Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادی کوهن نوشت: پادشاه اردن ظاهراً به این نتیجه رسیده است که با گشودن دروازه‌ها به روی حکومت شیعه در ایران، کشورش از بسیاری از بحران‌ها حفظ خواهد شد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ ادی کوهن - عضو سابق نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با هدف سمپاشی در فرآیند بهبود روابط دوجانبه تهران - امان، در گزارشی تحت عنوان «اردن اکنون متحد جمهوری اسلامی ایران است» در اندیشکده «بگین - سادات» اسرائیل نوشت: این خبر اکنون رسمی شده است: اردن با جمهوری اسلامی ایران متحده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالله دوم پادشاه اردن در روز ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ / ۶ تیر ۱۴۰۰ با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در بغداد ملاقات کرد. رهبران این سه کشور اعلام کردند که توافقنامه‌ای جهت همکاری در انتقال نفت عراق از طریق اردن به مصر منعقد کردند. 

ادی کوهن در ادامه ادعا کرد: عراق دولتِ دست نشانده تحتِ کنترلِ ایران است. توافقنامه شام جدید تمایل ملک عبدالله به جمهوری اسلامی را نشان داد. صادرات نفت عراق از طریق اردن به اروپا در واقع صارات نقت تحت کنترل ایران است. تهران با شبکه شبه نظامیان شیعه خود بر عراق حکمرانی می‌کند و منابع این کشور را تحت کنترل خود دارد!

روز بعد از اعلام توافق، رسانه دولتی اردن شروع به تبلیغ همکاری با ایران کرد. کوهن مدعی است که  شوک این خبر به جامعه اردن به اندازه‌ای شوک خبر صلح انور سادات رئیس جمهور مصر با اسرائیل برای مردم مصر بود! زید نابلسی - عضو جدید هیئت مشاوران ملک عبدالله به رسانه‌ها گفت: «توریسم ایران جان دوباره ای به اردن خواهد بخشید.»

رسانه‌های تحت کنترل حکومت اردن اکنون درباره یک میلیون توریست پیش‌بینی شده ایرانی صحبت می‌کنند. انتظار می‌رود که آن‌ها برای زیارت حرم جعفر بن ابوطالب به روستای کراک در ۱۲۰ کیلومتری جنوب امّان (پایتخت اردن) بروند. رسانه‌های خبری کشور‌های عربی، گمانه‌زنی پیرامون پیشنهاد ساخت فرودگاهی در کراک از سوی ایرانی‌ها را آغاز کردند. ادی کوهن در ادامه پیرامون  حضرت جعفر بن ابوطالب (برادرِ حضرت علی علیه اسلام) نوشت که در جنگ با امپراطوری بیزانس (روم شرقی) در منطقه کراک واقع در اردن امروزی به شهادت رسید.

حرم جعفر بن ابوطالب برای شیعیان مقدس است. امّا به دلیل اینکه برمبنای عقاید سنّی‌ها زیارت اهل قبور کفر به خداست، زیارت ممنوع و حرم جعفر بن ابوطالب معمولاً بسته است. با این وجود، ملک عبدالله شخصاً از این مکان بازدید کرد تا به چنین امری مشروعیت بدهد. پادشاهی هاشمی در اردن اکنون از کارزاری جهت ترویج شیعه پشتیبانی می‌کند. این نوع از نفوذ مذهبی دقیقاً همان کاری است که ایران در عراق و سوریه انجام داد. 

مُهادین - از روزنامه‌نگاران معروف اردن و نزدیک به خاندان سلطنتی هاشمی، دو شب بعد از بازدید ملک عبدالله از حرم جعفر بن ابوطالب در یک برنامه تلویزیونی گفت: «۸۰ درصد شیعیان لبنان اصالتاً اهل منطقه کراک هستند.» پایگاه‌های خبری اردن این ادعا را مکرّراً تکرار کردند که «ایران در نظر دارد فرودگاهی در کراک احداث کنند» و این ادعای قدیمی دوباره بر سر زبان‌ها افتاد که ایران گویا قول داده است که نفت اردن را برای ۳۰ سال تامین کند!

در روز سوم جولای / چهاردهم تیر کارشناسان متعددی در تلویزیون اردن اعلام کردند که پذیرش ایرانی‌ها به عنوان گردشگر کاملاً بی خطر است. این جملات در واکنش به تهدید و هشدار‌های صادره از سوی رهبران (...) و نیز اقلیت بومی بادیه نشین اردن بود. هر دو پیام منتشر شده از این دو طیف در روز سوم جولای / دوازدهم تیر به او درباره اجازه ورود ایرانی‌ها به اردن هشدار داده است. در حالت عادی، هیچکدام جرات نمی‌کنند که از پادشاه انتقاده کنند چه برسد به ارسال پیام هشدار به ملک عبدالله. 

اردن از تنگنای مالی شدید، وضعیت دشوار ناشی از ویروس کووید - ۱۹ و فقدان منابع طبیعی نظیر آب رنج می‌برد. ملک عبدالله بر این باور است که بازکردن دروازه‌ها به روی حکومت شیعه ایران، اردن را از این بحران‌ها نجات خواهد داد. امّا این احتمالاً یک شمشیر دو لبه است. 

ادی کوهن بدون اشاره به این موضوع که اردن پس از دهه‌ها رابطه حسنه با اسرائیل به هیچگونه پیشرفتی در بعد اقتصادی و امنیتی دست نیافته و امروز با وجود جمعیت کم این کشوریکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری را در سطح منطقه غرب آسیا دارد، با هدف سمپاشی در روابط رو به بهبود تهران - امّان نوشت: «دیری نخواهد پایید که اردن همچون لبنان، سوریه، عراق و یمن در تاریکی فرو خواهد رفت!» کوهن در پایان نوشت: و امّا اسرائیل باید از جبهه شرقی تحت کنترل شیعیان بترسد. شیعیانی که هواپیمای بدون سرنشین به اسرائیل ارسال می‌کنند و یا به داخل قلمرو آن تونل حفر می‌کنند. 

ترجمه: ایلیا فروزش

*مطالب «بگین - سادات» صرفاً جهت آگاهی مخاطبان از ادعاها و نگرش این جریده ترکیه‌ای ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی ایران اردن اسرائیل جمهوری اسلامی ملک عبدالله تحت کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۶۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان

رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی از حضور میهمانانی از تمام جبهه مقاومت در بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در استان کرمان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، جواد رمضان‌نژاد امروز در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در استان کرمان با بیان اینکه عملیات غرورمندانه «وعده صادق» ریشه در اعتقادات و نگاه عاشورایی و حسینی انقلاب اسلامی دارد، اظهار داشت: این عملیات علامت مهمی برای جهانیان بود و همه دنیا جایگاه، عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به چشم خود دیدند و به برکت اهل‌بیت علیهم السلام این جایگاه و اقتدار در سطح جهانی برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سه داوطلب برای میزبانی بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی وجود داشت، ادامه داد: با توجه به تحولات منطقه به این جمع‌بندی رسیدیم که میزبانی این دوره به استان کرمان به عنوان زادگاه شهید سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت واگذار شود.

رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه عملیات وعد صادق، شناخت از شیعه، روحیه ظلم‌ستیزی شیعیان و حمایتگری تشیع از همه مسلمان در جهان و نگاه به شیعیان را تغییر داد، گفت: خیلی از فعالان رسانه‌ای جهان عرب بعد از این عملیات بیان کردند که تازه فهمیدیم که فرهنگ اهل‌بیت (ع) و نگاه شیعه چگونه است.

وی با بیان اینکه شیعیان با نگاه حسینی مهمترین پرچمدار دفاع از قدس هستند، ادامه داد: در واقع شهید حاج قاسم سلیمانی مهمترین پرچمدار قدس است و همه اتفاقات فعلی ناشی از جهاد این شهید بزرگوار است.

رمضان‌نژاد با اشاره به اینکه برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با محوریت کرمان اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: در اجلاس امسال از تمام جبهه مقاومت مهمان داریم.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری این اجلاس گفت: امروز اجلاس پیرغلامان حسینی به بلوغی رسیده که مهمترین اجلاس دینی در کشور است و ظرفیت‌های بسیار زیادی در این اجلاس وجود دارد.

رئیس مرکز بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه در برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در کرمان باید شاهد یک اتفاقات ویژه باشیم، ادامه داد: از تجربیات دوره‌های قبل باید استفاده شود تا یک اجلاس کامل، به بلوغ رسیده و مثال‌زدنی در کرمان برگزار شود.

محمدمهدی، فداکار استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به حضور میهمانان خارجی در بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در استان کرمان اظهار داشت: این اجلاس باید آبرومندانه برگزار شده و هیچ کوتاهی در برگزاری آن نباید باشد.

وی با اشاره به اهمیت کار برای اهل‌بیت و امام حسین علیه السلام، بیان کرد: کار برای سیدالشهدا کار دلی است و همه باید تلاش کنیم تا بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در استان کرمان به خوبی برگزار شود.

استان کرمان با بیان اینکه در این اجلاس معرفی هیئت‌ها و پیرغلامان استان کرمان که دهه‌های زیادی فعالیت دارند اهمیت دارد، افزود: ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان نیز در این اجلاس باید معرفی شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان
  • تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم