Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@23:55:27 GMT

دبی برای مقابله با گرما باران مصنوعی ساخت

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۹۰۶۹

ایندیپندنت فارسی: مردم این روزها شاهد صحنه‌هایی هستند که به نظر مربوط به هر جایی می‌شوند مگر این شهر صحرایی:‌ باران‌های شدید موسمی که خیابان‌ها را پر آب می‌کنند و سیلاب‌های کوچک ایجاد می‌کنند. اکثریت مردم این شهر اصالتا اهل جنوب آسیا هستند و با باران‌های اینچنینی آشنا؛ اما چطور شده است که دبی چنین باران‌هایی به خود می‌بیند؟ آیا این هم پرده دیگری از نمایش ترسناک تغییرات اقلیمی است؟‌

اداره ملی هواشناسی امارات متحده عربی می‌گوید چنین نیست و این باران شدید، مثل بیشتر رویدادهای این کشور، بر اساس برنامه سازمان‌یافته دولت صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این مرکز عملیات باردهی ابرها باعث افزایش باران در این کشور شده است؛ راهی برای مقابله با دمای بالا هوا که در روزهای گذشته به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

این اداره تصاویری از باران‌های سنگین دبی منتشر کرد و در این مورد توضیح داد.

امارات در حالت معمولی به طور متوسط حدود ۱۰ سانتیمتر بارش باران دارد و این بخشی از تلاش‌ها برای افزایش آن است.

کار افزایش باران با استفاده از فن‌آوری پهپادی انجام می‌شود: پهپادها به میان ابرها می‌روند و آن‌ها را بارگذاری می‌کنند.

روزنامه «نشنال» امارات گزارش کرد که این تلاش‌ها به قدری موفق بوده‌اند که در شهر العین باران طوری شدت گرفته که شرایط رانندگی دشوار شده است.

پروژه باران‌سازی امارات سابقه‌ای طولانی دارد و یک‌شبه آغاز نشده است. در سال ۲۰۱۷ بود که امارات ۱۵ میلیون دلار در ۹ پروژه مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

سامانه کنونی که در زمینه بارگذاری ابرها و ایجاد باران فعالیت می‌کند توسط گروهی از پژوهشگران از دانشگاهِ ردینگ انگلستان رهبری می‌شود. پروفسور مارتن آمبام از چهره‌های این پروژه است که چند ماه پیش در گفتگو با «بی‌بی‌سی» گفته بود امارات به جایی رسیده که بتواند دست به باران‌سازی پایدار بزند.

پروفسور آمبام در توضیح این پروژه گفته بود که هدف از آن ایجاد قطرات آب و تلاش برای ایجاد روندی است که آن‌ها به هم بپیوندند و باران درست کنند.

از نکات جالب این روند این است که از مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود.

تلاش برای باران‌سازی سابقه‌ای طولانی در تاریخ علم دارد. در سال ۱۸۹۱ بود که لوئیس گاتمن، مهندس و مخترع آلمانی-آمریکایی، پیشنهاد داد که با شلیک دی‌اکسید کربن مایع به ابرها باران ایجاد شود. از آن پس تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و موفقیت اماراتی‌ها از آخرین نمونه‌ها است. در ایران نیز نیروی هوافضای سپاه تلاش کرده با استفاده از پهپاد ایجاد باران کند گرچه میزان موفقیت آن معلوم نیست. اسرائیل نیز از همان سال‌های آغازین بنیانگذاری خود تلاش‌هایی در این زمینه داشته گرچه این اواخر آن‌را متوقف کرده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل بی‌سابقه دبی شده است؟

زی‌سان- دوبی دچار سیل بی‌سابقه‌ای شده است که گمانه‌زنی‌های گمراه کننده‌ای در مورد بارورسازی ابر‌ها ایجاد کرده است.

دوبی در سواحل امارات متحده عربی واقع شده است و معمولاً بسیار خشک است. اما در حالی که به طور متوسط کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر در سال بارندگی دارد، گاهی اوقات بارندگی‌های شدیدی را تجربه می‌کند.

در شهر العین - در فاصله کمی بیش از ۱۰۰ کیلومتری دوبی - حدود ۲۵۶ میلی‌متر باران تنها در ۲۴ ساعت ثبت شد.

یک سامانه هوای کم‌فشار «بُریده» که هوای گرم و مرطوب را جذب می‌کرد و مانع از ورود سایر سامانه‌های آب و هوایی‌می شد، دلیل اصلی آن بود.

پروفسور مارتن آمباوم، هواشناس دانشگاه ردینگ که الگو‌های بارندگی در منطقه خلیج فارس را مطالعه کرده است، توضیح می‌دهد: «خصوصیت این قسمت از جهان، داشتن دوره‌های طولانی بدون باران و سپس بارندگی‌های نامنظم و شدید است، اما این رویداد، بارندگی بسیار نادری بود.»

هنوز نمی‌توان دقیقاً تعیین کرد که تغییرات اقلیمی چقدر نقش داشته است. این امر مستلزم تحلیل علمی کاملی از عوامل طبیعی و انسانی است که می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

اما این بالاترین میزان بارندگی با چگونگی تغییرات اقلیمی مطابقت دارد.

به زبان ساده: هوای گرمتر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد - حدود ۷ درصد بیشتر برای هر درجه سانتیگراد - که به نوبه خود می‌تواند شدت باران را افزایش دهد.

ریچارد آلن، استاد علوم اقلیمی دانشگاه ردینگ می‌گوید: «شدت بارش بی‌سابقه بود، ولی این امر با گرمایش اقلیمی سازگار است که در آن رطوبت بیشتری برای تغذیه توفان‌ها و بروز بارش‌های شدید وجود دارد که به همراه آن سیل‌های تصاعدی قوی‌تری از راه می‌رسند.»

به تازگی یک مطالعه نشان داد که با ادامه گرم شدن جهان، بارندگی سالانه تا پایان قرن می‌تواند تا حدود ۳۰ درصد در بیشتر مناطق امارات افزایش یابد.

دکتر فریدریک اتو، مدرس ارشد علوم آب و هوا در امپریال کالج لندن می‌گوید: «اگر انسان‌ها به سوزاندن نفت، گاز و زغال‌سنگ ادامه دهند، آب و هوا به گرم شدن ادامه می‌دهد، بارندگی‌ها شدیدتر می‌شوند و مردم همچنان جان خود را در سیل از دست می‌دهند.»

بارورسازی ابر‌ها شامل دستکاری ابر‌های موجود برای کمک به تولید باران بیشتر است.

این کار را می‌توان با استفاده از هواپیما برای ریختن ذرات کوچک (مانند یدید نقره) در ابر‌ها انجام داد. آنگاه بخار آب می‌تواند راحت‌تر متراکم شود و به باران تبدیل شود.

این تکنیک ده‌ها سال است که وجود داشته است و امارات متحده عربی در سال‌های اخیر از آن برای کمک به رفع کمبود آب استفاده کرده است.

در ساعات پس از سیل، بعضی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به سرعت این تغییرات شدید آب و هوایی را تنها با عملیات بارورسازی ابر‌ها در این کشور نسبت دادند.

گزارش‌های قبلی بلومبرگ حاکی از آن بود که هواپیما‌های بارورکننده ابر‌ها در روز‌های یکشنبه و دوشنبه اعزام شده بودند، اما نه در روز سه‌شنبه و زمانی که سیل رخ داد.

در حالی که به طور مستقل قادر به تأیید زمان باروری ابر‌ها نیستیم، اما کارشناسان می‌گویند که در بهترین حالت ممکن است تأثیر جزئی بر توفان داشته باشد و تمرکز بر بارورسازی ابر‌ها «گمراه کننده» است.

دکتر اتو می‌گوید: «حتی اگر بارورسازی ابر‌ها در اطراف دوبی به بارش کمکی کرده باشد، جو پیش از آن هم به خاطر تغییر اقلیم خودش به قدر کافی آب داشته است که تولید ابر کند.»

بارورسازی ابر‌ها معمولاً زمانی انجام می‌شود که شرایط و وضعیت باد، رطوبت و گرد و غبار برای ایجاد باران کافی نباشد. در هفته گذشته، نسبت به خطر بالای سیل در سراسر خلیج هشدار داده شده بود.

پروفسور دیانا فرانسیس، رئیس بخش علوم محیط زیستی و ژئوفیزیک در دانشگاه خلیفه ابوظبی، می‌گوید: «زمانی که چنین سامانه‌های شدید و مقیاس بزرگی پیش‌بینی می‌شود، بارورسازی ابر‌ها - که فرآیندی پرهزینه است - انجام نمی‌شود، زیرا نیازی به بارورکردن چنین سامانه‌های نیرومندی در مقیاس منطقه‌ای نیست.»

مت تیلور، هواشناس بی‌بی‌سی نیز خاطرنشان کرد که این رویداد آب و هوایی شدید پیش‌بینی شده بود. او گفت: «پیش از این رویداد، مدل‌های کامپیوتری (که تأثیرات احتمالی بارور شدن ابر‌ها را در نظر نمی‌گیرند) پیش‌بینی می‌کردند که یک سال باران در حدود ۲۴ ساعت ببارد.»

«تأثیرات بسیار گسترده‌تر از آن چیزی بود که می‌توانستم فقط از بارور شدن ابر‌ها انتظار داشته باشم - سیل شدید مناطق وسیعی از بحرین تا عمان را تحت تاثیر قرار داد.»

ماموریت‌های بارورسازی ابر‌ها در قلمرو امارات توسط مرکز ملی هواشناسی، یک گروه ویژه دولتی، انجام می‌شود.

جلوگیری از تبدیل شدن بارندگی شدید به سیلاب‌های مرگبار نیازمند دفاع قوی برای مقابله با بارش‌های شدید ناگهانی است.

البته دوبی به شدت شهری شده است. فضای سبز کمی برای جذب رطوبت وجود دارد و تأسیسات زهکشی قادر به تحمل چنین میزان بارندگی بالا نبودند.

پروفسور فرانسیس توضیح می‌دهد: «نیاز به استراتژی‌ها و تدابیر سازگاری برای [تطبیق با]این واقعیت جدید [باران‌های مکرر و شدید]وجود دارد.»

به عنوان مثال، زیرساخت‌های جاده‌ها و تأسیسات باید تطبیق داده شوند و مخازنی برای ذخیره‌سازی آب باران‌های بهاری و استفاده از آن در اواخر سال ایجاد شود.»

در ژانویه، اداره راه و ترابری امارات متحده عربی یگان جدیدی را برای کمک به مدیریت سیل در دوبی راه اندازی کرد.

منبع: بی بی سی

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد
  • سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟
  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل بی‌سابقه دبی شده است؟
  • آغاز ساخت یک مدرسه و افتتاح ۴ چمن مصنوعی در بهمئی
  • آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • سیل و طوفان امارات نتیجه بارورسازی ابرها بود؟ + عکس
  • دلیل سیلاب در شهر کویری دبی چه بود؟
  • سیل امارات و عمان را زیر آب برد + عکس