Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:46:41 GMT

۴۰ باب اخلاقی در «مسیحا»

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۹۴۹۵

۴۰ باب اخلاقی در «مسیحا»

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، کتاب مسیحا نوشته مهدی مبشری توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

این کتاب که با قلمی عرفانی-اخلاقی نگاشته شده است در ۴۰ بابِ کوتاه تلاش دارد تا توجه مخاطب را به اهمیت رعایت اخلاق در حوزه های مختلف زندگی از امور روزمره ای چون خوردن و خوابیدن تا مفاهیم والاتری چون حریت، استغنا، دانستن قدر خویش، دعا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. معطوف دارد.

در توضیح آورده شده برای معرفی این کتاب می‌خوانیم:

گویی مسیحا زاده حالی خوش است.

جدالی در جبهه‌ای، منی در مقابل منی به زانو درآمده. غائله خوابیده…

حالا «قلم» سلطان این عرصه تنگ است: آری «دل»

درچهل سحر دل واژه به واژه تپیده.

نگاریدن آغاز شده

کبوتر دل پدری نامه می‌برد به بارگاه اندیشه پسری.

این آدم غریب فریب خورده را درمان تنها نهیب زدن خویش است به خویشتن.

مسیحا نود و دوبرگ است که لا به لای نی‌ها در نیستان اوفتاده…

«عباس لایق» این شریفِ وارسته، مرد پاک نهادی که بوی کلمه و بیت و غزل می‌دهد در مقدمه این نهیب نامه (مسیحا) نگاریده که:

«زبان (مهدی مبشری) زبان دل است. او کمتر در بند عبارت بوده است، گرچه عباراتی در جزر و مد دریاوارشان او را به بند کشیده‌اند و بلعیده اند.»

(مسیحا) نام فیروزه رنگی است که بر صفحه سپیدی برگ برگ روییده و ذوق و نگاه «فرزانه حیدری» است که تا ابد روی جلد این پند و نهیب نامه مانده است.

پدر دراین نهیب نامه از اتفاقات ساده و روزمره هر جانداری شروع می‌کند، قواعدی که میل آدم به انسان شدن آن‌ها را وضع کرده.

از خوردن و آشامیدن و گفتن و شنیدن آغاز می‌کند تا برسد به شجاعت و حیا و انصاف و حریت و حتی در بابی به خلوت آدم آنگاه که پناه می‌برد به آواز خواندن هم سر کشیده.

گاهی به جای گفتن، نوشتن شاید راه کوتاه‌تری برای رسیدن به فحوای کلام باشد.

انگار تاثیر قلم بیشتر از زبان است!

حضرت دوست در مصحف شریفش اینگونه سروده: «ن والقلم و ما یسطرون».

عباس لایق نویسنده، در مقدمه این نهیب نامه (مسیحا) نگاریده که «زبان (مهدی مبشری)  زبان دل است. او کمتر در بند عبارت بوده است، گرچه عباراتی در جزر و مد دریاوارشان اورا به بند کشیده اند و بلعیده اند».

در بخشی از این کتاب با عنوان «دهم؛ در باب حرمت» آمده است:

مسیحا! لحظه لحظه که می گذرد یا بر دانش تو افزوده می شود یا از عمر تو کاسته.

هرچه بیشتر بیاموزی و اندوخته کنی «حجب» در تو شکوفاتر می شود. حیا می کنی از هرگونه جسارت به همه اجزای عالم... هرچه محجوب‌تر و متواضع‌تر باشی خدا از دوستان و اولیای خود بیشتر بر سر راه تو می گمارد و بدان که بی دوست زیستن نتوان الا به هرزه.

میزان قدر و حرمت نگه داشتنِ هرکسی به اندازه فهم و دانش اوست از هر آدم و هر پدیده.

مسیحا! اول این که هر آدمی و هر حیوانی و هر موجودی و هر شی‌ای تاکید می‌کنم روی «هر» دارای حرمت است چون زاده حضرت حق است (ص.۲۸).

کتاب مسیحا نوشته مهدی مبشری در شمارگان ۸۰۰ نسخه و در ۹۲ صفحه به تازگی در اختیار علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

برچسب‌ها کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ تمدن نشان می‌دهد که چگونه انسان همواره مجبور بوده است که بین استفاده درست و نادرست از اکتشافات و علم یکی را انتخاب کند.

محمد شاپوری (دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه) در مقاله‌ای با عنوان «تقابل علم، اخلاق و اخلاق علمی» می‌نویسد این موضوع هیچ وقت به اندازه عصر حاضر مطرح نبوده است. در یک دوره کوتاه اکتشافات حیرت‌انگیزی انجام شده و در راستای اهداف کاربردی به کار گرفته شده است. در طول عمر بسیاری از ما، زندگی اجتماعی و اقتصادی بخش بزرگی از مردم جهان به وسیلە علوم کاربردی دگرگون شده است.

* ارتباط علم با کیفیت عمر انسان        

علم نه تنها عمر را طولانی کرده است بلکه کیفیت سپری کردن عمر را نیز عمق بخشیده است

از نظر این پژوهشگر دستاورد‌های علمی در جوامع بشری قابل ستایش است، موهبت‌هایی که اکنون برای جمع کثیری از مردم قابل استفاده و در دسترس است، تا چندی پیش فقط برای جمع اندکی در دسترس بود.

او می‌نویسد علم نه تنها عمر را طولانی کرده است بلکه کیفیت سپری کردن عمر را نیز عمق بخشیده است. موضوعات دانش، تجربه و تفریح که قبلا فقط برای عده اندکی در دسترس بود الان برای میلیون‌ها نفر در دسترس است. به وسیلە تأثیر علم است که امروز فرصت زندگی طولانی‌تر و پربارتری به یک انسان عادی داده می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی که به پیشینیانش داده شده بود.

* موهبت‌ها و مضرات علم نوین

به زعم این پژوهشگر انسان از موهبت‌های علم نوین نیز می‌تواند سوءاستفاده کند و صد البته که علوم نوین موهبت‌های بزرگتری به ارمغان آورده است، پس سوءاستفاده از آنها نیز می‌تواند بسیار فاجعه بارتر باشد.

او در ادامه می‌نویسد وسایل نقلیه موتوری تجارت را تسهیل می‌کند و لذت بی‌خطری را نصیب بسیاری از مردم می‌کند؛ اما هم او می‌تواند جاده‌ها را با اجساد و افراد در حال مرگ فرش کند. یا سینما ابزاری برای راهنمایی و سرگرمی است که پرونده جادویی را باز می‌کند، اما معمولا راهی برای نشر ابتذال و ارزش‌های نادرست هم می‌تواند باشد. فناوری بیسیم می‌‎تواند جهان را در لحظه به هم متصل کند، اما هم چنین می‌تواند ابزاری برای تبلیغ و پروپاگاندای دروغ باشد و ....

اخلاق مجموع‌های ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند

* بررسی اخلاق از دید علمی

از نظر این پژوهشگر اخلاق در گذشته موضوع مطالعه فیلسوفان و علمای علم اخلاق و پیامبران الهی بوده است و کمتر از حیث علمی واکاوی شده است. با توجه به افزایش انواع آسیب در حوزه‌های گوناگون پرداختن به حوزه اخلاق امری ضروری است و موجب بهبود زندگی اجتماعی می‌شود.

اخلاق مجموعه‌ای ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل‌ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند. وقتی دستوری از طرف حاکمیت، فرهنگ، حاکمیت فرهنگی، اجتماعی و یا دینی صادر می‌شود نوعی سختی در اجرای دستور متبادر به ذهن می‌شود.

 * مکاتب روابط اجتماعی/ اخلاق اجتماعی، اخلاق علمی، و اخلاق حرفه‌ای

به زعم شاپوری به طور کلی در بحث روابط اجتماعی پنج مکتب مطرح است که عبارتند از:

۱-    مطلق‌گرایی (Absolutism) معیار اخلاقی بودن را امری ذهنی تلقی می‌کنند و مطلقیات را یا از مذهب می‌گیرند و یا کلام.

۲-    نسبی‌گرایی(Relativism).

الف: فردگرایی (solipsism) معیار واقعیت را خود شخص تلقی می‌کنند؛ یعنی آن چه تنها من می‌فهمم درست است.

 ب: لذت‌گرایی (hedonism) معیارواقعیت را رضایت و لذت قرار می‌دهند. می‌تواند این لذت‌گرایی شخصی و یا جمعی (با راه‌ها و اهداف مشترک) باشد.

 ج: نسبی‌گرایی اجتماعی (Societal Relativism).

۳-    قراردادگرا‌ها (Conventionalist) معیار اخلاق را قرارداد‌های توافقی قرار می‌دهند.

 الف: گروه مارکسیست‌ها، و نه مارکسی‌ها: فهم خود از مارکس را به شکل مکتبی قرار می‌دهند.

 ب: اندام‌واره‌گرایان: انسان را برمبنای قیاس با طبیعت می‌سنجند.

۴-   علم‌گرایی واقع‌گرایانه (Realistic Scientimism) کشف داده‌های واقعی ما از واقعیت اجتماعی را درست تلقی می‌کنند.

الف: داروینیست‌ها: معیار تکامل طبیعی را اصل قرار می‌دهند.

 ب: بقای سازگارتر اسپنسر (Social Darvinism) بقای کسی که با طبیعت سازگارتر است را اصل قرار می‌دهند.

 ج: آسیب‌شناسی بهنجار (Break Down) رفتار همه‌گیر را اخلاق تلقی می‌کنند؛ چون همه انجام می‌دهند پس صحیح است.

۵-    علم‌گرایی انسان‌گرایانه (Human Scientimism) به جای این که به واقعیت تنها به مثابه واقعیت غیرانسانی توجه کنیم، به واقعیت اجتماعی هم کنشی آدمی روی کرده و می‌خواهیم بدانیم انسان در این وضعیت با چه معیار اخلاقی چه نقشی دارد و چگونه کنش خویش را بر می‌سازد؟

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اجرای اخلاقیات سخت است و رفتار اخلاقی نیازمند تلاش و کوشش است، چون طبیعت انسان در ابتدا اجتماعی نیست، و عشق و تمدن هیچ‌گاه آشتی نمی‌کنند، و اگر کوشش انسانی برساخته تفسیر و انتخاب او نباشد اخلاق به احکامی بالادستی و استبدادی تبدیل می‌شود. 

حرف آخر اینکه وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم باید سه وجه را از یکدیگر تفکیک کنیم: اخلاق اجتماعی، اخلاق علمی، و اخلاق حرفه‌ای. اخلاق اجتماعی شامل معیار‌های عام اخلاقی در قلمرو جامعه است که از آن به Moral تعبیر می‌شود. ولی اخلاق علمی، Ethics، ناظر به رفتار‌ها و الزامات هنجاری در امر علمی است و اخلاق حرفه‌ای معیار‌های اخلاق یک حرفه، صنف، شغل و نهاد و ... را شامل می‌شود.

از این منظر می‌توان برای علم ویژگی‌هایی قائل شد که یک عالم باید آن معیار‌های رفتاری مبتنی بر اخلاق را رعایت کند. این الزامات اخلاق موجب رشد و گسترش علم می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان