Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به نقل از بخش انگلیسی تارنمای صدای آمریکا، ژنرال لوید آستین رئیس پنتاگون، در آلاسکا به خبرنگاران گفت نیروهای دولتی افغانستان قبل از هر اقدامی برای بازپس گیری قلمروهای کلیدی تحت کنترل طالبان، باید اطمینان حاصل کنند که می توانند تحرکات طالبان را کُند و مهار کنند.

وی گفت که نیروهای افغانستان متعهد هستند و این توانایی را دارند که پیشروی های طالبان را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی گزارش ها حاکی است نیروهای دولتی افغانستان در حال تجدید قوا برای بازپس گیری قلمروهای مهم از جمله مراکز مهم جمعیتی تحت کنترل طالبان هستند.

لوید آستین اما توضیح نداد که چرا بعد از 20 سال لشکر کشی و حضور نظامی اشغالگرانه آمریکا در افغانستان که به بهانه مبارزه با ترور و ایجاد امنیت و ثبات در این کشور و منطقه انجام شده بود، افغانستان همچنان در آتش جنگ و ناامنی و بی ثباتی می سوزد.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

آمریکا اگرچه به ظاهر نظامیانش را از افغانستان خارج کرده اما فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی خود در این کشور را ادامه خواهد داد.

" ویلیام برنز " رییس سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا) به تازگی در گفت و گویی با رادیو آمریکا ؛ با اشاره به درگیری ها و ناآرامی های اخیر در افغانستان گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سیا "ظرفیت قابل توجهی" را برای جمع آوری اطلاعات در آن کشور حفظ خواهد کرد.

310 310

کد خبر 1538414

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: لويد آستين پنتاگون طالبان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۸۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج دوم استقلال طلبی در آفریقا / پس از نیجر، چاد هم برای اخراج نظامیان آمریکایی دست بکار شد

خورشید بخت خود ارباب‌پنداران آمریکایی و اروپایی در آفریقا، انگار در حال غروب کردن است. چشم آبی‌ها که روزی با ضرب و زور، مردم این جغرافیا را به بردگی کشانده و روزگار ساکنان قاره سیاه را تیره و تار کرده بودند، حال با خیزش هایی مواجه هستند که اخراج آنها را فریاد می زنند.

پس از آغاز سلسله اعتراضات در گابن، نیجر، مالی، بورکینافاسو و گینه که به اخراج نظامیان فرانسه از این کشورها انجامید، حال موج ضد غربی منافع آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در این راستا روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که در پی تظاهرات‌های خیابانی و اعتراض‌های حاکمان جدید نیجر، ایالات متحده پذیرفته که نیروهای نظامی‌اش را از این کشور خارج کند. همزمان گفته می شود مقامات چاد در نامه ای که به وزارت دفاع آمریکا ارسال شد، تهدید کرده اند «توافقنامه وضعیت نیروها» موسوم به SOFA را که طبق شرایط و قوانین به پرسنل نظامی آمریکا اجازه حضور در این کشور می‌دهد را لغو خواهند کرد. تعداد دقیق نظامیان ایالت متحده در چاد مشخص نیست؛ جایی که کانون مهمی برای نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در منطقه تلقی می‌شود.

غروب غرب در قاره سیاه

امیر موسوی، دیپلمات پیشین کشورمان در الجزائر طی گفت وگو با قدس درباره وضعیتی که غرب این روزها در قاره افریقا با آن مواجه شده، گفت: از زمانی که علی الامین زین بعنوان نخست وزیر جدید و انقلابی  توسط شورای نظامی حاکم بر نیجر انتخاب شد فرایندی ضد استعماری در این کشور ایجاد شد که بستری برای دیگر کشورهای آفریقایی به خصوص جمهوری چاد ایجاد کرد.

این کارشناس ارشد مسائل آفریقا با بیان اینکه آمریکا و فرانسوی ها طی حضور خود در نیجر تمامی منابع و ثروت این کشور را غارت کردند و بدترین شرایط را برای مردم این کشور ایجاد کردند، افزود: استعمار نو بیش از هر کجای جهان، در کشورهای آفریقایی قابل‌مشاهده است، این کشورها وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی دارند. فعالیت‌های کلان اقتصادی در این کشورها توسط شرکت‌های چندملیتی (اروپایی-آمریکایی) انجام می‌شود که در بلندمدت علاوه بر استثمار اقتصادی، سلطه فرهنگی را نیز رقم می‌زند.

وی ضمن تاکید بر رفتار دوگانه غرب در خصوص مردم آفریقا، گفت: متأسفانه  میلیاردها دلار از ثروت طبیعی آفریقا شامل طلا، اورانیوم، منابع کشاورزی و... در طی دهه های اخیر توسط کشورهای غربی غارت شد. نکته جالب اینجاست که همین کشورهای استعمارگر  با ژست‌های حمایت از حقوق بشر و از طریق کمپین‌ها کمک ناچیزی به مردم آفریقایی انجام می دهند.

موسوی علت بیداری مردم در جمهوری چاد را، استفاده ابزاری غرب از انجامنا (پایتخت چاد) در بسیاری از تنش های منطقه ای عنوان کرد و اظهارداشت: طی سال های اخیر نظامیان و مردم عادی در چاد بعنوان حامی آمریکا در تنش ها و درگیری های سودان مشارکت داشتند که هزینه های زیادی بر آنها تحمیل کرد. اما امروز مردم و رهبری چاد متوجه نقش های تنش زای آمریکا و اروپا در این کشور شده اند.

او تصریح کرد: حال شرایط سختی برای ایالات متحده در بین کشورهای آفریقایی ایجاد شده بطوریکه در طی سال گذشته میلادی(2023) فرانسه از شمال و غرب آفریقا  تا حدودی خارج شد. تقریباً تمام کشورهای آفریقایی در سال‌های پس از استقلال خود در حال مبارزه برای بیرون‌راندن عوامل خارجی از کشورهایشان بوده‌اند.

جایگزینی روسیه و چین

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا ؛آفریقا را به لحاظ اقتصادی به چین و به لحاظ نظامی به روسیه واگذار کرده است، گفت: پکن از دهه 80میلادی در قاره آفریقا کارهای زیادی در زمینه های عمرانی و نفتی بر اساس اصل منافع پایاپای انجام داده و همین امر منجر شده دیدگاه مردم در بسیاری از کشورهای آفریقایی نسبت به چین مثبت باشد. در حوزه نظامی نز روسیه قراردادهای خوبی با برخی از کشورها از جمله الجزایر منعقد نموده و سامانه اس 400 را به این کشور واگذار کرده است. مسکو اکنون تامین کننده اصلی تسلیحات به آفریقا است و ۴۰ درصد از واردات سیستم های تسلیحاتی اصلی آفریقا را بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. این رقم بالاتر از کل واردات تسلیحات از ایالات متحده (۱۶ درصد)، چین (۹٫۸ درصد) و فرانسه (۷٫۶ درصد)  بوده است.

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • روسیه کنترل یک روستا دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • چاد هم نظامیان آمریکایی را اخراج می کند
  • نصف اعضای داعش خراسان اتباع این کشور هستند
  • روایت طالبان از اتباع نیمی از اعضای داعش خوراسان
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است
  • موج دوم استقلال طلبی در آفریقا / پس از نیجر، چاد هم برای اخراج نظامیان آمریکایی دست بکار شد