Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@00:41:55 GMT

آمریکا کشورهای منطقه را علیه هم تحریک می کند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۵۸۸۳

آمریکا کشورهای منطقه را علیه هم تحریک می کند

استاد دانشگاه مرمره با بیان اینکه آمریکا کشورهای منطقه را علیه یکدیگر تحریک می کند تأکید کرد پروژه کانال استانبول موجب تنش میان مسکو و آنکارا خواهد شد.

به گزارش مشرق، اختلافات میان اوکراین و روسیه بر سر شبه جزیره کریمه تبدیل به بهانه‌ای برای ناتو و آمریکا شده است تا با ادعای حمایت از اوکراین در آب‌های دریای سیاه مانور دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً علیرغم هشدارهای روسیه، شاهدیم آمریکا رزمایش مشترکی موسوم به نسیم دریا ۲۰۲۱ را با اوکراین در دریای سیاه انجام داده است که همین موضوع فضای تنش میان ناتو و روسیه را بیشتر کرده است.

هر چند رزمایش‌های نظامی ناتو و روسیه خبرهای مربوط به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را هم بیشتر کرده اما به نظر می‌رسد که آمریکا با برخی اقدامات سیاسی در دریای سیاه و حتی مدیترانه شرقی را در واقع به قصد مقابله و محدود کردن قدرت روسیه در منطقه در دستور کار خود دارد.

از طرفی افتتاح روند ساخت کانال استانبول که قرار است دریای سیاه را به دریای مرمره متصل کند این سوال را ایجاد کرده که آیا این پروژه نمی‌تواند شرایط را برای حضور آمریکا در دریای سیاه مهیا کند. هر چند دولت ترکیه می‌گوید کانال استانبول، باعث کاهش ترافیک دریایی در تنگه بسفر استانبول خواهد شد اما به نظر می‌رسد کانال استانبول تأثیر توافق مونترو را کاهش داده و در نتیجه موانع برای خودنمایی واشنگتن در این بستر دریایی برداشته خواهد شد.

 با هدف بررسی تحولات دریای سیاه و تأثیر آتی ایجاد کانال استانبول در این بستر آبی، گفتگویی را با «باریش دوستر» عضو هیئت علمی دانشگاه مرمره ترکیه انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:

*تحرکات اخیر در دریای سیاه نگرانی روسیه را از بابت تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در این بستر دریایی برانگیخته است. انجام بعضی رزمایش‌ها از سوی ناتو و هشدارهای دولت مسکو، زمزمه‌هایی از جنگ جهانی سوم را هم به میان آورده است. ارزیابی شما از تحولات اخیر در دریای سیاه چیست؟

دولت امپریالیستی آمریکا که تحت پرچم ناتو سیاست اشغالگری را در منطقه دنبال می‌کند این بار می‌خواهد حضور خود را در دریای سیاه تثبیت کند. آمریکا که صرفاً به عضویت ترکیه، رومانی و بلغارستان به عنوان دولت‌های حاشیه دریای سیاه راضی نیست خواهان عضویت اوکراین و گرجستان هم در ناتو هست تا به این صورت دریای سیاه را تبدیل به بستری تحت کنترل ناتو کند. در صورت عملی شدن چنین خواسته‌ای امنیت و ثبات از بین می‌رود و آمریکا با محاصره روسیه و ترکیه در دریای سیاه تأثیرگذاری خود را در منطقه افزایش خواهد داد.

*احتمال اینکه ترکیه پس از ساخت کانال استانبول از توافق مونترو کنار بکشد زیاد است‌. کما اینکه توافق مونترو یکی از بزرگترین موانع برای آمریکا برای جولان نظامی اش در دریای سیاه محسوب می‌شود. از طرفی خروج احتمالی آنکارا از پیمان مونترو موجب تسریع ورود اوکراین و گرجستان می‌شود و این یعنی قدرت بیشتر ناتو در دریای سیاه. به نظر شما ساخت کانال استانبول می‌تواند موجب تغییر موازنه قدرت در این بستر آبی باشد؟

ترکیه از توافق مونترو خارج نخواهد شد. اما پروژه کانال استانبول در راستای افزایش نفوذ آمریکا در دریای سیاه تأثیر مستقیمی خواهد داشت. توافق مونترو مهم‌ترین مانع آمریکا در این بستر آبی هست و حالا به لطف کانال استانبول سعی خواهد کرد تا در دریای سیاه مؤثر باشد. این موضوع هم موجب تنش میان ترکیه و روسیه خواهد شد.

*محدودیت‌های ژئوپلیتیکی و سیاسی، خاطر روسیه را از بابت کنترل اوضاع در دریای سیاه آشفته می‌کند که اصلی ترین آنها محدودیت دسترسی به دریای مدیترانه است. تنش‌های موجود در دریای سیاه چه تأثیری در مدیترانه شرقی خواهد داشت؟

حرکت امپریالیستی ایالات متحده به سمت دریای بالتیک، اروپای شرقی، بالکان، دریای سیاه و مدیترانه شرقی و تلاش برای ماندن در این مناطق و سعی برای دستیابی به پایگاه نظامی، داشتن کشتی‌های جنگی و انجام رزمایش‌ها را باید به عنوان هدف راهبردی کلی نگر این دولت تفسیر کرد.

این اقدامات ایالات متحده نه تنها مستقل از یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند. هدف آن استقرار در منطقه و در نتیجه جلوگیری از اتحاد و همکاری بین کشورهای منطقه است. اگر ایالات متحده آمریکا که کشورهای منطقه را علیه یکدیگر تحریک می‌کند، نفوذ خود را در مدیترانه شرقی افزایش دهد این تحولی علیه ترکیه، روسیه و ایران خواهد بود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو تنگه بسفر ترکیه ناتو دریای سیاه مسکو واشنگتن مشرق امریکا کانال استانبول مدیترانه شرقی کشورهای منطقه دریای سیاه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند

به گزارش همشهری آنلاین، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتن‌داری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوایی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳ آوریل را محکوم نکردند.

به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر، پکن به بیانیه ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».

حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».

بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.

کد خبر 845245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و چین ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • وجوه فراملی و فرانظامی عملیات‌ «وعده‌صادق»
  • ادعای سنتکام درباره مقابله با ۲ پهپاد یمنی
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال تحریک درگیری‌های منطقه‌ای است
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • دیپلمات آمریکایی ادعاها درباره نقش ایران را در منطقه تکرار کرد