Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ فاطمه میرزاجعفری: اواخر دهه ۸۰ بود که استعمال دخانیات در تلویزیون و نشان دادن آن ممنوع شد به طوری که حتی فیلم و سریالی با موضوع مواد مخدر نمی‌توانست به صورت مستقیم به استفاده آن اشاره کند و این مسئله توانست سبب فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه شود اما با پیدایش شبکه‌های نمایش خانگی و تعدد سریال‌هایی که با موضوعات متفاوت از آنها پخش شده و یا در حال پخش اند شاهد نمایش صریح و بی پرده استفاده و استعمال مخدرها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا قبل از اینکه استعمال و نشان دادن مواد مخدر در سریال‌ها معمول شود مخاطب نوجوان و جوان ما با دیدن این سکانس‌ها از شخصیت‌های منفی درک می‌کرد که این مسائل مختص آدم‌های منفی است و نباید به سراغ آن برود چراکه تباهی و ناکامی‌هایی را برای او به ارمغان خواهد آورد اما در حال حاضر که سن مصرف دخانیات پایین آمده است کارگردانان باید چاره‌ای دیگر در نشان دادن سیگار و یا استعمال مخدرها در دست شخصیت‌های آثارشان در نظر بگیرند چراکه رسانه فرهنگ سازاست؛ اگر بخواهیم نمونه‌ای از این فرهنگ سازی ها را نام ببریم باید به سریال ستایش اشاره کنیم که پس از به اتمام رسیدن فصل اول آن و اقبال مخاطب نسبت به این سریال شاهد افزایش انتخاب نام ستایش از طرف خانواده‌ها برای فرزندان دختر بودیم بنابراین رسانه می‌تواند جریان ساز باشد.

معرفی مخدر جدید در سریال قورباغه
قورباغه؛ نامی که حالا با آمدنش همه را به یاد سریالی که تا همین چند وقت پیش از یکی از شبکه‌های نمایش خانگی به کارگردانی هومن سیدی پخش می‌شد می‌اندازد؛ نام گرد قورباغه و مواد مخدری به نام نفس شیطان اولین بار در این سریال آورده شد و پس از آن مخاطب بعد از چند قسمت دریافت که محور اصلی داستان حول تصاحب این مواد مخدر می‌چرخد تا اینجای کار مشکلی نیست، سریالی چند قسمتی با یک داستان متفاوت شروع به پخش شده بود اما قصه از جایی غم انگیز می‌شود که مخاطبی که در طول سریال فکر می‌کرد این داستان یک داستان تخیلی و زاده ذهن نویسنده باشد با یک جست و جوی کوچک دریافت که چنین ماده مخدری وجود حقیقی و واقعی دارد.

اگرچه خوشبختانه چنین مخدری تا به امروز در کشور ما وجود ندارد و چنین اسامی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و در ماهیت مخدرها تفاوت چندانی با نمونه‌های دیگر ندارند اما ماده‌ای که در سریال قورباغه از آن با عنوان نفس شیطان یاد می‌کنند متأسفانه وجود دارد و دقیقاً همان اثر مشابه را که در سریال روایت شد بر روی مصرف کننده باقی می‌گذارد.


زخم کاری مخدر بر پیکر خانواده ایرانی
«زخم کاری» نام سریال جدیدی است که از یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در حال پخش است سریالی که از اقبال عمومی بسیار بالایی برخوردار است؛ در چند قسمتی که از پخش این سریال می‌گذرد مخاطب دائم شاهد سیگار کشیدن تک تک شخصیت‌های داستان است و فارغ از اینکه سکانس تلخ باشد یا شیرین شخصیت داستان در حال سیگار کشیدن است اما در یکی از قسمت‌ها مخاطب شاهد شکل گیری بحث بر سر خرید تریاک ناب و مشروبات الکلی مرغوب است آن هم در سریالی که هریک از شخصیت‌های اصلی داستان خاکستری اند و برای خود طرفداران زیادی دارند.

اگرچه متأسفانه این مسائل و معضلات در جامعه ما وجود دارد اما نشان دادن و پرداختن به آنها آن هم به این شکل صریح و بی پرده سبب بروز مشکلات زیادی می‌شود هرچند هریک از سریال‌های نام برده شده و یا سایر سریال‌هایی که آسیب‌های اجتماعی دیگری را ناخواسته رواج می‌دهند با درجه بندی سنی اقدام به پخش می‌کنند اما توجه به این نکته ضروری است که در شرایط کرونا، تعطیلی سینماها و خانه نشینی، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان ما برای پر کردن اوقات فراغت خود به سراغ تماشای این سریال‌ها می‌روند؛ دقیقاً در چنین نقطه‌ای است که توجه به ولنگاری فرهنگی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند چراکه نابسامانی در تولید محصولات فرهنگی می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی بی شماری باشد.


