Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، طی روزهای اخیر شایعه‌ای در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است مبنی بر اینکه افرادی در آرامستان بهشت رضا(ع) اقدام به توزیع دوغ مسموم(بعنوان خیرات برای اموات) می‌کنند و بعد از بیهوش شدن افراد اعضای بدن آنها را جدا کرده و اقدام به قاچاق اعضای بدن طعمه‌های خود می‌کنند.

خبرنگار فارس موضوع را از مسئول  واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که علاوه بر تخصص، سال‌هاست در بحث اعضای پیوندی تجربه دارد، پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ابراهیم خالقی با بیان اینکه عبارت «تجارت اعضای بدن» یکی از کلمات بسیار جذاب برای شایعه‌سازها به ویژه در فضای مجازی است، گفت: در مدت ۱۸ سالی که بعنوان مسئول مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی در دانشگاه مشهد بوده‌ام بارها و بارها شایعاتی از این قبیل به گوش ما رسیده و متاسفانه خیلی از مجله‌های زرد نیز به آن دامن زده‌اند.

مدیر واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا بیمارستان منتصریه مشهد تصریح کرد: ممکن است فردی با خوراندن نوشیدنی مسموم به فردی دیگر، قصد کشتن فرد یا سرقت وسایل وی را داشته باشد اما 
سرقت اعضای بدن به هیچ وجه از نظر علمی امکان‌پذیر نیست.

وی ضمن تشریح شرایط خاص، حساس و بسیار تخصصی جداکردن اعضای پیوندی از بدن، گفت: سؤال ما از این مدعیان همیشه این بوده که فرد اهداکننده به کدام اتاق عمل رفته و با کدام ابزار و ادوات فوق تخصص عمل برداشت عضو انجام شده است؟کدام جراح فوق تخصص عضو پیوندی را از بدن وی برداشته؟ محلول ویژه نگهداری ارگان را چه کسی تهیه کرده؟ با چه وسیله و امکاناتی ارگان پیوندی را منتقل کرده‌اند؟ این کار توسط کدام کدام جراح فوق تخصص و در کدام اتاق عمل فوق تخصصی پیوند ارگان پیوندی انجام شده است؟ عمل جراحی پیوند در کدام بیمارستان فوق تخصصی انجام شده است؟ آزمایشات فوق تخصصی اهداکننده و گیرنده در کدام آزمایشگاه انجام شده است؟  اینها سوالاتی است که مردم باید در مواجهه با چنین شایعاتی مطرح کنند و مدعیان تجارت و قاچاق اعضای بدن باید پاسخگوی آن باشند.

دکتر خالقی با بیان اینکه بررسی وضعیت فرد اهداکننده عضو نیازمند آزمایشات تخصصی است، گفت: برای برداشت ارگان‌های بدن نیز نیاز به تجهیزات تخصصی و پیشرفته است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه عمل پیوند در مورد تمام اعضای فوق ، فقط و فقط توسط جراح فوق تخصص پیوند قابل انجام است نه حتی یک متخصص جراحی، ادامه داد: عمل برداشت عضو و پیوندیک عمل فوق تخصصی است، ممکن است یک اورولوژیست بتواند کلیه را از بدن یک نفر برداشت کند ولی برداشت قلب و کبد و ریه و پانکراس فقط توسط جراح فوق تخصص پیوند انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور نیز تعداد جراحان فوق تخصص پیوند عضو از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نیستند، افزود: در مرکز اهدای عضو مشهد فقط ۲ جراح فوق تخصص برای کبد و سه جراح فوق تخصص برای کلیه وجود دارد و برای  هر یک از اعضای قلب، ریه و پانکراس فقط یک جراح فوق تخصص داریم.

دکتر خالقی با ابراز تاسف از چنین شایعاتی در فضای مجازی، بیان کرد: عمل برداشت عضو و پیوند اعضا کاری نیست که بتوان در یک زیرزمین و توسط یک پزشک عمومی یا حتی یک جراح متخصص انجام داد و وقتی می‌گوییم « تجارت اعضا» یعنی به همین چند نفر جراح فوق تخصص در کشور تهمت زده‌ایم.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: اما آخرین مطلب برای کسی که کوچکترین اطلاعی از مسایل پزشکی داشته باشد آگاهی درباره «ایسکمیک تایم» یا زمان طلایی برای پیوند است، به این معنا که نمی‌توان یک کلیه یا یک کبد را برداشت و روزها یا ماههای بعد پیوند کرد و عمل پیوند باید بلافاصله پس از برداشت ارگان توسط تیم فوق تخصصی، توسط یک تیم فوق تخصصی دیگر که کارشان پیوند است، عمل پیوند در بیمارستان مخصوص و تحت شرایط بسیار تخصصی و حساس به گیرنده پیوند شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد شایعه تجارت اعضای بدن فراهم آوری اعضای پیوندی واحد فراهم آوری جراح فوق تخصص انجام شده فوق تخصصی اعضای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۶۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن توده ۱۸ کیلویی از شکم بانوی بهشهری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روحانی نژاد جراح عمومی بیمارستان خاتم الانبیاء بهشهر گفت: خانمی۳۶ساله با علائم بزرگی شکم به پزشک مراجعه کرده که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که توده‌ای بزرگ در شکم وی وجود داشته و نیاز به عمل جراحی دارد.

او افزود: با همکاری تیم جراحی طی یک عمل جراحی موفق، توده ۱۸ کیلوگرمی از شکم این زن خارج شد.

دکتر روحانی نژاد گفت:شرایط جسمی بیمار خوب است و بزودی مرخص خواهد شد.

جراح عمومی بهشهر گفت: این چندمین عمل جراحی است که توده‌هایی با وزن‌های مختلف از شکم بیماران همراه با حفظ با سلامت بیمار خارج می‌شود.

دیگر خبرها

  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • تخصص جدید رودریگو: گلزنی به سیتی! (عکس)
  • معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • توقیف خودرو قاچاق ۱۰۰ میلیاردی در مشهد
  • جریمه قاچاقچی لوازم جانبی موبایل در مشهد
  • خارج کردن توده ۱۸ کیلوگرمی از شکم بانوی ۳۶ ساله
  • خارج کردن توده ۱۸ کیلویی از شکم بانوی بهشهری
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید