Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از کاربرد گسترده نرم افزار جاسوسی «پگاسوس»، توقف فوری استفاده از فن‌آوری‌های نظارتی غیر قانونی و ناقض حقوق بشر را از دولت‌ها خواستار شد.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای سازمان ملل متحد،   باچله، استفاده از نرم‌افزار جاسوسی موسوم به «پگاسوس» ساخت شرکت فناوری صهیونیستی «ان اس او» برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمدار در سراسر جهان را «بسیار نگران‌کننده» دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «استفاده از نرم‌افزار های نظارتی حتی با دستگیری، ارعاب و قتل روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر همراه بوده است»، افزود: روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری، نقش اساسی در جوامع دارند و وقتی آن‌ها خاموش شوند، همه ما متحمل آسیب خواهیم شد.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد، نرم‌افزارهایی همچون پگاسوس، کاندیرو و سایر برنامه‌ها که به صورت دقیق، وارد حریم خصوصی افراد می‌شوند، زمینه برای جاسوسی در همه ابعاد زندگی‌ یک شخص را فراهم می‌کنند. وی گفت: این نرم‌افزارها می‌بایست فقط در حوزه جرائم و تهدیدهای امنیتی مورد استفاده قرار گیرند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر اتهامات اخیر در مورد استفاده از پگاسوس درست باشد، این مسئله از خط قرمز عبور کرده است.

«اورسولا فون درلاین» نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اگر این خبر تائید شود، کاملا غیر قابل قبول است و مغایر تمام قوانین در اتحادیه اروپا است.

تحقیقات ۱۷ سازمان رسانه ای تحت رهبری گروه خبرنگاری غیرانتفاعی «فوربیدن استوریز» (Forbidden Stories ) مستقر در پاریس، که نتایجش روز یکشنبه منتشر شد نشان داد که این جاسوس افزار ساخته شده و تحت لیسانس شرکت «ان اس او» رژیم صهیونیستی برای هک کردن ۳۷ دستگاه تلفن هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشری مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالی است که سال گذشته، رد پای این بدافزار جاسوسی در نفوذ به گوشی همراه دو مقام عالی اسپانیا با استفاده از ضعف امنیتی نرم افزار واتس‌آپ به عنوان مجرای تصادفی این کمپین جاسوسی خبرساز شد.

براساس اعلام موسسه کانادایی رصد سایبری «سیتیزن لب» این تنها نمونه‌هایی از صدها پرونده جاسوسی این شرکت اسرائیلی در جهان است که با آگاهی از حفره امنیتی واتس‌آپ، فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را در کشورهای جهان از جمله مراکش، عربستان سعودی، امارات، قزاقستان، بحرین و مکزیک مورد هدف قرار داده است.  

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا عربستان سعودی سازمان ملل متحد پاریس مراکش نرم افزار جاسوسی سازمان ملل نرم افزار حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند

به گزارش جماران؛ پاول دورف در مصاحبه با تاکر کارلسن مجری آمریکایی، گفت: هر وقت ما به آمریکا آمدیم سازمان های امنیتی مثل اف بی آی توجه زیادی به ما داشتند.

به طور مثال دفعه آخری که در آمریکا بودم یک مهندس آورده بودم که برای تلگرام کار می کرد و تلاشی شد تا مخفیانه مهندس مرا بدون اینکه من متوجه شوم استخدام کنند.

آنها می خواستند مهندس من از ابزاری استفاده کند تا در تلگرام یک در پشتی ایجاد شود (یک حفره امنیتی تا هر وقت خواستند به درون تلگرام دسترسی داشته باشند، چیزی شبیه بدافزار).

دورف با تایید اینکه «دولت آمریکا یا هر دولت دیگری می توانست با استفاده از حفره امنیتی از مردم جاسوسی کند»، افزود: از این قضیه هم مطمئن هستم، چون دلیلی ندارد مهندسم به من دروغ بگوید. ضمنا خودم هم فشارهای مشابه این را هر وقت به آمریکا رفتم تجربه کرده ام؛ هر بار در فرودگاه دو مامور اف بی آی می آیند و از من سوال می پرسند.

یک بار در خانه ای که کرایه کرده بودم داشتم صبحانه می خوردم، ساعت 9 صبح دو مامور اف بی آی سر و کله شان پیدا شد و شروع کردند به سوال پرسیدن. خیلی عجیب بود، زیادی حواسشان به ماست.

به نظرم می خواستند روابطی ایجاد کنند تا به نوعی تلگرام را بهتر کنترل کنند. درک می کنم که آنها داشتند کارشان را انجام می دادند.

دیگر خبرها

  • دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است
  • طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه
  • افشاگری دوروف مالک تلگرام درباره تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از کاربران (فیلم)
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی
  • نرم‌افزار حسابداری بازرگانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • انگلیس خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم‌ ایران شد
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند
  • اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد