Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنش های آبی روزهای اخیر استان خوزستان را می توان پیامد بی توجهی به آبخیزداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز دانست که در اسناد بالادستی بدان اشاره شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ این روزها قصه پرغصه کم آبی خوزستان به تیتر اول بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی و دغدغه مسئولان و مدیران کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه استان خوزستان در سال های اخیر شاهد بلایا و مخاطرات طبیعی مختلف مانند سیل، ریزگرد و خشکسالی بوده است که باعث خسارات فراوان  شده است و در این مدت مشکل آب شرب مردم و احشام نیز بدان اضافه شده است؛ به طوری که بسیاری از روستاهای استان خوزستان از نعمت داشتن آب شرب محروم بوده اند. خوشبختانه در روزهای اخیر تلاش های خوبی برای رفع این مشکلات توسط دولت، نهادهای انقلابی و گروه های جهادی صورت گرفته است.

اما باید دید به صورت ریشه ای، عامل اساسی مشکلات و چالش هایی مثل خشکسالی و سیل که تقریبا همه ساله برخی مناطق کشور به خصوص استان خوزستان را در برمی گیرد چیست؟ به اعتقاد کارشناسان، مهمترین عامل این مشکلات و چالش ها، سوء مدیریت منابع آب در کشور است؛ در این باره ضیاء الدین شعاعی «استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری» معتقد است: «بررسی ها حکایت از این واقعیت دارد که مخاطراتی نظیر خشکسالی (کم آبی)، طوفان های گردوغبار، فرونشست زمین، سیل و زمین لغزش ها در طی این سال ها دارای رشد قابل توجهی بوده که در کنار تکرار سال های کم آبی در دو دهه اخیر، عدم مدیریت صحیح نظیر توسعه مدیریت نشده شهری و روستایی و عدم توجه به نقش مدیریت جامع حوزه آبخیز و مدیریت آب در حوزه ها و عدم رعایت حقابه ها نقش اساسی در وقوع آنها داشته است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جمع آوری و ذخیره سازی آب باران با استفاده از سیستم های سطوح آبگیر باران از راه های موثر برای مدیریت دوره خشکسالی و کم آبی در کشور است، می گوید: «با توسعه سامانه های سطوح آبگیر باران، طرح های کم هزینه در استحصال سیلاب ها در دوره های ترسالی و استفاده از سیلاب های اندک در دوره های خشکسالی براحتی می توان اثرات مخرب خشکسالی ها را کاهش و نیازهای برنامه ریزی شده به منابع آب را تا حدودی جبران نمود. همچنین ایجاد ذخیره گاه های زیرزمینی آب در بالادست با کمک چکدم ها و سدهای زیرزمینی، اجرای طرح های آبخوانداری در بخش حوزه های میانی و ذخیره آب در آبرفت درشت دانه و نهایتا استفاده از طرح های پخش سیلاب در پایین دست جهت استفاده از رطوبت فصلی در ایجاد پوشش گیاهی تا حد زیادی کم آبی ناشی از وقوع دوره های خشکسالی می تواند جبران گردد.»

مهندس محمد روغنی «عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری» نیز درباره راهکارهای مقابله با مشکلات کم آبی در استان خوزستان و سایر استان هایی که با این مشکل مواجهند، معتقد است: «با اجرای طرح های آبخیزداری و طرح «مدیریت تلفیقی بهره‌برداری از منابع آب» این امکان وجود دارد تا با شناسایی پتانسیل های محیطی، نسبت به تأمین آب شرب و حتی کشاورزی مناطق روستایی محروم از نعمت آب اقدام نمود، از جمله روش هایی که می‌توان به‌صورت تلفیقی اجرا نمود و از مواهب آن به‌صورت مجزا و هم مدیریت‌شده استفاده نمود، می‌توان به مواردی مثل اجرای عملیات آبخیزداری در سرشاخه‌های حوزه آبخیز با هدف نفوذ آب باران و تغذیه آب های زیرزمینی مانند چشمه‌ها، قنوات و چاه ها، اجرای عملیات سدهای زیرزمینی در مسیل های منتهی به روستا و یا نزدیک آن، استفاده از سطوح آبگیر باران و استحصال و ذخیره آب باران در فصول بارانی، پخش سیلاب بر آبخوان، احداث سدهای ذخیره شنی، استفاده از رطوبت هوا در تأمین آب، احداث سدهای ذخیره سطحی و بهسازی منابع آب موجود مانند چشمه‌ها و قنوات اشاره کرد.»

نکته پایانی آنکه اینگونه تنش های آبی که در حال حاضر برخی استان های کشور به خصوص استان خوزستان و استان سیستان و بلوچستان با آن مواجهند، پدیده‌ای طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده و هست و اینکه چرا تبدیل به به بحران می شود را باید در سوء مدیریت آب در کشور جستجو کرد. مسلما آبخیزداری، مدیریت جامع حوزه آبخیز و مشارکت عموم مردم و ذینفعان در مدیریت آب از راه های مدیریت صحیح آب در کشور خواهد بود که در اسناد و قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران نیز بدان اشاره شده و باید بیش از پیش بدان اهتمام شود.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|ضرورت توجه به آبخیزداری و آبخوانداری در دولت سیزدهم«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری؛ مطمئن ترین شیوه برای مدیریت پایدار سرزمین«معجزه آبخیزداری»|قنات؛ فناوری اصیل ایرانی برای مقابله با خشکسالی/ لزوم توجه به احیا و مرمت قنوات«معجزه آبخیزداری»|جمع آوری آب باران؛ راهی مطمئن و کم هزینه برای مقابله با خشکسالی و سیل«معجزه آبخیزداری»|سوء مدیریت آب؛ عامل اصلی وقوع بلایا و مخاطرات طبیعی/ آبخیزداری راه علاج است«معجزه آبخیزداری»|جمع‌آوری و ذخیره‌سازی 40میلیارد مترمکعب آب باران با فناوری نوین آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|باغستان سنتی قزوین؛ سامانه منحصربفرد آبخوانداری و پخش سیلاب«معجزه آبخیزداری»|مهار بیابان زایی در کشور با تصویب طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز«معجزه آبخیزداری» |ارزش 50میلیارددلاری قنات‌های ایران/ مهاجرت معکوس به روستاها با احیای قنوات«معجزه آبخیزداری»| آبخیزداری و آبخوانداری؛ مطالبه ای مردمی از نامزدهای ریاست جمهوری«معجزه آبخیزداری» |آبخیزداری؛ علم مملکت داری/ ظرفیت های پنهان و مغفول آبخیزداری برای رشد و آبادانی کشور«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری؛ راهکار مقابله با خشکسالی/ نقش مجلس شورای اسلامی در مقابله با خشکسالی چیست؟«معجزه آبخیزداری»|علت وقوع همزمان سیل و خشکسالی در یک منطقه چیست؟«معجزه آبخیزداری»|نظر نمایندگان مجلس درباره آبخیزداری/ چرا آبخیزداری راهکار مقابله با سیل و خشکسالی است؟«معجزه آبخیزداری»| احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز

گزارش از: مهدی عرفانیان

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیل سیل مدیریت جامع حوزه آبخیز مقابله با خشکسالی معجزه آبخیزداری استان خوزستان مدیریت آب منابع آب آب باران کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مصرف آب در شهر فرانسوی با ممنوعیت استفاده از یخ و وان حمام

منطقه پیرنه فرانسه که سال گذشته با خشکسالی بی‌سابقه‌ای مواجه شده بود، امسال قوانین و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای مصرف آب در نظر گرفته است که شامل کاهش تعداد وان‌های حمام در هتل‌های جدید و ممنوعیت استفاده از یخ در سلف‌سرویس‌های هتل‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خشکسالی سه‌ساله در پیرنه فرانسه، این منطقه را مجبور به انجام اقدامات بیشتر برای حفظ آب کرده است. اپراتورهای گردشگری منشوری حاوی حدود ۳۰ اقدام با هدف کاهش مصرف آب، از جمله ممنوعیت استفاده از سطل‌های یخ هنگام سرو غذا را امضا کرده‌اند.

هتل‌های جدید ساخته شده طی شش سال آینده برای صرفه‌جویی و استفاده مجدد از آب طراحی خواهند شد. در طراحی‌های جدید، وان‌های حمام کمتری گنجانده شده است و در هتل‌های کنونی نیز وان‌ها برچیده می‌شوند. مالکان و اپراتورهای هتل نیز تطبیق با شرایط جدید را پذیرفته‌اند تا شهر را در راستای سیاست‌های صرفه‌جویی در آب کمک کنند.

هتل‌هایی که در این شهر در حال ساخت هستند، سیستم‌هایی را برای بازیابی آب دوش برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی نصب خواهند کرد و قوانین جدید مبنی بر این است که از شست‌وشو با آب آشامیدنی خودداری شود. تدابیر ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است تا آبی که برای نگهداری استخر استفاده می‌شود مجدداً مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

اکنون سیستم‌های جدیدی تعبیه شده است که از آب جمع‌آوری‌شده برای آبیاری گیاهان و هم برای تمیز کردن محوطه‌ها استفاده می‌شود. سال گذشته در این منطقه وضعیت خشکسالی اعلام شد و پس از آن، شستشوی خودرو، آبیاری باغ و پر کردن استخرها به منظور حفظ منابع آب شرب ممنوع شد.

یکی از رودخانه‌های اصلی این شهر، آگلی، بیش از یک سال است که تقریباً خشک شده است. اداره هواشناسی فرانسه اعلام کرد که این وضعیت شدیدترین خشکسالی از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۵۹ بوده است.

کد خبر 744707

دیگر خبرها

  • پاکبانان فداکاری می‌کنند اما نتیجه‌ای نمی‌بینند/ ببینید مردم چطور با بی‌توجهی به این قشر آسیب می‌زنند (فیلم)
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • کاهش مصرف آب در شهر فرانسوی با ممنوعیت یخ و حذف وان حمام
  • کاهش مصرف آب در شهر فرانسوی با ممنوعیت استفاده از یخ و وان حمام
  • جلسه شورای امنیت در مورد پاسخ ایران به اسرائیل/ روسیه: حمله ایران نتیجه بی توجهی شورای امنیت به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران بود/ نماینده چین: اقدام ایران در پاسخ به حمله در دمشق بود/ نماینده الجزایر: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد
  • روسیه: حمله ایران نتیجه بی توجهی شورای امنیت به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران بود
  • آبگیری ۱۱ سازه آبخیزداری شهرستان درمیان
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
  • مدیریت رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی