Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حریرچی جمعه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورود واکسن خارجی و در دسترس بودن واکسن داخلی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، افزود: اکنون ظرفیت ۵۰۰ هزار تزریق روزانه را داریم و در چند روز آینده این ظرفیت به یک درصد جمعیت کل کشور خواهد رسید.

حریرچی در ادامه از بابت برخی ناهماهنگی‌ها در تزریق واکسن عذرخواهی کرد و گفت: بیشترین مشکل این است که برخی افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال به رغم دعوت اما تاکنون برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: جمعیت بالای ۶۰ سال کشور، ۹/۵ درصد جامعه و حدود ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند که بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر و ۶۰ درصد از موارد بستری به دلیل بیماری کرونا متعلق به این گروه از جامعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در افراد واکسینه شده در کشور و در جامعه ۷۰ سال به بالا که ۷۰ درصد آنها را واکسینه کردیم میزان مرگ و میر و میزان بستری به شدت کاهش یافته است، افزود: اما عمده مرگ و میر فعلی در پیک پنجم در کرونا و بستری در ICU مربوط به افراد غیر واکسینه و در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال است که هنوز موفق به دریافت واکن نشده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت واکسن موجود برای واکسیناسیون گروه هدف و سالمند به اندازه زدن دو دز به این گروه کافی است، گفت: بدون شک هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد چرا که واردات واکسن‌هایی مثل سینوفارم، اسپوتنیک و آسترزنکا به اندازه کافی برای جمعیت هدف با توجه به دز دوم شروع شده و واکسن برکت و دیگر واکسن‌های داخلی هم در هفته‌های آینده به صورت تصاعدی در اختیار جامعه خواهد بود.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه ابتلا به کرونا بعد از واکسینه شدن بسیار نادر است، افزود: باتوجه به واکسینه شدن برخی از افراد، کادر درمان و برخی هنرمندان که بعد از تزریق واکسن، کرونا گرفته اند تقریبا تمام موارد کم علامت و به صورت درمان در منزل هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: اکثر افراد نیز به گونه‌ای هستند که یا یک دز واکسن را دریافت کردند یا از تزریق واکسن دز دوم، سه هفته نگذشته و اثرات واکسیناسیون کامل حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: در چند روز آینده باید همت کرد تا تمام افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال را به صورت کامل واکسینه کنیم و سپس به گروه‌های شغلی پر خطر و رده سنی پایین‌تر وارد شویم.

حریرچی در ادامه به برخی باورهای غلط و تبلیغات اشتباه در زمینه واکسن ها اشاره کرد و افزود: برای مثال برخی‌ها مدعی هستند که تاثیر گذاری واکسن‌ها کم بوده و آن‌ها را برای بدن مضر اعلام کردند همچنین ادعای دیگری که از سوی افراد دیگر دیده می‌شود این است که آن‌ها می‌گویند علت کرونا گرفتن افراد پس از واکسینه شدن به دلیل تزریق واکسن بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تمامی واکسن ها دارای صد درصد کارایی در برابر مرگ و میر ناشی از کرونا هستند و اثر بخشی بسیار بالا در مقابل کووید شدید داشته و تاثیر بسیار مثبت در جلوگیری در بستری دارند. 

برچسب‌ها واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایرج حریرچی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایرج حریرچی واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایرج حریرچی وزارت بهداشت تزریق واکسن مرگ و میر واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان

واکسن‌های ضدسرطان نوعی ایمونوتراپی بوده که نه تنها می‌توانند سلول‌های سرطانی را در بیماران از بین ببرند، بلکه از بازگشت و گسترش سرطان جلوگیری می‌کنند. به تازگی محققان برای تولید واکسن ضدسرطان پلتفرمی مبتنی بر اوریگامی DNA ایجاد کرده‌اند که اجزاء آن به صورت نانوساختار مکعبی شکل بوده و خودآرایی می‌دهند.

به گزارش ایسنا، واکسن‌های ضدسرطان نوعی ایمونوتراپی بوده که نه تنها می‌توانند سلول‌های سرطانی را در بیماران از بین ببرند، بلکه از بازگشت و گسترش سرطان جلوگیری می‌کنند. واکسن‌های ضدسرطان متعددی در کارآزمایی‌های بالینی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، اما با وجود نتایج اولیه امیدوارکننده، این واکسن‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

ماده اصلی واکسن‌های ضدسرطان آنتی‌ژن‌هایی هستند که توسط سلول‌های تومور تولید می‌شوند و سیستم ایمنی بدن بیمار را قادر می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را یافته و از بین ببرند.

در بیشتر موارد، این آنتی ژن‌ها نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند و به مولکول‌های کمکی نیاز دارند که باعث ایجاد سیگنال هشدار در سلول‌های ایمنی معروف به سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی ژن (APC) می‌شوند.

اثربخشی واکسن ضدسرطان به سطح و مدت زمان «زنگ هشدار» بستگی دارد. پیش از این، محققان دریافتند که ارائه مولکول‌های کمکی و آنتی ژن به APC به طور همزمان با استفاده از نانوساختارهایی مانند اوریگامی DNA می‌تواند فعال‌سازی APC را افزایش دهد. با این حال، هیچ یک از این رویکردها به طور سیستماتیک بررسی نشده‌اند تا مشخص شود که چگونه تعداد و ترتیب مولکول‌های کمکی بر ایمنی‌درمانی تومور تأثیر می‌گذارد.

به تازگی، یک تیم تحقیقاتی در مؤسسه وایس در دانشگاه هاروارد، انستیتوی سرطان دنا-فاربر (DFCI)، دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) و انستیتوی علوم و فناوری کره (KIST) پلتفرمی مبتنی بر اوریگامی DNA به نام DoriVac ایجاد کرده است که اجزاء آن به صورت نانوساختار مکعبی شکل بوده که خودآرایی می‌دهند.

به یک وجه از این مکعب، تعداد مشخصی از مولکول‌های کمکی را می‌توان در الگوهای بسیار قابل تنظیم وصل کرد، در حالی که در وجه مخالف آن، می‌توان آنتی ژن‌های تومور را وصل کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که مولکول‌های کمکی معروف به CPG دقیقاً ۳٫۵ نانومتر از یکدیگر فاصله دارند و باعث تحریک APCها می‌شوند. با این کار، تعداد قابل توجهی از سلول‌های T، از جمله آنهایی که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، آنهایی که باعث التهاب مفید (سلولهای T قطبی TH-۱) می‌شوند و آنهایی که حافظه ایمنی طولانی مدت از تومور (سلولهای T حافظه) ایجاد می‌کنند، در بدن تولید می‌شود.

واکسن‌های DoriVac روی موش‌های آزمایشگاه با موفقیت آزمایش شدند و نتایج نشان داد که رشد تومور در موش‌ها به خوبی کنترل می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تورم بخش صنعت در دی ماه مشخص شد
  • افزایش بیماری سرخک در افغانستان
  • تورم بخش صنعت در دی ماه اعلام شد
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • پرداخت وام ازدواج به ۹۰ درصد کسانی پرونده تشکیل دادند
  • ۱۰۰ هزار قطعه طیور شهرستان علیه نیوکاسل واکسینه شد
  • بیشترین و کمترین میزان مشارکت در ۱۲ دوره انتخابات مجلس /مجلس پنجم رکورد زد
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۷ اسفند؛ ۱۰ فوتی و یک هزار ابتلای جدید
  • استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۶ اسفند؛ ۶۰ فوتی و ۵ هزار ابتلای جدید