Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@09:37:54 GMT

تغییر مواضع برجامیان

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۴۱۵۷

تغییر مواضع برجامیان

روزی برجام را در صحن مجلس آتش می‌زد و حالا که حسن روحانی باید دولت را به ابراهیم رئیسی تحویل دهد به این نتیجه رسیده که «دولت جدید معتقد است جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد»؛ این جمله را مجتبی ذوالنوری از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری گفته است. فردی که در اردیبهشت سال ۹۷، در اعتراض به خروج آمریکا از برجام، به همراه چند نماینده دیگر این معاهده را آتش زده بود، گفته که دولت جدید اهلیت بیشتری برای مذاکره دارد و میز مذاکره وین را ترک نخواهد کرد، اما با مدل دیگری کار ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شرق؛ ذوالنوری در سال اول مجلس یازدهم، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، اما از تیر امسال نتوانست این کرسی را حفظ کند و جای خود را به وحید جلال‌زاده داد. در آن زمان این موضوع مطرح شده بود که دلیل رأی‌نیاوردن ذوالنوری برای ریاست این کمیسیون، پخش فایلی صوتی از او بود که به سعید جلیلی، مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای در دوره محمود احمدی‌نژاد، انتقادات تندی کرده بود.

ذوالنوری در گفت‌وگوی با مهر گفته: «دولت مردمی معتقد است که برجام هزینه‌ها و سود‌هایی داشته، جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد. دولت تدبیر به مردم بدهکار است؛ زیرا بهره برجامی را به آن‌ها نرساند. طرف‌های غربی نیز باید بدهی خود را به ایران بپردازند». او تأکید کرده که دولت ابراهیم رئیسی با مدل وین مذاکرات را ادامه نخواهد داد، چون مدل وین تکرار بدتر برجام و از چاله درآمدن و در چاه افتادن بوده است.

این نماینده مجلس همچنین درباره آمریکا گفته: «برگشت آمریکا به برجام برای این کشور آورده‌ای دارد که باید هزینه آن را بپردازد، اما آمریکا حاضر نیست هزینه‌های بازگشت به برجام را بپردازد. لغو تحریم‌های تسلیحاتی از هزینه‌های برجام برای آمریکاست».

او در‌ این‌باره توضیح داده: «بایدن نمی‌خواهد به برجام بازگردد و همین محتوای تاریخ‌گذشته، برجام را قبول ندارد و تلاش دارد مدلی را اجرا کند که ۵۱۷ تحریم باقی بماند و مکانیسم ماشه نیز اجرائی شود. در این صورت شرایط تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد».

ذوالنوری البته گفته دولت آینده میز مذاکرات وین را ترک نخواهد کرد، اما مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تأمین شود.

او همچنین به مذاکرات وزیر خارجه دولت روحانی نیز انتقاد کرده و گفته: «اگر محمدجواد ظریف در وزارت خارجه می‌توانست مذاکرات برجامی را پیش ببرد این کار را می‌کرد، بنابراین در سال‌های اخیر نتوانستند کاری انجام دهند».

ذوالنوری از اکنون میوه برجام را در سبد دولت رئیسی گذاشته و نتیجه گرفته اگر دولت مردمی توانست قدمی در این مسیر پیش ببرد، غرب‌گرا‌ها حق ندارند آن را به نام خود مصادره کنند. او همچنین گفته غرب‌گرا‌ها نباید دولت‌هراسی کنند؛ چراکه دولت آینده اهلیت بیشتری برای مذاکرات دارد و سنجیده‌تر عمل خواهد کرد و دستاورد‌های آن برای مردم ملموس خواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین دو دولت روحانی و رئیسی را این‌گونه مقایسه کرده است: «دولت مردمی با پایبندی به اصول و منافع و بدون روحیه سازش‌کاری وارد مذاکرات خواهد شد. دولت تدبیر برای سازش و تسلیم وارد مذاکرات می‌شد، اما دولت مردمی برای احقاق حقوق مردم وارد مذاکرات خواهد شد».

او چندی‌پیش نیز به میزان گفته بود: «پیش‌بینی بنده این نیست که دولت سیزدهم مطلقا زیر میز برجام بزند، دولت سیزدهم بسیار قوی‌تر از دولت گذشته در استیفای حق ملت عمل خواهد کرد».

سخنان این عضو کمیسیون امنیت ملی در حالی است که هنوز ابراهیم رئیسی به صورت رسمی موضع خود را در قبال ادامه مذاکرات برجام و سیاست‌هایش اعلام نکرده و حتی هنوز مشخص نیست چه کسی وزیر خارجه او خواهد شد.

این نماینده نزدیک به جبهه پایداری همچنین با بیان اینکه باید مقصران عدم موفقیت برجام شناسایی شوند، گفت: «سؤالی که مطرح می‌شود این است که در نظام کسی جلوی آقایان را گرفت که مذاکره نکنند؟ خیر این‌گونه نبود. آقایانی که ادعا دارند کاسبان تحریم اجازه ندادند برجام موفق شود، به صورت صریح اسامی افراد و نهاد‌هایی را که کاسب تحریم بودند، اعلام کنند. وزارت خارجه در این مورد دوپهلو و مبهم صحبت می‌کند». او عنوان کرد: «تولد و حیات برجام در هشت سال دولت تدبیر بوده و دستگاه دیپلماسی ما بدون تغییر مدیریت، مذاکرات برجام را بر عهده داشته؛ از این رو مسئولیت شکست برجام کاملا بر عهده وزارت امور خارجه و دولت است».

با‌این‌حال چند روز پیش حسن روحانی از برجام دفاع کرده و گفته بود اگر مجلس در آذر سال پیش، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب نکرده بود، در اسفند ۹۹ تحریم‌ها برداشته می‌شد. او معتقد است مجلس با تصویب این طرح در اداره امور دولت دخالت کرده است.

تغییر موضع ذوالنوری نسبت برجام، ما را به یاد گفت‌وگوی سال پیش «نامه‌نیوز» با مصطفی هاشمی‌طبا از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌اندازد که گفته بود: «سیاست خارجی توسط مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری می‌شود. اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد همین آقای ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی‌ها دست می‎‌دهد. فکر نکنیم برخی‌ها خیلی انقلابی هستند. خیر این‌طور نیست. می‌گویند شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت».

منبع: فرارو

کلیدواژه: برجام مذاکرات هسته ای ذوالنور مذاکرات برجام دولت مردمی هزینه ها تحریم ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۴۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان

آفتاب‌‌نیوز :

من بعید می‌دانم ما بتوانیم اختلاف‌های خود را با آمریکا حل کنیم. ما باید مدیریت اختلافات داشته باشیم و این اختلافات را از حالت تنش آفرین که باعث می‌شود دیگر کشور‌ها نتوانند با ما رابطه خوب داشته باشند خارج کنیم.

ما قبلا درباره افغانستان و عراق با آمریکا مذاکره کردیم، الان باید درباره غزه در جایگاه حمایت از مردم غزه مستقیما در مذاکرات حضور داشته باشیم و نمی‌توانیم این کار را واگذار کنیم، نمی‌توانیم منافع ملی و مقاومت را برون سپاری کنیم. خود ما باید حضور داشته باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • ۱۴۰۳ در حوزه سیاست خارجی سال سختی خواهد بود
  • آتش زننده برجام روانه بیمارستان شد؛ علت چه بود؟
  • آتش زننده برجام روانه بیمارستان شد/علت چه بود؟
  • حماس: اسرائیل بدون توجه به مواضع جهانی جنگ را ادامه می‌دهد
  • مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال 1403 تغییر کرد
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • (ویدیو) تمسخر ظریف و برجام توسط پژمان جمشیدی
  • تمسخر ظریف و برجام توسط پژمان جمشیدی