Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@06:07:37 GMT

نگرانی‌های زودهنگام اسرائیل از جنگ بعدی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۵۱۵۸

نگرانی‌های زودهنگام اسرائیل از جنگ بعدی

اسرائیل در این مرحله نگران است که با پا پس کشیدن آمریکا از عراق، حزب‌الله، انصارالله، حماس، جهاد، حشدالشعبی، عصائب عراق و... دست به ماشه شوند و او در این گرداب تنها بماند.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار همزمان در سخنرانی خود به اسرائیل هشدار داده‌اند که در صورت اقدامات یک‌جانبه در مورد مسجدالاقصی، ممکن است اسرائیل با یک جنگ روبرو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی نصرالله آتش‌افروزی آینده را یک جنگ منطقه‌ای خواند. حقیقت پیوستن نصرالله به سنوار در این برهه زمانی و تهدید اسرائیل به اینکه اقدامات یک‌جانبه منجر به جنگ خواهد شد، یک هشدار جدی است.

«زوی ‌هاوزر» عضو سابق کنست، چند هفته قبل گفته بود: احتمالاً این دفعه، مرتبه آخر است که اسرائیل با حماس به صورت تنها روبرو می‌شود. در آینده اسرائیل در آن واحد در چندین جبهه از جمله جبهه شمال درگیر خواهد شد که این مسئله کار را مشکل خواهد کرد».

این بخش از نوشته «بن‌کاسپیت»، تحلیلگر امنیتی رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که اسرائیل پس از جنگ ۱۲ روزه، دچار بهت مطلق شده و یقین دارد که نمی‌تواند شرایط آینده را به نفع خود مدیریت نماید. تصویر بن کاسپیت و سپس تحلیل زوی‌ هاوزر به خوبی می‌گوید، اسرائیل وقوع نوعی جنگ منطقه‌ای علیه خود را پیش‌بینی می‌کند. جنگی که از داخل سرزمین‌های ‌اشغالی و از محیط منطقه‌ای، حیات این رژیم را تهدید نماید. درخصوص این موضوع نکات زیر اهمیت دارند:

۱- حدود سه سال پیش، سیدحسن نصرالله برای اولین بار فاش کرد حزب‌ الله ممکن است در دفاع از فلسطین و در مقابل حملات اسرائیل به غزه اقداماتی را علیه رژیم صهیونیستی به اجرا بگذارد. این در حالی بود که استراتژی اعلام شده حزب‌الله تا پیش از آن بر مبنای دفاع از لبنان در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی قرار داشت و بر همین اساس هم عمل کرده بود. ورود حزب‌الله به جنگ با تروریست‌های تحت‌الحمایه علیه دولت سوریه، اولین گام حزب‌الله در صحنه‌ای فراتر از لبنان و موضوع حمایت از امنیت آن را به تصویر کشید که البته مقامات حزب‌الله آن را هم در راستای گسترش عمق امنیتی لبنان تحلیل کردند و درست هم بود. سید در زمان پایان دغدغه‌های امنیتی حزب‌الله درباره سوریه، پرده دیگری را کنار زد و آن احتمال حمایت نظامی حزب‌الله از فلسطین و گروه‌های جهادی آن در برابر تهاجمات رژیم صهیونیستی بود که باعث نگرانی جدی رژیم صهیونیستی گردید. البته حزب‌الله در جنگ ۱۲ روزه اخیر فلسطینی‌ها علیه اسرائیل وارد درگیری نشد اما از نظر تسلیحاتی در حین جنگ هر کمکی می‌توانست به گروه‌های مقاومت فلسطینی نماید، دریغ نکرد.

۲- طی ماه‌های گذشته، اسرائیل که نتوانسته است از کابوس حملات حزب‌الله خارج شود، تلاش کرده تا با گسترش حملات خود به سوریه و کشاندن دامنه آن به «تنف» در شرق و شمال شرقی این کشور، هشدارهایی را به طرف مقابل خود بدهد. جالب این است که در حمله اسرائیل به شرق سوریه ۷ موشک از ۸ موشک آن به وسیله سامانه دفاعی سوریه که در ردیف تسلیحاتی روسی است، منهدم گردیده و تنها یک موشک آن به نقطه‌ای اصابت کرده است. اسرائیل با حملات به سوریه در صدد برآمده است تا خود را قدرتمند نشان دهد، اما واقعیت این است که نیروی هوایی اسرائیل و موشک‌های وارداتی آن در طول حدود ۳۶ سال گذشته هیچ‌گاه شکل‌دهنده به نگرانی‌ها و در نتیجه سیاست‌های دفاعی حزب‌الله نبوده‌اند. عملیات نظامی اسرائیل در سوریه اتفاقاً به نفع حزب‌الله می‌باشد چرا که ارتش و حتی مردم سوریه آن را یک «سپر مطلوب» در برابر حملات به خود ارزیابی می‌کنند. اما نکته اینجاست که در حدود

۹۰ درصد حملات ارتش اسرائیل، حزب‌الله یا ایران مورد حمله واقع نشدند بلکه نوعاً این تأسیسات ارتش سوریه بود که به صورت غیرمؤثر مورد تهاجمات هوایی یا موشکی قرار گرفته‌اند. البته ارتش اسرائیل همزمان با این تهاجمات، سعی می‌کرد موضوع حملات را ایران و حزب‌الله معرفی کند. این در حالی است که اسرائیل در حدود ۲۰۰ حمله‌ای که طی حدود ۱۲ سال اخیر به سوریه داشته، در موارد بسیار معدودی یک محموله متعلق به حزب‌الله و یا ایران و یا یک شهروند ایرانی و یا لبنانی را مورد هدف قرار داده است. خود این خویشتنداری، بیانگر آن است که اسرائیل از وقوع آنچه بن‌کاسپیت و زوی هاوزر از آن خبر داده‌اند، نگرانی دارد.

اینک تحلیلگران نظامی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این حزب‌الله است که با اقدامات بازدارنده، حرکت اسرائیل را متوقف کرده است و یا اسرائیل است که با حمله به سوریه، پروژه اخراج حزب‌الله را به سرانجام رسانده است. مصاف رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و یا با گروه‌های فلسطینی حتی اگر با پیروزی طرف اسرائیلی توأم شود، برای تل‌آویو یک شکست است چه رسد به اینکه «ارتش دهم» و «نیروی هوایی چهارم» (ادعای پیشین مقامات اسرائیلی) پس از ۱۲ روز درگیری و متحمل شدن هزاران موشک شلیک‌شده با شکست از جنگ خارج شود که این دیگر شکستی خوارکننده است.

۳- اسرائیل در حالی نگران جنگ بعدی مقاومت علیه خود است که آمریکا افغانستان را ترک کرده و زمزمه خروج آن از عراق و سوریه هم به گوش اسرائیلی‌ها رسیده است. البته در محاسبات حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و... ارتش آمریکا هیچ‌گاه جایگاهی نداشته اما از آنجا که ارتش و نیز قدرت سیاسی آمریکا در معادلات اسرائیل جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از چهار پایه اصلی موجودیتی آن به حساب می‌آمده است، این خروج سبب ضعف شدید اسرائیل شده و دائماً بر دامنه آن هم افزوده می‌گردد. خروج آمریکا به این معناست که اصولاً معادله قدرت نظامی خارجی جای خود را به عناصر دیگر منطقه‌ای از جمله قدرت نظامی بومی می‌دهد. در این میان حزب‌الله، حماس و... علی‌رغم آنکه هر کدام یک ارتش مجهز و رزم‌دیده‌اند و میدان را در اختیار دارند و می‌توانند با چابکی تمام در هر صحنه‌ای ورود کنند، آنچنان بار مالی بر دوش ندارند تا با پیچیده‌شدن شرایط مالی کشورشان قادر به تأمین مالی خود نباشند.

اسرائیل در این مرحله نگران است که با پا پس کشیدن آمریکا از عراق، حزب‌الله، انصارالله، حماس، جهاد، حشدالشعبی، عصائب عراق و... دست به ماشه شوند و او در این گرداب تنها بماند. اسرائیل به خوبی می‌داند که روابط با برخی کشورهای عربی کمکی امنیتی به آن نمی‌کند چرا که نه مصر، نه اردن، نه بحرین، نه امارات و نه سودان حاضر نیستند و نمی‌توانند حتی یک گلوله به سمت نیروهای مقاومت شلیک کنند و اسرائیل حتی روی یک سرباز آنان نمی‌تواند حساب باز کند. اما این در حالی است که حماس و جهاد اسلامی فلسطین می‌توانند روی سلاح و سرباز حزب‌الله حساب باز نمایند و این کمک در یک قدمی آنان است.

شاید حزب‌الله به لحظه‌ای برسد که آن لحظه مشترک عملیاتی حماس و حزب‌الله باشد. خود این یک پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت است و در صورت وقوع، غریو شادی بیش از سیصد میلیون سنی و شیعه منطقه به آسمان برمی‌خیزد. اسرائیل می‌داند این دیگر لحظه خداحافظی است و پس از آن برای او حیاتی باقی نمی‌ماند. بله همان‌طور که بن کاسپیت نوشت، این یک هشدار جدی برای اسرائیل است. پس بهتر است با حملات کور و بی‌نتیجه به سوریه، این زمان را جلو نیندازد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو تل آویو جبهه مقاومت حشدالشعبی سرزمین های اشغالی لبنان سعدالله زارعی یادداشت ارتش سوریه حماس فلسطین رژیم صهیونیستی منطقه ای حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین‌های اسرائیل به مصر پیش از حمله احتمالی به رفح

رژیم صهیونیستی در رایزنی‌های اخیر خود با مصر درباره یورش احتمالی‌اش به رفح، به قاهره درمورد نگرانی‌هایش از آغاز موج آوارگان اطمینان‌هایی داد.

به گزارش مشرق، یک منبع مصری ویژه در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» اظهار کرد: به تازگی رایزنی‌های امنیتی مصر و «اسرائیل» درباره عملیات نظامی احتمالی اشغالگران در شهر رفح علنی شد.

این منبع گفت: طرف مصری از «اسرائیل» تعهداتی گرفت مبنی بر اینکه در صورت اجرای این عملیات، آن طبق اصول مشخصی همراه با در نظر گرفتن نگرانی‌های مصر از جمله نگرانی آن از آغاز موج‌های کوچ دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در نتیجه این عملیات نظامی خواهد بود.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه تاکید کرد: کابینه جنگ درباره لزوم استمرار عملیات زمینی در غزه از جمله منطقه رفح برای «نابود کردن» پتانسیل‌های نظامی جنبش حماس توافق نظر دارد.

رفح و آینده آن در راس نگرانی‌های مصر

این منبع مصری تاکید کرد: بزرگترین نگرانی دولت مصر مرحله پس از یورش به رفح است چراکه با یورش به این شهر و پایان درگیری اخیر در جنوب غزه در صورتی که ارتش اشغالگر بتواند بقیه فرماندهان حماس و بخش عمده‌ای از مقاومت مسلحانه فلسطین در نوار غزه را «نابود کند»، مشکل بزرگتر برای مصر نحوه برخورد با شرایطی خواهد بود که رژیم اشغالگر در نوار غزه اعمال خواهد کرد.

منبع یاد شده در ادامه گفت: اینکه «اسرائیل» در نوار غزه مستقر شده و پس از حمایت نظامی و سیاسی گسترده‌ای که در پنج ماه گذشته از آمریکا و دیگر کشورها همانند آلمان و فرانسه دریافت کرد، قدرت نظامی آن افزایش یافته، عامل نگرانی مصر شده و قطعا نگرانی امنیتی جدی را در مرزهای شرقی آن ایجاد خواهد کرد.

«عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سخنرانی که روز جمعه در آکادمی پلیس این کشور در شهر قاهره داشت، بار دیگر درباره عملیات نظامی رژیم صهیونیستی برای یورش به شهر رفح هشدار داد و گفت: مصر تمام تلاش خود را برای رسیدن به آتش‌بسی در نوار غزه و نجات غیرنظامیان بی‌گناه در این منطقه از آسیب‌های جنگی که از بیش از پنج ماه قبل ادامه دارد، انجام خواهد داد.

السیسی ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه طی چند روز آینده توافق آتش‌بسی در غزه حاصل شود، درباره خطرات یورش به رفح و گسترش دامنه جنگ هشدار داد.

قمار دیوانه‌وار و کابوس مصر

در همین چارچوب «ایمن سلامه» کارشناس سابق حفظ صلح بین‌المللی در بالکان و افسر رابط سابق پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفت: دولت آمریکا در هدف رهایی از حماس با طرف اشغالگر یکی است و چه بسا تلاش‌های محدود اخیر آمریکا که تنها به منزله فوت کردن خاکستر در چشم بود و اکنون به احداث بندری موقت و گذرگاه‌های دریایی انسان‌دوستانه به سمت نوار غزه رسیده، تنها پوششی بر سکوت و همراهی آمریکا با یورش نظامی بزرگ در رفح است.

سلامه در ادامه تاکید کرد: یورش ارتش اشغالگر به رفح بدون هرگونه در نظر گرفتن کشور همسایه (مصر) که با آن قراردادی بین‌المللی دارد و آن قرارداد صلح امضا شده در سال ۱۹۷۹ است، به منزله نقض صریح و آشکار و مشخص پروتکل اصلاح شده آن قرارداد است که سال ۲۰۰۵ میان دو طرف امضا شد و درباره گذرگاه صلاح‌الدین (فیلادلفیا) است.

