Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-29@08:18:25 GMT

چرا مهران مدیری سبک دورهمی را تغییر داد؟ + عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۸۱۴۶

این مجموعه که تا مدت ها با ساختار تاک شو پخش شد، پس از اینکه به تکرار افتاد، سراغ ساختاری جدیدتر به نام مسابقه رفت؛ قالبی که این روزها در شبکه های تلویزیونی دنیا در بسیاری موارد حرف اول را می زند و پیش از این در کارنامه مهران مدیری هم دیده نمی شد. با این همه اذعان به کپی بودن این برنامه از سوی سازنده، از همان ابتدا «دورهمی» را وارد چالش جدیدی کرد؛ اینکه آیا کپی بودن یک برنامه به قوت آن آسیب می‌رساند و ماهیتا کار درستی است؟ و آیا تمام برنامه‌های سرگرمی از این دست باید حتما جدید باشند؟ پرسش هایی از این دست سپس با پاسخی صریح از سوی مهران مدیری همراه شد؛ اینکه برای احترام به مخاطب باید واقعیت را به او گفت و تاکید کرد، «در جهانی زندگی می کنیم که شما به هرچه استناد کنید، کمتر از دو دقیقه می توان اصلش را درآورد»(صحبتهای مهران مدیری در برنامه پرانتز باز).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن بود که نگاه ها به «دورهمی» به دو دسته تقسیم شد؛ دسته اول بر این باور بودند که به دلیل نداشتن خلاقیت کافی از سوی برنامه سازان داخلی، کپی کردن تبدیل به امری مرسوم شده است که چندان مقبول نیست. دسته دوم اما معتقد بودند که کپی کردن اگر با اصول درستی انجام شود، منعی ندارد و اعمال تغییرات جزئی متناسب با فرهنگ مردم، امری ضروری در کارهای کپی شده است که از طرفی خلاقیت سازنده برنامه را نیز طلب می کند. بنابراین کپی بودن یک برنامه از برنامه‌های دیگر در صورتی که سازنده این امر را تکذیب نکند کار غلطی نیست اما زمانی که سازنده برنامه این واقعیت را قبول نمی‌کند و یا تغییرات جزئی‌ای متناسب با فرهنگ مردم در برنامه ایجاد نکند کپی بودن این برنامه تبدیل به آسیبی می‌شود و کار درستی به نظر نمی‌رسد.

اما در این میان نگاهی دیگر هم شکل گرفت؛ «دورهمی» مهران مدیری که به گفته خودش جزء به جزء کپی شده، سراغ سوالاتی رفته است که در نمایی کلی به ادبیات، موسیقی، سینما و در مجموع هنر نگاهی ویژه دارد و در این میان موضوعات و نام افرادی برای نخستین بار فرصت مطرح شدن در آنتن رسانه ملی را پیدا می کند؛ هرچند باید تاکید کرد که صرف گذر از نام یک نویسنده، آهنگساز و یا کارگردان در یک برنامه نمی تواند تضمینی برای بالا بردن سطح سواد و اطلاعات عمومی بینندگان و شرکت کنندگانش باشد. 

انگیزه اقتصادی با روکش فرهنگ و هنر

بیتا شاه منصوری، عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ـ در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا با تولید و پخش برنامه ای مانند «دورهمی» می توان چشم امیدی به افزایش دانش علمی و فرهنگی شرکت کنندگان و تماشاگران داشت؟ می گوید: «پخش قطعات موسیقی و نام بردن از نویسندگانی که نامشان کمتر در تلویزیون برده می‌شود، بسیار مفید است و به فرهنگ‌سازی نیز کمک بیشتری می‌کند.»

او با اشاره به اینکه سوالاتی که در برنامه «دورهمی» از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود، عمدتا سطحی و در حوزه دانش عمومی است، در عین حال تاکید می کند: «اگر مخاطب علاقه‌مند باشد، طرح این پرسش ها به دانش عمومی اش کمک می‌کند. چون برنامه تخصصی نیست و نباید هم باشد.»

دکتر شاه منصوری با اشاره به این نکته که بهتر است برنامه‌های سرگرمی با همین قالب پیش بروند و برنامه‌های تخصصی که قرار است دانش علمی مردم را بالا ببرند در قالب خودشان ساخته شوند، اظهار می کند: «خیلی خوب است که ما بتوانیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم که علاوه بر اینکه مردم سرگرم می‌شوند، دانش تخصصی نیز آموزش ببینند؛ اما نکته اینجاست که برنامه ای مانند «دورهمی» این ظرفیت را ندارد.»

این مدرس دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره تغییراتی که مهران مدیری در فصل های گوناگون «دورهمی» ایجاد کرد، با اشاره به اینکه «چارچوب کلی برنامه‌های صداوسیما تلاش برای جذب تعداد بیشتر مخاطب است»، تصریح می کند: «به نظر من اولویت صرفا نشاندن مخاطب پای برنامه است. پس قطعا تلاش می‌شود که با توجه به تغییر فصل، برنامه هم تغییری کند تا با ریزش مخاطب مواجه نشود.»

شاه منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا «انگیزه اقتصادی را هدف اصلی برنامه دورهمی می داند؟» می گوید: برنامه‌سازی صداوسیما شرایط خاصی دارد و هر کس حتی با ظرفیت پایینی در صورتی که اسپانسر داشته باشد، می‌تواند برنامه بسازد و مجوز تولید و پخش را دریافت کند. بنابراین برنامه‌هایی که با این ظرفیت تولید و ساخته می‌شوند، بیشتر به دلیل بحث درآمدزایی به دنبال مخاطب هستند و به این ترتیب بحث اقتصادی بحث اول می‌شود و بعد بحث فرهنگ‌سازی.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مهران مديری مهران مدیری کپی بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های خبرسازی که تیتر شدند/از اوج‌گیری رشیدپور تاپرونده مدیری

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ مطلب پیش رو، گزارشی است درباره پنج چهره تلویزیون که در یک سال گذشته بنا به رویداد یا اتفاق یا حاشیه‌های فضای مجازی یا خبرهای رسمی، بیشتر خبرساز شدند.

افرادی که قرار نیست اینجا تایید یا نفی شوند یا به ویژگی های مثبت و منفی اخبار پیرامونی شان بپردازیم بلکه بیشتر به مرور حواشی و جنجال هایی که در یک سال اخیر بیشتر با آنها خبری شدند و باعث شد در صدر اخبار قرار بگیرند، می پردازیم.

حتماً چهره های بسیاری بودند که می توانستند در این گزارش سوژه قرار بگیرند تا حواشی کاری و پروژه هایشان را مرور کنیم اما در نهایت سیروس مقدم کارگردان، رضا رشیدپور مجری، مهران مدیری مجری، برنامه ساز و کارگردان، محسن یزدی از مدیران سابق صداوسیما و محمدحسین مهدویان کارگردان از چهره‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی پنج چهره مورد نظر بودند که در این گزارش سراغ آنها رفته‌ایم.

یک - سیروس مقدم

نوروز تلویزیون با نام «پایتخت» سریال چند فصلی سیروس مقدم گره خورده؛ سریالی که در سال‌های اخیر ساخته شدن یا نشدنش تیتر خبرها و رسانه ها بوده است.

سیروس مقدم سریال‌های مختلفی را در کارنامه دارد، اما تقریباً هیچ‌یک به اندازه سریال «پایتخت» نتوانست به یک مساله تبدیل شود. در یک سال اخیر پروژه ساخت «پایتخت» تقریباً ماهی یکی دو بار در رسانه‌ها مطرح شد. ابتدا قرار بود فصل جدید این سریال برای نوروز ۱۴۰۳ ساخته شود و بعد به اواسط سال ۱۴۰۲ که رسید، حرف سینمایی «پایتخت» به میان آمد.

گمانه زنی‌های مختلفی مطرح و بعد به صورت رسمی اعلام شد قسمت ویژه سینمایی در سیمافیلم به تصویب رسیده است. مدیر سیمافیلم و دیگر مدیران تلویزیون البته ساخت «پایتخت» را نفی نکردند و هر بار خبر از مذاکره با تیم سازنده «پایتخت» دادند.

در همه این موارد گاهی برخی از بازیگران هم در صفحه‌های شخصی خود یا در مصاحبه‌ها واکنشی یا علاقه‌ای به ساخت این برند تلویزیونی نشان دادند، با این حال سیروس مقدم به عنوان صاحب اصلی این سریال هیچ وقت درباره آن چیزی نگفت.

مقدم البته کمتر حرف می‌زند و سال گذشته تنها مصاحبه اش مربوط به نمایشگاه نقاشی‌هایش می شود که بعد از چند دهه بر پا کرده است.

او در این سال‌ها هر بار ساخت سری جدیدی از سریال «پایتخت» به نتیجه نرسیده، مشغول ساخت سریالی دیگر در تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی شده است. البته ۲ اثر او در شبکه خانگی به اندازه سریال‌های تلویزیونی او موفق نبود و حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم تکلیف این برند محبوب تلویزیونی در سال جدید چه خواهد شد و چه زمانی سیروس مقدم فصل جدید «پایتخت» را کلید خواهد زد.

به ویژه که علی رغم چراغ سبز سیمافیلم به این سریال، هنوز بر سر فیلمنامه مشخص به توافق کامل نرسیده اند و شاید بهتر است که ابتدا فیلمنامه مشخصی وجود داشته باشد و بعد این برند محبوب به تولید برسید. ساخت سریال های چند فصلی از سر شتابزدگی در زمانی که فیلمنامه های معین و مشخصی نداشته‌اند منجر به یک ناکامی شده است. فصل های پایانی «پایتخت» هم نتوانست محبوبیت اولیه خود را احیا کند و دچار یک افول محتوایی شد که نیازمند یک قصه و شخصیت پردازی منسجم و مستحکم است.

دو - رضا رشیدپور

سالی که گذشت سال رکود تلویزیون در بهره‌گیری از چهره‌هایش بود. ستاره‌هایی که در همین رسانه رشد کرده و به واسطه آن به شهرت رسیده بودند. البته کم‌کم مدیران فهمیدند رسانه بدون چهره نمی‌تواند مخاطبانش را نگه دارد و در ماه‌های آخر سال یکی یکی برای جذب هنرمندان تلاش شد. با این حال مخاطب همچنان به دنبال چهره های مورد علاقه خود بود.

رضا رشیدپور که آخرین حضورش در تلویزیون به مسابقه «سیم آخر» بر می‌گردد قرار بود سال گذشته دوباره اجرای این مسابقه را به عهده بگیرد. هرچند بسیاری معتقدند که مجریانی چون رشیدپور باید به جای مسابقه، برنامه‌های گفت‌وگو محور اجرا کنند یا اجرای برنامه‌های صبحگاهی و شبانگاهی را به عهده بگیرند تا همه مهارت‌ها و ظرفیت‌های اجرای خود را به منصه ظهور برسانند، با این حال همین مسابقه هم به سرانجام نرسید.

طرح نام رشیدپور باعث شد تنشی جدی شکل بگیرد و محمدرضا شهبازی مجری برنامه‌های «پاورقی» و «سیدخندان» واکنشی منفی به این ماجرا نشان داد. شهبازی در اعتراض به این اتفاق اعلام کرد از اجرای این ۲ برنامه کناره‌گیری می‌کند.

این ماجرا تا سطح بالای مدیران تلویزیون و مهم‌تر از همه، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما هم کشیده شد. او در صفحه مجازی خود در ویراستی، به کناره گیری شهبازی واکنش نشان داد و از باقی ماندن او در اجرا خبر داد.

بعد از این ماجرا رشیدپور از اهمیت آنتن رسانه ملی نوشت و اعلام کرد اجرا در تلویزیون را به زمانی دیگر موکول می‌کند.

سه - مهران مدیری

یکی از نام‌های پرتکرار رسانه‌ها در طول سال گذشته که فعالیتش به واسطه حضور در پروژه‌های مختلف پررنگ بود مهران مهدیری است.

بخش تلویزیونی ماجرا به برنامه «دورهمی» شبکه نسیم برمی‌گردد که هنوز بخشی از آخرین فصل از این برنامه باقی مانده و به پخش تلویزیونی نرسیده است. این قسمت‌ها در یک سال اخیر درگیر دعواهای حقوقی و شکایت صداوسیما از سازندگان این مجموعه شد. اگرچه که سال ۱۴۰۱ هم تصویری از مدیری و ناصر قدیرکاشانی تهیه کننده «دورهمی» در دادگاه رسانه دیده شد، اما جزییات این ماجرا تا سال گذشته اعلام نشده بود.

تهیه کننده «دورهمی» در صفحه مجازی خود از شکایت صداوسیما خبر داد. ماجرای این شکایت و بدهی برنامه «دورهمی» به صداوسیما باعث شد جنجال جدیدی نسبت به برنامه جدید او در شبکه نمایش خانگی یعنی «اسکار» شکل بگیرد و حتی برخی کانال‌های خبری از ممنوعیت کار مدیری خبر دهند.

مهران مدیری سال گذشته هم در سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله در شبکه نمایش خانگی حضور داشت و هم در فیلم سینمایی «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری بازی کرد و قاعدتاً دلیلی بر ممنوعیت وی وجود نداشت. برنامه «اسکار» هم بعد از تصویب طرح و دریافت مجوز برای تولید در شبکه نمایش خانگی آماده شد و این روزها مدیری اجرای آن را بر عهده دارد.

سال گذشته خبر دیگری درباره مهران مدیری مطرح شد؛ یوسف سلامی خبرنگار صداوسیما خبر ساخت یک سریال را از طرف مهران مدیری در صداوسیما منتشر کرد. خبری که محسن برمهانی معاون سیما در نشست خبری برنامه‌های نوروز و ماه رمضان آن را تأیید نکرد و فقط گفت مدیری از چهره‌هایی است که با او در حال گفت‌وگو هستیم.

