Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-19@04:54:10 GMT

طراحی سیستم نمک‌زدایی نفت در جهاد دانشگاهی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۰۶۲۹

طراحی سیستم نمک‌زدایی نفت در جهاد دانشگاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ علیرضا غلامی مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت و یکی از محققان جوان جهاددانشگاهی که مدیریت پروژه طراحی و ساخت سیستم نمک زدایی الکترواستاتیکی نفت در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت را برعهده دارد در رابطه با این پروژه گفت: طرح فناورانه نمک‌زدایی از نفت خام را که در حضور رهبر انقلاب معرفی کردم از سال ۱۳۹۰ مراحل تحقیقات اولیهٔ آن شروع شد؛ پس از سپری شدن تحقیقات اولیه شبیه‌سازی‌های مختلفی از جنبه‌های گوناگون مهندسی بر روی موضوع صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس با انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمک مالی این معاونت موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و به ساخت یک سیمولاتور نمک‌زدایی در ابعاد کارگاهی منتهی شد.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به این که ساخت موفقیت‌آمیز این سیمولاتور راه را برای حضور جهاددانشگاهی در عرصهٔ صنعت بیش از پیش باز کرد، افزود: با تلاش‌های بسیار و بر مبنای توانمندی ایجاد شده پروژهٔ فرآورش پیش ساخته در میدان نفتی مشترک غرب کارون به جهاددانشگاهی واگذار شد.

وی در رابطه با ضرورت اجرای این طرح در کشور توسط جهاددانشگاهی اظهار کرد: پیر شدن چاه‌های نفت ایران سبب شده است که آب و نمک همراه نفت افزایش یابد، بنابراین نمک‌زدایی از نفت خام علاوه بر آنکه برای صادرات نفت امری ضروری است برای جلوگیری از خوردگی در تجهیزات پایین‌دستی نفت هم بسیار مهم و حیاتی است.

غلامی به مشکلات و موانع پیش روی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مانع عدم اعتماد صنعت به دانش و فناوری بومی شده است. همچنین ممکن است برخی از مقاومت‌ها برای استفاده از محصول داخلی مربوط به منتفع شدن مادی برخی افراد از خرید خارج باشد.

این پژوهشگر ادامه داد: برای عبور از این مشکلات اول قوانین حمایت از تولید داخل که البته در سال‌های اخیر حرکت خوبی در این زمینه صورت گرفته است باید ادامه یابد. دوم باید مشوق‌هایی برای مدیران و شرکت‌های کارفرمایی که ریسک استفاده از دانش و فناوری بومی را می‌پذیرند در نظر گرفته شود. سوم با استفاده از صنعت بیمه ریسک استفاده از دانش و فناوری بومی باید کاملا پوشش داده شود. چهارم برای مجموعه‌های فناور نظیر جهاددانشگاهی یک کرسی در بخش‌های تصمیم گیر در صنایع مهم نظیر صنعت نفت اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی درباره زمان اتمام این طرح تصریح کرد: پس از ساخت موفقیت‌آمیز یک نمونه صنعتی می‌توان گفت که این طرح فناورانه به بلوغ کامل خود رسیده است. پس از آن باید در زمینهٔ بازاریابی این طرح چه در داخل کشور و چه در منطقه تلاش‌های منطقی و اصولی انجام شود.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت درپاسخ به این سوال که به نظر شما شرایط فعالیت، اعتماد و باور به جوانان در جهاددانشگاهی چگونه است، گفت: جهاددانشگاهی علم و صنعت در طول این سالیانی که بنده در آن فعالیت دارم بسیاری از فعالیت‌های مهم خود را به جوانان واگذار کرده است و نتایج بسیار خوب و خیره کننده‌ای را کسب نموده است.

وی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی در حل مشکلات کشور بیان کرد: جهاددانشگاهی خیلی بیشتر از این می‌تواند در بخش‌های مختلف و در حل مشکلات کشور نقش داشته باشد و باید توانمندی‌های آن معرفی شود.

انتهای پیام/

اسماعیل والی کد خبر: 1104084 برچسب‌ها جهاد علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جهاد علمی جهاددانشگاهی علم و صنعت نمک زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌گذاری برای راه‌اندازی خط تولید ۳ محصول فناورانه در سال آینده

ایسنا/سمنان رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از هدف‌گذاری این نهاد برای راه‌اندازی خط تولید سه محصول فناورانه در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

علی منصفی‌راد امروز (۲۷ اسفند ماه) در نشست پایان سال اعضای جهاد دانشگاهی استان سمنان، اظهار کرد: با تلاش محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان سمنان، ضمن دستیابی به دانش فنی و ثبت اختراع، نمونه اولیه هر سه محصول فناورانه و دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ در استان سمنان تولید شده است. در سال جدید، خط تولید این سه محصول فناورانه در استان راه‌اندازی خواهد شد.


وی ادامه داد: امسال اولین کود گرانوله آهسته رهش هفت جزیی دنیا و کشور شامل مواد معدنی و ارگانیک، مالچ معدنی زیست سازگار و زئوتیمول افزودنی خوراک دام توسط محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان سمنان ثبت اختراع و نمونه اولیه آنها تولید شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان اظهار کرد: کود گرانوله که برای اولین بار در جهان، فرموله شده شامل چند ماده معدنی و آلی است که تمام مواد اولیه آن در داخل استان تأمین می‌شود.

وی گفت: بعد از تولید نمونه اولیه، فرآیند ثبت اختراع و آنالیز طرح انجام و طرح در موسسه آب و خاک کشور مطرح می‌شود و مجوز تولید انبوه این محصول صادر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این مجوز تا پایان سال صادر و زمینه برای تولید انبوه و ایجاد خط تولید در سال ۱۴۰۳ فراهم شود.

منصفی‌راد بیان کرد: با ایجاد خط تولید این محصول، زمینه اشتغال ۳۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در استان فراهم خواهد شد.

او توضیح داد: یک جزء از هفت جزء این کود حیوانی و هر شش جزء دیگر مواد معدنی است. کود گرانل آهسته رهش به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان و حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک تولید شده است. جدید بودن این محصول در دنیا و قابلیت صنعتی شدن آن توسط پارک علم و فناوری استان سمنان و اداره مالکیت‌های فکری و معنوی کشور تایید شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی استان سمنان توانستند به دانش فنی تولید مالچ معدنی زیست سازگار با هدف تثبیت خاک و کنترل ریزگردها دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه درپی گسترش بیشتر ریزگردها در سال‌های اخیر در کشور، مسؤولان، پژوهشگران و محققان راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این پدیده مطرح می‌کنند، اظهار کرد: گرچه مالچ‌پاشی مزایای خاص خود را دارد، اما باید در نظر داشت که مهم‌ترین مسأله در کاربرد مالچ این است که این ماده به‌عنوان افزودنی برای خاک نباید مشکل ‌تازه‌ای را چه برای میکروارگانیسم‌ها یا برای گیاهان یا انسان‌ها ایجاد کند.

وی تأکید کرد: با تلاش پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ دستیابی به دانش فنی و تولید محصول فناورانه زئوتیمول (افزودنی خوراک دام) میسر شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان در توضیح این محصول فناورانه، گفت: بخش وسیعی از نهاده‌های دامی آلوده به سموم قارچی است، حدود ۸۸ درصد نهاده‌های دامی بررسی‌شده در سراسر جهان حاوی حداقل یکی از سموم قارچی است. بارزترین اثرهای منفی این سموم بر عملکرد دام‌ها عبارتند از کاهش بهره‌وری اقتصادی، سقط جنین، سرکوب سیستم ایمنی و عمده‌ترین روش‌های مقابله با این اثرها نیز استفاده از جاذب‌های معدنی در راستای حذف اثرهای منفی سموم قارچی است.

وی همچنین اضافه کرد: فرآوری پوست سبز پسته و تولید خوراک دام و رونمایی از محصول جدید با عنوان نانوکامپوزیت بایومیمتیک (زیست الهام) بر پایه گرافن به‌عنوان ماده اولیه برای تولید تاندون که طرح اولیه آن با همکاری پروفسور سیفعلیان، دانشمند برتر حوزه بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی جهان انجام شد، از دیگر محصولات و طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای توسعه اشتغال
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای اشتغال‌زایی در کشور
  • افشای «جدی‌ترین» حمله سایبری به مراکز دانشگاهی رژیم صهیونیستی
  • هدف‌گذاری برای راه‌اندازی خط تولید ۳ محصول فناورانه دراستان سمنان
  • گام‌های موثر جهاد دانشگاهی برای رفع نیازهای کشور
  • نگاهی به دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی درسالی که گذشت
  • هدف‌گذاری برای راه‌اندازی خط تولید ۳ محصول فناورانه در سال آینده
  • توسعه همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)
  • فراخوان ثبت‌نام «طرح ملی باشگاه‌های مطالعه دانشجویان سریر»
  • استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای یاری‌رسانی به مجلس