اثرات مخرب معرفی مخدرهای جدید در رسانه
علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی در خصوص آسیب‌های ناشی از معرفی یک مواد مخدر آن هم در بستری مانند سریال گفت: به طور کلی در خصوص معرفی مواد مخدرهای جدید دو دیدگاه وجود دارد ابتدا این دیدگاه که ما باید مواد مخدر جدید را معرفی کنیم و اثرات مخرب آن را برای مخاطب شناسایی کنیم تا افراد به سراغ استفاده از آنها نروند.
وی افزود: اما دیدگاه دوم این است که در خصوص بعضی از مخدرها نباید صحبت کرد چرا که مخاطب تشنه اطلاعات است و به محض اشاره‌های کوچک و یا معرفی‌هایی از این قبیل کنجکاوی‌هایی پیدا می‌کند و به سراغ پاسخ سوالات ذهنی خود می‌رود.

این روانشناس بیان کرد: وقتی معرفی یک مخدر از درون یک سریال آن هم بدون اینکه جامعه مخاطب شناسایی شده‌ای داشته باشد انجام می‌گیرد ناخودآگاه افراد مستعد مصرف مخدر به سمت استفاده از این ماده جدید سوق پیدا می‌کنند و این جای تأمل دارد که چرا نظارت مناسبی بر روی نحوه ساخت سریال‌ها صورت نمی‌پذیرد.

شریفی یزدی عنوان کرد: برای مثال ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر قصد معرفی اثرات مخرب یک مخدر جدید را داریم یک جامعه هدف مشخص نیز داشته باشیم به طور مثال مدرسه‌ای را با درجه سنی مشخص و مشاوره‌های از پیش انجام شده در نظر بگیریم و پس از آن به سراغ معرفی برای طیف نوجوان برویم.

اما یزدی در خصوص اینکه این سریال‌ها برای یک طیف سنی مشخص در نظر گرفته شده بود چنین اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما درجه سنی چندان معنا و مفهوم درستی ندارد و شما شاهد هستید که از همه سنین ممکن است به سراغ محتوای نامناسب بروند و این موارد را مشاهده کنند بنابراین باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که در یک رسانه جمعی به خصوص در بحث مواد مخدر دست به عصا رفتارکرد چراکه اثرگذاری بسیار مخربی برای نوجوانان و جوانان به دنبال دارد.

این روانشناس در آخر خاطر نشان کرد: متأسفانه سریال سازی ها به گونه‌ای انجام می‌شود که شخصیت منفی داستان که قرار است به نحوی درس عبرتی برای جامعه مخاطب باشد اصلاً این بار را به مقصد نمی‌رساند و مخاطب برعکس با شخصیت داستان ابراز همدردی هم می‌کند بنابراین ساخت این سریال‌ها باید با روانشناسان ترک اعتیاد و حوزه مواد مخدر انجام گیرد تا آسیب‌های کمتری را در جامعه مشاهده کنیم.

کد خبر 5252075

منبع: مهر

کلیدواژه: مواد مخدر سریال قورباغه جوانان ولنگاری فرهنگی آسیبهای اجتماعی اعتیاد شهرداری تهران ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه واکسن کرونا سازمان هواشناسی شهردار تهران صنایع دستی وحید قبادی دانا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران کیفیت هوای تهران بنیاد شهید و امور ایثارگران نمایش خانگی مواد مخدر نشان دادن سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی

«آمرلی» نام منطقه‌ای در کشور عراق است و این مجموعه روایت‌گر خانواده‌ای است که پس از سال‌ها زندگی در بغداد، به زادگاه خود در این شهر بازمی‌گردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ سریال«آمرلی» محصول کشور عراق که به تهیه کنندگی امیرپوروزیری تولید شده است و در میان عوامل فنی آن نیز به صورت توامان از هنرمندان ایرانی و جهان عرب استفاده شده است. مصطفی زمانی که پس از پخش مجموعه «یوسف پیامبر»(فرج الله سلحشور) در کشورهای عرب زبان به بازیگری شناخته شده تبدیل شده است، نقش اصلی این سریال را برعهده دارد و ناریمان الصالحی بازیگر محبوب عراقی، زوج او در این مجموعه محسوب می‌شود.

«آمرلی» قصه‌ای پرکشش دارد و بنای اولیه ساختمان درام و فرم ساختار روایی در آن به خوبی شکل گرفته و گسترش یافته است. این سریال با در هم آمیزی گونه‌های «معمایی»، «درام»، «رازآلود» و «عاشقانه» و همچنین با بهره گیری از موضوعات روز منطقه در خلال داستان، از المان‌هایی جذاب برای مخاطبان سود می‌برد و اقبال تماشاگران به این اثر در کشورهای منطقه نشان می‌دهد که احمد ابراهیم احمد در مقام کارگردان این اثر، به خوبی توانسته است از مصالحی که در اختیار داشته استفاده‌ای مطلوب و صحیح داشته باشد.

عموما مسئله «بازگشت» از موضوعات جذاب و دراماتیک برای خلق یک اثر داستانی به حساب می‌آید. «آمرلی» نام منطقه‌ای در کشور عراق است و این مجموعه روایت‌گر خانواده‌ای است که پس از سال‌ها زندگی در بغداد، به زادگاه خود در این شهر بازمی‌گردند. در این میان اما، برملا شدن رازهایی از گذشته، ماجراهای مختلفی را به وجود می‌آورد. مصطفی زمانی در «آمرلی» در نقش یک خبرنگار عراقی ظاهر شده است و با لهجه و زبان عربی ایفاگر شخصیتی به نام «رافد» است.

داستان این سریال حول محور این کاراکتر شکل گرفته و بسط یافته است. بررسی کارنامه بازیگری مصطفی زمانی نشان می‌دهد که او همواره در انتخاب‌های خود ایفاگر کاراکترهایی بوده که هر بار چالشی تازه را پیش روی این بازیگر قرار داده‌اند. بازی در نقش رافد و همکاری با کارگردان و بازیگرانی عرب زبان، تجربه‌ای بسیار متفاوت برای او به حساب می‌آید. زمانی به خوبی توانسته در قالب یک شخصیت عراقی جای گیرد و بازی یکدست و روان او، از امتیازهای مثبت «آمرلی» به شمار می‌رود.

در این مجموعه علاوه بر نبرد نیروهای نظامی کشور عراق با تروریست‌های تکفیری، نقبی به گذشته و خیانت‌های حزب بعث در این کشور زده می‌شود. با وجود آنکه ساختار معمایی نقش اصلی را در روایت «آمرلی» برعهده دارد، اما شکل گیری یک مثلث عاشقانه و واکنش‌های متفاوت پرسوناژهای درگیر در این ماجرا نیز، بخشی دیگر از موقعیت‌های داستانی این سریال پر افت و خیز را شکل داده است.

برگ برنده «آمرلی» در فیلمنامه پرجزئیات و طراحی کاراکترهای چند وجهی آن نهفته است. برای نمونه شخصیت رافد با بازی زمانی، در موقعیت‌های مختلفی که عموما به صورت ناخواسته درگیر آن می‌شود، بسته به شرایط روحی و روانی خود، رفتارهای متفاوت و گاه هیجانی از خود بروز می‌دهد و همین نکته باعث می‌شود تا این پرسوناژ برای مخاطب باورپذیر بوده و او همچنان برای پیگیری سرنوشتش مشتاق باقی بماند. به علاوه، نویسندگان این اثر بر روی مسائل فرهنگی مشترک میان کشورهای منطقه تاکیدی ویژه داشته‌اند و این موضوع نیز باعث دیده شدن هرچه بیشتر این مجموعه در میان کشورهای حوزه خاورمیانه و همینطور آسیا میانه خواهد شد.

 

«آمرلی» در طرح روایی خود به خوبی توانسته است تا تعادلی منطقی میان موضوعات ژنریک برقرار کند. این سریال بر روی گونه‌های پرطرفداری میان مخاطبان جهانی دست گذاشته است که به موازات یکدیگر پیش رفته و هر یک به اندازه مطلوب مورد پرداخت قرار گرفته‌اند. همچنین در یک ساختار در هم تنیده، هر یک از این ژانرها بر یکدیگر اثر گذار هستند و موضوعات روایی اثر به صورت تو در تو و دومینو وار، از دل یکدیگر خلق می‌شوند. سیر گسترش داستان و همینطور معرفی شخصیت‌ها در قسمت‌های ابتدایی در این سریال به گونه‌ای رقم خورده است که احتمالا در آینده شاهد نقاط عطف فراوان و چالش‌های بسیاری پیش روی شخصیت‌ها خواهیم بود. پیش بینی در خصوص کیفیت نهایی این مجموعه هنوز بسیار زود است اما در مجموع، «آمرلی» از ویژگی‌های فراوانی سود می‌برد که می‌تواند در ایران نیز مخاطبان فراوانی را با خود همراه کند و به تدریج گستره بیننده‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • نگاهی متفاوت به قسمت چهاردهم «گناه فرشته» که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت
  • معنای اسم شخصیت‌های سریال جومونگ به فارسی چیست؟/ عکس
  • رفتارهای زن و شوهری در یک شوی نمایش خانگی!
  • «آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی
  • پخش قسمت‌های پخش شده «جومونگ ۳: جا میونگ گو» از شبکه تماشا
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • تلفیقی موفق از ژانر جنگی و درامی عاشقانه در «آمرلی»
  • «کاوه» داستان قسمت آخر زیرخاکی ۴ را لو داد!
  • تئاتر کودک، تقابل تأثیرگذارترین رسانه با تأثیرپذیرترین مخاطب