چهار - محسن یزدی

کمتر مدیر تلویزیونی در دوره‌های اخیر صداوسیما بوده که بعد از برکناری یا استعفا، واکنش‌های انتقادی از طرف رسانه‌ها و چهره‌های فرهنگی در پی داشته باشد.

محسن یزدی مدیریت شبکه مستند تلویزیون را بر عهده داشت و سال گذشته از این مسؤولیت کنار رفت. این تغییر با واکنش اهالی رسانه و فرهنگ مواجه شد.

شاید قبل از انتصاب یزدی برخی هم به دلیل کارنامه کاری او و حضور مستمر در رسانه‌های اصولگرا تصور می‌کردند با رویکردی یک جانبه گرا و حزبی در شبکه مواجه شوند با این حال رویکرد شبکه در چند سال حضور او نشان داد که یزدی بلد است چگونه در سمت درست و جایگاهی حرفه‌ای بایستد.

محسن یزدی سال ۱۳۹۹ با حکم مرتضی میرباقری معاون وقت سیما، به‌عنوان مدیر شبکه مستند منصوب شد. با شنیده شدن زمزمه رفتن محسن یزدی از شبکه مستند، روزنامه‌های جوان و فرهیختگان و خبرگزاری‌های تسنیم و فارس در گزارش‌هایی به انتقاد از این تصمیم پرداختند.

یزدی اواخر سال گذشته با دبیری یک جشنواره تلویزیونی به صداوسیما بازگشت. او این روزها دبیر جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی «صبح» است که در سال جاری برگزار خواهد شد.

پنج - محمدحسین مهدویان

در میان کارگردان‌هایی که سال گذشته در شبکه نمایش خانگی کار کردند، یکی از خبرسازترین نام ها به محمدحسین مهدویان تعلق می‌گیرد. کارگردانی که نامش حتی با پروژه هایی که دوستان و همکارانش هم به تولید رسانده اند خبرساز شده است. مثلاً وقتی هادی حجازی فر اولین فیلم و سریالش را ساخت یا سال گذشته که جواد عزتی اولین فیلمش را ساخت به عنوان کارگردانانی مطرح شدند که زمانی با مهدویان همکاری کرده اند. او البته سال گذشته با سریال «سقوط» هم در صدر خبرها قرار گرفت. سریالی که مشاوره اش را بر عهده داشت و واکنش های مختلفی برانگیخت.

در کنار همه این پروژه ها، خود مهدویان یکی از بحث برانگیزترین سریال های شبکه خانگی را کارگردانی کرد، سریال «زخم کاری ۲» که ادامه یک برند محبوب و موفق بود و بعد از رونق فصل اول «زخم کاری»، انتظار مخاطب را تا حد زیادی بالا برده بود و برعکس واکنش های منفی زیادی گرفت.

«زخم کاری؛ بازگشت» نتوانست انتظار مخاطب را برآورده کند. مهدویان بعد از احیای شخصیت مالک و انتشار عکس‌هایی از حضور دوباره جواد عزتی در این سریال، کل مجموعه را با سکانس‌های کمی از او تولید کرد و غیبت جواد عزتی دلیل عمده این انتقادات بود.

او با پایان قسمت آخر سریال، به واکنش‌های انتقادی هم پاسخ تندی داد و از میزان مخاطب بالای فصل دوم نوشت!

مهدویان حالا این روزها درگیر فصل سوم سریال «زخم کاری» است تا شاید با حضور پررنگ‌تر جواد عزتی بتواند آبی بر آتش خشم منتقدان فصل دوم این مجموعه باشد.

کد خبر 6059757 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • چهره‌های خبرسازی که تیتر شدند/از اوج‌گیری رشیدپور تاپرونده مدیری
  • (ویدیو) تعریف و تمجید از مهران مدیری روی آنتن صداوسیما
  • جناب‌خان، فرزاد حسنی و دورهمی به تلویزیون بازمی‌گردند؟
  • بازگشت مهران مدیری و جناب‌خان به تلویزیون | رامبد جوان از تلویزیون خداحافظی کرد؟
  • برنامه جناب‌خان و فرزاد حسنی در ۱۴۰۳؛ دورهمی برمی‌گردد؟
  • برنامه جناب‌خان و فرزاد حسنی در ۱۴۰۳/ دورهمی برمی‌گردد؟
  • رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری لو رفت
  • ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش (فیلم)
  • شوخی‌های دوپهلوی مهران مدیری و یوسف تیموری
  • برنامه جدید چلسی: تحول اساسی در کادر پزشکی