Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-19@11:38:14 GMT

شرایط دلار و کالاهای اساسی در شرایط بن بست هسته ای

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۰۲۲۳

 قیمت کالاهای اساسی مثل روغن وشکر و شیر وگوشت ومرغ و ماست و چای و برنج  درایران با یک درنگ حالا دیگر کوتاه مدت خود را با افزایش قیمت دلار هماهنگ کرده وبه بالا کوچ  می کنند. بازار دیگری که از نوسان قیمت دلار تاثیر فوری تری می پذیرد بازار سهام است که میلیونها ایرانی درآن سرمایه گذاری هراس آوری را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که حسن روحانی خوش باورانه به روی کار آامدن یک دموکرات  در امریکا دل بسته بود و تصور می کرد با شکست ترامپ با شناب کافی تحریم ها برداشته می شوند اما بازی جوردیگری پیش رفت. حالا نیم سال است بایدن زمام امور کاخ سفید را در دست دارد و در حالی که شماری از تصمیم های ترامپ در باره مسایل جهانی ونیز اتحاد دوباره با اتحادیه اروپا را اتخاذ واجرایی کرده است درباره ایران هنوز فقط یک تصمیم گرفته و آن گفت وگوی غیر مستقیمبا ایران است.  

 سایت دیپلماسی ایرانی به نقل از انیسه بصیری تبریزی، پژوهشگر اندیشکده انگلیسی رویال یونایتد  نوشته است: به رغم تمایل ایالات متحده آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام، این اقدام چنان که می‌نماید آسان نیست چرا که شرایط، نسبت به زمان توافق اولیه، کاملا تغییر کرده است. هرچند با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری تازه ایران رسیدن به توافق ناممکن نیست، اما این انتخاب قطعا مسائل را پیچیده می‌کند. این پژوهشگر ادامه داده است :  دولت روحانی «انگیزه چندانی ندارد که آخرین ماه کاری خود را وقف دیپلماسی شتاب‌زده کند». هرگونه دستاورد سیاسی در کوتاه‌مدت ممکن نخواهد بود، چرا که انتخابات بعدی مجلس ایران سه سال بعد انجام خواهد شد. به گفته تبریزی، همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت تازه نسبت به توافقی که به ارث می‌برد کاملا متعهد باشد.به‌جز سیاست‌های داخلی ایران، موانع دیگری هم سر راه احیای برجام وجود دارد. یک مقام ارشد آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، نسبت به «اختلافات جدی» از جمله «گام‌های ضروری ایران برای بازگشت به تعهدات برجام، لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و مجموعه اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند»، هشدار داد.

وی نوشته است : بن‌بست موجود  بسیار خطرناک است، چرا که ایران مصمم است هم با پیشبرد مداوم برنامه هسته‌ای‌اش، که زمان دستیابی این کشور به دانش ساخت بمب را کاهش می‌دهد، و هم با تهدید به کاهش شفافیت در این فعالیت، اهرم‌سازی کند. ایران با اقداماتی نظیر حذف دوربین‌های نظارتی از سایت‌های هسته‌ای‌ یا محدود کردن دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این سایت‌ها، ظاهرا در پی خشمگین کردن آمریکاست، اما در واقع اعتمادزدایی می‌کند. مارک فیتزپاتریک، دیپلمات بازنشسته آمریکایی، که در شکل‌گیری سیاست منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا همکاری داشت، بی‌پرده و صریح می‌گوید: «ایران در حال بازی با آتش است».

این بن بست بدون چون وچرا بازار ارز را از خوش بینی وفور عرضه دور می کند و نتیجه آن افزایش قیمت دلار در شرایط تازه است که می تواند بازار سایرکالاها را نیز با شتاب به سوی افزایش تورم بکشاند. بازار سهام دراین وضعیت شاید اگر صادرات پتروشیمی وفولاد به همین شکل باقی بماند وضعیت بهتر اما با ریسک آتی بالا را تجربه می  کند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر کیلو گوشت قرمز دولتی ۲۹۹ هزار تومان در میادین میوه و تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، بازار این روزها شلوغ تر شده و مردم در حال خرید ایام نوروز و ماه مبارک رمضان هستند. افزایش هزینه‌ها بیشتر خریدها را به مایحتاج و ضروریات روزمره محدود کرده و خرید اقلام اساسی انجام می‌شود.

دولت سعی دارد با توزیع اقلام و واردات کالاهایی که کمبود در بازار دارد قیمت‌ها را تثبیت کند. در حال حاضر یکی از چالش‌های بازار کالاهای اساسی قیمت گوشت قرمز و صف‌های طولانی برای خرید گوشت دولتی است. به گفته قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، در حال حاضر با توجه به نیاز بازار روزانه به طور میانگین ۲۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور می‌شود و به زودی ثبات در بازار برقرار می‌شود. قیمت گوشت قرمز دولتی و عرضه شده در میادین و بازارهای میوه و تره بار هر کیلو ۲۹۹ هزار تومان بوده و این نرخ در بازار بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان متغیر است.

گفتنی است؛ هر کیلو گوشت منجمد گوساله ۳۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و در حال فروش است.

در بازار گوشت مرغ، قیمت‌ها بین ۷۸ تا ۸۷ هزار تومان در هر کیلو گرم است. حبوبات بسته بندی هم با قیمت‌های جدید در حال عرضه و فروش در فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌های سطح شهر است. بازار تخم مرغ آرام است و قیمت‌ها در چند هفته اخیر تغییری نداشته و هر شانه ۳۰ عددی بین ۸۵ تا ۱۲۰ هزار تومان (بسته به وزن) به فروش می‌رسد.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی در بسته بندی فروشگاهی می‌آید (تمام قیمت‌ها به هزار تومان است).

قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته
گوشت ران مرغ بسته بندی فروشگاهی (۱.۶ کیلو گرم) ۲۲۰.۸۰۰ -
گوشت گوسفند دولتی ۲۹۹ -
تن ماهی ۱۵۰ گرمی ۷۹.۹۰۰ ۷۹.۹۰۰
تخم مرغ (شانه ۳۰ عددی) ۱۱۶-۱۱۸.۶۵۰ ۱۱۲-۱۱۸.۶۵۰
شیر بطری کم چرب ۲۶ ۲۶
شیر بطری پر چرب ۲۷ ۲۷
پنیر سفید ۴۰۰ گرمی ۴۴.۴۰۰ ۴۴.۴۰۰
کره ۵۰ گرمی ۱۸.۵۰۰ ۱۸.۵۰۰
ماست پر چرب (دو کیلویی) ۶۵ ۶۵
خامه ۲۰۰ گرمی ۳۲.۵۰۰ ۳۲.۵۰۰
شکر (یک کیلو گرم) -فله‌ای و بسته بندی ۳۴-۳۵ ۳۴-۳۵
قند (۷۰۰ گرم) ۳۲.۵۰۰ ۳۲.۵۰۰
برنج طارم شمشاد (هر کیلو گرم) ۶۹ ۶۹
گوشت چرخ کرده دولتی (یک کیلو گرم) ۲۵۹ ۲۵۹
ماکارونی ۵۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۱۹ ۱۹
ماکارونی ۷۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۲۷ ۲۷
رب گوجه فرنگی (قوطی ۸۰۰ گرمی) ۵۴.۹۵۰ ۵۴.۹۵۰
روغن نیمه جامد ۴ کیلویی ۲۶۱.۷۰۰ ۲۶۱.۷۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (سرخ کردنی) ۹۱.۹۰۰ ۹۱.۹۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۸ لیتری (پخت و پز) ۹۷.۹۰۰ ۹۷.۹۰۰
نخود (۹۰۰ گرم) ۱۰۱.۹۰۰ ۱۰۱.۹۰۰
لپه (۹۰۰ گرم) ۱۰۴.۹۰۰ ۸۴.۹۰۰
عدس (۹۰۰ گرم) ۹۴.۹۰۰ ۹۴.۹۰۰
لوبیاچیتی (۹۰۰ گرم) ۱۳۳.۹۰۰ ۱۲۲.۹۰۰
لوبیا قرمز (۹۰۰ گرم) ۱۱۸.۹۰۰ ۱۱۸.۹۰۰
لوبیا سفید (۹۰۰ گرم) - ۱۱۴
کد خبر 6056993 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۶۷ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در شهرستان فارسان
  • فرماندار اسلامشهر: تامین کالاهای اساسی مردم در تعطیلات نوروز ضروری است
  • استمرار توزیع کالاهای اساسی در بازار لرستان
  • برنامه‌ریزی در تامین کالاهای اساسی کشور متناسب با تحولات جهانی
  • برنامه‌ریزی تأمین کالاهای اساسی با توجه به تحولات جهانی
  • هر کیلو گوشت قرمز دولتی ۲۹۹ هزار تومان در میادین میوه و تره بار
  • مشکلی در تأمین و توزیع کالاهای اساسی در کردستان وجود ندارد
  • نظارت بر بازار آذربایجان غربی در روزهای پایانی سال تشدید شود
  • توزیع کالاهای اساسی شب عید در ۱۱ نمایشگاه فروش بهاره و ۶۰ غرفه توزیع در سطح آذربایجان شرقی
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار ارز فریز شد