Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:20:11 GMT

کرونا و جمع هایی که در هرمزگان تفریق می‌شوند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۷۱۰۱

کرونا و جمع هایی که در هرمزگان تفریق می‌شوند

دورهمی  و جمع هایی که کرونا با نفوذش آنها را تفریق، و اشک و حسرت را نصیبشان کرده است و کاش مردمی که هنوز با وجود هشدارهای کارشناسان بهداشتی مبنی بر پرهیز جدی از برگزاری هر گونه تجمع، بازهم به دور هم جمع کردن دوستان و عزیزانشان دست می زنند، ماحصل تلخ این معادله را قبل از حصول نتیجه نهایی با نگاهی جدی تر به اطرافشان ببینند و بدانند که این غول مرگبار میکروسکوپی با کسی شوخی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قاتل میکروسکوپی هر روز با یک شکل و جهش جدید خود را به نمایش می گذارد و این روزها نوع هندی آن که به دلتا معروف شده، در حال جولان در هرمزگان است و همه مناطق این استان را درگیر خود کرده و شرایط هر روز بدتر از روز قبل می شود.

گونه هندی کرونا یک نوع جهش یافته است که نسبت به سایر گونه های شناسایی شده از آن، قدرت سرایت، شیوع و ابتلای بیشتری دارد؛ هم اکنون براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ کشور و حتی کشورهایی که واکسیناسیون عمومی کرونا در آن انجام شده، درگیر این گونه جهش یافته هستند.

ویروس ها برای ورود به هر شهر و منطقه ای نیاز به مجوز ندارند و از مدت ها پیش با توجه به جولان کرونای جهش یافته هندی در استان سیستان و بلوچستان در همسایگی هرمزگان ،احتمال ورود و شیوع آن در مناطق شرقی هرمزگان و ایجاد شرایط بحرانی داده می شد که متاسفانه با توجه به سهل انگاری برخی از افراد در رعایت پروتکلهای بهداشتی امروز این بحران ایجاد و همه جامعه درگیر آن شدند.

تخت‌های پر از مبتلایان کرونا، بیمارانی که زیر چتر اکسیژن به سختی نفس می شکنند، چشم هایی که دیگر امیدی به باز شدنشان نیست ، کادر درمان خسته و خانواده های دل نگران و ماتم زده بخشی از داستان غم انگیز کرونا در بیمارستان های هرمزگان است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ویروس مرگبار کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان یک هزار و ۵۶۶ نفر را در این استان گرفته و نفس های شماری از مبتلایان بستری نیز به شماره افتاده و پزشکان امید چندان به بهبودیشان ندارند.

 هرمزگان نیازمند کمک و توجه ویژه برای کنترل کرونا است

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان آنقدر بحرانی شده که شخص وزیر و معاونانش هفته گذشته برای بررس اوضاع سفری یکروزه به این استان داشتند و از نزدیک شرایط را بررسی و دستورهای لازم را صادر کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جلسه ستاد کرونا استان که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: هرمزگان به دلیل آلودگی به دو نوع ویروس کرونای هندی و انگلیسی شرایط بحرانی و سختی را می گذراند و نیازمند کمک و توجه ویژه است.

دکتر حسین فرشیدی با طرح مسائل و مشکلات مرتبط با کمبود تخت، نیروی انسانی و بودجه برای تامین دارو و تجهیزات خواستار توجه و کمک ویژه به این استان شد.

وی با بیان اینکه تخت های بخش های کووید تقریبا تکمیل ظرفیت شده است ،گفت: پیش از این ۷۱ تخت آی سی یو داشتیم که توانستیم این ظرفیت را به ۱۶۰ تخت برسانیم اما همچنان با کمبودهایی مواجه هستیم.

دکتر فرشیدی با عنوان اینکه اضافه شدن تخت های ویژه به سیستم درمان نیاز به امکانات و تجهیزات خاصی دارد، ابراز داشت: در حال حاضر  ظرفیت ۴ بخش آی سی یو کووید در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تکمیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواستار حمایت جدی از هرمزگان و تامین تخت اضافی برای رد شدن از این بحران شد که در پایان این نشست تصمیم های مهمی اتخاذ و شخص وزیر بهداشت دستور مستقیم برای رفع این کمبودها را صادر کرد.

افزایش بستری و مرگ و میر ماحصل عادی انگاری کرونا در هرمزگان

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، ویروس کرونا با قدرت و سرعت هر چه تمامتر در حال جولان در سراسر استان هرمزگان است و هر روز بر شمار بستری ها اضافه می شود که به طور یقین عادی انگاری شرایط یکی از مهمترین دلایل ایجاد این وضعیت است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت بحرانی استان از نظر شیوع کرونا، گفت: در شبانه روز گذشته ۲۳۶ مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و مجموع بستری ها به ۹۲۵ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: آمار بستری های فعلی کرونا در بیمارستان های هرمزگان نسبت به اوایل هفته بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع بستری های کرونا در هرمزگان،۱۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) به سر می برند که حال ۱۶ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده و پزشکان امیدی چندانی به بهبودی آنها ندارند.

نوروزیان آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان را یک هزار و ۵۶۶ نفر اعلام کرد و بیان داشت: از این شمار ، ۳ نفر با میانگین سنی ۳۰ تا ۵۰ سال در شبانه روز گذشته جان خود را از دست دادند.

وی ابراز داشت: با وجود هشدارهای بسیار کارشناسان بهداشتی نسبت به خطر ابتلا به کرونا و آسیب های ناشی از آن، برخی از مردم همچنان در رعایت پروتکلهای بهداشتی سهل انگاری می کنند که نتیجه آن تکمیل ظرفیت بخش های کووید در مناطق مختلف هرمزگان و افزایش شمار مبتلایان و فوتی ها در استان است.

نوروزیان با انتقاد شدید از کسانی که با بی توجهی در رعایت پروتکلهای بهداشتی جان خود و دیگر افراد جامعه را به خطر می اندازند، گفت:هر روز شاهد ثبت رکوردهای تازه ای از شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در هرمزگان هستیم و متاسفانه گونه های جدید کرونا به ویژه نوع انگلیسی و هندی (دلتا) آن سنین پایین تر را بیشتر درگیر می کند و قدرت انتشار بالایی دارد.

کاهش ۶۰ درصدی رعایت پروتکلهای بهداشتی در هرمزگان

اگرچه از ابتدای شیوع ویروس مرگبار کرونا تاکنون ، تلاش بسیاری برای شناسایی و درمان مبتلایان به آن انجام شده و نتایج بسیار خوبی نیز در سطح جهانی و داخلی حاصل شده ، اما با توجه به جهش های غیرقابل پیش بینی این ویروس، رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان به عنوان ایمن ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس مرگبار از سوی کارشناسان بهداشتی مطرح می شود و تاکید بسیاری نیز بر روی آن وجود دارد.

راهی ایمن که متاسفانه این روزها در هرمزگان چندان مورد اقبال قرار نمی گیرد و طبق اعلام مسوولان ستاد مبارزه با کرونا میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در شرایط حاضر نسبت به سال قبل بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

آنگونه که استاندار هرمزگان می گوید : متاسفانه این استان سومین استان کشور است که ضعیف ترین و کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد.

به گفته فریدون همتی ، ضعیف بودن پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و رعایت نکردن مقررات رنگ بندی شیوع کرونا موجب شده شیوع بیماری کرونا با سرعت در استان هرمزگان اوج بگیرد و هر روز بر شمار بستری و فوتی های این ویروس در هرمزگان اضافه شود.

کرونا دستگاه های دولتی هرمزگان را به تعطیلی کشاند

به دنبال افزایش شمار مبتلایان کرونا و اعلام وضعیت فوق العاده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و به منظور کنترل شرایط، دستگاه های دولتی این استان با دستور استاندار روز سه شنبه ۲۹ تیرماه تعطیل شدند.

گفتنی است، پیش از این و با مصوبه ستاد استانی کرونا، تمامی صنوف گروه ۲، ۳ و ۴ و مشاغل غیرضروری تعطیل شده بود.

ناگفته نماند اگر همراهی و مسوولیت پذیری همه شهروندان درخصوص مهار این ویروس در جامعه وجود نداشته باشد اجرای قانون و مصوبات ستاد کرونا به تنهایی قادر به کنترل این بیماری در جامعه نخواهد بود.

