Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: در حالی استان خوزستان یکی از گرم‌ترین سال‌های خود را میگذراند که طی روزهای اخیر و با افزایش شدید و بی سابقه دما در این استان شاهد تعطیلی چندباره ادارات در برخی شهرهای این استان بوده‌ایم.

در طول روز گرمای شدید هوا گاهی با فشار بر سیستم توزیع برق شهری باعث قطعی برق شده که این موضوع خود موجب قطعی آب نیز گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم شدن میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نیز موجب کاهش شدید منابع آبی این استان شده و موضوع کم آبی را به نقطه بحرانی نزدیک کرده است تا جایی که، اعتراض‌های مردمی را به دنبال داشت؛ این اعتراضات به کوچه‌ و خیابان‌های شهرهای خوزستان محدود نشده و بخش گسترده‌ای از اعتراضات نیز در فضای مجازی مطرح و توسط بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیگیری و حمایت شده است.

عناوین #خوزستان_تنها_نیست و #خوزستان_آب_ندارد به عنوان  سوژه‌ اصلی در فضای مجازی مطرح هستند. عمده موضوعاتی هم که مورد اعتراض کاربران قرار گرفته درباره سوء مدیریت منابع آب خوزستان و بخصوص بحث انتقال آب از رودخانه ‌های بزرگ این استان به استان‌های مرکزی و کویری کشور است که تعداد زیادی از فعالین محیط زیستی بخصوص فعالین استان خوزستان این موضوع را عامل اصلی بحران آب خوزستان می‌دانند.

اما خشک شدن بخش عمده‌ی تالاب بزرگ هورالعظیم و فعالیت‌ شرکت‌های نفتی در محدوده این تالاب نیز مورد توجه تعداد زیادی از فعالین فضای مجازی قرار گرفت، این کاربران فعالیت شرکتهای نفتی و اقدام آنها به منظور خشک کردن بخشهایی از تالاب برای حفاری و استخراج نفت و گاز را خیانت به محیط زیست استان و کشور دانسته و با عناوینی مانند، هور جان خوزستان بود جان خوزستان را گرفتند و یا هورالعظیم تشنه است و هور خانه آبی گاومیش‌ها بود و حالا آنها در کویر هور جان میدهند. اعتراض خود را به وضعیت بحرانی محیط زیست و آب در خوزستان نشان داده‌اند. اما کشته شدن دو نفر از جوانان معترض در شهرهای اهواز و شادگان دیگر سوژه مهم کاربران بود که بازتاب گسترده‌ای نیز داشته است.

از سال های دور استان خوزستان با بحران آب و تنش آبی رو به رو بوده است در حالیکه این استان حدود ۳۰ درصد آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد. با این وجود وضعیت کارون به اندازه‌ای وخیم شده است که آب این رودخانه بزرگ حتی توان ورود به خلیج‌فارس را ندارد و بالعکس این آب‌شور دریاست که وارد کارون می‌شود و این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل و شور شدن آب کارون شده است تا جایی که نخلستان‌های آبادان، خرمشهر و اروندکنار با خطر خشک شدن و نابودی مواجه شده‌اند؛

 

در ادامه با هم واکنش برخی از فعالین و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی به اتفاقات روزهای اخیر استان خوزستان را می خوانیم:

 

توصیه سید حسن خمینی برای حل بحران های خوزستان که در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی: مشکلات خوزستان را باید با نگاهی جامع و مردم محور حل کرد؛ تنها و تنها با همیاری و مشارکت مردم در تصمیم گیری و اجرا، مشکلات قابل حل است.

فریدون حسنوند نماینده شهر اندیمشک در مجلس شورای اسلامی به مردم خوزستان وعده می دهد:‌ قرار است بزودی جلسه‌ای در دفتر آقای قالیباف با حضور مسئولان اجرایی، دست اندرکاران و نمایندگان استان خوزستان در مجلس، تشکیل شود و راهکارهای عملیاتی مطرح خواهد شد تا به مطالبات مردم خوزستان پاسخ داده شود.

سعید حجاریان در پیامی در حساب توییتر خود نوشت: ممّد! کاش بودی و می‌دیدی…در جنگ هشت‌ساله خوزستانی‌ها بر سر ‎خاک مقابل گلوله‌های روبرو ایستادند اما الان بر سر آب به گلوله‌های پشت‌سر فکر می‌کنند. با سرنوشت ‎خوزستان بازی نکنید!

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب در حساب توییتری خود نوشت:‌ بدترین نوع مواجهه با این بحران نادیده گرفتن آن است. آن هم در مقابل مردمی که هشت سال تمام برای ایران جان دادند.

زهرا کشوری روزنامه نگار و فعال محیط زیستی: ‌۶۷ سال انتقال آب کارون بزرگ به اصفهان، یزد، کرمان، قم و.... وقتی می‌گوییم کارون ، پل سفید اهواز را تجسم نکنید. نتیجه از بین بردن اقتصاد کشاورزی در خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری به قیمت گسترش صنعت در فلات مرکزی. کسی مخالف انتقال آب برای شرب نیست. 

ابراهیم داروغه‌زاده فعال رسانه ای، حضور نمایندگان مجلس یازدهم در خوزستان را یادآور شد و به کنایه نوشت: یادی کنیم از نمایندگان عزیز مجلس که حضوری رفتند و مشکل ‎آب آشامیدنی مردم مظلوم خوزستان و سیستان و بلوچستان را حل کردند. خداقوت!!

‌محمد مالی روزنامه نگار و فعال اجتماعی و حوزه محیط زیست جنوبی نیز در توییتر خود نوشت:‌ آدرس غلط ندهید! با رهاسازی قطره‌چکانی آب از سد کرخه، گره خشکی رودخانه کرخه در پایین‌دست باز نمی‌شود. آب را از سد سیمره رها کنید. حق‌آبه چند هزار ساله کرخه را به خوزستان و هورالعظیم بدهید.

‌وی در توییتی دیگری گفت: شب گذشته برخی از مردم شادگان در اعتراض به بی‌آبی و خشکی رودخانه‌ها تجمع کرده بودند که یکی از  این تجمع کنندگان به ضرب گلوله از پای درآمد. روشن است که در کمترین زمان ممکن و با قاطعیت باید با عامل و عاملین این اقدام تلخ، برخورد شود.

محسن بیات زنجانی فعال اجتماعی نیز در توییتی اظهار کرد:‌ مردم ‎خوزستان آب ندارند و شاکی‌اند. هرگونه برخوردی و جاری شدن خون از بینی هر شهروندی که به این وضعیت اعتراض دارد، محکوم است و جای دفاع ندارد.

‌عبدالله عبدی خبرنگار در توییتی از زبان محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان: آب موجود در استانِ خوزستان آب نیست، لجن است! سوءمدیریت منابع آبی و همچنین سدسازی‌های بی‌رویه نقش اصلی را در خشک شدن کرخه ایفا می‌کند. پنج سال پیش تذکر و هشدار دادیم که فاجعه رخ می‌دهد اما با این حال به کار سدسازی ادامه دادند.

‌ علی مجتهدزاده وکیل دادگستری از مطالبه مردم خوزستان می‌گوید:‌ اینکه مطالبه مردم مظلوم استان غنی ‎خوزستان آب باشد و عده ای از خجالت نمی میرند تعجب آور است .

‌قیس قریشی تحلیلگر و فعال سیاسی اشاره کرد: عرضه نداشتیم مناطق کویری را حاصلخیز کنیم، استان های حاصلخیز را کویری کردیم ...!! طلب کار هم هستیم! یک بار هم که شده بگوئید نمی‌فهمیم و از آنان که می‌فهمند کمک بگیرید

‌بسیاری از کابران با یادآوری دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس نوشتند: ای کاش ‎احمد متوسلیان، ‎ابراهیم همت، ‎مهدی باکری و ‎محمدجهان آرا امروز بودند و برای ‎خوزستان کاری میکردند!

