Web Analytics Made Easy - Statcounter

افسانه خواست‌خدایی در گفتگو با خبرگزاری فارس از شیراز، فارغ از نگاه تک‌بعدی و متعصبانه، مشکلات زنان، اشتغال و کارآفرینی، برقراری عدالت اجتماعی در تقسیم امکانات شهری، شفافیت و خروج از حاشیه‌نشینی و محور شدن برنامه‌های فرهنگی منطبق با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شهر شیراز را مهمترین دغدغه‌های حضورش در ششمین دوره شورای شهر شیراز عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای ششم شهر شیراز در حالی‌ انتخاب و مشخص شدند که پیش از انتخابات با شعارهای مختلف و ارائه برنامه‌های امیدبخش به مردم وارد این کارزار شدند و غالبا بخشی از رقابت نیز به همین شعارهای معمول و متداول برمی‌گردد و در انتخاب منتخبین فعلی نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تنها بانوی حاضر در بین منتخبان دوره ششم پارلمان شهری و عضو شورای ششم شهر شیراز، اهداف و مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های کاری و دیدگاه خود را درباره لزوم شفافیت در این پارلمان مورد بحث و بررسی قرار داد.

مسأله زنان و لزوم تاثیر گذاری این قشر مهم جامعه در مدیریت شهری و حمایت از مشاغل خانگی، دو اولویت اول و از مهمترین دغدغه‌های اوست.

نیازمند تغییر نوع نگاه به توانمندی‌هتی زنان هستیم

وی در این باره اظهار داشت: زنان با توجه به توانمندی‌هایشان، شایستگی قرار گرفتن در جایگاه‌های مدیریتی را دارند و ما نیازمند تغییر نوع نگاه به توانمندی‌ها و قدرت تاثیرگذاری زنان در مدیریت شهری هستیم، که این موضوع در وهله اول و به واسطه ایجاد خودباوری در زنان و در مرحله دوم با ایجاد بستری جهت تقویت و به کارگیری توانمندی‌های آنان محقق خواهد شد.

نشاط جامعه در گرو شور و نشاط زنان است

خواست‌خدایی گفت: شورای ششم موظف است رسیدگی به وضعیت زنان آسیب دیده اجتماعی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و برای افزایش کیفیت زندگی آنها، با ارائه خدمات آموزشی مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی جهت توانمند نمودن آنها در حوزه کسب و کار  تخصیص بودجه‌های هدفمند در این مسیر اقدام کند، تا بخشی از آلام آنها تسکین یابد و نشاط روحی به آنان و  جامعه بازگردد؛ چرا که نشاط جامعه در گرو نشاط آنهاست.

حمایت از مشاغل خانگی اولویت دوم این منتخب مردم در شورای ششم شهر شیراز است که وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: شورای ششم باید با حمایت از مشاغل خانگی، زمینه کسب و کار اقتصادی بانوان را فراهم نماید و در این خصوص شورا موظف است با تخصیص بودجه لازم در کمیسیون فرهنگی، ابتدا بستر مهارت‌آموزی زنان را مهیا نموده و سپس با در اختیار قرار دادن بازارهای محلی زمینه فروش محصولات خانگی را ایجاد کرده و طرح این موضوع از طرف بنده نیز بر اساس ماده ۱۱ قانون حمایت از مشاغل خانگی است.

تنها عضو حقوقدان شورای ششم شهر شیراز در ادامه این گفتگو به نقشه مهندسی فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: با این‌که فرهنگ به مثابه روح جامعه و ضامن تعالی و رشد افراد جامعه است، اما متاسفانه هیچ‌گاه آسیب‌ها و معضلات فرهنگی، از سوی مدیران شهری مورد توجه جدی قرار نگرفته است؛ چرا که از یک طرف درصد بسیار کمی از بودجه به امور فرهنگی اختصاص داده شده و از طرف دیگر همین میزان حداقلی هم به علت عدم وجود یک برنامه فرهنگی مدون در مسیر درستی هزینه نشده است.

خواست‌خدایی افزود: با توجه به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی استان تدوین شده است شورای ششم می‌تواند علاوه بر کمک به تدوین برش شهری این نقشه به صورت بومی در کلان‌شهر شیراز برای اجرایی شدن آن نیز بودجه لازم را تخصیص دهد.

معضل حاشیه نشینی دغدغه دیگری بود که خواست‌خدایی در این گفتگو مطرح کرد، وی در این باره اظهار داشت: در کلان‌شهر شیراز بیش از ۲۵۰ هزار نفر در حاشیه شهر زندگی می‌کند که در صورت عدم توجه به این موضوع، ادامه این روال، مشکلات اجتماعی، بهداشتی و امنیتی بسیاری در پی‌خواهد داشت.

اسیب‌های اجتماعی در سایه بی‌توجهی مسوولان شهری به نقاط حاشیه‌ای ایجاد شده است

عضو منتخب شورای ششم خاطرنشان کرد:  آسیب‌های اجتماعی به وجود آمده در حاشیه شهر در سایه بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولین امر، هیچ سنخیت و هم‌خونی با سابقه فرهنگی و مذهبی شهر شیراز ندارد، بنابراین، شورای ششم می‌بایست با تدوین برنامه زمان‌بندی مشخص در معاونت‌های فرهنگی، فنی و شهرسازی و اجرایی شهرداری و ایجاد هماهنگی بین شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، اقدامات درخوری را جهت رفع معضل حاشیه‌نشینی انجام دهد.

با سومین حرم اهل بیت(ع) بودن، فاصله زیادی داریم

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که افسانه خواست‌خدایی در این گفتگو به‌ آن پرداخت، سومین حرم اهل بیت (ع) بودن شهر شیراز بود، وی با اشاره به اهمیت نامگذاری شیراز به این عنوان توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان داشت: پس از این نام‌گذاری در سال ۷۸ همگی امیدوار بودیم تحولی اساسی در مدیریت شهری با محوریت برنامه‌های فرهنگی رقم خواهد خورد؛ اما امروز بعد از گذشت ۱۳ سال از این نام‌گذاری بر این باوریم که با سومین حرم اهل بیت(ع) بودن فاصله زیادی داریم، چرا که در طی این سال‌ها مدیران شهری نخواستند یا نتوانستند چهره شهر را به گونه‌ای بیارایند که سومین حرم اهل بیت(ع) بودن را در اذهان عمومی تداعی نمایند.

خواست‌خدایی در ادامه یادآور شد: شورای ششم باید بداند که چه مسئولیت سنگینی از این بابت بر دوش دارد و بیش از پیش در برابر حضور معنوی امامزادگان جلیل القدر ادای دین نماید.

بودجه بندی مناسب، موضوع دیگری بود که خواست‌خدایی به عنوان یک برنامه به آن توجه دارد، به گفته وی، مطالعه میدانی، نیازسنجی و اولویت‌بندی، باید با عنوان سه رکن اساسی در فرایند بودجه‌بندی شورای ششم لحاظ شود تا بودجه‌های مصوب شده بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی کلان‌شهر شیراز بوده؛ چراکه در غیر این صورت در اموری هزینه می شود که بیشتر جنبه تزیینی و نمایشی دارد که به عنوان مثال می‌توان به پروژه سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز به عنوان مصداق صرف بودجه در مواردی که فاقد اولویت است اشاره کرد.

خواست‌خدایی در ادامه به برقراری تعاملات سازنده بین سازمان‌ها و ارگان‌ها، به عنوان یک اولویت مهم دیگر در خلال برنامه‌هایش اشاره کرد و گفت: اکثر مسائل و معضلات شهری نیازمند ورود هم‌زمان و هماهنگ چندین ارگان و سازمان مسئول است که متاسفانه به دلیل عدم تعامل سازنده بین دستگاه‌ها، این معضلات هیچ‌ گاه به صورت ریشه‌ای مرتفع نگردیده لذا یکی از دغدغه‌های بنده در شورای ششم، تلاش در راستای برقراری تعاملات سازنده بین سازمان‌ها و ارگان‌های موثر در مدیریت شهری است.

عدالت در توزیع منابع شهری اولویت است

عدالت شهری موضوع دیگری بود که در این گفتگو به آن پرداخته شد، به گفته خواست‌خدایی در تفکر سرمایه‌داری بودجه‌های کلان عمرانی و خدماتی در مناطق مرفه‌نشین کلان‌شهرها هزینه می‌شود و این موضوع سبب شده تا طی سالیان گذشته شکاف طبقاتی در چهره کلان‌شهر شیراز بیش از پیش نمود عینی یابد، بنابراین هر کدام از اعضا در قالب یک نماینده انقلابی در شورای شهر می‌بایست موضوع عدالت شهروندی را در همه برنامه ریزی‌های شهری مد نظر قرار تا همه شهروندان شریف شیرازی بتوانند از امکانات و خدمات شهری به گونه‌ای عادلانه بهره‌مند گردند.

خواست‌خدایی معتقد است، یکی از معضلات کلان شهر شیراز، بافت‌های قدیمی و فرسوده و عدم برنامه‌ریزی منسجم جهت ترمیم و بازسازی آن است.

وی افزود: با توجه به اینکه زمزمه ساخت مسکن اجتماعی در دولت آینده به گوش می‌رسد و از طرفی تعیین مکان ساخت این طرح، به عهده شهرداری است؛ شورای ششم می‌تواند پس از بررسی‌های کارشناسانه از ظرفیت بافت‌های قدیمی فرسوده به عنوان مکان‌هایی جهت ساخت مسکن اجتماعی استفاده نماید تا هم معضل بافت‌های قدیمی مرتفع گردد و هم فضایی درون شهر به این طرح اختصاص یابد.

خواست‌خدایی در ادامه راهکارهایی را نیز جهت احیاء بافت‌های فرسوده بیان کرد که عبارت است از مشارکت بخش خصوصی، چرا که معتقد است بسترهای قانونی ورود بخش خصوصی به این مقوله فراهم است و بند پ ماده ۶۱ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه شهرداری‌ها را موظف نموده است که با اعمال سیاست‌های تشویقی در چارچوب قانون از احیای بافت های فرسوده مبنی بر اقدامات بخش غیر دولتی برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در قالب بودجه حمایت کند.

فعال کردن پتانسیل های موجود در بافت قدیمی و فرسوده با ایجاد فعالیت‌های مجدد در این مناطق و ایجاد محورهای گردشگری با هدف حفاظت از بافت و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری، از دیگر راهکارهای ارائه شده توسط این عضو شورای شهر برای احیای بافت‌های فرسوده است.

لزوم شفافیت در بودجه‌های شهرداری حق طبیعی شهروندان است

شفافیت در ردیف بودجه‌های شورای شهر و شهرداری آخرین و مهمترین موضوعی بود که توسط تنها عضو حقوقدان شورای ششم شهر شیراز، در این گفتگو بیان شد.

خواست‌خدایی در این باره گفت: لزوم شفافیت در ردیف بودجه‌های شورای شهر و شهرداری یکی از حقوق طبیعی مردم شیراز است که متاسفانه تاکنون نادیده گرفته شده است و شورای ششم می‌بایست آن را محقق کند.

وی بر این باور است؛ در زمینه شفاف سازی با توجه به اصل نظارت عمومی مردمی بر فعالیت نمایندگان آنها در شورای شهر، باید ساختاری تعریف شود که مردم در جریان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های شهری به ویژه در کلان‌شهر شیراز قرار گیرند و بنده به عنوان تنها عضو حقوقدان شورای ششم موظف هستم به صورت جدی موضوع نظارت و شفافیت در شورای شهر و مجموعه شهرداری را دنبال کنم.

خواست خدایی در پایان گفت: در این راستا ایجاد بسترهایی در فضای مجازی که زمینه تعامل با افراد نخبه و فرهیخته را با اعضای شورا فراهم آورد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، علاوه بر این تشکیل برخی کارگروه‌ها نیز برای پیش‌برد این مهم لازم است که بنده درصدد به انجام رساندن آن هستم.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوقدان زنان حمایت از مشاغل خانگی شورای ششم شهر شیراز سومین حرم اهل بیت ع بافت های فرسوده مدیریت شهری کلان شهر شیراز خواست خدایی شورای ششم شورای شهر برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری مدیریت منابع آب، سیف‌الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب اظهار داشت: ماهیت بارندگی‌های بهاری با توجه به گرم شدن هوا، بارش‌هایی با شدت زیاد و در فاصله زمانی کوتاه مدت است.

وی افزود: این اتفاق در روزهای اخیر در تفت استان یزد و فین کاشان در استان اصفهان نیز رخ داد که بارش‌های پرحجم موجب آب‌گرفتگی شدید اراضی شد.

آقابیگی خاطرنشان کرد: این نوع بارش عموماً موجب آب‌گرفتگی معابر، جاده‌ها، مسیرهای ارتباطی و اراضی کشاورزی می‌شود که اکیداً به مردم و شهروندان گرامی توصیه می‌شود هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و نظامات ایمنی اعلام شده از سوی دستگاه‌های مربوطه و رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

کد خبر 6087651 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • توجه به نسل جوان اولویت تمام برنامه‌های تبلیغات اسلامی باشد
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد