Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکوری اظهار کرد: دانش آموزان در زمان انتخاب رشته باید باور‌هایی داشته باشند، یعنی مهارت‌ها و تخصص‌های خود را نسبت به آن افزایش دهند تا بعد از ورود به رشته مورد نظرشان رضایت بالایی داشته باشند و بتوانند شغل مورد نظرشان را با درآمد بسیار بالا به دست آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بخش اصلی بیکاری دانش آموختگان مربوط به این موضوع است که آن‌ها در زمان انتخاب رشته به علایق و توانمندی‌های خود برای کسب مهارت‌ها توجه نکرده اند و بعد از ورود به آن نتوانسته اند تخصص شان را بالا ببرند، به همین علت بعد از فارغ التحصیلی مهارت خوبی برای ورود به بازار کار کسب نکرده اند.

نقی زاده تصریح کرد: داوطلبان بعد از کسب رتبه، محدوده انتخاب رشته دارند که باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های پیرامون و علاقه و توانمندی‌های خودشان متناسب با رشته‌ها به انتخاب دست بزنند که استفاده از دانش مشاوران و تجربه فارغ التحصیلان رشته‌های مورد علاقه داوطلبان راهکار خوبی است، اما گفتنی است که هیچ فردی نمی‌تواند بهتر از خود داوطلب و خانواده او رشته مورد نظر را متناسب با توانمندی هایش انتخاب کند؛ چرا که شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح و مناسب خواهد بود.

آسان‌تر شدن استفاده از ابزار‌های آموزش مجازی برای قشر دانشگاهی

علی اکبر صفوی رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجربه وزارت علوم از برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های مجازی اظهار کرد: کارگاه‌های آموزشی متعددی را برای دانشگاه‌های مختلف کشور به منظور ارتقای کیفیت آموزش‌های مجازی برگزار کرده ایم.

او افزود: کارگاه‌های آموزشی را در چند بعد کلاس‌های عملی و نحوه برگزاری آزمون‌های پایانی به شیوه مجازی برای استادان دانشگاه‌های مختلف برگزار کرده ایم تا آن‌ها بتوانند با شیوه صحیح مدیریت آموزش‌ها آشنا شوند.

صفوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت علوم که همواره با آن چالش دارد شامل نحوه برگزاری دروس عملی و آزمون‌های پایانی می‌شود.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعتبار مدارک دانشگاهی و فعالیت‌ها به آزمون‌های پایانی است که معضل مجازی برگزار کردن آن‌ها همواره در دانشگاه‌های جهان وجود دارد.

صفوی بیان کرد: برخی از کشور‌ها راحت‌تر با مسئله مجازی برگزار کردن آزمون‌های پایان ترم کنار می‌آیند. برای مثال، بیشترین سهم نمره را به پروژه و ارزشیابی طول ترم اختصاص می‌دهند و به اینصورت بخشی را هم به صورت امتحانات شفاهی یا تصویری انجام می‌دهند.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دو ترم بعد یعنی در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰_۱۴۰۱ عملا استادان می‌پرسند که ارزشیابی‌ها را تبدیل به چند مرحله کنند؟ که در اینصورت لازم است تا تعدادی امتحان در طول ترم گرفته شود، بخشی را پروژه دهند و سوالات شفاهی بپرسند یا سوالات آنلاین بگیرند که این امر در بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت روال انجام می‌شود.

صفوی اضافه کرد: با انجام این کار‌ها درصد ارزشیابی‌های طول ترم افزایش یافته و حرفه ای‌تر عمل شده است، از آن جایی که برخی کلاس‌ها دارای تعداد زیادی دانشجوست؛ بنابراین نمی‌توان از همه افراد سوال پرسید و باید تک تک در این زمینه عمل شود؛ بنابراین شاید در این زمینه به صورت کلی از همه افراد سوال پرسیده نشود.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی دانشگاه‌ها این مصوبه را ابلاغ کرده اند که آزمون‌های پایانی باید یک سوم نمره را داشته باشند و مابقی آزمون‌ها به روش‌های مختلف کار کلاسی، پروژه و ... در طول ترم انجام شود تا نمره پایانی تنها به امتحانات پایان ترم محدود نشود.

صفوی افزود: به نظر می‌آید که تمامی قشر دانشگاهی نحوه استفاده بهتر از این ابزار‌ها را یادگرفته اند. همچنین صرف اینکه چالش‌های قطعی برق و چالش‌های اینترنتی همواره وجود دارند؛ بنابراین معمولا استادان با استفاده از انعطاف پذیری‌های خاص خود توانسته اند با این معضلات کنار بیایند، یعنی برای آن‌ها شرایط دومی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم برقرار می‌شود.

برنامه وزارت علوم برای بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است.

او افزود: در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است. از سوی دیگر به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیاز‌های گسترده‌ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

سیف تصریح کرد: بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ کردن شرایط کشور، برنامه‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور فرآهم آید. فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامه‌ای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی هم افزا، موجود نبوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام بخشیدن به اقدامات، برنامه‌ای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.

سیف ادامه داد: بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات
و فناوری اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صالحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داده است. در همین راستا علاوه بر انعقاد تفاهمنامه همکاری با ستاد کل نیرو‌های مسلح به منظور تشویق دانشجویان به گذراندن دوره‌های مهارتی، ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی و اشتغال زایی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در نظام آموزش عالی کشور عدم توازن در تأمین نیروی انسانی متخصص و نیاز‌های کشور و اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است. بر همین اساس و با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی تخصصی‌تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب وکار‌ها بر پایه‌ی فناوری‌های پیشرفته و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری ضروری است.

سیف گفت: مراکز هدایت شغلی و دفاتر کاریابی با هدف کاهش هزینه مبادله ناشی از استخدام نیروی کار برای بنگاه و کاهش هزینه کاریابی برای جویندگان کار تاسیس شده اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید کرد: در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تفاهم نامه همکاری مشترک با ستاد کل نیرو‌های مسلح با اهداف ارتقاء توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای مشمولین دانش آموخته
دانشگاهی، بهره مندی از دانش آموختگان دارای مهارت به عنوان کارکنان وظیفه مأمور در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا شد.

تکامل علم و فناوری در گرو کارگروه صندوق‌های پژوهش

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص روند تشکیل کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری اظهار کرد: این کارگروه در راستای هدایت و پیشبرد اهداف حوزه علم و فناوری در کشور شکل گرفته که امیدواریم همه اعضا نیز در دوره بعد هم با کوله‌باری از تجربیات خوب به پیشبرد امور کمک کنند.

وزیر علوم رضایت کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری از عملکرد این حوزه را حاصل حضور، تلاش، همفکری، اظهارنظر و دخالت‌های عالمانه دکتر وحدت دبیر کارگروه و سایر اعضا اعلام کرد و افزود: در این مجموعه، جوانان مطلع و با تجربه‌ای حضور دارند که نسل‌های پایین‌تر را در حوزه‌های علم و فناوری تقویت می‌کنند و همه ارکان کشور با حضور نیروهای جوان تلاشگر و مطلع، بهتر از پیش به جلو خواهند رفت.

غلامی گفت: حتماً در آینده همکاران ما در وزارت علوم به این کارگروه به عنوان کارگروهی که در اثرگذاری تلاش‌های علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف مؤثر بوده است، نگاه می‌کنند، چرا که ما شاهد تأثیر کارگروه و حمایت صندوق‌های پژوهش و فناوری در بخش علم و فناوری هستیم.

او تصریح کرد: برای اینکه به تکامل علم و فناوری در جامعه برسیم، باید کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری را به عنوان یکی از مسیرهای تحقق ایده‌ها و آرمان‌های این حوزه و پاسخ به نقدهایی که وجود دارد، تلقی کنیم.

تحصیل نیمی از دانشجویان آموزش عالی در حوزه انسانی

علی میرزایی مدیر اجرایی دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جشنواره فارابی اظهار کرد: در بخش داخلی جشنواره فارابی از میان ۱۵ اثر علمی، ۴۴۵۸ اثر دریافت کرده ایم.

او افزود: در بخش بین المللی جشنواره فارابی ۲۸۱ اثر کسب کرده ایم که در بخش داخلی از میان بزرگسالان ۱۱ اثر را منتخب اعلام کرده ایم و ۸ اثر را در بخش جوان مورد تقدیر قرار دادیم.

میرزایی تصریح کرد: در بخش بین الملل هم ۷ برگزیده از کشور‌های ایتالیا، افغانستان، بلژیک، آلمان، پاکستان، روسیه و تاجیکستان داشتیم.

مدیر اجرایی دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ادامه داد: در مجموع ۲۷ اثر و شخصیت در دوازدهمین جشنواره فارابی مورد تقدیر واقع شدند.

میرزایی تاکید کرد: سخن از تعارض علم و ثروت نیست، بلکه از علمی است که در مسیر صحیح خود بتواند به ثروت برای جامعه و عالم منجر شود، اما این مسیر برای علوم انسانی بسیار دشوار است و ضمن آنکه بخش‌هایی از آن از این مزیت برخوردار است، اما پاره‌ای دیگر به اقتضاء مسئولیت رهایی بخشی و انتقادی خود مسیر روشنگری را پیشه خود ساخته و کارکردی دیگر دارد. کارکردی که در کنار وجه کاربردی علوم انسانی مکمل، مقوم و مصحح هم هستند.

مدیر اجرایی دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ادامه داد: سرمایه‌ای که متاسفانه در کلیت آن و در سطح کلان با چالش‌های جدی روبرو شده است و نیاز به توجه جدی و بازسازی و ترمیم دارد.

او گفت: بخش آموزش، آموزش عالی، علم و فناوری جامعه ما به یمن تلاش‌های صورت گرفته مجموعه مکمل و قابل احترام و دفاعی را به وجود آورده است که آگاهی بخشی و توانمندسازی مردان و زنان سرزمین ما را در کارنامه ارزشمند خود دارد و به اذعان پژوهش‌های متقن ملی معلمان و استادان قابل اعتمادترین افراد و مدرسه و دانشگاه مهم‌ترین نهاد‌های تخصصی دارای سرمایه اجتماعی هستند.

میرزایی بیان کرد: از میان فراگیران و دانشجویان آموزش عالی ما نیمی مربوط به حوزه علوم انسانی است و تولیدات علمی زیادی که در این حوزه بیشمار هستند سالانه در جشنواره بین المللی فارابی از طریق فراخوان عمومی و در وجه تکمیلی آن از طریق دریافت آثار دانشگاهی و مراکز پژوهشی، انجمن‌های علمی و ناشران معتبر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم زمان در بخش بین الملل نیز آثار ایران شناسان و اسلام شناسان برجسته در کشور‌های جهان مورد شناسایی و بررسی می‌شود. در برخی از حوزه‌ها نمی‌توان کار را به‌صورت انفرادی انجام داد و در این کارها به‌صورت اشتراکی با وزارت علوم همکاری می‌کنیم. همچنین کارگاه‌های آموزشی، تهیه و تدوین و ویرایش کتاب از فعالیت‌های دیگر است.

۳۷ اثر علمی برگزیده جشنواره بین المللی فارابی شدند

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد: جشنواره بین المللی فارابی مختص رشته علوم انسانی و تحقیقات است.

او افزود: جشنواره در دو سطح داخلی و بین المللی برگزار خواهد شد که به لحاظ سنی هم در دو سطح پژوهشگران جوان و بزرگسالان اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حدود ۴۸۰۰ اثر دریافت کرده ایم که آن‌ها در یک پروسه ۴ مرحله‌ای بعد از پالایش‌های اولیه در اختیار محققان و استادان برجسته برای داوری قرار می‌گیرند و بعد از آن مجدد در گروه علمی مربوطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در نهایت در شورای علمی اسامی برگزیدگان و شایستگان بررسی نهایی می‌شوند و سپس معرفی خواهند شد.

غفاری گفت: ۱۵ گروه علمی در جشنواره بین المللی فارابی حضور داشتند که در هر گروه میزان و حجم آثار متفاوت بوده است، اما در مجموع ۳۷ اثر برگزیده را برای دوازدهمین دوره جشنواره داشته ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز در جهانی به سر می‌بریم که انتظار می‌رود علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت‌دهنده و هدایتگر داشته و پاسخ‌گوی معضلات پرشتاب و چالش‌های نوظهور جهانی باشد.

غفاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها با اتکا به توان و نبوغ جوانان نخبه این مرز و بوم، به پیشرفت‌های چشمگیری درحوزه علوم انسانی دست یافته است. البته کارکرد‌ها و جایگاه پژوهشی علوم انسانی، باید به‌صورت شایسته‌تری شناخته شوند.

او گفت: دولت تدبیر و امید با اهمیت فراوان به علوم انسانی، همواره کوشید علوم انسانی و توسعه علم و دانش را مورد حمایت قرار داده و شرایط را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم سازد. اکنون قدرت علمی کشور که با اهتمام جامعه دانشگاهی در زمینه‌های گوناگون حاصل شده است، عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جهانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآوری کرد: کشور ما در مقطع کنونی نیز همچنان با فرصت‌ها و تهدید‌های جدید و جدی روبروست و پرواضح است که در چنین شرایطی، مسئولیت خطیری برعهده اندیشمندان و دانشمندان حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی قرار دارد و باید جامعه را در فهم درست موقعیت حاضر و مسائل پیش‌روی و نیز راه‌های گذر از مشکلات و معضلات بیش از پیش یاری کنند.

احتمال حضوری شدن کلاس‌های کارشناسی از مهر کم است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون دانشجویان و استادان اظهار کرد: مطابق هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشته ایم، تقاضا کرده ایم تا واکسیناسیون جامعه علمی را در دستور کار قرار دهند و این موضوع از ظرف وزارت بهداشت پذیرفته شد.

او افزود: با هماهنگی‌های وزارت بهداشت و پذیرایی که در زمینه واکسیناسیون استادان و دانشجویان داشته اند، باید گفت که واکسیناسیون دانشگاهیان، اساتید، کارکنان، دانشجویان (به تربیت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سپس جوان‌تر ها) انجام شود.

غلامی تصریح کرد:از آن جایی که اجرایی شدن واکسیناسیون دانشجویان مبتنی بر فراهم شدن امکانات واکسیناسیون است؛ بنابراین امیدوار هستیم که در مرداد ماه مطابق وعده‌های وزارت بهداشت واکسیناسیون انجام شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: منتظر هستیم تا شرایط برای واکسیناسیون جامعه علمی در وزارت بهداشت آماده شود و زمان بندی واکسیناسیون تحت نظر وزارت بهداشت است و امیدواریم که واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان و کارکنان تا مهر ماه فراهم شود تا بتوانند در مهر ماه حضوری در دانشگاه‌ها فعالیت کنند و گروه بعدی هم نهایتا تا نیم سال دوم تحصیلی واکسینه شوند.

غلامی درباره حضوری شدن کلاس‌ها از مهر بیان کرد: اگر واکسیناسیون انجام شود، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلاس‌ها را به صورت حضوری و برای دانشجویان کارشناسی به قبل هم پیش بینی ما این است که احتمال حضوری خیلی کم باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم انتخاب رشته دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه صندوق های پژوهش و فناوری کارگروه صندوق های پژوهش آزمون های پایانی آزمون های پایان جشنواره فارابی وزارت بهداشت علم و فناوری علوم انسانی توانمندی ها انتخاب رشته دانشگاه ها آموزش عالی فعالیت ها انجام شود وزیر علوم آزمون ها حوزه ها کلاس ها طول ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

معاون مدیرکل اداره‌ پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: پس از ۲ سال وقفه سیزدهمین دوره جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» با همکاری وزارت علوم و حضور فعالان این حوزه، به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مجتبی صفری در نشست با خبرنگاران، اظهار داشت: مهم‌ترین فایده‌ نشریات دانشجویی، تمرین کار گروهی است، این کار متفاوت از هر کار گروهی است که در انجمن‌های علمی و دیگر تشکلات انجام می‌شود، این موضوع که در نشریات، حول یک ایده و ایدئولوژی، افراد جمع می‌شوند و می‌نویسند، بسیار حائز ارزش است.

وی افزود: یکی از رسالت‌های نشریات دانشجویی، توضیح اطلاعات صریح و آگاهی‌بخشی به قشر دانشجو است، باید برای قلم، اصالتی قائل بود و نباید آن را درگیر حاشیه‌ها کرد، هم‌چنین باید مصرف کننده را به خوبی در نظر گرفت و بر آن مبنی نوشت.

معاون مدیرکل اداره‌ پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد : فرصت تعامل دانشجویان با جامعه در طول عملکرد مثبت یک نشریه اتفاق می‌افتد و باید از ظرفیت نشریات در دانشگاه استفاده کرد.

وی گفت: بخش زیادی از نشریات دانشگاهی، حقوقی هستند، بنابراین تقویت نشریات دانشجویی و پرداختن به آنها، یک عملکرد دوسربرد است، زیرا انجمن‌های علمی هم‌ در این راستا تقویت می‌شوند.

صفری با تاکید بر اینکه جشنواره‌ تیتر 13 یک رسالت ویژه‌‌ دارد عنوان کرد: نشریات دانشجویی، نقطه‌ عطفی ایجاد خواهد کرد، امید می رود که با برگزاری این جشنواره، سال پر رونقی در نشریات داشته باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار داشت: انتقال معنا به مخاطب یا با زبان گفتار و یا به زبان نوشتار صورت می‌گیرد که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، کسانی که در حوزه‌ نشریات فعال هستند و دست به قلم دارند، زبانشان‌ زبان نوشتار است، لذا اقتضای خاص خودش را دارد،

محمد علی وطن دوست افزود: ما افزون بر رویکرد توصیفی، نیاز به رویکرد نوینی به نام رویکرد حل مسئله داریم، بنابراین توصیه ما به نشریات دانشجویی این است که فعالیت‌های خود را با رویکرد حل مسئله و تحلیلی جلو ببرند، زیرا رویکرد تحلیلی، ناظر به آینده، بروز، کارآمد، مسئله محور و ناقد است.

معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد : هرکدام از فعالین انجمن‌ها، نشریات و تشکلات، اولویتش را حل مسائل دانشگاه قرار دهد، از حمایت ویژه‌ی ما برخوردار خواهد شد.

منتظمی، دبیر این جشنواره نیز اظهار داشت: جشنواره‌ تیتر با شورای سیاست‌گذاری کلید خورد، شورای سیاست‌گذاری متشکل است از معاونت فرهنگی، دو وزارت‌خانه‌ علوم و بهداشت، مدیرکل فرهنگی و پشتیبانی، دبیر جشنواره و دو نفر از افراد حقیقی که انتخاب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: ما در ابتدا، فراخوان زدیم و آثار دانشجویان به دبیرخانه رسید و بعد از آن داوری در دو مرحله انجام شد بنابراین در مرحله‌ اول، 100 داور انتخاب و هر اثر 2 بار مورد داوری قرار گرفت و در مرحله‌ دوم، داوری حساس‌تر شد و از چهره‌های سرشناس حوزه‌ رسانه‌ دعوت ‌کردیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی عنوان کرد: در این جشنواره، اول از آثار برتر تقدیر می‌شود تا فعالین نشریات، یکدیگر را بشناسند و در آخر، آثار برتر جشنواره‌ تیتر در رسانه‌های معتبر منتشر خواهد شد.

گفتنی است، بیش از چهار هزار نشریه دانشجویی در کشور زیر نظر دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت می‌کنند که سیزدهمین دوره جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» پس از دو سال وقفه با همکاری وزارت علوم و بهداشت و فعالان این حوزه از 15 تا 18 اردیبهشت در مشهد مقدس به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار می شود.

متقاضیان سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر 13» تا 30 آذر ماه 1402 فرصت داشتند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند، آثار رسیده در دی ماه توسط هیئت داوران بررسی شد و حال  این جشنواره با شعار «برای ایران بنویسیم» برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه نشریات دانشجویی، نشست کارشناسان نشریات دانشگاه ها و برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان از جمله برنامه های محوری این جشنواره بوده و در پایان از آثار برتر شرکت کننده در جشنواره شد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • کنکور ۱۴۰۳ شروع شد | نتایج اولیه در این تاریخ منتشر می‌شود
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی
  • چهارمین جشنواره پژواک بین المللی می شود
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی