Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@20:57:43 GMT

آشکار شدن محدودیت‌های نظامی آمریکا در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۶۶۲۳۷

آشکار شدن محدودیت‌های نظامی آمریکا در افغانستان

جنگ افغانستان، شکستی آشکار برای ارتشی کاملا مسلح بود که دلایل متعددی دارد.

به گزارش مشرق، جنگ ۲ دهه‌ای آمریکا علیه افغانستان که به عنوان طولانی‌ترین جنگ خارجی این کشور نیز شناخته می‌شود، با شکست آمریکا پایان یافت و محدودیت قدرت نظامی این کشور را نشان داد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، سرنگونی طالبان و القاعده در افغانستان به عنوان بهانه آمریکا برای حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ تنها ۲ ماه پس از آغاز حمله مذکور رخ داد؛ موفقیتی که ظاهرا با نابودی «اسامه بن لادن»، طراح حادثه ۱۱ سپتامبر تکمیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: مسکو:‌ درک منطق اقدامات آمریکا در افغانستان غیرممکن است

اکنون ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته و آمریکا در حالی از افغانستان خارج می‌شود که دیدگاه‌های مربوط به پیروزی در افغانستان برای «واشنگتن» کاملا ناپدید شده و طالبان در مسیر صعود مجدد به قدرت است.

این پارادوکس ظاهری نشان داد که حتی نیروی نظامی برتر از جهت فنی هم از دسترسی به پیروزی ناکام می‌ماند.

در واقع جنگ افغانستان ثابت کرد که حتی در قرن ۲۱، ارتش کاملا مسلحی مانند ارتش آمریکا نیز به دلیل عدم درک سیاسی، تاریخی و فرهنگی نمی‌تواند به موفقیت پایدار دست پیدا کند.

ضمن اینکه، آمریکا با حضور خود در افغانستان به عنوان اشغالگر به انگیزه جنگ داخلی در این کشور دامن زده، توانایی دولت «کابل» را برای اتحاد محدود کرد، فرصت‌های ثبات در افغانستان را نابود کرد و افغانستانی‌ها را در چرخه خشونت و بی نظمی بی پایانی گرفتار ساخت.

جنگ آمریکا در افغانستان به بهای کشته شدن ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی افغانستان پایان یافت و آمریکا ۲ هزار و ۴۴۰ نظامی و متحدانش هزار و ۱۰۰ نظامی خود را در این جنگ از دست دادند.

«واشنگتن»، برای این جنگ صدها میلیارد دلار هزینه کرد و اکنون دولت «جو بایدن»، میلیاردها دلار را باید صرف پیامدهای داخلی این جنگ کند.

کارشناسان با وجود اختلاف نظر در مورد دلایل شکست آمریکا در افغانستان، در یک مورد اتفاق نظر هستند و آن هم جنگ آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ در دولت «جورج بوش» است.

جنگ عراق در عرض چند سال به حدی طاقت فرسا شد که در رده بندی اولویت‌های آمریکا جای افغانستان را گرفت.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان آمریکا جو بایدن جنگ افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های کشور

آفتاب‌‌نیوز :

ضمن عرض پوزش از مسافران محترم به دلیل مشکلات ناشی از ابطال و یا تاخیر برخی پروازها، به اطلاع می‌رساند با هماهنگی‌های انجام شده محدودیت عملیاتی اعمال شده در فرودگاه‌ها برطرف و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به انجام پرواز‌های برنامه ریزی شده می‌باشند.

مسافران محترم میتوانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک‌های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های کشور
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا
  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان
  • زارعی: رژیم اسرائیل برای اقدام علیه ایران محدودیت زیادی دارد