استاندار هرمزگان با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در این استان اظهار داشت: تمامی دستگاه‌هایی که مسئولیت پشتیبانی ستاد کرونا را بر عهده دارند از جمله فرمانداری ها، بخشداری ها، هلال احمر، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های خدمات رسان، باید با تمام قوا به میدان بیایند و وظایف مصوب را اجرایی کنند.

فریدون همتی ادامه داد: افراد محدودی با توجه به پایان سال مالی به تشخیص بالاترین مقام هر دستگاه، در محل کار می‌توانند حاضر باشند.

وی بر آماده باش کامل فرمانداری ها تاکید و تصریح کرد: مبادی ورودی و خروجی هر شهرستان باید توسط نیروی انتظامی و با نظارت فرمانداران به شدت کنترل شود که متاسفانه طی بازدیدهای میدانی امروز عملکرد کنترل ترددهای بین شهرها رضایت‌بخش نبود که تذکرات لازم داده می شود.

استاندار هرمزگان با گلایه از کسانی که پروتکلها را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: مردم باید به خطرات ناشی از عدم رعایت پروتکلها دقت کنند و در بیمارستان‌ها حال آنهایی که مبتلا شده اند را ببینند  تا متوجه خطر واقعی این ویروس شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به شدت احساس خطر می کند و اعلام کرده تخت های بیمارستانی به خصوص در بندرعباس، تکمیل شده و با توجه به این وضعیت، همه ضوابط و مقررات وضعیت قرمز توسط فرمانداران و نیروی انتظامی اعمال می شود و اصناف نیز باید این مقررات و تعطیلی ها را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: باید برای کاهش شیوع کرونا در استان، ۲ هفته کار فوق العاده انجام دهیم و از مردم می خواهیم همکاری لازم را داشته باشند و از سفر و رفت و آمد غیرضروری و برگزاری دورهمی ها و مراسم ها به طوری جدی خودداری کنند.

تزریق بیش از ۱۸۰ هزار دز واکسن کرونا در هرمزگان

علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمع ها، واکسیناسیون نیز از جمله راه های پیشگیری از شیوع گسترده کرونا در جامعه است که در استان هرمزگان طبق برنامه در حال انجام است.

علاوه بر تداوم برنامه کشوری واکسیناسیون کرونا در هرمزگان، به دلیل شرایط خاص این استان و وضعیت فوق العاده شیوع ویروس دلتا در آن ، واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا نیز در این استان آغاز شده و در برخی جزایر افراد بالای ۱۸ سال نیز واکسینه می شوند.

اگرچه که هنوز تا انجام واکسیناسیون عمومی زمان بسیاری باقی مانده و همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی بهترین و ایمن ترین روش مصونیت برابر این ویروس مرگبار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون ۱۸۰ هزار و ۵۴۶ دز واکسن در استان تزریق شده است که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۶۳۵ نفر دز نخست و ۳۸ هزار و ۹۱۱ نفر هم هر دو دز را دریافت کرده اند.

دکتر محمود حسین پور با اشاره به تشدید و تقویت بیماریابی در استان ، اظهار داشت: واکسیناسیون از جمله راه های پیشگیری از انتشار ویروس در جامعه است که هم‌اینک برای افراد ۵۰ سال به بالا هم در هرمزگان در حال اجراست.

به گفته وی اکنون به بیش از ۶۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسن تزریق شده است و واکسن‌هایی تزریقی از نوع ایرانی و یا واکسن‌های وارداتی است.

دکتر حسین پور از مردم خواست از تجمع در پایگاه‌های واکسیناسیون خودداری کنند و بعد از تماسی که با آنان از سوی مراکز بهداشت حاصل می‌شود برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی ابراز داشت: مشمولان واکسیناسیون در صورت مشاهده علائم شبیه کرونا بویژه علائم سرماخوردگی از مراجعه برای تزریق واکسن خودداری و پس از رفع علائم مراجعه کنند و در نظر داشته باشند که سهمیه واکسن این افراد محفوظ خواهد ماند .

تزریق واکسن کرونا به جمعیت بالای ۱۸ سال جزایر هرمزگان

واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال در جزایر استان هرمزگان، از جمله مصوبه های ستاد استانی کرونا در هرمزگان است که هفته گذشته با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در جزیره هرمز در روزهای پنج شنبه و جمعه، ۳۱ تیر و اول مردادماه انجام می‌شود.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: واکسن کوو ایران برکت مورد نیاز افراد بالای ۱۸ سال جزیره هرمز از طریق مرکز بهداشت شهرستان تامین شده و در اختیار شبکه بهداشت این جزیره قرار گرفته است.

به گفته دکتر ذاکری، افرادی در جزیره هرمز واکسینه می‌شوند که ساکن جزیره هستند و نام آن‌ها در سامانه سیب مرکز بهداشت ثبت شده باشند.

کلام آخر

این روزها وضعیت استان هرمزگان نیز همچون دیگر استان های جنوبی بسیار بحرانی و نگران کننده است و در این شرایط کرونایی، گرما نیز بر سختی اوضاع اضافه کرده و آنقدر شرایط سخت شده که بسیاری از فعالیت های کارگری و در فضای باز را با مشکل مواجه کرده و افراد به سختی می توانند در فضاهای باز چند ساعتی کار کنند.

در کنار این گرمای طاقت فرسا، کرونا هم در کمین نشسته و افراد را با کوچکترین اشتباه بهداشتی درگیر خود می کند و طبق اظهار نظر متخصصان همه گروه های جامعه به ویژه جوانان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

ویروسی کشنده که علایم آن هر روز عوض شده و از گلودرد و تنگی نفس به اسهال، استفراغ و درد شکم ، سردرد و آبریزش بینی و دیگر موارد رسیده است..

حال این شرایط سخت را باید در کنار برخی افراد بی مسوولیت و بی توجه به مسایل و تاکیدهای بهداشتی تحمل کرد؛ افرادی که اعتقادی به کرونا و ابتلای به آن ندارند و همچنان بدون ماسک و دستکش در جامعه مشغول به فعالیت هستند.

حال در این شرایط باید چکار کرد و چگونه خود و عزیزانمان را از ابتلا به این ویروس مرگبار حفظ کنیم؟

طبق نظر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ، ایمن ترین راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و ماندن در خانه است.

البته ناگفته نماند براساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست بلکه شستن مکرر دست ها، اجتناب از لمس صورت با دستهای آلوده، حفظ فاصله فیزیکی از سایر افراد اهمیت بسیار بالایی دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان هرمزگان مرگ و میر پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هرمزگان ویروس کرونا هرمزگان مرگ و میر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا در هرمزگان بیمارستان ها افراد بالای ۱۸ استان هرمزگان ویروس مرگبار بالای ۱۸ سال شیوع کرونا بستری ها فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛ باهدف ارائه طرح‌های کاربردی و برگزیده خاتمه یافته فصل زمستان در شورای پژوهشی دانشگاه، نشست فصلی ترجمان دانش با حضور محققان و اعضای هیات علمی در سالن جلسه‌های معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه برگزار شد.


طراحی و ساخت جلیقه کاهنده استرس حرارتی در حین کار، بررسی تاثیر همزمان همه گیری کرونا و آلاینده‌های هوا بر بیماری‌های تنفسی و قلبی، اثر ان-استیل سیستئین بر وضعیت متابولیک، نیتریک اکساید، بیومارکر‌های استرس اکسیداتیو، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و بررسی دانش، نگرش، و عملکرد نسبت به کرونا ویروس جدید (کووید-۱۹) در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شهرستان ایذه، عناوین طرح‌های ارائه شده در این نشست بود.


دکتر آرش سلحشوری، استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دکتر سیداحمد حسینی، استاد بیوشیمی بالینی، دکتر بهزاد فولادی دهقی، استاد مهندسی بهداشت حرفه‌ای و دکتر محمدجواد محمدی، استادیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ارائه دهندگان این طرح‌های تحقیقاتی بودند.

دیگر خبرها

  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • آماده‌باش شبکه بهداشت و درمان هرمزگان در پی هشدار هواشناسی
  • آماده‌باش شبکه بهداشت هرمزگان در پی هشدار هواشناسی
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند