Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

در حالی که مذاکرات راهبردی میان آمریکا و عراق در جریان است، گمانه زنی ها زیادی پیرامون آینده روابط میان دو کشور و به ویژه مسئله ماندن یا رفتن نیروهای آمریکایی از عراق مطرح شده است.

در همین راستا، روز پنجشنبه هیئت عراقی به سرپرستی قاسم العراجی، مشاور امنیت ملی، با  مارا کارلین مسئول مسائل بین‌المللی در پنتاگون ملاقات کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی پنتاگون هدف مذاکرات را به طور کلی "همکاری‌های نظامی درازمدت" بین دو کشور اعلام کرده است. اما برخی منابع می‌گویند که موضوع اصلی، خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال پنج‌شنبه شب در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ارشد عراقی و آمریکایی قصد دارند به‌زودی بیانیه‌ای مشترک صادر کنند که طی آن بر خروج نیروهای «رزمی» آمریکا از خاک عراق تا پایان سال جاری میلادی تأکید خواهد شد.

وال استریت ژورنال در عین حال مدعی شد که قرار است در بیانیه مشترک مقامات ارشد بغداد و واشنگتن تأکید شود عراق همچنان به حضور نظامیان آمریکایی برای کمک به نیروهای عراقی در مبارزه با گروه تروریستی داعش نیاز دارد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در همین خصوص به وال استریت ژورنال گفت: «ما نیازی به نیروهای رزمی بیشتر نداریم، زیرا ما چنین نیروهایی را در اختیار داریم. چیزی که ما به آن نیازمندیم، چیست؟ ما به همکاری در زمینه اطلاعات نیاز داریم. ما برای آموزش نیروها به کمک نیازمندیم. ما به نیروهایی نیاز داریم که در هوا به ما کمک کنند.»

خروج نیروهای رزمی به معنای پایان حضور نظامی آمریکا در عراق نیست

نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع نوشت، پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.

پولیتیکو به نقل از این افراد نوشت، در برنامه‌ای که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، بحث خروج از خاک عراق مطرح نیست بلکه شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.

به گفته این افراد، بخشی از نظامیان آمریکایی، به فراهم کردن حمایت لجستیک و مشاوره به نیروهای عراقی خواهند پرداخت و نیروی هوایی، اطلاعاتی و تجسسی به منظور آنچه مبارزه با داعش نامیدند، در خاک عراق باقی خواهند ماند.

پولیتیکو نوشت، بیانیه اعلام این تغییر رویکرد حضور آمریکا در عراق، نتیجه مذاکرات راهبردی مقامات عراقی و آمریکایی طی چند سال اخیر است. بر این اساس، نیروهای آمریکایی که شمار رسمی آن‌ها حدود ۲۵۰۰ نفر است تغییر چندانی نخواهد کرد بلکه نیروهای رزمی با نیروهایی جایگزین می‌شوند که بر مأموریت مستشاری تمرکز خواهند داشت.

دستور کار سفر الکاظمی به واشنگتن

الشرق الاوسط سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به آمریکا که از فردا شنبه آغاز می شود, تعیین کننده دانست.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در گزارشی درباره سفر نخست وزیر عراق به آمریکا نوشت: مصطفی الکاظمی پس از عبدالله دوم پادشاه اردن، دومین مسئول عربی است که با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در واشنگتن دیدار می کند.

به نوشته الشرق الاوسط، یک منبع نزدیک به دفتر نخست وزیر عراق در مصاحبه با این روزنامه، گفت: پرونده هایی را که قرار است الکاظمی با بایدن و دیگر مقامات آمریکایی بررسی کند, بسیار مهم دانست و افزود: هیئت همراه نخست وزیر عراق 100 درصد فنی است زیرا تمام توجه الکاظمی بر گفتگوی استراتژیک بین عراق و آمریکا متمرکز شده است. حضور فرماندهان نظامی در هیئت همراه نخست وزیر عراق در سفر به آمریکا نشان می دهد که اهتمام وی پرونده امنیتی و تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق است.

از دیگر پرونده های مهم در گفتگوهای دو طرف, پرونده برق عراق است، چه از نظر جذب سرمایه گذاری و گفتگو با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و چه از نظر تسویه بدهی عراق به ایران با توجه به تحریم های بین المللی ضد این کشور.

جو بایدن در طول هشت سال دولت باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا, مسئول پرونده عراق بود. وی همچنین مبتکر طرح مشهور تقسیم عراق به سه کشور سنی, شیعی و کرد است.

مصطفی الکاظمی در پی این است که پرونده روابط عراق و آمریکا را به گونه ای قطعی و نهایی کند که مجالی برای درگیری ها و اختلافات در این مورد باقی نگذارد این در حالی است که کمتر از سه ماه تا انتخابات پارلمانی در عراق باقی است.

عراقی ها چه می گویند؟

«مازن الزیدی» نویسنده و روزنامه نگار عراقی نیز در واکنش به گفتگوهای راهبردی واشنگتن و بغداد اظهار داشت، مذاکره کننده ای که کشورش را نمی شناسد و ما هم به او اعتماد نداریم. گفتگوی راهبردی دروغی است که نتیجه آن شکل گیری کمیته به اصطلاح فنی است که قصد دارد تا برنامه زمان بندی شده خروج نیروهای آمریکایی را بررسی کند. این یعنی اینکه برنامه مشخصی برای این امر وجود ندارد و عراق موضع مشخصی درخصوص پایگاه‌های آمریکایی ها ندارد. ضمن اینکه تضمینی هم برای عدم نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا و دست نزدن به اقدامات تروریستی علیه عراقی ها وجود ندارد.

«صباح العکیلی» کارشناس امنیتی عراق نیز معتقد است که دور سوم مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن نشان داد که به دلیل عدم تعیین جدول زمان بندی اخراج آمریکایی‌ها روشن است که ایالات متحده در خروج از عراق جدی نیست. علاوه بر آن «فواد حسین» وزیر خارجه کشور به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده به لزوم بیرون رفتن آمریکایی ها از کشور باور ندارد.

بنابراین بسیاری از کارشناسان درباره پروژه جدید آمریکا جهت تثبیت حضور نظامی خود در خاک عراق هشدار می‌دهند و نسبت به نتیجه مذاکرات راهبردی در بیرون راندن نیروهای واشنگتن خوشبین نیستند. بر همین اساس تعدادی از گروه‌های حشد شعبی نسبت به نتایج این گفت‌وگوها ابراز نگرانی کرده‌اند و هشدار داده‌اند در صورتی که در نتیجه این گفت‌وگوها، موعد مشخصی برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق اعلام نشود، اقدام‌های نظام علیه نظامیان واشنگتن را ازسر خواهند گرفت.

«هادی العامری»، رئیس ‌ائتلاف «فتح» عراق، با انتشار بیانیه‌ای، از هیئت عراقی مذاکره‌کننده با آمریکا خواست، با تحقق بخشیدن به حق حاکمیت ملی، به حضور بیگانگان در عراق پایان دهند. او اعلام کرد: با آغاز دور سوم مذاکرات عراق و آمریکا، از تیم شجاع و غیور مذاکره‌کننده عراقی، انتظار داریم به طور کامل به حق حاکمیت ملی تحقق بخشند و با تعیین جدول زمان‌بندی روشن و مشخص و کوتاه‌مدت، برای خروج نیرو‌های مسلح خارجی و سیطره مجدد نیرو‌های امنیتی بر پایگاه‌های هوایی عراق در عین الاسد و حریر، به حضور بیگانگان به طور کامل پایان دهند.

«منصور البعیجی» عضومستقل پارلمان عراق نیز در این زمینه از تیم عراقی در این مذاکرات خواست تا یک قدم عقب نشینی نکرده و اولویت بغداد در این مذاکرات، باید اخراج نیروهای بیگانه و عدم حضور آنها در کشور باشد.

آنگونه که پیداست موضوع اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق اصلی ترین خواسته نمایندگان و مردم این کشور در گفتگوهای راهبردی با آمریکاست و تا زمانی که این امر محقق نشود، حتی اگر تیم عراقی موفق به کسب هر دستاوردی هم شود، باز هم از نظر عراقی‌ها تا زمانی که نظامیان واشنگتن در عراق هستند، ثمری نخواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بحران آب طالبان موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان اعتراضات 1400 خوزستان آمریکا عراق مذاکرات راهبردی خروج نیروها بحران آب طالبان موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان اعتراضات 1400 خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۴۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است

وزیر کشور عراق از سیطره نیروهای این کشور بر پایگاه‌های مرزی تروریست‌های تجزیه‌طلب خبر داد.

به گزارش مشرق، عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق امروز-شنبه- در اظهاراتی گفت: اجازه نمی‌دهیم که حزب کارگران کردستان دلیلی برای هدف قرار دادن خاک عراق باشد.

وی در گفت‌وگو با شبکه العربیه تاکید کرد: نیروهای عراقی کنترل پایگاه‌های مرزی که تحت سلطه نیروهای مخالف ایران(تروریست‌های تجزیه‌طلب) بودند را در دست گرفتند.

وزیر کشور عراق همچنین با اشاره به اینکه سلاح اکنون در انحصار دولت است خاطرنشان کرد که روند ثبت سلاح سبک و خرید سلاح سنگین آغاز شده است.

پیش از این «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گلایه سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق تا کنون به صورت کامل از سوی بغداد اجرایی نشده است، گفت: در سفر اخیری که مشاور امنیت ملی عراق به تهران داشت و مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز وی را همراهی می‌کرد در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق رایزنی و گفت‌وگو شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده در ارتباط با اجرای این توافق به طرف ایرانی ارائه کرد و در این خصوص رایزنی و گفت‌وگو انجام شد.

وی با بیان اینکه همچنین طرف ایرانی نیز یافته‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کرد تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط عراقی با همکاری مقام‌های اقلیم کردستان عراق تا الان گام‌های موثری را در مسیر اجرای توافقنامه مذکور و استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقر گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی داشته و گزارش آن را به طرف ایرانی ارائه کرده است.

این دیپلمات ارشد در ادامه گفت: کمیته مشترکی نیز در این خصوص شکل گرفته است که البته از قبل کمیته مشترک داشتیم و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان عراق از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات دوستانه، برادرانه و سازنده بین ایران و عراق و همکاری‌های خوب از سوی اقلیم کردستان عراق گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود و همانطور که اشاره کردم این موضوع در چارچوب کار کمیته مشترک ادامه دارد و ما انتظار داریم که دولت عراق به تعهدات و مسئولیت‌های خود مبتنی بر روابط برادرانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد عمل کند.

پیش‌تر سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار خود با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن تشکر از پیگیری و دستور قاطع دولت عراق برای خلع سلاح و دور کردن گروه‌های مسلح ضدانقلاب گفت: انتظار می‌رود تکمیل فرایند خلع سلاح‌های این گروه‌ها با جدیت پیگیری شود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • درخواست نیجر از آمریکا برای ارائه یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خود از منطقه آگادز
  • سندرز: سیاست خارجی آمریکا نیازمند انقلاب است
  • نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود
  • اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»
  • عراق باید از اهرم‌های فشار خود علیه ترکیه استفاده کند
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد
  • نیجر روابط نظامی خود را با آمریکا لغو می‌کند
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق
  • عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است