Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@05:37:28 GMT

طلای اول / آینده تاریک برجام / دغدغه واکسن

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۶۴۶۷

طلای اول / آینده تاریک برجام / دغدغه واکسن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» با انتخاب دو عکس عمودی صفحه یک نسبتا متفاوتی با روزهای قبل دارد. نگاه این روزنامه اصلاح‌طلب‌ به موضوعات و اخبار نیز جالب است. مثلا آنکه داد و بیداد ناشی از خشم و نارضایتی سران قبایل عرب خوزستان در جلسه با جهانگیری را با تیتری مثبت به نفع آقای معاون اول که خودش هم به بی‌عملی و بی‌پاسخی معترف بود، تمام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه سفر جهانگیری به خوزستان و جلساتی که برگزار کرد را با عنوان «تاکید اسحاق بر حق اعتراض» پوشش داده است.

نکته قابل توجه دیگر در صفحه یک امروز اعتماد این است که 4 گزارش اقتصادی حول محور افزایش قیمت و تورم دارد. از «تورم در حال پرواز» تا بررسی ماجرای صدهزار تومانی شدن مرغ و افزایش قیمت سیمان و بررسی اینکه «تورم، چگونه آینده را پیش‌خور می‌کند».

«وطن امروز» طلا گرفتن جواد فروغی در المپیک 2020 را با تیتر متفاوت «نقطه‌زن» پوشش داده و عکس یک کرده است. فروغی پرستار بیمارستان بقیه‌الله است که در رشته تیراندازی با تپانچه رکورد المپیک را جابه‌جا کرد.

محمد نجار صادقی اما در شماره امروز این روزنامه به بهانه اظهارات جهانگیری در خوزستان مبنی بر بی‌پاسخی مقابل مطالبات مردم، با تیتر «کارگزاران تبعیض!» نوشت: «میزان غریب بودن بحران آب در یکی از خطه‌های جلگه‌ای ایران که چندین رود به آن سرازیر می‌شود، به اندازه تمام شاخص‌هایی است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای اقتصاد ایران رقم زدند؛ آرزو شدن خرید خانه، رشد افسارگسیخته قیمت‌ها، شکسته شدن رکورد تورم اقلام خوراکی، کاهش بی‌سابقه میزان سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، تحمل یکی از بدترین میزان نابرابری‌‌ها و... . اگر بگوییم شرایط امروز خوزستان و اقتصاد ایران مولود یک تفکر مدیریتی بوده، بیراه نگفته‌ایم بویژه وقتی که اسحاق جهانگیری در کسوت مرد شماره یک اقتصادی دولت روحانی لب به اعتراف می‌گشاید».

«کیهان» صفحه یک چشمگیری ندارد. کسب اولین طلای المپیک را با عنوان «مدافع حرم و سلامت، تاریخ ساز تیراندازی ایران شد» تیتر یک و این نکته که فروغی افزون بر پرستاری مدافع حرم بوده و در سال‌های 92 تا 94 در سوریه بوده است را پررنگ کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی اقتصادی نیز با اتکا به گزارش مرکز آمار ایران دولت روحانی را رکورددار افزایش فاصله طبقاتی در 40 سال اخیر معرفی کرده است.

«شرق» در عکس یک امروز خود رئیسی و بایدن را مقابل هم قرار داده و به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا «فروپاشی برجام نزدیک است؟»  گزارش نویس این روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است که «آمریکا کم‌کم احتمال به‌هم‌خوردن مذاکرات با دولت آینده را جدی و جدی‌تر می‌بیند» و نوشته است: «منبعی آگاه و البته بدون ذکر نام از مقامات آمریکا به رویترز گفته دولت ایالات متحده در راستای آماده‌کردن خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدود‌کردن راه فروش نفت ایران به چین است. با رسانه‌ای‌شدن این موضوع البته احتمالا به دنبال ارسال پیامی به جانشینان حسن روحانی و محمدجواد ظریف در ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه نیز بوده‌اند؛ «اگر به توافق برنگردید، حتی به چین هم نمی‌توانید نفت بفروشید».

«ایران» سفر پرحاشیه جهانگیری به خوزستان را در کنار سفر سردار سلامی قرار داده و تیتر زده «رسیدگی میدانی به مسائل خوزستان». به روی خودش هم نمی‌آورد که هر چه خوزستان می‌کشد از بی‌تدبیری همان هایی است که امروز هیچ پاسخی نداشته و راهی غیر از اعتراف به اشتباه ندارند.

باقی صفحه یک امروز این روزنامه نیز خبر است. از مدال طلای فروغی تا آغاز واکسیناسیون گروه‌های جدید.

«آفتاب یزد» مثل دیروز صفحه یک خود از نظر شکلی متفاوت بسته است و به نظر می‌رسد قصد ادامه کار به این شکل جدید را داشته باشد. این روزنامه اصلاح‌طلب که قبلا در نیم‌تای بالای صفحه نخست، یک سرمقاله داشت و مابقی فضا را به شکل عمودی بین تیتر و عکس یک تقسیم می‌کرد، حالا فضای کنار سرمقاله را به شکل افقی بین دو گزارشی که تیتر یا عکس می‌شوند، تقسیم می‌کند! کار متفاوتی که در کمتر روزنامه‌ای می‌بینیم.

این روزنامه در شماره امروز خود نیز گزارشی دارد از «پشت پرده تولید مشترک واکسن با روسیه» و به نقل از همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌نویسد: «زمانی که خط تولید راه افتاده و سرمایه‌گذار داخلی کارهای اولیه را انجام داده است، روسیه درخواست دلار 4200تومانی کرده است! یعنی گفته است باید به ما هم دلار 4200 تومانی تخصیص پیدا کند وگرنه واکسن وارد ایران نمی‌کنیم که ایران هم این ادعا را قبول نکرده است».

«آرمان ملی» درحالی که عکس خود را به طلا گرفتن فروغی و تیترش را نیز به وضعیت کرونایی تهران یعنی دو خبر روز اختصاص داده است، در گزارشی خط انتقادی خود از سیاست‌ها و مدیریت‌ها در پروژه سد گتوند را پی‌گرفته و برای دومین روز پیاپی به آن می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز مجلس را متهم می‌کند به یک بام دو هوا داشتن در قضیه برجام. بهانه‌اش نیز برای نگارش این گزارش تغییر لحن و رویکرد مجتبی ذوالنوری یکی از آتش زنندگان برجام است که قبلا هم مورد توجه رسانه‌های دیگری قرار گرفته بود.

«جوان» در صفحه یک امروز خود به کلی سیاست را رها کرده است. عکسی بزرگ از فروغی که در المپیک طلا گرفت انتخاب کرده و با استفاده از نام فامیلی او تیتر زده «فروغ درخشنده ایران». این روزنامه اصولگرا از پیروزی والیبالیست‌های ایرانی مقابل لهستان نیز غافل نشده و اگرچه نه به اندازه فروغی ولی آنان را عکس یک جای داده است. 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: المپیک روزنامه ها کرونا فروغی برجام خبر به روایت فردا روزنامه اصلاح طلب یک امروز صفحه یک عکس یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۶۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرا‌ت‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

حجت‌الاسلام جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است.

دیگر خبرها

  • از رویایی نیمه تمام تا شیرینی طلای جهان و تلخی بازماندن از مسابقات آسیایی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳/ طلا به مرز حساس قیمتی رسید
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳/ طلا دوباره کانال عوض کرد
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز رشد بهای طلای جهانی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳/ طلا یک کانال سقوط کرد