این کارشناس همچنین گفت: قمار اسرائیل بر سر یورش به رفح با توجه به حضور نزدیک به یک میلیون و نیم فلسطینی در رفح چه از ساکنان اصلی آن چه آوارگانی که به اجبار از مرکز و شمال غزه به رفح آمده‌اند، قماری دیوانه‌وار است.

او افزود: صحبت نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره طرح تخلیه غیرنظامیانی که در درگیری مسلحانه مشارکت نداشتند از رفح پیش از آغاز عملیات نظامی بزرگ اسرائیل در این شهر، یک دیوانگی مطلق است، نزدیک به یک میلیون و نیم غیرنظامی چگونه دوباره اسکان داده شوند و مناطق امن و گذرگاه‌های انسانی که آنها به آنجا منتقل خواهند شد، کجا است و مناطقی که ارتش اشغالگر برای تمام این تعداد غیرنظامی می‌تواند فراهم کند، کدام هستند؟

همچنین «عمار فاید» پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به العربی الجدید گفت: مصر به دنبال عملیاتی در رفح نیست، اما قادر هم نیست رژیم اشغالگر را به هیچ چیزی متعهد کند چراکه تنها روی فشارهای سیاسی و دیپلماتیک محدود حساب باز کرده و از برگه‌هایی چون روابط اقتصادی و توافقنامه صلح استفاده نمی‌کند.

فاید در ادامه گفت: فکر می‌کنم اگر فشارهای آمریکا نبود، رژیم اشغالگر آغاز حمله به رفح را به تاخیر نمی‌انداخت و در حال حاضر نیز با موافقت با بازگشت برخی از آوارگان پیش از حمله، به دنبال راضی نگه داشتن واشنگتن است.

این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: در هر حال هرگونه عملیاتی در رفح، به احتمال زیاد به موج آوارگی به مصر منجر خواهد شد چراکه انتظار نمی‌رود تمام آوارگان در رفح به مناطق ویران‌شده‌شان بازگردند و بر این اساس کابوسی که مصر نگرانش است، احتمالا حقیقت پیدا خواهد کرد.

او در ادامه تاکید کرد: رویکرد مصر از زمان آغاز جنگ انتقال این پیام آشکار است آنچه برای مصر اهمیت دارد، این است که در معرض کوچ یا تجاوز به مرزهایش قرار نگیرد و این چه در موضعگیری‌اش درباره حمله به رفح و چه در موضعگیری‌اش در خصوص تدابیر امنیتی پیشنهاد شده برای محور فیلادلفیا کاملا آشکار است، مصر در مورد فیلادلفیا با اصل اشغال دوباره آن مشکلی ندارد اما مخالف آن است که جنگنده‌های رژیم اشغالگر مرزهای آن را نقض کرده و یا اطلاعات دوربین‌ها را فورا برای رژیم اشغالگر ارسال کند.

«مختار الغباشی» معاون مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی به العربی الجدید گفت: نمی‌توانم تصور کنم مصر با توجه به حضور تعداد زیادی از آوارگان در نزدیکترین نقطه به رفح مصر، با عملیات نظامی در رفح به هر شکلی موافقت کند چراکه این موضوع برای امنیت ملی مصر بی‌نهایت خطرناک است.

الغباشی در ادامه نیز تاکید کرد: حضور حماس و مقاومت فلسطین با تنوع و ایدئولوژی‌های مختلف، مقابله با دشمن اسرائیلی در نوار غزه را هدایت می‌کند، حضور مقاومت و آزاد شدن غزه از هرگونه اسرائیلی مساله بسیار مهمی برای مصر است و آنچه انتظار می‌رود، آزاد شدن کرانه باختری و نیز قدس و تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری
  • کاخ‌ سفید : از برخی عملیات نظامی اسرائیل نگرانی داریم
  • کاخ‌ سفید : از برخی عملیات نظامی اسرائیل نگرانی داریمبین‌المللاروپا و آمریکا
  • آمریکا: از برخی عملیات نظامی اسرائیل نگرانی داریم | هیچگونه عملیات نظامی در رفح را تایید نمی‌کنیم
  • کاخ‌سفید: از برخی عملیات نظامی اسرائیل نگرانی داریم
  • پاسخ پدافندی سوریه به حملات موشکی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • فیلم/ حمله هوایی اسرائیل به پایتخت سوریه
  • حمله به فرودگاه نظامی در شمال شرق دمشق
  • حمله اسرائیل به سوریه
  • تضمین‌های اسرائیل به مصر پیش از حمله احتمالی به رفح