Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@05:11:16 GMT

خودداری ورزشکاران از رویارویی با رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۴۹۵۷

خودداری ورزشکاران از رویارویی با رژیم صهیونیستی

خودداری ورزشکاران از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی که به مثابه نفرت جهانی از اسرائیل و جلوگیری از مشروعیت سازی برای این رژیم تلقی می شود به کابوسی برای تل آویو تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، «فتحی نورین» بازیکن جودو الجزایری روز پنجشنبه به منظور ابراز همبستگی با فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از شرکت در رقابتهای المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو انصراف داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحی نورین برای قرار نگرفتن مقابل توهار بوتبول ورزشکار اسرائیلی در دور دوم مسابقات، اعلام کرد که از مسابقات المپیک در وزن ۷۳ کیلوگرم در حضور در مسابقات المپیک انصراف داد. وی پنجشنبه در تلویزیون الجزایر اعلام کرد که تصمیم گرفته در المپیک حضور نیابد تا مجبور نشود در یک قسمت از جدول با حریف اسرائیلی روبرو شود.

این جودوکار سرشناس الجزایری یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود اما انتخاب کرد صدای مردم فلسطین باشد و در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی به میدان نرود. این اقدام جودوکار الجزایری در فضای مجازی با استقبال زیاد کاربران مواجه شد و بسیاری از فتحی نورین تقدیر و تشکر کردند.

اگرچه رژیم صهیونیستی از همان آغاز روابط عادی سازی در سطح امنیتی و ساختار سیاسی با برخی کشورهای عربی به ویژه مصر، اردن و عربستان سعودی عادی سازی را آغاز کرد اما به این باور رسید که پنهان نگاه داشتن چنین روابطی نمی‌تواند به مشروعیت سازی برای رژیم در بین افکار عمومی جهان و کاهش نفرت عمومی از اقدامات رژیم صهیونیستی منجر شود. به ویژه اینکه این روابط در در سطح محرمانه و سری باقی می ماند. دایره تاثیرگذاری آن در ساختار سیاسی و امنیتی کشورهای عربی محدود می‌شد.

از این رو در سال های گذشته به ویژه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ که معمار اصلی طرح‌های شتابزده معامله قرن و الحاق کرانه باختری و همچنین رسمی شدن عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب بود، موضوع مشروعیت سازی برای رژیم صهیونیستی از طریق علنی کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدت گرفت.

یک افزایش آگاهی و درک در میان ورزشکاران و همچنین نویسندگان عرب در سطح فرهنگی برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد شده است همان طور که در موضوع جنگ ۱۲ روزه غزه تعدادی از نویسندگان عرب که به جشنواره های دبی دعوت شده بودن از شرکت در این جشنواره ها انصراف دادند اگرچه کشورهایی که پیشگام عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شدند از عمق تاریخی پیشینه‌های اقتدار ملی و پشتوانه های مردمی برخوردار نبودند، اما آغاز و آزمایش و خطای خوبی برای آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بود.

امارات متحده عربی، قطر و بحرین شروع خوبی برای عادی سازی علنی رژیم صهیونیستی بود چرا که این کشورها ندای عمق عربیت و نه حتی اسلامی بودند و از طرفی احتمال کوچکترین مقاومت از سوی این جوامع به دلیل ترکیب جمعیتی و نوع ساختار سیاسی آنها وجود نداشت.

اسرائیلی‌ها به غیر از سطح امنیتی و سیاسی یک مسیر آسان تر برای مشروعیت سازی در بین افکار عمومی و کاستن از نفرت جهانی از اسرائیل را آغاز کردند. یک مورد برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری و گردشگری در امارات و چندین کشور عربی و ارتباطات بین آنها و رژیم صهیونیستی بود.

مورد دیگر فراهم کردن زمینه برای حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی در میادین ورزشی عربی بود که در سال‌های گذشته در حضور جودوکاران اسرائیلی در امارات و اسب سواران آنها در قطر برجسته شد.

به ویژه زمانی که وزیر ورزش رژیم صهیونیستی که پیشتر وزیر گردشگری بود با حضور در مراسم قهرمانی ورزشکاران جودو در حال نواخته شدن سرود رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی اقدام به یک مانور تبلیغاتی کرد. وی هنگام نواخته شدن سرود رژیم صهیونیستی گریه کرد تا احساسات افکار عمومی را برانگیزد.

تصور بر این بود که این حرکت و شتابزدگی در فرایندهای سیاسی برای رسمی شدن و علنی شدن عادی سازی با رژیم صهیونیستی به اندازه کافی بتواند از فشار و نفرت از اسرائیل بکاهد و زمینه تعاطف و همدردی رژیم صهیونیستی با جهان عرب را آغاز کند.

اما چندین حرکت بعد از این اتفاقات رخ داد که نشان داد همچنان اگر چه ساختار رسمی و امنیتی کشورهای عربی به دنبال فرایند عادی سازی با رژیم صهیونیستی هستند اما ملت‌های عربی و مسلمان حاضر نیستند به این موضوع تن دهند.

چندین ورزشکار عرب و مسلمان به ویژه برخی از ورزشکارانی که ساختار سیاسی و حکومت های آنها با رژیم صهیونیستی دارای چنین ارتباطی بودند در اقدامی بی نظیر از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی انصراف دادند و این موضوع برای اسرائیل بسیار سخت گران تمام شد.

موضوع اخیر خودداری ورزشکار الجزایری از رویارویی با ورزشکار رژیم صهیونیستی بود که می توان آن را به عنوان یک مقاومت ورزشی یاد کرد. اقدامی که به افزایش نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی می‌انجامد.

البته تاریخ کشورهای اسلامی و عربی کم نیست از ورزشکارانی که در عرصه های مختلف در برابر رژیم صهیونیستی و اقدامات آن ایستادند. بازیکنانی مانند ابوتریکه در زمان جنگ ۲۸ روزه غزه روی پیراهن خود مقاومت غزه را به تصویر کشیده بود.

همین موضوع را در عرصه عادی سازی فرهنگی در امارات می توان مشاهده کرد و به ویژه اینکه اسرائیلی ها در سال‌های گذشته تلاش کردند از امارات یک قطب برای تبدیل به مرکزیت جشنواره های فرهنگی و ادبی با رویکرد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مشروعیت سازی برای آن بهره گیرند.

همانطور که در فرایند کشور سازی در منطقه تلاش کردند تا با تقویت مالی و سیاسی برخی کشورها مانند امارات و قطر که از عمق عربیت و اسلامی و پیشینه تاریخی و مولفه های تشکیل دهنده یک ملت عربی اسلامی برخوردار نیستند، بهره‌برداری‌های لازم را انجام دهند و در وهله های مهم سیاسی از آنها استفاده کنند.

بنابراین با کمک به آمریکایی ها یک تقسیم نقش میان کشورهای عربی ایجاد شد تا بتوانند در شرایط خاص ماموریت‌های ویژه و متفاوت اما همراستایی را انجام دهند. این نکته مهم است که رژیم صهیونیستی درست از همان نقطه‌ای قصد دارد برای خود مشروعیت سازی کند که سالها جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد در برابر آن بایستد.

نقطه‌ای که یکی از اولویت های ورزشی تهران عدم رویارویی برای مقابله با ورزشکاران رژیم صهیونیستی در میادین مختلف بود. هرچند این رویکردهای انسانی و منصفانه جمهوری اسلامی با فشار اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای عربی مواجه شد تا جایی که به سمت تحریم برخی شاخه های ورزشی ایران روی آوردند.

در همان زمان گفته می‌شد که موضوع ورزش یک موضوع غیر سیاسی است و نباید چنین موضوعاتی در آن قرار گیرد این پرسش مطرح می‌شود که چرا رژیم صهیونیستی دقیقاً از همین نقطه برای مشروعیت سازی و آماده کردن افکار عمومی برای عادی سازی و علنی کردن آن بهره می گیرد.

به هرحال وقایع در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که یک افزایش آگاهی و درک در میان ورزشکاران و همچنین نویسندگان عرب در سطح فرهنگی برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد شده است همان طور که در موضوع جنگ ۱۲ روزه غزه تعدادی از نویسندگان عرب که به جشنواره های دبی دعوت شده بودن از شرکت در این جشنواره ها انصراف دادند.

به نظر می رسد خودداری ورزشکاران جهان عرب و مسلمان بدون در نظر گرفتن سلیقه های سیاسی و رویکردهای مذهبی مسیری است که از چندین سال گذشته آغاز شده است و در ماه‌های گذشته به اوج خود رسیده است و قطعاً یک چالش جدید برای رژیم صهیونیستی خواهد بود که تلاش می‌کند بعد از چندین دهه بحران بی هویتی و تاریخی و چالش‌های داخلی جامعه صهیونیستی هم برای این جامعه اعتماد به نفس تولید کند و هم مشروعیت سازی نماید.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو الجزایر رژیم صهیونیستی المپیک ۲۰۲۰ توکیو عادی سازی روابط با اسرائیل فلسطین ورزشکاران رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی مشروعیت سازی رژیم صهیونیستی سال های گذشته خودداری ورزشکار عادی سازی روابط نویسندگان عرب ساختار سیاسی کشورهای عربی افکار عمومی جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۴۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده و مورخ صهیونیست: حماس به شکست اسرائیل نزدیک شده است

یک نویسنده صهیونیست نوشت که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به شکست اشغالگران نزدیک است زیرا این حمله در غزه مربوط به این نمی‌شود که چه کسی افراد بیشتری را می‌کشد بلکه به این مربوط می‌شود که چه کسی به اهداف سیاسی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش ایسنا، یووال نوح هراری، نویسنده و مورخ صهیونیست تاکید کرد: اهداف سیاسی حماس کاملا مشخص است و برخی از آنها قبلاً محقق شده‌اند، در حالی که اهداف سیاسی اسرائیل «مبهم و ناموجود» هستند.

وی در مقاله‌ای که در روزنامه «یدیعوت آحارنوت» منتشر شده، گفت: بدون چشم‌انداز سیاسی حماس ما را شکست خواهد داد.

این نویسنده اسرائیلی همچنین گفت در جنگ میان اشغالگران و حماس چه کسی پیروز می‌شود؟ در جنگ، پیروز لزوماً کسی نیست که افراد بیشتری را بکشد، اسیر بیشتری بگیرد، خانه‌های بیشتری را ویران کند یا زمین‌های بیشتری را اشغال کند. پیروز آن طرفی است که اهداف سیاسی‌اش محقق شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در همه نبردها پیروز شویم، اما در این جنگ شکست خواهیم خورد. اهداف حماس کاملاً واضح است. هدف کوتاه مدت حماس در هفتم اکتبر از بین بردن توافق میان اسرائیل و عربستان بود که حماس آن را متوقف کرد.

هراری گفت وقتی صحبت از ممانعت از توافق میان رژیم صهیونیستی و عربستان و از بین بردن هر فرصتی برای صلح آینده و عادی‌سازی روابط بین یهودیان و اعراب به میان می‌آید، حماس نه‌تنها به پیروزی بسیار نزدیک شده است بلکه در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه امیدوار بود به دست آورده است.

وی اظهار کرد: یهودستیزی در حال افزایش است، در حالی که جایگاه بین‌المللی اسرائیل در سطح بی‌سابقه‌ای پایین است، حتی در میان دموکرات‌های غربی که سال‌ها دوست ما بوده‌اند. حماس هر روزی که فلسطینی‌ها در غزه کشته می‌شوند یا گرسنه می‌مانند، یک قدم دیگر به سمت پیروزی برمی‌دارد.

هراری گفت جنگ غزه باعث می‌شود که نسل‌های آینده هیچ توافق صلح یا عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و جهان عرب را منعقد نکنند. مستندسازی از جنایت‌های غزه بیشترین آسیب ممکن را به اسرائیل وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون مشخص کردن اهداف سیاسی این جنگ را به راه انداخته است. حتی اگر اسرائیل موفق شود حماس را خلع سلاح کند، این یک دستاورد نظامی است و نه یک هدف سیاسی.

هراری گفت: اگر اسرائیل موفق شود حماس را در سطح نظامی خلع سلاح کند اما بدون چشم‌انداز سیاسی باقی بماند، این بدان معنا است که حماس ما را شکست داده است.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز جمعه در جلسه کابینه گفت بدون ایجاد یک جایگزین برای نوار غزه، امکان براندازی جنبش حماس وجود ندارد.

پیش از این سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده بود در صورت انجام حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب، ارتش، غیرنظامیان این شهر را به یک منطقه امن منتقل خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • اهداف تل‌آویو از راه‌اندازی جنگ آب علیه لبنان و کشورهای عربی چیست؟
  • اهداف تل‌آویو ازراه‌اندازی جنگ آب علیه لبنان و کشورهای عربی چیست؟
  • جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و کنار رفتن نقاب از افراط‌گرایی دینی غرب
  • نویسنده و مورخ صهیونیست: حماس به شکست اسرائیل نزدیک شده است
  • مورخ صهیونیست: بی‌برنامگی اسرائیل مانند شکست است
  • حمایت قاطع مراکشی‌ها از غزه/ برگزاری ۱۲۵ راهپیمایی در ۶۰ شهر
  • رسانه صهیونیستی: حماس در تحقق اهداف سیاسی خود موفق بوده است
  • حماس، اسراییل را شکست می‌دهد/فلسطینی‌ها به اهداف خودنزدیک شده‌اند