Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:39:02 GMT

تعطیلات و کرونا در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۶۰۴۷

تعطیلات و کرونا در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا تعطیلات برای همه ما واژه آشنایی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که تعطیلات را دوست نداشته باشد و برایش برنامه نریزد همه ما تقویم را ورق می‌زنیم و برای این روزهای تعطیل آرزوها و اتفاقات گوناگونی را متصور می‌شویم اما گاهی این پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تحت تأثیر عواملی قرار می‌گیرد عواملی که در اختیار ما نیست و هیچ نقشی در تعیین شدن آن‌ها نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
مثلاً همین کرونا وقتی که آمد شکل تعطیلات ما هم تغییر کرد تعطیلاتی که عمدتاً با مسافرت و دید و بازدید و دورهمی‌ها همراه بود با آمدن این ویروس منحوس حالت و نوعش تغییر کرد و این تغییر و این اتفاق ادامه پیدا کرد تا اینکه ۲ سال زندگی ما ایرانیان با کرونا و تعطیلاتمان با این شرایط معنای متفاوتی یافت معنایی که به ما یاد داد تعطیلات ما نمی‌تواند به مانند گذشته باشد و باید در آن یکسری پروتکل‌ها رعایت شود باید در خانه ماند، باید ماسک‌ زد، باید به دید و بازدید نرفت و هزاران باید دیگر که در اینجا نمی‌گنجد.
این روزها وقتی اخبار رسمی را گوش می‌کنیم و یا سایت‌های استانی را ورق می‌زنیم خبر تعطیلی ادارات و جاهای مختلف و یکسری اصناف را می‌شنویم تعطیلی که در شرایط کرونایی حالت دو سویه دارد و یک بعدش مساوی می‌شود با بی‌توجهی به شرایط و پروتکل‌ها و انجام دید و بازدیدها و در نهایت اتفاقاتی که نباید بیافتد و یک سوی دیگرش رعایت این پروتکل‌ها و در نهایت سلامتی  است. 
سیستان و بلوچستان هم که این روزها با آمارهای جورواجور و تصاعدی کرونایش علاوه بر مردم این استان توجه کل کشور را به خود جلب کرده در این تعطیلی‌های حالت‌های متفاوتی می‌تواند پیدا کند و مردم می‌توانند یکی از دو جهت را انتخاب کنند جهتی که آن‌ها را به سمت رعایت پروتکل‌ها و ماندن بیشتر در خانه و نداشتن دید و بازدید تشویق کند و جهت دیگری که آن‌ها را از همه این چیزها رها کند و به نابودی بکشاند، در این گزارش به میان مردم رفتیم تا از نزدیک بشنویم و ببینیم که چه می‌گویند و چه می‌اندیشند و نظرشان در رابطه با این تعطیلی‌ها و شرایط کرونایی چیست؟
 

مردم سیستان و بلوچستان چه می‌گویند

محمد علی کیخا مرد جوان زاهدانی در رابطه با تعطیلات و تاثیرش بر شرایط کرونایی گفت: کرونا که تمام نشده و این تعطیلات اگر با دید و بازدید همراه شود مطمئناً با آمارهای فزاینده ویروس کرونا در روزهای آینده استان روبرو خواهیم بود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان از این همه مرگ و میر کرونایی نجات پیدا کند باید همه ما رعایت کنیم و مهمترین و بهترین کاری که در این شرایط از دستمان برمی‌آید این است که به صورت فردی پروتکل‌ها را رعایت و به خانه همدیگر نرویم. 

حسنیه شهرکی بانوی زاهدانی است که در رابطه با تعطیلی‌ها و شرایط این روزهای سیستان و بلوچستان می‌گوید: با وجود اینکه ما از دیرباز در بین خانواده‌ها مراسم داشتیم برای عید قربان دور هم باشیم و مناسبت‌های خاص را بجا بیاوریم اما شرایط این روزهای استان این اجازه را به ما نداد که این کار را انجام دهیم و من خودم را مسوول می‌دانم که به حفظ سلامتی  جان آشنایان و دوستان بیندیشم و سعی کنم که بیشتر در خانه بمانم و حتی وقتی که تعطیل هست بهانه نشود که بخواهم رفت و آمد داشته باشم که منجر به کرونا خود یا عزیزانم شود. 
محمد اربابی مرد مسن دیگری است که در این رابطه می‌گوید: ما معمولاً در زمان‌های گذشته هر وقت که تعطیلی می‌شد سعی می‌کردیم که به شهرستانمان برویم یا دید و  بازید داشته باشیم و مهمانی بگیریم اما در این روزها خیلی مراعات می‌کنیم و هر کسی که می‌خواهد به منزل ما بیاید به او می‌گوییم که این دیدار را به زمان دیگری موکول کنند که شرایط کرونایی استان کمی بهتر شود و شاهد این اتفاقات ناشی از ویروس کرونا در منطقه  نباشیم.
عطیه شه بخش زن جوان زاهدان در رابطه می‌گوید: از زمانی که  کرونا آمده ما به طور کل تعطیلات نداشتیم و سعی کردیم که با رویدادهای جایگزین و تفریحاتی که کمترین آسیب را می‌تواند به خانواده بزند و ما را در معرض ابتلا به کرونا قرار ندهد این خلا را پر کنیم و امیدوارم که مردم در این تعطیلات خیلی مراعات و سعی کنند به خانه‌های همدیگر نروند و مهمانی نداشته باشند تا بتونیم خیلی زود از دست ویروس کرونا خلاص شویم و دیگر این آمارهای وحشتناک را نشنویم.

رعایت و همراهی مردم عامل جلوگیری از انتشار کرونا

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم همراهی و همکاری کامل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار کرونا داشته باشند زیرا اگر همه امکانات موجود در حد اعلا و استانداردهای جهانی نیز داشته باشیم در صورت عدم رعایت مردم موفقیت حاصل نخواهد شد.

احمدعلی موهبتی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد.

وی بیان کرد: در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ۱۰ شهرستان استان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر افزایش یافته اما متناسب نیست و از نظر اعتباری، امکانات و تجهیزات شرایط استاندارد را نداریم حتما اشکالاتی هم وجود دارد اما امروز در شرایط بحران زمان طرح بحث نیست و همه باید برای عبور از بحران دست به دست هم دهند.

موهبتی افزود: در یک شهرستان ۵۵ هزار نفری ۲ پزشک عمومی وجود دارد؛ مراکز بهداشت و درمانی داریم که خودرو ندارند و بین ۲ خانه بهداشت ما در استان یک‌هزارو ۲۵۰ کیلومتر فاصله بوده در عین حال بسیاری از پست‌های حوزه بهداشت و درمان استان خالی است.

وی ضمن تقدیر از علما و ائمه جماعتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: همه فرمانداران سطح استان اختیار دارند مساجدی را که در چنین شرایطی در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهشداشتی همراهی نمی‌کنند را پلمب کنند.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از همه مردم عزیز این استان درخواست می‌شود که توصیه‌های بهداشتی مقابله با ویروس منحوس کرونا را برای حفظ جان خود و عزیزانتان جدی بگیرید.
مولوی نذیر احمد سلامی افزود: متاسفانه ویروس جهش یافته کرونا وارد سیستان و بلوچستان شده و هر روز آمار مبتلایان و فوت شدگان این ویروس در استان رو به افزایش است.
وی تاکید کرد: مردم عزیز فکر نکنند که ابتلا به کرونا تنها برای دیگران است بلکه دیر یا زود به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سراغ همه می‌آید.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورت نبود ضرورت به بیرون از منزل نروید و اگر رفتید حتما ماسک داشته باشید و موارد بهداشتی را رعایت کنید.
وی تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که به این ملت رحم کند و آمار مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا کاهش یابد و این امر جز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق نخواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: همکاری مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون گسترده تنها راه ایمن‌سازی جامعه از همه‌گیری ویروس کرونا است.
قاسم میری علی آباد افزود: با توجه به ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها و به دنبال کاهش تردد بین شهری، در مراجعات بیماران ترومایی با کاهش خوبی روبرو شدیم و ثمره این کاهش بیشتر شدن فضای بستری بیماران کرونایی است.

توجه همیشگی به کرونا


کرونا تعطیلی و غیرتعطیلی نمی‌شناسد کرونا ایرانی و خارجی نمی‌شناسد وقتی بخواهد بیاید و مبتلا کند وقتی بخواهد درگیر کند و بمیراند چیزی نتواند جلوی آن را بگیرد اما ما هستیم که تصمیم می‌گیریم کرونا با زندگی ما چه کند ما هستیم که تصمیم می‌گیریم عزیزانمان مبتلا شوند یا نه ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چه رفتارهایی داشته باشیم که ما را در معرض ابتلا قرار می‌دهد یا نه؛ همه و همه به ما برمی‌گردد ما باید توجه داشته باشیم که تعطیلات و تعطیلی‌های این روزها و خیلی روزهای دیگری که کرونا هست برای تفریح یا برای بازدیدهای همگانی یا برای ارتباطات مستقیم رو در رو نیست بلکه شاید فرصتی است تا از روش‌های جایگزین و کارهای دیگر برای شادی روح‌مان استفاده کنیم و برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌مان تلاش کنیم، به امید روزی که کرونا از این سرزمین رخت بر بندد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان ویروس کرونا محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ویروس کرونا محدودیت های کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا محدودیت های کرونا پروتکل های بهداشتی سیستان و بلوچستان شرایط کرونایی دید و بازدید ویروس کرونا داشته باشیم تعطیلی ها پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی پیگیر وضعیت ‌سیل‌زدگان‌ سیستان‌ و بلوچستان شد

رئیس جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

به گزارش مشرق، ‌رئیس جمهور در گفت‌وگو با استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

‌استاندار سیستان و بلوچستان در این گفتگو گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدگی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان آن ارائه کرد.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • رئیسی پیگیر وضعیت ‌سیل‌زدگان‌ سیستان‌ و بلوچستان شد
  • پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور
  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها در سیستان وبلوچستان
  • استانداردسازی راه‌ها در سیستان و بلوچستان با جدیت و سرعت پیگیری شود
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در زاهدان برگزار شد
  • آخرین اخبار از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان
  • خسارت بارندگی شدید به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان
  • رابط مردمی سازی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان منصوب شد