دیگری در توییتی نوشت: خوزستان جان نداد از بس که محمّد داشت! اما امروز خوزستان جان داد از بس که آب نداشت! محمّد، بازهم نیستی که ببینی ... ‌بیخود ننویسید ‎خوزستان تنها نیست، خوزستان تنهاست، خوزستان بعد از امثال جهان‌آرا تنها ماند

ما دلخوشیم به هشتگ زدن و یادآوری این موضوعات که آی ‎اهواز هوا ندارد و ‎خوزستان آب ندارد 

باید بگوییم برادران و خواهران خوزستانی شرمنده‌ی روی آفتاب سوخته شماییم...

کاربری با اشاره به قهر مردم گفت:‌ بی‌توجهی به ‎خوزستان و نادیده گرفتن اعتراض مردمی خسته و به ستوه آمده در تقلای رفع نیازهای حداقلی، یک‌بار دیگر روزهای تاریکی را برای تاریخ ایران رقم خواهد زد. اگر از قهر مردم نمی‌کاهید کاش دائم بر آن نیفزایید! ‎ 

اما عده‌ای با اشاره به موقعیت خاک خوزستان گفتند: چطور ممکن است یه قرن درآمد مملکت از خاک تو تامین شه، اما خودت آب نداشته باشی؟

دیگری می‌گوید: از اهواز به سمت ماهشهر که میروی تا چشم کار می‌کند صنایع نفتی است که با حجم عظیمی سرمایه‌گذاری ساخته شده‌اند و درآمدهای میلیارد دلاری دارند، اما آنچه که شگفت زده و متاسف‌ات می‌کند، گستردگی فقر در‌ کمی آن‌سو‌تر این صنایع است!جنون‌آمیز است! نمی‌توان این تضاد را باور کرد!

واقعیت این است: خوزستان در حالی که بخش عمده‌ی درآمد نفتی کشور را تامین میکند ولی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است.

در پایان باید گفت: نگاه ضد توسعه‌ای که امروز بر سیاست‌ ایران در حوزه‌های مختلف سایه افکنده باعث مصرف و هزینه کرد بدون برنامه منابع کشور شده تا جایی که میتوان گفت طی چند دهه‌ی اخیر بخش عمده ثروت‌های طبیعی کشور را صرف برنامه‌ها و طرح‌های عظیمی کرده‌ایم که در ظاهر حجم بسیار گسترده‌ای داشته اند اما تهی از آینده‌نگری بوده و صرفاً مرحمی گذرا بر زخم‌های عمیق ناشی از سیاستهای در تضاد با مفهوم توسعه بوده‌اند. خوزستان اولین و بزرگترین قربانی این سیاست‌های غلط بوده اما قطعا آخرین قربانی نخواهد بود و با ادامه‌ی روند فعلی در آینده باید منتظر تورم و بحران ناشی از این سیاست های ضد توسعه‌ای در دیگر نقاط کشور باشیم.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ثروت سرمایه سعید حجاریان سید حسن خمینی شبکه های اجتماعی مجلس شورای اسلامی هشت سال دفاع مقدس بی آبی خوزستان خشکسالی خوزستان اعتراض مردم خوزستان بحران آب خوزستان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 استان خوزستان مردم خوزستان خوزستان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بالاترین سطح شناخته شده معادن در حوزه‌های مختلف را دارد، بنابراین محروم نیست، گفت: انرژی شناخته شده و ظرفیت معادن این منطقه با ذخیره شناسایی شده نفت خوزستان برابری می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، رضا شریفی در جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن که در سالن همایش‌های بین‌المللی پردیس دانشگاه زابل برگزار شد، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در سال گذشته افتخارات ارزشمندی کسب کرد، همچنین در شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌ها نیز رشد و پیشرفت چشمگیری داشت که گام برداشتن مستلزم پیوست اجتماعی، فرهنگی و هنری است، به طوری که امنیت بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی امنیت با ثباتی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امنیت باید اجتماعی باشد، تصریح کرد: داشتن استعداد و دغدغه در این راستا می‌تواند به امن شدن و خوشنامی و معرفی استعدادهای سیستان و بلوچستان کمک کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بالاترین سطح شناخته شده معادن در حوزه‌های مختلف را دارد، بنابراین محروم نیست، افزود: انرژی شناخته شده و ظرفیت معادن این منطقه با ذخیره شناسایی شده نفت خوزستان برابری می‌کند.

شریفی با بیان اینکه ضریب هوشی نخبگان و دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان از سطح ملی فراتر است و این را ثابت کرده‌اند، تاکید کرد: ریش سفیدان و مسئولان باید جوانان، نوجوانان و نخبگان شناسایی شده را جدی بگیرند و حمایت و هدایت کنند تا در جایگاه تصمیم‌گیری و مشورت دادن به تیم مدیریت استان و کشور قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سیستان و بلوچستان را با هزینه کمتری مدیریت کنیم باید یک شورای مشورتی پیشکسوتان و ریش سفیدان و یک شورای مشورتی از جوانان، نوجوانان و نخبگان منتخب شناسایی شده این رویداد تشکیل دهیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی رقم خورد و تیم مدیریتی استان توانست به میزان چند برابر اعتبارات سالانه اعتبار جذب کند به طوری که پروژه‌های بزرگی در استان شروع شد و قرار است امسال به بهره‌برداری برسد که شاهد شکوفایی استان باشیم.

شریفی عنوان کرد: عوامل و تفکرات شیطانی استکبار با رقم زدن حوادث راسک و چابهار، نقشه داشتند مانند سال 84 و جنایت تاسوکی، سیستان و بلوچستان را دچار ناامنی کنند و تمرکز مدیریتی و اجتماعی استان را بر هم زدند تا برنامه‌ها و مصوبات عقب مانده اجرا نشود، اما با هوشیاری مردم و مسوولان دیگر قرار نیست که ما درگیر این مسائل حاشیه‌ای شویم در این راستا شعار همه‌ مردم استان باید این باشد که سیستان و بلوچستان را باهم می‌سازیم.

وی با اشاره به محروم نبودن سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما در ذهن و فکر بعضی از مسوولان محروم هستیم، ما در روی زمین، استعدادها و نخبگانمان محروم نیستیم و باید استان را خودمان با کمک، تحمل و مهربانی هم مدیریت کنیم و این شدنی و دست یافتنی است.

شریفی تاکید کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های ویژه این رویداد، نگاه آینده پژوهی است و این امر باید تقویت شود و تمام آنچه را که به عنوان استعداد شناسایی کرده‌ایم صدد کنیم.

وی افزود: در بحث استعدادیابی و سرمایه‌سازی مشکلی نداریم، اما در بحث سرمایه‌‌داری و حفظ سرمایه نیروی انسانی مقداری ضعف داریم و باید تدبیر کنیم و اجازه ندهیم نخبگان هدر بروند و از نخبگان به بهترین شکل استفاده کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: ما به اندازه کافی در استان از تعصبات قومی و مذهبی هزینه داده‌ایم و باید حل شود و ما هنرمندان و بزرگانی داریم که تاریخ‌ساز شده‌اند.

وی افزود: معدل سیستان و بلوچستان معدلی رو به رشد و تیم استان تیم مقتدری است و ابقای مدیران بسته به رضایت مردم است و ما مدیران را براساس نظر مردم ارزیابی می‌کنیم.

شریفی با بیان اینکه یک پروژه تمام شده بهتر از 10 پروژه نیمه تمام است، تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان مردم باید اولویت‌های سیستان و بلوچستان را شناسایی کرده و همه ما متمرکز شویم و آن را به نتیجه برسانیم و عقب ماندگی ها را باید جبران کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • واکنش به ادعای جنجالی عضو کمیسیون امنیت ملی | موضوع نظامی است؟
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • رسانه آمریکایی ماهیت مسیح علینژاد را برملا کرد + تصاویر