Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:27:36 GMT

دور ریز ۲.۵ میلیارد تن مواد غذایی در جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۸۲۲۳

دور ریز ۲.۵ میلیارد تن مواد غذایی در جهان

یافته های یک گزارش جدید نشان می دهد بیش از دو میلیارد تن مواد غذایی در جهان بدون این که مصرف شوند، دور ریخته می شوند.

به گزارش ایسنا، یافته های تحقیقات صندوق حیات وحش جهان (WWF) و شرکت بریتانیایی تسکو نشان می دهد حدود ۲.۵ میلیارد تن مواد غذایی معادل حدود ۴۰ درصد تولید، در مزارع از بین می رود یا توسط فروشندگان و مصرف کنندگان جهان دور ریخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم بسیار بالاتر از برآورد قبلی از دور ریز ۱.۲ میلیارد تن مواد غذایی است.

محققان سالها تلاش کرده اند اطلاعات مربوط به گستردگی واقعی اتلاف مواد غذایی را جمع کنند که گفته می شود عامل ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی است. آخرین تحلیل جامعی که از میزان اتلاف و دور ریز مواد غذایی از مزارع تا سطح مصرف انجام گرفت، از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۱۱ بود و میزان اتلاف مواد غذایی را ۱.۲ میلیارد تن معادل حدود ۳۳ درصد تخمین زده بود.

پیت پیرسون، مدیر جهانی امور اتلاف و ضایعات غذایی صندوق حیات وحش جهان در بیانیه ای اعلام کرد: این مشکل احتمالا بسیار بزرگتر از تصوراتی است که داشته ایم. ما سالهاست می دانیم هدر رفت مواد غذایی مشکل عظیمی است که می تواند کوچکتر شود و به نوبه خود تاثیر سیستمهای غذایی بر طبیعت و اقلیم را کاهش دهد.

برنامه محیط زیست سازمان ملل اوایل امسال برآورد کرده بود که ۹۳۱ میلیون تن مواد غذایی در سطح فروش و مصرف هدر می رود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که پیشتر تصور می رفت هدر رفت مواد غذایی در مزارع مشکل اصلی مناطق فقیرتر است اما این گزارش نشان داد که کشورهای درآمد بالا و متوسط اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای صنعتی آسیا در ۵۸ درصد از هدر رفت مواد غذایی در سطح مزارع نقش دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ضایعات مواد غذایی فائو تغییرات اقلیمی میلیارد تن مواد غذایی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند درصد از مردم کشور‌های مختلف جهان گیاهخوار هستند؟

گیاهخواری، عمل پرهیز از مصرف گوشت، به دلایل مختلف، از پرهیز برای سلامتی و ملاحظات اخلاقی گرفته تا اعتقادات مذهبی و حمایت از محیط زیست، یک انتخاب غذایی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. شیوع گیاهخواری در کشور‌های مختلف بسیار متفاوت است که منعکس کننده تأثیرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. در برخی از کشورها، این سبک غذایی عمیقاً در بافت فرهنگی ریشه دوانده است، در حالی که در برخی دیگر، گیاهخواری روند رو به رشدی است که تحت تأثیر جنبش‌های جهانی به سوی زندگی پایدار و رفاه حیوانات است.

به گزارش روزیاتو، داده‌های آماری الگو‌های جذابی را در اتخاذ سبک زندگی گیاهخواری در سراسر جهان نشان می‌دهد. به عنوان مثال، هند با جمعیت گیاهخوار قابل توجهی متمایز است که تخمین زده می‌شود حدود ۲۰ تا ۳۹ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می‌دهد که عمدتاً به دلیل اعتقادات مذهبی و فرهنگی است.

کشور‌های غربی نیز، در حالی که به طور سنتی جوامع مصرف کننده گوشت هستند، شاهد افزایش گیاهخواری بوده اند، به طوری که حدود ۱۰ درصد از جمعیت انگلستان و آلمان از رژیم غذایی بدون گوشت پیروی می‌کنند. این ارقام نه تنها دلایل مختلف گیاهخواری را نشان می‌دهد، بلکه بر تغییر جهانی به سمت رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه نیز تأکید می‌کند.

چند درصد از مردم کشور‌های مختلف جهان گیاهخوار هستند؟

هند: ۲۰-۳۹٪

مکزیک: ۱۹٪

برزیل: ۱۴٪

تایوان: ۱۳-۱۴٪

استرالیا: ۱۲.۱٪

آرژانتین: ۱۲%

فنلاند: ۱۲%

سوئد: ۱۲%

اتریش: ۱۱٪

دانمارک: ۱۰٪

آلمان: ۱۰%

انگلستان: ۱۰٪

نیوزلند: ۱۰٪

ویتنام: ۱۰٪

ژاپن: ۹٪

نروژ: ۹%

ایتالیا: ۵.۹-۸.۹٪

لهستان: ۸.۴٪

کانادا: ۷.۶٪

بلژیک: ۷٪

شیلی: ۶٪

فرانسه: ۵.۲٪

اوکراین: ۵.۲٪

چک: ۵%

هلند: ۵%

فیلیپین: ۵٪

سوئیس: ۵%

ایرلند: ۴.۳-۸.۴٪

ایالات متحده: ۴.۲٪

یونان: ۴٪

چین: ۴-۵٪

تایلند: ۳.۳٪

کره جنوبی: ۳٪

اسپانیا: ۱.۴٪

پرتغال: ۱.۲٪

روسیه: ۱٪

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • چند درصد از مردم کشور‌های مختلف جهان گیاهخوار هستند؟
  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • اگر بچه‌هایتان را دوست دارید به آن‌ها نودالیت ندهید
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