Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدارحم امیری زاده روز جمعه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جهادکشاورزی سوخت و نهاده کشاورزی در اختیار شالیکاران قرار نداده و حتی قدمی برای بیمه کردن محصول آنان که هم اکنون در معرض خطر قطع آب نیز قرار دارند بر نداشته است. 

وی گفت:برخی کشاورزان شالی کار خوزستانی امسال برخلاف مصوبه ستاد خشکسالی استان بخشی از اراضی خود را به کشت شلتوک اختصاص دادند و ما هم تلاش کردیم در حد توان آنان را از کشت برنج منصرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیری زاده افزود:نشست‌های متعددی برگزار و آموزش های لازم به کشاورزان ارائه شد ضمن آنکه با بزرگان و ریش سفیدان نشست هایی در خصوص کشت نکردن شلتوک برگزار شد ولی آنچه اتفاق افتاد مورد رضایت ما نبود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اعلام آمار کشت شلتوک در تابستان امسال از سوی سازمان آب و برق خوزستان به میزان 90 هزار هکتار را نادرست بیان کرد و افزود: امسال بر خلاف خواست جهادکشاورزی ، حدود ۶۵هزار هکتار شلتوک به صورت غیرمجاز کشت شده است.

وی با انتقاد از کسانی که جهادکشاورزی استان را مقصر اصلی در کشت برنج در تابستان امسال قلمداد کرده اند گفت:جهادکشاورزی هیچ گونه اهرم اجرایی برای ممانعت از کشت غیرمجاز در دست ندارد و فقط می تواند به کشاورزی پیشنهاد الگوی کشت را بدهد و آنان نیز الزامی به انجام آن نیز ندارند.

وی گفت: جهادکشاورزی همواره مدافع کشاورز و تولیدکننده بوده ولی درقضیه کشت غیرمجاز برنج از کشاورزان حمایت نکرد و تاکنون هیچ گونه نهاده‌ای در اختیار آنان قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: در ۲ سال اخیر که مجوز کشت شلتوک به کشاورزان داده شد حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع استان به کشت این محصول اختصاص یافت ولی آنچه امسال اتفاق افتاده کشت حدود ۶۵هزار هکتاری شلتوک است.

کارشناسان بخش آب سازمان آب و برق خوزستان کشت برنج در خوزستان را با توجه به آب بر بودن این محصول ، تبخیر زیاد و بازدهی کم ، منطقی و به مصلحت نمی‌دانند و کشت این محصول را در مناطقی از گیلان و مازندران که بالای یک هزار میلیمتر بارندگی در سال دارند مجاز و اقتصادی تلقی می کنند.

اجرایی شدن الگوی کشت در ۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:درتابستان امسال ۲۰هزار هکتار از ارازی کشاورزی این استان مطابق با الگوی پیشنهادی جهاد کشاورزی زیرکشت رفت.

وی افزود:برنامه کشت تابستانه امسال به علت تنش آبی و کمبود آب ناشی از خشکسالی و کاهش نزولات جوی ، ۸۸هزارهکتار تعریف شد ولی برای مصرف بهینه آب الگوی کشت تابستانه برای محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند به کشاورزان پیشنهاد شد.

وی گفت:تابستان امسال ۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت محصولاتی نظیر کنجد ، لوبیا ، شبدر، ماش و برخی محصولات کم آب رفت ولی انتظار داشتیم ولی انتظارداشتیم بیشتر کشاورزان به الگوی کشت پیشنهادی ما به علت کمبود آب تمکین کنند ولی به هر دلیل عملی نشد.

تابستان پارسال حدود ۳۵۰هزار هکتار برای خوزستان تعریف شد ولی اردیبهشت ماه امسال برابر مصوبه ستاد خشکسالی استان ، این میزان به یک چهارم کاهش یافت.

برچسب‌ها کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی برنج خوزستان پروندهٔ خبری تلاش ها برای رفع تنش آبی در خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی برنج خوزستان تابستان امسال الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر افزایش مشارکت مردم خوزستان در جهت ارتقاء تولیدات کشاورزی استان، اظهار کرد: امید است با شیوه‌های نوین و تشکل‌های جدید، مردم در راستای دستیابی به اهداف موردنظر بخش کشاورزی کمک شایانی داشته باشند.

مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان علاوه بر نفت و گاز در بخش کشاورزی از پتانسیل‌های فراوانی برخوردار است، افزود: خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و دارای تالاب‌های متعدد از جمله تالاب شادگان با ۵۶۰ هزار هکتار و تالاب هورالعظیم با ۱۲۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به وجود ۱.۳ میلیون هکتار اراضی بیابانی و شن‌زار در خوزستان بیان کرد: این استان ۳۰۰ هزار هکتار شن‌زار، ۲ میلیون هکتار مرتع و یک میلیون هکتار جنگل دارد.

نبی پور عنوان کرد: حدود یک میلیون هکتار از اراضی خوزستان سال گذشته به کشت محصولات اختصاص یافت و برای کشت تابستانه نیز الگوی کشت برای حدود ۳۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب پشت سد‌های خوزستان وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل در کشاورزی استفاده کرد.

نبی‌پور بر لزوم مدیریت زمین، زمان، آب، بکارگیری تحقیقات، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی استان بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم به درستی از این تشکل‌ها و نیروی مردمی در تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای تحقق شعار سال، ادامه داد: برای استفاده بهینه از نیرو‌ها زراعت و کشت یک میلیون هکتار در نظر گرفته شده و توسعه کشت سویا، نخیلات، گیاهان دارویی، تکمیل گلخانه‌های نیمه‌تمام، تکمیل صنایع تکمیلی و توسعه باغات در اراضی کشاورزی، لایروبی انهار در حوزه آب و خاک، توسعه آبیاری تحت فشار و تسطیح اراضی مدنظر است.

دیگر خبرها

  • هماهنگی‌های لازم برای برداشت گندم در بخش سعدآباد انجام شد
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند
  • استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی
  • بالغ‌ بر ۶۰ هزار اصله نهال در جوین غرس شد