب دلالان از طریق حذف معاملات سیمان از بورس کالا یا تزریق همین نقدینگی حاصل از فروش مستقیم تولیدکنندگان در بورس کالا و تقویت تولید انتخاب کرد.

به هر حال با تعطیلی کارخانه‌های سیمان جهش قیمت سیمان مورد انتظار بود ولی این جهش موقت بوده، این در حالی است که اگر رانت‌خواران پیروز نبرد کنونی شوند باید در انتظار جهش همیشگی قیمت سیمان به دلیلی نابودی تولید بود. در این میان نیز مقصر اصلی سیاست‌گذار حوزه برق و انرژی است که در آن‌جا نیز با قیمت‌گذاری دستوری مسیر توسعه در صنعت برق کشور را به نابودی کشاندند و در نتیجه حذف معاملات رقابتی در بورس کالا به منظور حذف سود دلالی می‌تواند نتیجه مشابه را برای صنعت سیمان در آینده‌ای نه‌چندان دور رقم بزند. بر این اساس مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا را باید نمونه‌ای از دشمنان اصلی تولید در کشور دانست و صریحا با چنین تمایلات رانتی برای پر کردن جیب عده‌ای خاص برخورد قاطع داشت. به تدریج با جا افتادن معاملات بورس تمامی مصرف‌کنندگان اصلی نیاز خود را از طریق بورس تامین می‌کنند و به این طریق سود دلالان و رانت‌خواران از این صنعت حذف می‌شود یا به تولیدکنندگان خواهد رسید ولی با توجه به این‌که مدت زمان زیادی از آغاز عرضه سیمان در بورس کالا نمی‌گذرد طبیعتا زمان بیشتری برای این‌که بازار سیمان خود را با شرایط جدید وفق دهد و آثار مثبت آن کاملا مشاهده شود، نیاز است.

پربیننده ترین قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۷۰هزار تومان رسید احتمال افت چشمگیر صادرات ایران به افغانستان در سال۱۴۰۰ / آینده نامعلوم پیش روی تجار کشور پرواز قیمت سیمان؛ قطعی برق و کاهش تولید جهش ۱۱۸درصدی سود فملی در سال۹۹ هدف گلدیران تنوع محصول برای مشتریان و تامین بازار داخلی است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت سیمان سیمان در بورس کالا رانت خواران قیمت سیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۲ سنت معادل ۰.۶۹ افزایش به ۹۰ دلار و ۷۲ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز سه شنبه در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از اظهارات رئیس نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در مورد پاسخ به حمله موشکی ایران، افزایش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۲ سنت معادل ۰.۶۹ افزایش به ۹۰ دلار و ۷۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۲ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش ۸۶ دلار و ۳ سنت معامله می‌شود.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند بیشتر موشک‌های شلیک شده از سوی ایران به تلافی حمله این کشور به سفارتخانه ایران در دمشق را خنثی کرده است؛ بنابراین این حمله تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشت.

اما بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه کابینه جنگ خود را برای دومین بار طی ۲۴ ساعت فراخواند تا در مورد عکس‌العمل به حمله مستقیم ایران به این به خاک این رژیم تصمیم‌گیری کند. این اقدام نگرانی بازار در مورد مختل شدن عرضه نفت در صورت اقدام تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی را افزایش داد.

ایران روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند و یکی از بزرگترین تولید کنندگان سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) است.

قیمت نفت در روز جمعه با احتمال حمله ایران به رژیم صهیونیستی به بالاترین رقم از ماه اکتبر رسیده بود.

در چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا T انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی تا ۴.۶ درصد آهسته شده باشد. این رقم در سه ماهه گذشته برابر با ۵.۲ درصد بود. بدین ترتیب فشار fv سیاستگذاران چین برای معرفی محرک‌های اقتصادی بیشتر افزایش می‌یابد که می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد.

دیگر خبرها

  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • کاهش قیمت مرغ در بازار
  • علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ | هشدار جدی به عرضه کنندگان آیفون قاچاق
  • محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند
  • خرید نهال گردو با تخفیف ۸۰ درصدی و قیمت ۴۰ هزار تومان
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد