Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ورزشکاران ایران در دومین روز رسمی بازی‌ها در هفت رشته والیبال، تیراندازی، تکواندو، بوکس، تنیس روی میز، شمشیربازی و دوچرخه‌سواری به میدان رفتند که فروغی از تیراندازی نخستین مدال آور کاروان و نخستین مدال تیراندازی در تاریخ المپیک را کسب کرد.

فروغی در نخستین تجربه حضورش در المپیک که صاحب رنکینگ نخست دنیا در ماده ۱۰ متر تپانچه بادی است در اولین دوره رقابت‌ها با امتیاز ۵۸۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۵ در رده پنجم ایستاد و به فینال راه یافت و در نهایت با امتیاز ۲۴۴.۸ ضمن شکستن رکورد المپیک، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد.   

تیراندازی که نخستین حضورش به المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد تا به امروز در ۹ دوره بازی‌ها حضور یافته است. المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۶۰ رم، ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۶ مونترال کانادا، ۱۹۹۶ آتلانتا، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو ۲۰۲۰ توکیو. البته نخستین دوره حضور تیراندازان زن به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا باز می‌گردد. اما نخستین مدال این رشته در نهمین دوره حضورش در المپیک به ثمر نشست.

تیراندازی پس از  وزنه‌برداری،  کشتی، تکواندو، دوومیدانی به جرگه پنجمین رشته مدال‌آور ایران در المپیک پیوست.

فروغی پس  از امامعلی حبیبی، مرحوم غلامرضا تختی، رسول خادم، حسین رضازاده ، حسین توکلی، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، هادی ساعی ۲ طلا، حمید سوریان، بهداد سلیمی، قاسم رضایی، امید نوروزی، سعید محمدپور، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی و حسن یزدانی نوزدهمین مدال طلای کاروان ایران در ادوار المپیک را تصاحب کرد.

 همچنین ژیان یانگ از کشور چین در رشته تیراندازی نخستین مدال المپیک را کسب کرد.

در جدول توزیع مدال‌ها چین با سه طلا و یک برنز در جایگاه اول قرار دارد. کره جنوبی هم با یک طلا و ۲ برنز در جایگاه دوم و میزبان و ایتالیا هر کدام با یک طلا و یک نقره در جایگاه سوم مشترک ایستادند. ایران هم با ٢٣ کشور دیگر با کسب یک طلا در جایگاه هفتم قرار دارد.

ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز در وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی در جایگاه بیست و پنجم ایستاد.

این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ - ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن آغاز شد. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.
ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مر) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده است که از بین همین ۶۸ سهمیه ۴۴ سهمیه در بخش انفرادی و در ۱۴ رشته تصاحب شده است. حال از ۴۴ سهمیه انفرادی ۳۴ نماینده ( ۹ زن و ۲۵ مرد) برای نخستین بار به المپیک راه یافتند.

کد خبر 616457 برچسب‌ها المپيك 2020 - توكيو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: المپيك 2020 توكيو نخستین مدال بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۴۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان عجیب جواد فروغی

اول مرداد ۱۴۰۰ برای کاروان ورزش ایران که در بازی‌های المپیک توکیو شرکت کرده بود، روز خاص و البته غافلگیرکننده‌ای شد. در این روز جواد فروغی، ورزشکار کمتر‌شناخته‌شده کاروان ایران، دست به کار بزرگی زد و در ماده ۱۰ متر تپانچه توانست عنوان طلا را به دست بیاورد. این طلا آن‌قدر غیرقابل پیش‌بینی بود که مسئولان اعزامی ایران به توکیو در سالن مسابقه حاضر نبودند. دلیلش هم این بود که آن‌ها تصور نمی‌کردند کسی در این رشته شانس مدال‌آوری داشته باشد چه برسد به اینکه بخواهد کسب طلا کند.

جواد فروغی، ولی همه معادلات را به هم زد؛ او نه‌تنها طلایی شد، بلکه رکورد المپیک را هم جابه‌جا کرد. البته که با ۴۱ سال سن در آن مقطع تبدیل به مسن‌ترین ورزشکار تاریخ ایران شد که توانسته در المپیک کسب مدال کند. فروغی در سریع‌ترین حالت ممکن توانست تیراندازی را هم به فهرست رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک اضافه کند و به سرعت هم نامش را در رسانه‌های ایران و دنیا سر زبان‌ها بیندازد.

زندگی او درست از همان روز برای بسیاری در ایران و خارج از ایران جلب توجه کرد؛ ولی همین زندگی شخصی و ورزشی برایش با رویکرد‌های متفاوتی همراه شد. او پرستاری بود که به گفته خودش به صورت تفننی تیراندازی را شروع کرده و از سال ۹۶ به طور حرفه‌ای وارد این رشته شده و در سریع‌ترین حالت ممکن توانسته بود کسب سهمیه المپیک کند و مدال طلا را به دست بیاورد. خارج از ایران به‌ویژه پس از مصاحبه ورزشکار اهل کره جنوبی، او عضوی از سپاه پاسداران ایران تلقی شد که در جنگ سوریه شرکت داشته است.

به همین سرعت زندگی حرفه‌ای جواد فروغی وارد مسیری دیگر هم شد. کار حتی به جایی رسید که سفارت ایران در کره جنوبی مجبور به صدور بیانیه درباره جواد فروغی شد. در آن برهه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در بیانیه وقت خود، ضمن تبریک به جواد فروغی بابت کسب مدال طلا در مسابقات تیراندازی المپیک، از ورزشکاران سایر کشور‌های جهان به‌ویژه ورزشکاران کره جنوبی درخواست کرد ضمن پرهیز از ورود به مسائل شخصی، به احساسات و غرور ملی مردم ایران احترام گذاشته و از اتهام‌زنی ناروا، غیراخلاقی و غیرورزشی خودداری کنند و در جهت روحیه ورزشی و دوستی میان ملت‌ها گام بردارند. سفارت ایران در کره همچنین جمهوری اسلامی ایران را قربانی تروریسم خوانده و نوشته بود مهم‌ترین گواه این امر ترور فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران سردار قاسم سلیمانی به عنوان سردمدار مبارزه با القاعده و داعش، به دستور مستقیم رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان است.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول همچنین تأکید شده بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظامی، رسمی، مهم و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی در دفاع از کشور و ملت ایران و همچنین ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه داشته و دارد و تاکنون هزاران شهید در این راه داده است؛ همچنان که اگر قهرمانان سپاه پاسداران ایران نبودند، گروه‌های تروریستی از‌جمله القاعده و داعش، کل منطقه خاورمیانه، اروپا و چه‌بسا شرق آسیا را بی‌ثبات و ناامن کرده بودند. طلای فروغی در توکیو همان‌قدر که غیرمنتظره بود، حاشیه هم داشت. او چندی بعد در گفت‌وگویی ویدئویی از حضور دوساله‌اش در سوریه پرده برداشت، ولی صراحتا از این گفت که به عنوان امدادگر در سوریه حضور داشته و پشت تانک نبوده است. فروغی از کار پرستاری‌اش خبر داده بود و از همین جهت عنوان کرده بود در حرفه‌ای که تخصص داشته در سوریه شرکت کرده است. او به شایعاتی که رسانه‌های معاند درباره‌اش به راه انداخته بودند هم واکنش نشان داد و گفت که مردم پاسخ درخوری به آن‌ها داده‌اند.

زندگی فروغی، ولی به اندازه کافی جذاب نشان می‌داد؛ کسی که از کودکی با بیماری تپش قلب دست و پنجه نرم کرده، یکباره در یکی از پرتنش‌ترین ورزش‌های دنیا به مدال طلای المپیک رسیده بود؛ آن‌هم در حالی که فقط چند سال به صورت حرفه‌ای تیراندازی را شروع کرده و تازه شغل اصلی‌اش هم پرستاری در بیمارستان بود. طلای او از هر زاویه‌ای قابل تبدیل‌شدن به یک فیلم سینمایی بود. شاید دقیقا به همین دلیل بود که ستاره فروغی به همان سرعتی که طلوع کرد رو به غروب رفت.

دلیلش می‌تواند متعدد باشد، ولی احتمالا به‌هم‌خوردن تمرکز او در مسیر زندگی سابق، اصلی‌ترین دلیلی شد تا او بعد از توکیو نه در شمایل یک قهرمان بلکه در حد یک ورزشکار معمولی نشان دهد. آن‌قدر معمولی که روز گذشته به اندازه مرداد ۱۴۰۰ دوباره اهالی ورزش را غافلگیر کرد؛ نه در جهت مثبت بلکه به این دلیل که از کسب سهمیه المپیک پاریس بازماند! این یکی واقعا از آن دست اتفاقات عجیب است. مرورش هم باورنکردنی است؛ قهرمان توکیو نتوانست حتی برای المپیک پیش‌رو کسب سهمیه کند.

البته که مسیر طی‌شده توسط جواد فروغی در یکی دو سال اخیر، کمی از این بهت می‌کاهد. او بعد از توکیو سیر سقوطی داشته و در هر تورنمنتی که حاضر شده بود نشانی از یک قهرمان نداشت. البته او هم به درد بسیاری دیگر از ورزشکاران ایرانی دچار شد؛ مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت و نتوانستند امکانات مورد نظر را برایش فراهم کنند. در برهه‌ای حتی کار به جایی کشید که فروغی طبق خبری که ایسنا منتشر کرده بود، مجبور به فروش بخشی از تجهیزات تیراندازی‌اش برای حل‌کردن مشکلات مالی شده است. بدیهی است که وقتی تمرکز ورزشکاری در این سطح به هم می‌ریزد، انتظارات از او هم مسیر عکس را طی می‌کند.

هرچند نتایج فروغی هم بیانگر این موضوع بود که او قبل از آخرین مرحله کسب سهمیه در برزیل، وارد چرخه ناکامی شده که راه گریزی از آن وجود نداشت. پیش‌تر عملکرد فروغی در سال ۱۴۰۲ مورد ارزیابی قرار گرفته بود که نشان می‌داد طلایی المپیک توکیو چقدر در رسیدن به سهمیه المپیک پاریس دور مانده است.

 

دیگر خبرها

  • تیراندازی انتخابی المپیک| نوروزیان ششم شد
  • نخستین مشارکت ایران در مجمع عمومی کنفدراسیون مدرن پنتاتلون آسیا با حضور گودرزی
  • ناصر علیزاده: به مردم قول یک نشان طلای المپیک را می دهم
  • مقانلو: این بار دلم شکست و دل بریدم
  • تیراندازی انتخابی المپیک؛ تیم تفنگ میکس ایران در رده پنجم
  • داستان عجیب جواد فروغی
  • کلهر: فروغی از لحاظ ذهنی درگیر مسائل جانبی شد/ هنوز فرصت کسب سهمیه المپیک وجود دارد
  • شوک به تیراندازی ایران؛ جواد فروغی سهمیه المپیک را از دست داد!
  • تیراندازی انتخابی المپیک/ ناکامی بانوان ایران در بخش تپانچه
  • تیراندازی انتخابی المپیک| ناکامی بانوان ایران در بخش تپانچه