Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که بعد از رونمایی رسمی از لباس کاروان ایران در افتتاحیه المپیک توکیو، نقد‌های فراوانی به این طرح‌ها وارد شد، نقل قولی از سوی دبیرکل کمیته ملی المپیک منتشر شد که قرار است ورزشکاران برای احترام به افکار عمومی با لباس ورزشی در افتتاحیه رژه بروند.

این در حالی بود که یک روز قبل از افتتاحیه هم اعلام شد که قرار است برای زنان ورزشکار ایرانی لباس رسمی جدیدی به توکیو برسد، اما امروز ورزشکاران ایرانی با همان لباس پرحاشیه رژه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در این باره گفت: در روز‌های اخیر مذاکراتی با کمیته بین المللی المپیک داشتیم، اما به خاطر این که طرح قبلی برای حضور ورزشکاران ایرانی در افتتاحیه تایید شده بود و زمانی برای تغییر وجود نداشت، ورزشکاران ایرانی با همان لباس رسمی که در فرودگاه پوشیده بودند، در مراسم افتتاحیه رژه رفتند.

وی افزود: فکر می‌کنم کمی هم بی انصافی شد؛ چون طرح لباس ورزشکاران از دید خیلی‌ها زیبا بود. دیدید که امروز هم عکسی از ورزشکاران ایرانی در سایت و اینستاگرام کمیته بین المللی المپیک منتشر شد و مورد توجه همه قرار گرفت.

سعیدی در پایان گفت: هیچ کدام از ورزشکاران ایرانی در روز‌های اخیر نسبت به این طرح نقدی نداشتند و اعتراضی نشد. به نظرم باید تمرکزمان روی عملکرد ورزشکاران در المپیک باشد؛ چون موضوع لباس به پایان رسیده است و خدا را شکر مشکلی هم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

جدال نابرابر تیم‌ فوتبال المپیک آمریکا مقابل نیوزیلند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: المپیک توکیو المپیک ۲۰۲۰ ورزشکاران ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ از هانگژو تا تغییر وزیر

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ چند رویداد مهم را تجربه کرد و البته در سطح مدیریت کلان نیز تغییراتی در وزارت ورزش و جوانان رخ داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ورزش ایران در سال 1402 روزهای پرتلاطمی را سپری کرد. غم‌ها و شادی‌های زیادی را رقم زد و در حالی به پایان رسید که سال آینده یکی از سال‌های مهم ورزش کشور است و قرار است مسابقات المپیک و پارالمپیک پاریس برگزار شد و ورزشکاران ایران آنچه کاشته‌اند را باید برداشت کنند‌.

ورزش ایران در سال 1402 دو رویداد مهم را پشت سر گذاشت؛ بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو. در فوتبال هم جام ملت‌های آسیا برگزار شد و در سایر رشته‌ها نیز مسابقات مهمی به انجام رسید که در گزارش‌های جداگانه به آنها پرداخته خواهد شد.

 بازی‌های آسیایی هانگژو: 

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2022 به‌میزبانی شهر هانگژو در کشور چین برگزار شد و کاروان ایران که با 284 ورزشکار در این رویداد حضور داشت، با 13 مدال طلا، 21 نقره و 20 برنز و مجموع 54 مدال در رده هفتم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت.

این عنوان در حالی به دست آمد که کاروان ایران در سه دوره قبلی و از سال 2010 به بعد، به‌ترتیب رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم را کسب کرده و در هر کدام نیز 20، 21 و 20 طلا به دست آورده بود، در واقع همین سقوط رتبه و البته کاهش تعداد مدال‌های طلا انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. پیش از اعزام و با توجه به شعار «کاروان کیفی»، تعداد نفرات نسبت به دوره قبلی با کاهش مواجه شد، اما انتظار می‌رفت که تعداد مدال‌ها به‌ویژه مدال طلا بیش از این باشد، با وجود این، انتظارات برآورده نشد.

کاروان کشورمان با 284 نفر در بازی‌های 2022 هانگژو شرکت کرد که حاصل تلاش آنها 54 مدال (شامل 13 طلا) بود، بر این اساس درصد مدال‌آوری 19.01 بوده و درصد کسب طلا نیز 4.57 است، این در حالی است که ایران در دوره قبلی در 2018 جاکارتا با 378 ورزشکار حضور داشت و 62 مدال (شامل 20 طلا) کسب کرد که درصد مدال‌آوری 16.40 درصد و درصد مدال‌آوری طلا 5.29 درصد بود. این نکته که مرغوبیت مدال در کاروان ایران کاهش یافته، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

کاهش درصد کسب مدال طلا، قطعاً باعث نگرانی می‌شود؛ چرا که جدول مدالی براساس رنگ این مدال چیده می‌شود و در واقع صعود و سقوط تیم‌ها بر همین اساس بوده و خواهد بود. آنچه اهمیت دارد درصد کسب طلاست نه صرفاً درصد کسب نشان، نمونه بارز این موضوع کشور بحرین است که 12 مدال از مجموع 20 مدال کسب‌شده‌اش طلا بود.

در دوره‌های مختلف بازی‌های آسیایی که در قرن 21 برگزار شده، در این دوره بدترین درصد کسب مدال طلا رقم خورده است. در قرن 21 و تاکنون که 6 دوره بازی‌های آسیایی برگزار شده، بهترین عملکرد مربوط به 2010 گوانگژو بود که 20.65 درصد کاروان مدال گرفت که این درصد برای مدال طلا 7.60 بود.

اینکه چه عواملی باعث شد این دوره پایین‌تر از دوره قبلی قرار بگیریم، قطعاً نیاز به کارشناسی دارد اما در یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که ورزش ایران در دو سال گذشته شرایط خوبی را پشت سر نگذاشته بود. پس از المپیک 2020 توکیو - که به دلیل شیوع کرونا در سال 2021 برگزار شد- ورزش ایران درگیر مشکلات جدی بود. ایران در المپیک 2020 در بین تیم‌های آسیایی پس از چین، کره جنوبی و ژاپن در رده چهارم ایستاد و اکنون این پرسش به وجود می‌آید که در این دو سال چه بر سر ورزش کشورمان آمده که هند و چین تایپه هم بالاتر از ما قرار گرفته‌اند.

باید پذیرفت که در دوران حمید سجادی به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان حال ورزش ایران خوب نبود و این حال بد خودش را در بازی‌های آسیایی نشان داد و عدم توجه به فدراسیون‌ها از نظر مادی و معنوی، سبب شد ورزش با مشکلاتی مواجه شود. هر چند برخی رؤسای فدراسیون‌ها نیز به شدت ضعیف ظاهر شدند، اما اگر نظارت مناسبی در آن زمان از سوی وزارت ورزش وجود داشت، مشکلات کاهش پیدا می‌کرد.

بازی‌های پاراآسیایی هانگژو:

در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی نمایندگان ایران با کسب 44 مدال طلا موفق به ثبت تاریخی‌ترین نتیجه خود در ادوار این رقابت‌ها شدند. کاروان ورزش ایران با 210 ورزشکار شامل 128 ورزشکار مرد و 82 ورزشکار زن و با نام «فرزندان ایران» در بازی‌های پاراآسیایی 2022 شرکت کرد. «ایمان، ایران، افتخار» شعار فرزندان ایران در این دوره بازی‌های پاراآسیایی است.

در 6 روز رقابت رسمی میان شرکت کنندگان در این دوره، کاروان ایران 131 مدال شامل 44 طلا، 46 نقره و 41 برنز به دست آورد و بعد از چین و بالاتر از ژاپن در رده دوم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد.در مجموع از 131 مدال کاروان فرزندان ایران، 81 مدال کاروان سهم مردان و 40 مدال سهم بانوان ایران بود.

تعداد ورزشکاران کاروان ایران در این دوره 209 نفر بود. ملی‌پوشان کشورمان در حالی این عنوان را به دست آوردند که از نظر مدال طلا نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیف‌تری داشتند اما از نظر جایگاه مدالی با عنوان دومی بهترین عملکرد محسوب می‌شود و تاریخ سازی کردند. این برای نخستین بار است که کاروان ورزش ایران در بازی های پاراآسیایی صاحب جایگاه دوم می‌شد. ایران که از نخستین دوره بازی های پاراآسیایی در این بازی‌ها شرکت داشت، دو دوره نخست را با جایگاه چهارمی به پایان رساند اما در سومین دوره صاحب رده سوم شد.

مسابقات کسب سهمیه المپیک

امسال سال کسب سهمیه المپیک بود و بیشتر فدراسیون‌ها و تیم‌های ورزشی ایران در میادین مختلف حضور داشتند تا بتوانند سهمیه المپیک پاریس را کسب کنند. تا پایان سال 1402 به صورت رسمی، کاروان ورزشی ایران 16 سهمیه کسب کرده است. هرچند در شمشیربازی، دوومیدانی و وزنه‌برداری تعدادی از سهمیه‌های ما مسجل شده اما تا زمانی که به صورت رسمی اعلام نشود، نمی‌توان از آنها نام برد.

آرین سلیمی در تکواندو آخرین نفری بود که در امسال موفق به کسب سهمیه شد. 4 سهمیه در تیراندازی، 4 سهمیه در تکواندو، 7 سهمیه در کشتی آزاد و فرنگی، یک سهمیه در دوچرخه سواری، 16 سهمیه اعلام شده از سوی مراجع بین المللی ورزش هستند و این امید وجود دارد که تا پایان مسابقات کسب سهمیه، ایران بتواند نزدیک به 30 سهمیه کسب کند. تیم ملی والیبال کشورمان نیز از خردادماه مسابقات لیگ ملت های والیبال را برگزار می‌کند که البته از شانس بسیار کمی از صعود به المپیک برخوردار است.

* سجادی رفت، هاشمی آمد

هر چند ورزش ایران در سال گذشته سه رویداد مهم داشت اما یکی از حوادث مهم در سال گذشته رفتن حمید سجادی وزیر ورزش و آمدن کیومرث هاشمی بود.

حمید سجادی که به عنوان یک چهره ورزشی و با کمترین رأی مجلس وارد وزارت ورزش شده بود، نتوانست خواسته‌ها و دیدگاه‌های اهالی ورزش را برآورده کند. از مدت‌ها قبل بحث کناره‌گیری وی مطرح شده بود. سرانجام در تاریخ دوم مردادماه از سمت خود استعفا کرد و کیومرث هاشمی 10 مردادماه به عنوان سرپرست وزارت ورزش معرفی شد. در نهایت در تاریخ 27 شهریورماه نمایندگان مجلس با 167 رأی موافق،  57 رأی مخالف،  12 رأی ممتنع و یک رأی باطله از مجموع  237  نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان را به هاشمی سپردند.

* به امید روزهای خوب

سال 1402 با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش برای ورزش ایران به پایان رسید و باید با برنامه ریزی درست خود را آماده بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس کنیم. ورزش دریچه‌ای است که می‌تواند حال مردم را خوب کند و چه بهتر که مسئولان برای بالا بردن پرچم ایران در میادین ورزش همیت بیشتری خرج کنند و بدانند که با اهتزاز پرچم خوش رنگ کشورمان فعل ما می‌توانیم را می‌توانند صرف کنند و نشان دهند که ایرانی‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اگر چه شرایط کنونی ورزش برای المپیک کمی ناامید کننده است اما امیدواریم ورزش ایران در سال 1403 روزهای خوبی را سپری کند و المپیک خوبی داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ از هانگژو تا تغییر وزیر
  • هاشمی: موفقیت ورزش ما در بازی‌های المپیک، مدیون مربیان ایرانی است
  • تعداد عجیب ورزشکاران روسیه در المپیک پاریس
  • هاشمی: موفقیت ورزش ما در المپیک، مدیون مربیان ایرانی است/ خودباوری در میان مربیان ایرانی باید تقویت شود
  • موفقیت ورزش در المپیک مدیون مربیان ایرانی است
  • کیومرث هاشمی: موفقیت ورزش ما در بازی‌های المپیک، مدیون مربیان ایرانی است
  • هاشمی: موفقیت ورزش در بازی‌های المپیک مدیون مربیان ایرانی است
  • عدم تغییر معیارهای پذیرش روس‌ها در المپیک پاریس
  • علی داودی: مطمئنم در پاریس مدال می‌گیرم
  • حضور ۲۱ موی‌تای‌کار ایرانی در مسابقات داخل سالن آسیا