Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان آقایی گفت: برخلاف تصوری که وجود دارد بخش عمده‌ای از هنر مدرن و معاصر ایران ریشه در تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان دارد. احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر درخصوص چرایی تاسیس این موزه و نسبتش با هنر سنتی ایران به میزان گفت: در مجموع تحلیل‌های متفاوتی می‌شود دراین باره داشت. اما واقعیت این است که وقتی بخواهیم با زمان معاصر صحبت کنیم باید ادبیات گفتگو با زمانه معاصر را هم بلد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال وقتی ما وارد یک فضای جهانی می‌شویم باید ادبیات آن فضای جهانی را هم بلد باشیم. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که آن ادبیات جهانی باید ریشه در گذشته فرهنگی آن کشور داشته باشد.   وی ادامه داد: برخلاف تصوری که وجود دارد بخش عمده‌ای از هنر مدرن و معاصر ایران ریشه در تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان دارد. وقتی در سال هزار و سیصد و سی و دو دانشکده هنر‌های تزئینی شکل می‌گیرد اتفاقا برای این منظور بوده که دانشجویان هنر را با هنر‌های کاربردی کشور آشنا کند. چون آن زمان دانشکده هنر‌های زیبا کاملا هنر غربی را ترویج می‌کرده و دانشکده هنر‌های تزئینی وارد می‌شود تا این فضا تغییر کند. این مساله اتفاقا باعث شد تا مهمترین جنبش هنری معاصر ایران به نام جنبش سقاخانه شکل بگیرد. جنبش سقاخانه مبتنی بر باور‌های عرفی، دینی، آیینی و ملی ماست. یعنی این هنر به لحاظ فرم مدرن است، اما دارای درونمایه‌ای مذهبی و میهنی است. اتفاقا گرانترین هنر معاصر ما هم مربوط به آثار هنرمندان آن دوره است؛ بنابراین فرم هنری می‌تواند غربی باشد، اما باید ریشه در تاریخ فرهنگی کشور داشته باشد که بخش عمده هنر معاصر ما این ویژگی را دارد.   بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت موز‌ه‌ها در پیک پنجم کرونا
آقایی در پاسخ به اینکه چرا موزه هنر‌های معاصر که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شده بود به سرعت وظایف نهادی اش تغییر کرد و فعالیت هایش به حالت تعلیق در آمد گفت: زمانی که این موزه در ایران تاسیس شد واقعیت این است که ما شرایط مناسبی برای وجود هنر مدرن را نداشتیم. اگر بر اساس یک مطالعه کرونولوژیک بخواهیم حساب کنیم در حوزه فرهنگ عموما مردم ما هنوز درکی از هنر مدرن معاصر نداشتند. از طرفی برنامه‌های مدرنیته اجباری پهلوی اول باعث شده بود که نوع حرکت جامعه با نوع برنامه ریزی دولتمردان آن دوره همسو نباشد. وقتی درباره هنر مدرن در غرب بخواهیم صحبت کنیم و مثلا درمورد جنبش هنر امپرسیونیسم بحث کنیم این هنر که در خلا شکل نگرفته بلکه از پانصد سال قبل این سبک نقاشی دارای پشتوانه بوده است. در واقع اتفاقاتی که در دل رمانتیزم روی داده این سبک هنری را در غرب به وجود آورده است.   وی افزود: اما در کشور ما در دوره پهلوی اول این تصور وجود داشت که اگر قرار است کشور پیشرفت کند همه چیز باید مدرن شود. در آن دوره بیش از اینکه به ساختار‌ها اهمیت داده بشود به ظواهر مدرنیته اهمیت داده می‌شد. برای همین مسوولان آن دوره شروع کردند به وارد کردن نشانه‌های مدرنیته که بخشی از این تلاش در نوع پوشش و لباس مردم مثلا کت و شلوار و کلاه فرنگی ظاهر شد. به هرحال بخشی از این تلاش‌ها دارای مظاهر اجتماعی بود و بخش دیگری هم به مظاهر هنری مربوط می‌شد. مظاهر هنری هم بیشتر مربوط به وارد کردن هنر مدرن می‌شد. بر همین منوال شماری از جوانان برای تحصیل در رشته‌های هنری راهی اروپا شدند و بعد در بازگشت حامل هنر مدرن برای کشور شدند. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که آیا این هنر مدرنی که وارد شده بود با عقبه فرهنگی کشور هم سنخی داشته یا خیر.   انتهای پیام/ برچسب ها: احسان آقایی موزه هنرهای معاصر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: احسان آقایی موزه هنرهای معاصر هنر مدرن موزه هنر آن دوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کابینت های جدید

آشپزخانه مهم‌ترین قسمت خانه است و بر خلاف ادوار گذشته، دیگر تاریک و دود گرفته نیستند! آشپزخانه‌های امروزی شیک و مجلل‌اند و در مرکز توجه قرار دارند. بنابراین پر بیراه نیست اگر بخواهیم زیباترین مدل‌ از کابینت‌های جدید را بشناسیم و در آشپزخانه‌مان اجرا کنیم. در ادامه شما را با جدیدترین طرح‌های کابینت، که توسط مشتریان و طراحان به دفعات تکرار می‌شوند، آشنا می‌سازیم.

مدل‌های مختلف کابینت مدرن

پرتکرار ترین مدل کابینت آشپزخانه، کابینت سبک مدرن است. کابینت مدرن از ورق‌های ساده مانند، هایگلاس، ام دی اف، چوب طبیعی و ... ساخته می‌شود و پروسه ساخت نسبتا ساده‌ای دارد. این کابینت در هر فضایی می‌توان به کار برد. پلان آشپزخانه شما هر مدلی که باشد، کابینت سبک مدرن گزینه‌ی مناسبی برایش خواهد بود؛ این سبک ساده است و در همه رنگی نیز تولید می‌شود. انواع کابینت هایگلاس، کابینت استیل، کابینت ام دی اف، مدل‌های مختلف کابینت‌های بدون دستگیره، کابینت پلکانی و مواردی از این قبیل در سبک مدرن جای می‌گیرند. معمولا کابینت‌های سبک مدرن، قیمت اقتصادی‌ دارند و از بهترین گزینه‌ها برای پلان‌های کوچک، کم نور یا با دیوارهای زائد هستند.

کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

سبک کلاسیک همانطوری که نامش معرف حضورش است، برگرفته از مدل‌ها و المان‌های کلاسیک است. این سبک مجلل و باشکوه است و با انواع طرح‌ها و مدل‌های منبت تزیین و آرایش می‌شود. از متداول‌ترین متریالی که در سبک کلاسیک کاربرد گسترده‌ای دارد، کابینت وکیوم یا کابینت ممبران را می‌توان برشمرد. ممبران از ام دی اف خام با روکش PVC ساخته شده است و به دلیل آن که ورق پی وی سی به طور کامل با روش وکیوم بر روی آن کشیده می‌شود، با نام وکیوم نیز شناخته می‌شود. انواع طرح‌ها و مدل‌های کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک را می‌توانید با متریال ممبران و به قیمت مناسب‌تر از کابینت‌های چوبی سفارش دهید. سبک نئوکلاسیک کابینت ممبران، بیش از مدل‌های فاخر و کلاسیک آن سفارش داده می‌شود.

انواع کابینت‌های با کیفیت و رده بالا

آشپزخانه محلی پر رفت و آمد است که در معرض بیشترین آسیب محیطی نیز هست؛ به همین دلیل افراد بسیاری کار را یکسره می‌کنند و به دنبال کابینت‌هایی با کیفیت بالاتر و دوام بیشتر می‌روند که طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند. کابینت‌های طرح انزو، کابینت تمام چوب، کابینت روکش چوب و انواع کابینت رنگ این جمله متریال هستند. کابینت پلی اورتان و کابینت پولیشی دو مدل بسیار جذاب و بادوام از کابینت‌های رنگ هستند که به دلیل زیبایی و کیفیت حرف اول را مدل کابینت‌های رده اول می‌زنند. مغزی و پایه‌ی اصلی این کابینت‌ها، ام دی اف خام است که پس از حکاکی و ساخته شدن به طرح دلخواه، توسط رنگ‌های بادوام پوشش داده می‌شود. اگرچه پروسه‌ی تولید و رنگ‌آمیزی این کابینت‌ها کمی زمانبر و تخصصی است اما نتیجه بسیار جذاب و شگفت‌انگیز و فوق‌العاده پر دوام است.

کدام مدل کابینت برای آشپزخانه ما مناسب است؟

انتخاب کابینت آشپزخانه مستلزم در نظر گرفتن آیتم‌های متعددی است؛ هر چند رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی از کابینت آشپزخانه در سایت‌ها و پیج‌های مختلف دیده می‌شوند که هر کدام به نحوی دلبری می‌کنند، اما لزوما همان مدل‌ در آشپزخانه ما زیبا نخواهد بود! به عنوان مثال، یک کابینت نئوکلاسیک با رنگ سبز جذاب را در نظر بگیرید که با کانتر سنگ طبیعی و ظرفشویی توکار در یک پلان بزرگ و پر نور خودنمایی می‌کند؛ همین کابینت در یک پلان کوچک و فاقد پنجره باعث دلگیری فضا می‌شود و حس خفگی را به بیننده منتقل می‌کند. برای پلان‌های کوچک و نقلی و یا آشپزخانه‌هایی که نور کمی دارند، انواع مدل‌های کابینت مدرن ساده به رنگ‌های روشن و در صدر آن‌ها سفید براق بهترین گزینه هستند؛ نه یک کابینت سبز! هر چند که مدل سبز به تنهایی زیباتر باشد.

معمولا طراحان و کابینت‌سازان متخصص و حرفه‌ای با توجه به بودجه مشتری و فضای آشپزخانه بهترین گزینه را به مشتری پیشنهاد می‌دهند که ما نیز پیشنهاد می‌دهیم با دقت نظر بیشتری به توصیه‌هایشان گوش بسپارید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898718

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست
  • وزیر کشور: عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهبی ماست
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • معرفی کابینت های جدید
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • اثر زیبای احصایی در دوسالانه ونیز رونمایی شد
  • فرهنگ برهنگی از مظاهر جاهلیت مدرن/ با سخنرانی، معضل حجاب رفع نمی‌شود